Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

20.05.2015 08:11

Španělé vyvinuli větrné stožáry bez rotorů

Španělská společnost Vortex Bladeless vyvinula revoluční turbínu, která umí sbírat energii z větru, ale nepotřebuje k tomu lopatky. Svému vynálezu říkají Vortex, turbína nepracuje na principu rotace, ale takzvané vorticity, mikroskopické rotace, česky známé jako vírnatost. Podle propočtů je turbína sice o třetinu méně efektivní, než klasický větrník se třemi lopatkami, zato ale umožňuje dvojnásobně hustější osazení vymezeného území a hlavně je o polovinu levnější. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15

20.05.2015 07:00

Spalovna u Karviné moc šancí nemá. Krajský úřad neuspěl ani u soudu

Projekt velké spalovny, kterou chtěl Moravskoslezský kraj společně s pěti městy Ostravou, Havířovem, Karvinou, Opavou, Frýdkem-Místkem a obcí Horní Suchá postavit v prostoru bývalého Dolu Barbora na Karvinsku, dostal další ránu. Nejvyšší správní soud v Brně zamítl kasační stížnost krajského úřadu týkající se verdiktu o možné podjatosti karvinských úředníků v územním řízení o spalovně. Zjistila to ČTK z úřední desky. Brněnský soud tím potvrdil verdikt Krajského soudu v Ostravě. Ten viděl možné ohrožení nezávislosti úředníků při jejich souhlasném rozhodnutí v tom, že investor slíbil městu sto milionů korun jako kompenzaci za umístění stavby. Více ZDE

 

 

Zdroj: iDNES.cz

 

 

19.05.2015 17:18

Na ČIŽP bylo odvoláno deset vedoucích zaměstnanců kvůli služebnímu zákonu

Komentář ČIŽP Redakce www.tretiruka.cz požádala Českou inspekci životního prostředí (ČIŽP) o okomentování odvolání všech vedoucích pracovníků ředitelství ČIŽP a vyhlášení výběrových řízení.

 

Komentář ČIŽP:

V souvislosti s postupnou aplikací služebního zákona vstoupila Česká inspekce životního prostředí do poslední etapy jeho implementace.

Vzhledem k dosavadní organizační struktuře ČIŽP, která služebnímu zákonu neodpovídá (např. stanovené počty zaměstnanců pro oddělení či odbor), bylo nutné připravit a přijmout novou strukturu a nový organizační řád.

V této souvislosti musí dojít nejenom k přejmenování útvarů, ale také například ke zrušení některých pozic, k jejich přejmenování a k novému zřízení. Tyto kroky začaly být postupně realizovány a týkají se pouze ředitelství, nikoliv oblastních inspektorátů.

Vyjádřeno v číslech: ČIZP má celkem 81 vedoucích zaměstnanců. Odvoláno jich bylo deset. Výběrová řízení proběhnou v rámci několika následujících dnů. Předpokládáme, že většina stávajících vedoucích zaměstnanců se přihlásí a svoji pozici potvrdí.

Všechny tyto nezbytné změny byly projednány s odborovou organizací a s vedením MŽP.

 

Přehled vyhlášených výběrových řízení - ZDE

 

 

Související článek:

Na ČIŽP jsou další velké personální změny, vzbuzují ale obavy (ČTK, 22.5.2015)

19.05.2015 10:01

Věcné břemeno k pozemku s elektrickým nebo plynovým vedením zaniká při odstranění vedení

Vlastníci pozemků s elektrickým vedením nebo plynovodem museli podle dřívější právní úpravy strpět umístění a provozování vedení na svém pozemku. Jejich povinnost sice stále trvá, nicméně pouze po dobu existence vedení – v okamžiku jeho odstranění povinnost zanikne. To platí také v případě, kdy je původní vedení nahrazeno stavbou nového, i když ve stejné trase.

„Podle současných právních předpisů musí provozovatel v takovém případě dosáhnout dohody s vlastníkem zatíženého pozemku, aby mohl nové vedení provozovat,“ vysvětluje zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislav Křeček, který se zabýval případem rekonstrukce plynovodu spočívající v nahrazení starého zařízení novým a větším, byť umístěným ve stejné trase. Názor kanceláře ombudsmanky potvrdil i Krajský soud v Hradci Králové, který dospěl ke stejným závěrům. Podle jeho rozsudku povinnosti vlastníka pozemku a z toho plynoucí práva provozovatele nejsou na nová elektrická vedení přenosná a zůstávají zachována jen pro vedení a stavby původní.

Povinnost vlastníka pozemku umožnit stavbu, provoz a údržbu elektrického nebo plynového vedení bylo dříve možné uložit i proti jeho vůli. Dnes je ale přednostním řešením se s majitelem pozemku dohodnout. „Při vzájemné domluvě mohou provozovatel a vlastník pozemku využít pravidel nového občanského zákoníku, který nastiňuje obsah dohody o umístění inženýrské sítě,“ dodává zástupce ochránkyně práv. Až krajní možností provozovatelů vedení by byla žádost o vyvlastnění pozemku.

19.05.2015 09:18

Šéf RWE pro E15: Uhlí nepatří do domácností, ale do elektráren

Koncern RWE se snaží přesvědčit české státní úřady o tom, že by domácnosti měly více topit plynem. Vyřešil by se tím i problém 330 tisíc plynových přípojek, které nikdo nevyužívá. Šéf představenstva RWE ČR Martin Herrmann v rozhovoru pro E15 uvádí, že přechod z uhlí na plyn u vytápění domácností by pomohl životnímu prostředí v oblastech jako severní Morava a severní Čechy. Půjde to ale, jen pokud to pro domácnosti bude ekonomicky výhodné. "Musí proto být k dispozici dotace, které k přechodu na plynové topení budou domácnosti motivovat. My budeme připraveni zafinancovat třeba poslední metry od plynovodu v ulici až do domu k novému kotli. Zatím však společně s ERÚ hledáme konkrétní pravidla pro balíček dotací a financování nových připojení." uvádí v rozhovoru Herrmann. Více ZDE

Více na: https://nazory.euro.e15.cz/rozhovory/martin-herrmann-uhli-nepatri-do-domacnosti-ale-do-elektraren-1190507#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Více na: https://nazory.euro.e15.cz/rozhovory/martin-herrmann-uhli-nepatri-do-domacnosti-ale-do-elektraren-1190507#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

19.05.2015 08:43

Na přeplatek za energie nemají lidé nárok, automaticky ho vrací jen zlomek dodavatelů

V těchto dnech obdrží tisíce domácností od svého dodavatele roční vyúčtování energie včetně vyčíslení aktuálního přeplatku či nedoplatku. Zatímco dluhy za vyšší spotřebu energie musejí zákazníci uhradit ve stanovené době splatnosti, rychlé zaplacení přeplatku mohou očekávat jen od zlomku dodavatelů. Kteří dodavatelé přeplatky automaticky vrací? A za jakých okolností jsou přeplatky nejčastěji vraceny? Více ZDE

 

 

19.05.2015 07:49

Novela EIA: Změna integrovaného povolení a Coherence stamp

REAKCE MŽP Novela EIA a nové verifikační stanovisko Coherence stamp vás může nemile zasáhnout dříve, než jste to čekali a to v případě, že se rozhodnete pro změnu integrovaného povolení. K novele zákona o posuzování vlivů na životní prostředí MŽP připravuje metodiku.

 

Požádali jsme Ministerstvo životního prostředí (MŽP) o reakci (viz níže) ke změně integrovaného povolení v souvislosti s novelou EIA. Ptali jsme se, jestli se domníváme správně, že pokud má podnik vydané integrované povolení, kterému v minulosti předcházel proces EIA a rozhodne se po 1. dubna 2015 změnit integrované povolení, musí podnik nejprve požádat o stanovisko Coherence stamp. Následně v případě negativního zjištění by podnik musel projít nejprve novým procesem EIA a pak by následovalo samotné řízení IPPC.

Nový institut Coherence stamp (CS) zavedla do právního řádu novela EIA č. 39/2015 Sb. platná od 1. dubna 2015. CS je verifikační závazné stanovisko vydané jako podklad pro každé navazující rozhodnutí za účelem, zda podoba záměru schvalovaná v navazujícím řízení odpovídá podobě záměru, k níž vylo vydáno stanovisko EIA. Stanovisko vydává orgán EIA, který vydal stanovisko EIA.

K níže uvedené reakci ministerstva doplňujeme, že dle zákona o IPPC č. 76/2002 Sb. §19 odst. 3 se za podstatnou změnou se rozumí každá změna, která může mít významný negativní vliv na životní prostředí nebo na zdraví člověka. Změna, která byla nebo má být předmětem posuzování vlivů záměru na životní prostředí podle zvláštního právního předpisu (EIA) se vždy považuje za podstatnou změnu.

MŽP dále sdělilo, že právě intenzivně připravuje metodiku k novele zákona EIA, která by měla být vydána v brzké době. 

 

Reakce MŽP:

Obecně řečeno, pokud půjde o podstatnou změnu integrovaného povolení, bude následovat provedení zjišťovacího řízení, tedy procesu EIA pro danou změnu. V takovém případě dojde i na případné vydání coherence stampu k této změně.

Pokud pro takový případ změny integrovaného povolení bude vydán negativní coherence stamp, bude nutné před vydáním změny integrovaného povolení provést alespoň řízení EIA.

V případě nepodstatné změny integrovaného povolení to nelze říct jednoznačně.  O nutnosti vydávat coherence stamp rozhodne charakter změny IP.

19.05.2015 07:08

E15: Svět podle MMF dotuje fosilní paliva pěti biliony dolarů. Je v zájmu lidstva přestat

Vlády po celém světe poskytují masivní finanční podporu i těm zdrojům energie, které mají prokazatelně škodlivý vliv na kvalitu životního prostředí a zdraví obyvatel, varoval Mezinárodní měnový fond (MMF). Cenové dotace a daňové úlevy „špinavých zdrojů“ přesáhly v globálním součtu částku pět bilionů dolarů. Státům ani jejich obyvatelům se ale taková podpora paradoxně nemusí vyplatit – kvůli přidruženým negativním dopadům. Zpráva vyšla v době, kdy se téměř dvě stovky národů budou v prosinci v Paříži snažit společně dohodnout na postupu v boji proti globálnímu oteplování. Více ZDE

18.05.2015 13:59

EK schválila šestý operační program, tentokrát Program rozvoje venkova,

Jako šestý v pořadí byl dnes Evropskou komisí schválen Program rozvoje venkova, který má v gesci Ministerstvo zemědělství. Program rozvoje venkova se zaměřuje především na investice pro konkurenceschopnost, inovace zemědělských podniků a také na vytvoření nových pracovních míst na venkově. Celkem bylo na tento program vyčleněno 2,31 mld. EUR z celkové alokace 24 mld. EUR, která je pro Českou republiku v období 2014–2020 k dispozici.

 

Mezi plánované přínosy operačního programu patří:

  • 3 496 podpořených podniků pro investice v zemědělských podnicích,
  • 1 400 projektů v podpořených podnicích, které zajišťují dobré životní podmínky zvířat,
  • 1 850 nově vytvořených pracovních míst,
  • celková investice 25 800 662 EUR, která je vyčleněna na produkci obnovitelných zdrojů energie.

 

Mezi poslední a stále neschválené operační programy patří: Integrovaný regionální OP (MMR), Praha - pól růstu (Magistrátem hl.m. Prahy, Rybářství (MZe) a Technická pomoc (MMR).

18.05.2015 13:46

Národní akční plán čisté mobility

V souladu se směrnicí o alternativních palivech stanoví materiál národní cíle ve vztahu k  počtu dobíjecích stanic pro elektromobily a plnících stanic na CNG do roku 2020 a dále počty plnících stanic na LNG a vodík do roku 2025. Materiál dále obsahuje soubor opatření na podporu zavádění alternativních paliv a naplňování výše uvedených národních cílů. Ta jsou zaměřena z krátkodobého hlediska primárně na rozvoj CNG a elektromobility. Ze střednědobého a dlouhodobého hlediska se předpokládá podpora LNG a v určité omezené míře i vodíku. Více ZDE

 

18.05.2015 13:43

Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách

Adaptační strategie ČR shrnuje pozorované změny klimatu na globální, evropské a národní úrovni a prezentuje zpracované projekce dalšího vývoje klimatu a předpokládané dopady na území ČR. Materiál rovněž identifikuje prioritní oblasti hospodářství a životního prostředí ve vztahu k předpokládaným dopadům změny klimatu a shrnuje vhodná adaptační opatření tím, že uvádí do kontextu adaptační opatření navrhovaná v rámci různých strategických složkových (sektorových) dokumentů a doplňuje směry adaptačních opatření v oblastech, pro které taková opatření zpracována nebyla.

Materiál také shrnuje potřebné legislativní změny a možné ekonomické nástroje a dosavadní ekonomické poznatky, dále komunikační principy pro zapojení veřejnosti a také potřebné směřování výzkumu, vzdělávání, výchovy a osvěty v této oblasti. Strategie rovněž uvádí rámcové vyhodnocení finanční náročnosti realizace navržených adaptačních opatření, analýzu vlivu na podnikatelské prostředí a kvantifikaci nákladů v případě nečinnosti, v návaznosti pak přehled stávajících i perspektivních ekonomických nástrojů a možnosti jejich využití. Další zpřesnění a doplnění ekonomických aspektů bude zpracováno v rámci přípravy národního akčního plánu adaptace na změnu klimatu. Více ZDE

 

18.05.2015 11:45

Vláda schválila Aktualizaci státní energetické koncepce i věcný záměr zákona o odpadech

ENERGETIKA A ODPADY Členové vlády ČR na svém dnešním jednání schválili podobu dlouho očekávané Aktualizace státní energetické koncepce, která je klíčovým státním strategickým dokumentem v oblasti energetiky. Dokument dává strategické zadání pro rozvoj české energetiky na dalších 25 let. Hlavním zdroji výroby energie budou jádro a obnovitelné a druhotné zdroje. Navazující Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky projedná vláda začátkem června. Premiér Bohuslav Sobotka a ministr financí Andrej Babiš se také dohodli, že vláda nebude garantovat výkupní ceny elektřiny z nových zdrojů. Z pohledu těžebních limitů si MPO nyní nechává zpracovat studii, která má určit, zda se těžba uhlí za limity stanovenými v roce 1991 vyplatí. Mládek dnes uvedl, že dodatečné materiály a studie budou vládě předloženy do konce srpna.

"Dnes schválená státní energetická koncepce znamená další krok k nízkouhlíkové energetice. Hlavním zdroji výroby energie u nás budou jádro a obnovitelné a druhotné zdroje," uvedl premiér na tiskové konferenci.

 

Státní energetická koncepce ke stažení - ZDE!

 

Koncepce obsahovala šest základních variant dlouhodobého vývoje české energetiky do roku 2040. Nejpravděpodobnější vývoj je obsažen ve variantě nazvané optimalizovaný scénář, jenž předpokládá, že primárním energetickým zdrojem by se mělo stát jádro, následované zemním plynem a ropou.

Posláním ASEK je zajistit spolehlivou, bezpečnou a k životnímu prostředí šetrnou dodávku energie pro potřeby obyvatelstva a národní ekonomiky a rovněž zabezpečit, že Česká republika bude mít k dispozici stálé dodávky energie i v případných krizových situacích.

 

Energetický mix při výrobě elektřiny v roce 2040:

Jaderná energetika: 46 - 58%

Obnovitelné a druhotné zdroje: 18 - 25 %

Zemní plyn: 5 -15 %

Uhlí (hnědé a černé): 11 - 21 %


„Státní energetická koncepce z roku 2004 byla již v mnohém překonána a nereflektovala množství událostí, které se v energetickém sektoru a v evropské ekonomice udála. Přijetí její aktualizace bylo potřebné i s ohledem na plnění Evropských cílů,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek s tím, že nová podoba koncepce umožní ČR dostát těmto závazům především s ohledem na klimaticko-energetickou politiku EU.

Stát přebírá prostřednictví ASEK odpovědnost za dlouhodobé směřování energetického sektoru. „Tam, kde je volný trh efektivní, se ASEK spoléhá na jeho fungování a využívá tržní mechanismy. Avšak kupříkladu energetická infrastruktura, věda a výzkum a výchova energetických expertů jsou oblastmi, kde stát musí disponovat jasnými prioritami a nespoléhat se pouze na krátkodobé tržní signály,“ vysvětlil ministr.

 

 

ASEK také identifikuje mechanismy, které zabezpečují bezpečnost státu v zásobování energiemi. Navrhuje především vetší diverzifikaci zdrojů a zájem na udržení stávající plné nezávislosti v oblasti dodávek tepla a elektřiny, ale bez významného vývozu vyrobené energie. Toho bude možné docílit pouze dalším rozvojem jaderné energetiky v České republice. Touto otázkou se detailně zabývá Národní akční plán jaderné energetiky (NAP JE), který bude na schválený ASEK bezprostředně navazovat.

 

Dokument ASEK prošel komplexním posouzením dopadů na životní prostředí (proces SEA). Všechny požadavky a podmínky vyplývající z tohoto posouzení byly v dokumentu zohledněny a budou i nadále zohledňovány při realizaci priorit a cílů dokumentu ASEK.

 

ASEK a teplárenství

„Ta koncepce z pohledu teplárenství samozřejmě není úplně ideální, ale je to dobrý základ, který umožní provádět konkrétní prospěšné kroky k postupnému narovnání podnikatelského prostředí v energetice. V dnešní hektické a turbulentní době je důležité, že máme alespoň základní vodítko pro budoucí rozhodování a investice,“ řekl předseda výkonné rady Teplárenského sdružení ČR Mirek Topolánek.

Novela zákona o hospodaření energií, která nedávno vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 103/2015 a nabyde účinnosti 1. července letošního roku, významně posiluje závaznost Státní energetické koncepce. V zákoně se doslova píše: „Státní energetická koncepce je závazná pro výkon státní správy v oblasti nakládání s energií.“

Na schválení Státní energetické koncepce by také měla navázat řada konkrétních kroků v exekutivní i legislativní oblasti, aby nezůstala jen na papíře.

„Je nesporným úspěchem této vlády, že po 11 letech konečně schválila aktualizaci zásadního strategického dokumentu v energetice. Schválením energetické koncepce ovšem práce nekončí, ale vlastně teprve začíná, protože bude potřeba ji uvést do praxe,“ upozornil Mirek Topolánek.

Na schválení Státní energetické koncepce by měly navázat další konkrétní kroky. Vláda by měla udělat zásadní rozhodnutí o zpřístupnění zásob hnědého uhlí a o jeho přednostním využití v kombinované výrobě elektřiny a tepla v teplárnách a schválit Surovinovou politiku. Současně je potřeba významně zjednodušit povolovací procesy pro energetické stavby, schválit nový zákon o odpadech a tak dále. ČR by také měla aktivněji prosazovat své zájmy v Bruselu, kde se nyní pokládají základy budoucí Energetické unie. V rámci možností daných evropskou legislativou by mělo být postupně kultivováno podnikatelské prostředí v domácí energetice.

Na aktualizovanou Státní energetickou koncepci by měla navázat také aktualizace 14 Územních energetických koncepcí pro jednotlivé kraje a hlavní město Prahu.

„Stávající Územní energetické koncepce jsou v mnoha případech již překonané vývojem a nefunkční, a tak je potřeba je aktualizovat, aby byly v souladu se Státní energetickou koncepcí a současně byly dobrým základem pro tvorbu zásad územního rozvoje, případně i územní plány,“ řekl ředitel Teplárenského sdružení České republiky Martin Hájek.

 

Plynaři a ČEZ

Schválení koncepce přivítali i plynaři. "Dnešní schválení koncepce považujeme za velmi významné jak pro investory v plynárenství, tak celkově pro bezpečnost a stabilizaci české energetiky. Koncepce nyní konečně usnadní podnikatelům i v plynárenství rozhodování o připravovaných investicích," řekl dnes ČTK předseda Rady Českého plynárenského svazu Miloslav Zaur. Podotknul, že i pro plynárenství je nastavení dlouhodobě stabilního rámce nezbytné pro další rozvoj.

"ASEK podle nás realisticky popisuje budoucí vývoj v Česku z hlediska zdrojů, tedy dožívání uhlí, v horizontu následujících desetiletí," řekl ČTK mluvčí energetické společnosti ČEZ Ladislav Kříž. "Je dobře, že ani do budoucna se nebudeme spoléhat na dovoz elektřiny," dodal.

 

Před 14 dny vláda naposledy projednávání koncepce a navazujícího Národního akčního plánu rozvoje jaderné energetiky přerušila. Plán mimo jiné řeší, jak do budoucna financovat výstavbu nových jaderných zdrojů v ČR. Plánem se ale ministři dnes nezabývali. Na tiskové konferenci premiér uvedl, že začátkem června (3.6.2015) by se vláda měla vrátit právě k této koncepci. Sobotka a ministr financí Andrej Babiš se také dohodli, že vláda nebude garantovat výkupní ceny elektřiny z nových zdrojů.

Těžební limity: MPO si nyní nechává zpracovat studii, která má určit, zda se těžba uhlí za limity stanovenými v roce 1991 vyplatí. Mládek dnes uvedl, že dodatečné materiály a studie budou vládě předloženy do konce srpna.

MPO má mj. za úkol:

  • a) předložit vládě do 31. srpna 2015 k problematice územních ekologických limitů studii socio-ekonomických dopadů variant další těžby, studie dopadů těchto variant na životní prostředí a na zdraví obyvatelstva a studii analyzující sektor teplárenství spolu s návrhem usnesení vlády ohledně územně ekologických limitů těžby hnědého uhlí,
  • b) předložit vládě do 30. června 2016 návrh Surovinové politiky České republiky v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů zohledňující požadavky a podmínky vyplývající z procesu SEA, 3. ministru průmyslu a obchodu vypracovat ve spolupráci s ministrem životního prostředí a vedoucím Úřadu vlády a vládě do 31. prosince 2016 předložit analýzu aktuálního a očekávaného vývoje v mezinárodní klimaticko-energetické politice včetně podrobné analýzy potenciálu energetických úspor a efektivnosti a scénářů konečné spotřeby energie a elektřiny v České republice do roku 2050

 

Vláda projednala také doporučení k energetice od Rady vlády pro udržitelný rozvoj

Výbor v materiálu mj. doporučuje vypracovat samostatnou vizi rozvoje české energetiky po roce 2040, která bude zohledňovat moderní trendy v energetice a bude respektovat mezinárodní souvislost. Ta ve stávající verzi ASEK celková vize rozvoje energeticky včetně rozvoje významných oblastí energeticky a oblastí s energetickou souvisejících chybí. Doporučuje se zaměřit na oblast budoucí spotřeby energie, provést důkladnou analýzu spotřeby primárních energetických zdrojů, konečné spotřeby energie a spotřeby elektřiny v ČR po jednotlivých odvětvích a ověřit budoucí spotřebu uhlí v ČR a prohloubit analýzu budoucí spotřeby tepla a způsobů/struktury jejího pokrytí. Zároveň doporučuje zohlednit možný trend decentralizace energetiky související s rozvojem OZE a využívání mikrozdrojů a zajistit vyhodnocování SEK (a její případnou aktualizaci) nejméně jednou za 5 let.


Věcný návrh zákona o odpadech

Vláda dále schválila věcný záměr zákon o odpadech. Na minulé schůzi byl tento bod z procesních důvodů přerušen a současně vláda na této schůzi již schválila věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností (více ZDE). Ministerstvo životního prostředí zahájilo již v březnu proces přípravy paragrafových znění obou předpisů a předložit ho chce do konce září letošního roku. Dále se předpokládá schválení obou právních předpisů v průběhu roku 2016.

Nový odpadový zákon v některých oblastech zavádí ustanovení zcela nová a navrhuje určité odchylky od současné právní úpravy. Naopak tam, kde se stávající úprava osvědčila a v praxi je bez problémů aplikována, z ní vychází.

Jedná se například o novou úpravu obchodování s odpady, sběru odpadů pomocí mobilních zařízení, poplatku za komunální odpad nebo poplatku za ukládání odpadu na skládku. Nový zákon zavede povinnost pojištění zařízení pro nakládání s odpady, které bude krýt poškození životního prostředí.

Obec bude nově ze zákona účastníkem všech řízení o povolení provozu zařízení pro nakládání s odpady provozovanými na jejím území. Zároveň dojde k navýšení kontrolních a sankčních pravomocí obecních a krajských úřadů. V oblasti poplatků za odpady od občanů bude dána větší možnost obci přizpůsobit nastavení poplatku konkrétní obci a nastavit systém motivací a úlev.

Původci odpadu zapojení do obecního systému nakládání s komunálním odpadem budou osvobozeni od povinnosti vést průběžnou evidenci.

Nově se také navrhuje úprava v nakládání se zdravotnickými odpady. Limit pro ohlašování produkce odpadů bude u nebezpečných odpadů navýšen, a to ze 100 kg na 600 kg. Hlášení by tak nově nemuselo podle odhadů podávat asi 9 000 původců odpadů.

Upravuje se i mechanismus výběru poplatků za skládkování. Správcem poplatku za ukládání odpadů na skládky bude podle návrhu Státní fond životního prostředí ČR.

Hospodářská komora ČR dnes uvedla, že nesouhlasí s obsahem věcných záměrů obou navrhovaných zákonů, který vychází z Ekonomické analýzy Plánu odpadového hospodářství ČR, která nereflektuje reálný stav věci, není kvalitně zpracována a navíc nebyla s partnery dopředu konzultována. Podobně se již dříve vyjádřila Česká asociace odpadového hospodářství (ČAOH).

ČTK dnes uvádí, že firmy podnikající v odpadech se ale obávají vysokých poplatků za skládkování, podle ekologů zase věcný záměr neobsahuje dostatečná opatření pro zvýšení recyklace. Obce kritizují mimo jiné nedořešenou situaci u výkupen a sběren, což ovlivňuje třídění odpadu. Asociace firem i ekologové si myslí, že změny směřují k podpoře nových spaloven odpadů, a poukazují na to, že spalování směsných komunálních odpadů je osvobozeno od poplatku na rozdíl od skládkování.

 

Usnesení: ukládá ministru životního prostředí zpracovat a vládě do 30. září 2015 předložit návrh zákona o odpadech, v němž budou zapracovány připomínky uvedené ve stanovisku Legislativní rady vlády.

 

Zvukový záznam z tiskové konference 18.5.:

premiér B. Sobotka_18_5.MP3 (444802)
ministr MPO Mládek_18_5.MP3 (2154449)

 

 

Psali jsme:

Vláda: 13.5.2015, program/výsledky ZDE

 

18.05.2015 10:37

Rozšíření poplatku na EURO 3 není žádnou novinkou

Vláda ČR na svém zasedání dne 13. května 2015 schválila návrh věcného záměru zákona o výrobcích s ukončenou životností (více ZDE), ve kterém se předpokládá rozšíření poplatku i na vozidla plnící normu EURO 3. Tento návrh přitom vychází z usnesení schváleném vládou již v listopadu roku 2011.

Předložit vládě do 31. prosince 2012 návrh nového zákona o zpětném odběru vybraných výrobků, ve kterém budou zahrnuty do placení poplatku za 1. registraci použitého vozidla i vozidla plnící emisní normu EURO 3, bylo ministru životního prostředí ve spolupráci s ministrem průmyslu a obchodu uloženo Usnesením vlády ČR č. 819 ze dne 9. listopadu 2011.

Vzhledem k diskuzi a značné medializaci tématu, kterou schválení věcného záměru zákona o výrobcích s ukončenou životností vyvolalo, je nutno uvést na pravou míru některé skutečnosti, které nebyly interpretovány zcela přesně.

Především je nutno zdůraznit, že se nejedná o žádný pravidelný „ekologický poplatek“, ale o poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, daný současně platným zákonem o odpadech. Tento poplatek se platí pouze jednou za životní cyklus provozování vozidla v ČR a to buď při první registraci ojetého vozidla z dovozu, nebo při první přeregistraci (změně majitele) vozidla již registrovaného v ČR.

Předmětný poplatek má pouze motivační charakter a záleží jen na rozhodnutí občana, zda se rozhodne své starší vozidlo tzv. „dojezdit“ (a žádný poplatek nehradit), nebo své staré vozidlo předat k ekologické likvidaci (zdarma) či je prodat dalšímu majiteli (přičemž bude zaplacen příslušný poplatek, pokud nebyl již jednou uhrazen). Doplňujícím prvkem k motivaci pro vyřazování těch nejstarších vozidel z provozu by mohl být i příspěvek vyplácený při předání vozidla k ekologické likvidaci, o kterém se v současné době jedná.

Vybrané poplatky jsou od 1. 1. 2015 ze zákona opět určeny pouze na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Současně od 1. 1. 2015 platí pro likvidaci vybraných autovraků recyklační kvóta 95 % (do konce roku 2014 to bylo 85 %), kterou je ČR povinna plnit. Tato skutečnost si logicky vyžádá i vyšší náklady u zpracovatelů autovraků, neboť v ČR vyřazovaná vozidla nejsou, vzhledem k jejich věku, na ekologickou likvidace konstrukčně a materiálově přizpůsobena tak, jako vozidla mladších generací. I to je důvodem, proč dochází k návrhu na rozšíření poplatku i na vozidla plnící normu EURO 3.

Je faktem, že počet v ČR registrovaných vozidel plnící normu EURO 3 zhruba odpovídá počtu vozidel ve věku 10 až 15 let. Avšak trvale se zvyšující dovoz ojetých vozidel ve věku nad 10 let je zřejmě i dalším důvodem pro rozšíření poplatku i na normu EURO 3.

 

 

 

Návrh zákona o výrobcích s ukončenou životností počítá s variantou: vozidla, která neplní emisní normy (EURO 0) a EURO 1 = 10 000, EURO 2 = 5 000 a EURO 3 = 3 000 Kč. Důležité je také upřesnit, že tyto změny by dle nového zákona měly začít platit až v roce 2017.

 

 

Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu, MŽP

 

18.05.2015 10:10

Pozvání na setkání vodohospodářů v Kutné Hoře

Sdružení vodohospodářů České republiky, oblast Kutná Hora Vás všechny zve v roce 2015 na jubilejní 30 konferenci "XXX. setkání vodohospodářů v Kutné Hoře". Konference bude zaměřena na téma: Vodní hospodářství po novele občanského zákoníku v roce 2015. Akce se koná v úterý a středu 26. a 27. května 2015 v sále hotelu U Kata v Kutné Hoře. Konference je pořádána pro pracovníky stavebních úřadů a odborů životního prostředí státní správy a pro samosprávy obcí, pracovníky krajských úřadů, vodohospodářských podniků, hygienických orgánů a mnoha dalších navazujících profesí, včetně investorů, projektantů a zhotovitelů staveb, dodavatelů služeb, materiálů a zařízení v odvětvích životního prostředí. Více ZDE

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE