Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

08.04.2015 17:12

Na pražské čističce odpadních vod je vyhlášena havárie I. kategorie, původce znečištění není znám

Nepovolené vypouštění odpadů na stokové síti zřejmě zapříčinilo nejvyšší průměrné koncentrace všech důležitých ukazatelů znečištění na přítoku do Ústřední čistírny odpadních vod Praha. Ačkoliv veškeré provozní systémy ÚČOV Praha pracují na plný výkon čistírna není schopna se s tímto zvýšeným zatížením dlouhodobě vyrovnat. Hlavní město Praha je tak nuceno přistoupit k jednání o havarijních limitech vypouštění odpadních vod.

Od poloviny února čistírna na přítoku zaznamenává nadstandardně vysoké koncentrace znečištění v ukazateli CHSKcr, NL, Nc, TIN, N-NH4, které vzhledem k biologicky aktivnímu charakteru nemohou pocházet z legálního vypouštění. „Přes veškerou dlouhodobou snahu provozovatele, České inspekce životního prostředí a vodoprávního úřadu jsme doposud původce této zátěže neidentifikovali. Jedná se pravděpodobně o zdroj nelegálního původu. Šetření však i nadále intenzivně probíhají. Vzhledem ke způsobené škodě připravujeme trestní oznámení na neznámého pachatele,“ prohlásila radní pro oblast infrastruktury, technické vybavenosti a životního prostředí Jana Plamínková.

 

AKTUALIZACE 9.4 (ČTK): Vedení Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) chystá trestní oznámení na neznámého pachatele. Důvodem je nelegální vypouštění vysoce znečištěné vody do pražské kanalizace. ČTK to dnes řekl mluvčí PVK Tomáš Mrázek. Stejný krok již ve středu oznámilo vedení Prahy. "Znění trestního oznámení nyní projednávají právníci, o jaký trestný čin by se podle nich mohlo případně jednat, zatím není jasně definováno," řekl Mrázek. V úvahu přichází například trestný čin obecného ohrožení.

 

Ačkoliv veškeré provozní systémy ÚČOV Praha pracují na plný výkon a do technologické linky je dávkováno maximální možné množství speciálních chemikálií za účelem zvýšení účinnosti a stabilizace čistícího procesu, není čistírna schopna se s tímto zvýšeným zatížením dlouhodobě vyrovnat. Vzhledem k  tomu došlo v posledních týdnech k anaerobnímu rozpadu primárního kalu v usazovacích nádržích a tím k následnému extrémnímu zatížení biologické linky organickým znečištěním.  To má za následek zásadní potlačení již tak v zimním období zpomaleného procesu nitrifikace (1. stupeň pro odstraňování dusíku).

Kvůli narušení čistícího procesu dostoupila koncentrace znečistění v ukazateli celkový dusík maximálního povoleného limitu 35 mg/l a provozovatel byl nucen vyhlásit havárii I. kategorie. „Bohužel nastartování procesu nitrifikace není v případě ÚČOV Praha jednoduchou a rychlou záležitostí. Navíc zcela závisí na charakteru a koncentraci znečištění odpadních vod na přítoku a na klimatických podmínkách, především teplotě,“ upozornila radní Plamínková.

Hlavní město Praha je tak nuceno přistoupit k jednání o havarijních limitech vypouštění odpadních vod do vod povrchových na dobu nutnou pro znovuobnovení čistících procesů.

08.04.2015 15:55

Elektronické faktury pomohou s výsadbou alejí

Skupina ČEZ se rozhodla motivovat co nejvíce svých zákazníků, aby si nechali zasílat namísto klasické tištěné faktury elektronické vyúčtování. Peníze za tisk a poštovné, které díky těmto zákazníkům ušetří, společnost věnuje prostřednictvím Nadace ČEZ na výsadbu alejí v celé České republice. Finanční prostředky poputují na konto grantového programu Oranžové stromy, jehož prostřednictvím Nadace ČEZ už čtvrtým rokem vysazuje a obnovuje stromořadí po celé České republice. „Od roku 2011 jsme pomohli vysadit na dvě stě alejí a vzhledem k velkému ohlasu od měst a obcí v této aktivitě neustaneme ani letos," vysvětlila Michaela Žemličková, ředitelka Nadace ČEZ.

08.04.2015 15:23

Česká geologická služba bude zkoumat možnosti ukládání CO2

Česká geologická služba prozkoumá možnost ukládání CO2 na Břeclavsku v jednom z vytěžených ložisek ropy. Projekt má mimo jiné zjistit, zda jsou technologie ověřené v laboratoři vůbec použitelné v terénu. Dílčí cíle projektu pak zahrnují posouzení vybrané geologické struktury jako potenciálního úložiště CO2 a posouzení potenciálu horninových struktur Karpatské soustavy v ČR pro tento účel. Více než 61 milionů korun na výzkumný projekt získala ČGS z Norských fondů.

Další projekt financovaný z těchto fondů má informovat veřejnost o dopadech globálního oteplování a podělit se o zkušenosti se zachycováním a ukládáním CO2 v zemích, kde se do toho už pustili. Projekt za více 7,2 milionu korun bude realizovat Masarykova univerzita v Brně ve spolupráci s univerzitou Norges Tekniks.

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz (ČTK)

08.04.2015 12:27

Slovensko sepsalo petici proti novému zákonu o odpadech, prezident nakonec normu podepsal

Petici s více než 6500 podpisy doručili včera do podatelny Kanceláře prezidenta SR představitelé iniciativy, jejímž cílem je zastavit schválení nového zákona o odpadech. Prezidenta Andreje Kiska žádají, aby ho vrátil na jednání Národní rady SR. "Komu může vyhovovat vytváření monopolu na trhu s odpadem," ptá se člen petičního výboru. Rozhodování o tom, zda tento významný zákon podepíše nebo jej vrátí Národní radě Slovenské republiky s připomínkami, však podle prezidenta nebylo jednoduché.

V petici zároveň iniciátoři vyzývají vládu Roberta Fica, aby byl zákon přepracován ve prospěch všech občanů Slovenska. Obávají se, že takto schválený zákon povede k vyšším poplatkům za odvoz a likvidaci odpadu.

Zákon podle iniciátorů petice bude negativní dopady i na šíření černých skládek a tím i na další znehodnocování našeho životního prostředí.

Schválený zákon diskriminuje soutěše organizace působící v odpadovém hospodářství na Slovensku. V konečném důsledku způsobí ztrátu cca 2 500 pracovních míst v odvětvích zpracování odpadů a jejich recyklace na území Slovenské republiky, " uvedl člen petičního výboru Vladimír Šinák. "Komu může vyhovovat vytváření monopolu na trhu s odpadem, komu může vyhovovat zvyšování cen za smetí pro všechny občany Slovenska, komu může vyhovovat rušení pracovních míst na Slovensku?" Ptá se Šinák.

Petiční výbor také upozorňuje, že Evropská komise pravděpodobně začne proti České republice řízení o porušení předpisů EU v tzv. infringement procedure a uloží České republice příslušné sankce.

Aktivisté dnes zároveň odstartovaly okružní jízdu po Slovensku, ve které schcú občanům vysvětlovat nebezpečí schváleného zákona na jejich každodenní život.

 

Prezident Andrej Kiska podepsal zákon o odpadech
Rozhodování o tom, zda tento významný zákon podepíše nebo jej vrátí Národní radě Slovenské republiky s připomínkami, však podle prezidenta nebylo jednoduché. V zákoně o odpadech prezident zjistil několik nejasných ustanovení, které samy o sobě nezakládají důvod k vrácení zákona jako celku. Přesto jsou tak významné, že na ně už teď upozorňuje.

K těmto sporným paragrafem zákona o odpadech patří především tato ustanovení:

1. Ustanovení § 59 odst. 8 zákona, který ukládá obci povinnost uhradit náklady přesahující výšku obvyklých nákladů v příslušném regionu. Hlava státu rozumí snaze zákonodárce vytvořit pro organizace odpovědnosti výrobců nástroj, kterým by se mohly bránit proti příliš vysokým cenám za tříděný sběr odpadu. Ale způsob, jakým to zákon řeší, by mohl být v rozporu s čl. 191 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie, který stanoví zásadu, podle níž náhradu škody hradí znečišťovatel.

Zásada "znečišťovatel platí" patří podle článku čl. 191 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie mezi základní zásady politiky Evropské unie v oblasti životního prostředí. Soudní dvůr Evropské unie rozhodl, že nikdo není povinen nést náklady spojené s odstraněním znečištění (odstraňování odpadů), na kterém se nepodílel.

2. Cílem směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/62 / ES ze dne 20. prosince 1994 o obalech a obalových odpadech v platném znění je mimo jiné zajištění funkčního vnitřního trhu tak, aby se odstranily překážky obchodu a narušení a omezení hospodářské soutěže v Evropské unii.

Podle § 81 odst. 22 zákona obec může pro nakládání s odpady z obalů a odpadů z neobalových výrobků sbíraných spolu s obalovými odpady uzavřít smlouvu pouze s jednou organizací odpovědnosti výrobců pro obaly na dobu nejméně jednoho kalendářního roku.

Zároveň je smluvní vztah s obcí podle § 28 zákona pro organizaci odpovědnosti výrobců nezbytnou podmínkou pro získání autorizace na svou činnost podle tohoto zákona. Podle § 94 zákona může organizace odpovědnosti výrobců přijít o autorizaci v případě nesplnění povinností vyplývajících z § 28 odst. 7, mimo jiné v případě, že nebude schopna smluvně zajistit objem sklizně, který odpovídá souhrnnému sběrového podílu výrobců, které zastupuje.

Schválený zákon může představovat několik rizik pro hospodářskou soutěž na relevantním trhu:

 

  • soutěž mezi organizacemi odpovědnosti výrobců se bude do značné míry odehrávat na úrovni obcí, nikoli na úrovni výrobců, protože zajištění dostatečného počtu smluv na pokrytí souhrnného sběrového podílu výrobců, které zastupuje, bude pro organizace rozhodující podmínkou získání a udržení autorizace,
  • získání ze zákona exkluzivní smlouvy s obcí jednou organizaci negativně ovlivňuje schopnost konkurenční organizace smluvně zajistit dostatečný objem sklizně, což může omezovat reálnou soutěž na relevantním trhu,
  • ustanovení principu "jedna obec - jedna smlouva" je třeba vykládat ve spojitosti s § 135 odst. 13 zákona, jakož i se skutečností, že podle veřejně dostupných údajů na relevantním trhu působí soutěžitel, který má smlouvy uvedené v citovaném paragrafu uzavřeno s více než 1 500 obcemi a městy. I přesto, že smlouvy uzavřené podle dosavadních předpisů jsou smluvní strany oprávněny písemně vypovědět iz důvodu nabytí účinnosti tohoto zákona, dává zákon tomuto jednomu soutěžiteli faktickou výhodu oproti ostatním organizacím odpovědnosti výrobců a může vést ke vzniku subjektu s dominantním postavením na relevantním trhu,
  • po počátečním rozdělení relevantního trhu mezi organizace odpovědnosti výrobců může princip "jedna obec - jedna smlouva" představovat natolik závažnou bariéru, že možnost případného vstupu nového subjektu na trh bude omezena, stejně jako reálná vzájemná soutěž stávajících subjektů.


Prezident Slovenské republiky Andrej Kiska dospěl k závěru, že tyto výhrady k některým ustanovením zákona o odpadech mají charakter, který by postačoval k jejich promítnutí do připomínek při vrácení zákona Národní radě Slovenské republiky. Na druhé straně, navrhnout jen vypuštění kritizovaných ustanovení není dostačující.

Vypuštění výše uvedených ustanovení zákona by vyžadovalo přepracování několika na ně navazujících ustanovení zákona. Na to prezident České republiky není oprávněn, neboť nedisponuje právem zákonodárné iniciativy, a nemůže v rámci práva veta navrhovat poslancem parlamentu takovou rozsáhlou "novelizaci" schváleného zákona.

Hlava státu však očekává, že během doby od vstupu zákona o odpadech do jeho vstupu v platnost zainteresovaní, především Ministerstvo životního prostředí České republiky, přispějí k tomu, aby se z obsahu této důležité zákonné úpravy odstranili nedostatky, které by mohly vést k negativním důsledkům nejen pro uživatele tohoto zákona, ale i pro Slovenskou republiku, která je zodpovědná za správnou implementaci práva Evropské unie.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Minister životného prostredia Peter Žiga dnes podal demisiu (1.4.2015, Odpady-portal.sk)

 

Zdroj: Odpady-portal.sk, Tisková zpráva Kanceláře Prezidenta SR

 


 

 

08.04.2015 10:26

Nečastější otázky a odpovědi k novému dotačnímu monitorovacímu systému

Nový monitorovací systém evropských fondů MS2014+ v programovém období 2014–2020 je připraven ke spuštění do ostrého provozu. Nový systém plně nahrazuje tři rozdílné systémy a to v gesci Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí končícího dotačního období 2007–2013, a tak sjednocuje a výrazně zjednodušuje proces podávání žádosti o dotaci. MMR ČR připravilo odpovědi na nejčastější otázky k novému monitorovacímu systému MS2014+, které najdete ZDE.

 

Mohlo by Vás zajímat:

  •  Evropské fondy 2014–2020: Jednoduše pro lidi  [PDF, 3.48MB] (2. vydání) – Brožura pro zájemce o dotace. Obsahuje základní vhled do problematiky programového období 2014–2020. Informuje o Dohodě o partnerství, metodických pokynech i novém monitorovacím systému MS2014+. Stěžejní část tvoří informace o desíti operačních programech.
08.04.2015 08:58

Přerovská sběrna přišla o licenci, opakovaně totiž porušovala zákon o odpadech

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení odpadového hospodářství v Olomouci požádali o odebrání povolení k provozování sběrny v Přerově. Sběrna provozovaná opakovaně vážně porušovala povinnosti stanovené zákonem o odpadech. Krajský úřad Olomouckého kraje na základě žádosti ČIŽP odebral souhlas k provozování zařízení.

Při kontrole sběrny v roce 2012 inspektoři zjistili porušení celkem čtyř ustanovení zákona o odpadech a uložili provozovateli pokutu 26 tisíc korun. Další pochybení zjistili i v roce 2013. „Provozovatel sběrny opět porušil zákon o odpadech. Vykoupil elektromotor z ventilátoru pantografické jednotky, tedy odpad, který měl charakter části průmyslového strojního zařízení. Za to mu inspektoři uložili další pokutu 50 tisíc korun,“ uvedl Erik Geuss, ředitel ČIŽP.

Proti pokutě bylo podáno odvolání, Ministerstvo životního prostředí ho však zamítlo a rozhodnutí ČIŽP potvrdilo. Vzhledem k opakovanému porušení zákona o odpadech požádala ČIŽP Krajský úřad Olomouckého kraje o prověření udělení souhlasu k provozování zařízení. Ten dal inspekci za pravdu a souhlas k provozování zařízení v únoru 2015 odebral.

08.04.2015 08:37

iHNED: Jedna stavba, jedno razítko. Nový zákon má zjednodušit stavební povolení

Od poloviny příštího roku by měla všem ulevit novela stavebního zákona – cílem je, aby jedna stavba vyžadovala jen jedno povolení. Zatím investoři, ať už jde o developera, stát, nebo někoho, kdo si chce postavit rodinný dům, musejí nejdřív sehnat razítko, kterým stavbu „umístí“ do krajiny. Pak si jdou pro stavební povolení. Do budoucna se vše odehraje v jednom kroku.

Jednoduché stavby bude povolovat (jejich umístění i konkrétní podobu) obecný stavební úřad. Složitější stavby – například dálnice nebo rozšíření Jaderné elektrárny Temelín – přejdou pod speciální režim. Navíc se zkrátí doba, po kterou si lze na záměr stěžovat – dnes jsou to tři roky od chvíle, kdy projekt dostal zelenou. Zatím není jasné, jak se lhůta zkrátí, ministerstvo pro místní rozvoj hovoří o tom, že bude roční. Více ZDE

 

Čtěte také:

Novelu stavebního zákona by měla vláda projednat v červenci (23.3.2015)

 

Zdroj: iHNED.cz

08.04.2015 08:09

Návrh NV o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod...

PŘIPOMÍNKY Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení návrh nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech. Rozsah změn si vyžádal zpracování nového nařízení vlády namísto novely platného nařízení č. 61/2003 Sb., které bude tak zrušeno. 

 

 

Návrh nařízení vlády zakotvuje oproti platné právní úpravě:

  • transpozici směrnice 2013/39/EU, kterou se mění směrnice 2000/60/ES a 2008/105/ES, pokud jde o prioritní látky v oblasti vodní politiky,
  • vybrané definice – např. „průmyslové odpadní vody“, „městské odpadní vody“, jejichž absence vyvolávala v praxi nejasnosti,
  • zpřesnění náležitostí a podmínek povolení podle § 38 odst. 12 vodního zákona (Jedná se o výjimečné povolení umožňující vypouštět odpadní vody po přechodnou dobu – např. při zkušebním provozu - v emisních limitech neodpovídajících emisním standardům stanovených v nařízení vlády.),
  • úpravu přílohy č. 7 – nejlepší dostupné technologie mají být do budoucna definovány pouze slovním popisem, konkrétní hodnoty mají být vypuštěny.

 

Termín připomínek je stanoven na 28. dubna 2015. Navrhované nařízení má nabýt účinnosti 15. října 2015. Podklady ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat:

Návrh nařízení vlády o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních, více ZDE (T: 9.4.2015)

07.04.2015 17:51

ČRo: Blackout v Turecku způsobila lidská chyba

Rozsáhlý výpadek proudu na konci března pravděpodobně způsobila série špatných rozhodnutí v řízení distribuce elektřiny. Dispečeři nejprve odpojili ze sítě dvě elektrárny, jenže v tu chvíli zároveň probíhala na dalších přenosových trasách údržba. Věřili, že takové zatížení turecká elektrická síť vydrží, ale zmýlili se. Když zkolabovalo první vedení vysokého napětí, během zlomku vteřiny následovalo postupně dalších pět tras. Masivní výpadek elektrického proudu tak stál místo šéfa státní distribuční společnosti. Ten na sebe vzal odpovědnost, který na několik hodin postihl 70 milionů lidí. Více ZDE

 

Související článek:

Turecko dnes postihl rozsáhlý blackout (31.3.2015)

 

Zdroj: ČRo

07.04.2015 15:03

Dana Drábová bude dnes hostem Hyde Parku

AVÍZO Dohoda z Lausanne dává naději nejen Blízkému východu. Podaří se ale efektivně uhlídat íránský jaderný program? Jak daleko je Teherán od výroby jaderné bomby? V Hyde Parku dnes večer s Danou Drábovou, předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Záznam pořadu - ZDE.

 

 

 

Zdroj: ČT24

Foto: ČT24 HP ze dne 2.4.2014

07.04.2015 12:29

Národní konvent o EU doporučuje vládě, jak zlepšit energetickou bezpečnost

Národní konvent o Evropské unii zveřejnil doporučení vzešlé z  kulatého stolu k energetické bezpečnosti. Cílem setkání bylo iniciovat hlubší diskusi o energetické bezpečnosti – tématu, jež v současnosti rezonuje napříč Evropskou unií. Doporučení a závěry budou sloužit jako vodítka pro vládu a ostatní tvůrce evropské politiky. Další informace a dokumenty ke stažení - ZDE.

 

 

07.04.2015 12:15

Německo chce zdanit uhelné elektrárny

Německu v současnosti hrozí, že nedokáže splnit vlastní cíl snížit do roku 2020 své emise CO2 o 40 procent proti úrovni roku 1990. Německá vláda se tak chystá uvalit zvláštní daň na výrobu elektřiny ve starých uhelných elektrárnách.

Podle připravovaného materiálu by uhelné elektrárny starší než 20 let měly platit 18 až 20 eur (495 až 550 korun) za každou tunu CO2 vzniklého při výrobě. Ministerstvo předpokládá, že tento odvod nahradí evropský systém emisního obchodování, který je kvůli nízkým cenám povolenek neúčinný a nemotivuje energetické firmy k upřednostňování nízkouhlíkových zdrojů.

Část spolkových zemí se ale brání proti záměru zdanit výrobu uhelných elektráren a v podstatě je tak donutit k zastavení výroby, obávají se i ztrát pracovních míst. Produkci elektrické energie by měly v budoucnu nahradit obnovitelné zdroje, jejichž podíl na celkové výrobě elektřiny by měl v roce 2035 dosáhnout 55 až 60 procent.

 

Zdroj: ČTK

07.04.2015 09:03

EKO-KOM zveřejňuje rozhodnutí MŽP o neudělení autorizace společnosti Interseroh

Až doposud společnost EKO-KOM a.s. správní řízení jako jeho účastník nijak nekomentovala. Představitelé společnosti Interseroh nás aktivně vedenou kampaní obviňují z nezákonného ovlivnění rozhodnutí MŽP. Tuto kampaň společnost EKO-KOM považuje za nekalosoutěžní jednání, jehož cílem je poškodit dobré jméno firmy a pravděpodobně také ovlivnit nezávislé rozhodování správního orgánu.

Konkrétní znění rozhodnutí MŽP společnost Interseroh Czech a.s. doposud nezveřejnila, ale opakovaně tvrdí, že pro ni negativní rozhodnutí „vyšlo z dílny EKO-KOM a.s.“. Toto nařčení naprosto odmítáme.

Naše společnost se, po důkladném zvážení, rozhodla rozhodnutí MŽP, proti kterému společnost Interseroh podala rozklad, uveřejnit, aby si veřejnost a média mohla udělat ucelený pohled, nakolik je tvrzení, že jsme toto rozhodnutí nezákonně ovlivnili, oprávněné či nikoliv.

Stávající Rozhodnutí MŽP je dokumentem, který dle zákona musí být veřejně přístupný. Podle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, jsou orgány státní správy, MŽP nevyjímaje, povinny poskytovat i nepravomocná správní rozhodnutí, pokud se týkají ochrany životního prostředí, kam recyklace obalů a rozhodnutí podle zákona o obalech nepochybně náleží.

Rozhodnutí MŽP, kterým se zamítá žádost Interseroh Czech a.s. o autorizaci ke sdruženému plnění dle Zákona o obalech se opírá zejména o následující důvody, které MŽP rozvádí na celkem 26 stranách (rozhodnutí je možné si stáhnout na webu EKO-KOM a.s., odkaz níže):

 

  • Nebylo prokázáno, že by žadatel zajistil sběrnou síť, ani oprávnění žadatele využívat existujícího systému sběru. MŽP telefonicky kontaktovalo zástupce 76 obcí, které v návrhu uvedla Interseroh Czech a.s., avšak žádná z nich spolupráci s Interseroh nepotvrdila, naprostá většina obcí tuto firmu ani neznala. [§ 10 odst. 1 zákona o obalech]
  • Z projektu vyplývá, že žadatel chtěl odvíjet rozsah sběru pouze od minimální míry využití odpadových obalů. Rozsah zpětného odběru ovšem musí být celorepublikový a nesmí být omezený množstvím. [§ 10 odst. 1 zákona o obalech]
  • Žádost nedokládá dostatečné finanční zajištění projektu sdruženého plnění. Neobsahuje podrobný popis předpokládaného finančního zajištění projektu, mj. neobsahuje ani předpokládanou výši sazeb odměn za sdružené plnění. [§ 17 odst. 3, 4 zákona o obalech]
  • Finanční zajištění je mj. dokládáno zajištěním úvěru, jehož splatnost však končí před uplynutím jednoho roku od udělení autorizace (i kdyby k udělení autorizace došlo v okamžiku, kdy Interseroh Czech a.s. úvěr MŽP doložila). Zákon o obalech vyžaduje podrobný popis předpokládaného finančního zajištění sdruženého plnění po dobu prvního roku fungování. [§ 17 odst. 3, 4 zákona o obalech]
  • V projektu je zmíněno financování systému Interseroh prostřednictvím cash-poolingu ALBA GROUP. Takové propojení s některým z akcionářů (podnikajících v odpadovém sektoru) či osobou jej ovládající zákon vylučuje. [§ 20 odst. 9 zákona o obalech]
  • Způsob spolupráce žadatele, svozových firem a obcí je popsán nedostatečně. Není zřejmé, jak bude minimalizováno riziko duplicitní evidence odpadů z obalů. Zákon o obalech vyžaduje poskytnutí dostatečných záruk, že projekt zajišťování sdruženého plnění neohrozí zajišťování plnění povinností zpětného odběru a využití realizované jinými osobami podle § 13 odst. 1 zákona o obalech. [§ 17 odst. 4 zákona o obalech]
  • Žádost nezaručuje spolupráci s obcemi za obdobných podmínek. O poptávce odpadů z obalů od obcí bude rozhodováno ad hoc. [§ 21 odst. 3 zákona o obalech]
  • Žadatel nesplňuje požadavek na zamezení střetu zájmů, neboť z žádosti je zjevný záměr a jeho akcionáře jednat ve prospěch osoby, resp. skupiny osob, jejichž činnost přímo souvisí s nakládáním s odpady (ALBA GROUP). [§ 19 odst. 2 zákona o obalech]
  • Smlouva o sdruženém plnění, tvořící součást projektu, připouští plnění podmínek zákona jednotlivými povinnými osobami za odlišných podmínek (jedná se např. o možnost poskytnutí individuálních slev), což zákon o obalech nepřipouští. [§ 21 odst. 1 písm. c) zákona o obalech]
  • Žádost o autorizaci předpokládá nižší míru využití odpadů z obalů než zákon o obalech. [příloha č. 3 zákona o obalech]
  • Rozhodnutí MŽP zmiňuje i nedostatky evidence prodejních obalů (nemožnost evidovat množství prodejních obalů určených spotřebiteli, přičemž tento údaj je nezbytný ke splnění zákonných požadavků) a nedostatků evidence obalů z PVC.
  • Výhrady k prokázání splnění některých podmínek pro udělení autorizace vyslovovaly i Ministerstvo průmyslu a obchodu, resp. Ministerstvo zemědělství.
      

S cílem neohrozit zájmy společnosti Interseroh Czech jsou v textu rozhodnutí zabělena místa, která obsahují skutečnosti, které by eventuálně mohly být považovány za obchodní tajemství žadatele.

Poznámka: Rozhodnutí Ministerstva životního prostředí („MŽP“) č. j. 16857/ENV/14, 1064/720/14, sp. zn.: 16857/ENV/14, 1064/720/14, ze dne 26. ledna 2015, kterým MŽP rozhodlo o neudělení autorizace k zajišťování sdruženého plnění povinností zpětného odběru a využití odpadů z obalů podle ustanovení § 17 zákona o obalech žadateli o autorizaci, společnosti Interseroh Czech a.s., IČO: 01746189, se sídlem Pobřežní 394/12, Karlín, 186 00 Praha 8 („Interseroh“), je veřejným dokumentem. Jedná se o rozhodnutí správního orgánu, které je veřejně přístupné: podle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, jsou orgány státní správy, MŽP nevyjímaje, povinny poskytovat i nepravomocná správní rozhodnutí [podle tohoto zákona jsou nepřístupná pouze nepravomocná rozhodnutí o přestupcích a jiných správních deliktech - § 8 odst. 2 písm. c)].

 

Odkaz na dokument ke stažení:

Rozhodnutí MŽP o neudělení autorizace společnosti Interseroh Czech (Odkaz na web EKO-KOM a.s., zpráva ze 7.4.2015)

 

Souvisejcí článek:

Stanovisko společnosti INTERSEROH Czech a.s. k poslednímu kroku společnosti EKO-KOM (9.4.2015)

EKO-KOM: Zveřejněním rozhodnutí MŽP nemohly být poškozeny obchodní zájmy společnosti Interseroh (10.4.2015)

 

04.04.2015 08:54

Obce, spolky nebo školy mohou žádat o dotaci na sázení stromů

Grant ve výši až 30 tisíc korun poskytuje Nadace Partnerství a můžete jej využít ke koupi sazenic stromů a keřů, kůlů, ochranného pletiva a dalšího potřebného materiálu. Důležité je, aby se do sázení zapojila místní veřejnost a sázely se druhy, které jsou na území původní. Nadace žádosti přijímá do 28. května.

„Na podzimní výsadby stromů máme letos v plánu rozdělit celkem 300 tisíc korun, které jsme získali darem od společnosti Makro, Reda, závodníků RunCzech a dalších sponzorů. Je možné žádat o grant ve výši minimálně 10 tisíc a maximálně 30 tisíc korun. Za tuto částku by se mělo vysadit nejméně 10 a více kusů stromů,“ uvádí koordinátorka grantů Zuzana Šeptunová z Nadace Partnerství. Zároveň by podle ní měli žadatelé výsadbu naplánovat tak, aby se do ní mohlo zapojit co největší množství obyvatel všech věkových skupin. Když si totiž lidé strom sami vysadí, mají k němu lepší vztah a je pak méně pravděpodobné, že jej zničí.

Dalším důležitým kritériem udělení grantu je zvolit druhy dřevin vhodné pro danou lokalitu. V našich podmínkách se daří domácím druhům – například lípám, dubům nebo javorům. Tradiční jsou také aleje ovocných stromů. Žadatelé o nadační příspěvek by se měli naopak vyhnout nepůvodním druhům, mezi něž patří například túje, akáty či stříbrné smrky. Jejich výsadbu nadace nepodporuje. Obce, školy, spolky a další organizace, které chtějí grant obdržet, musí počítat také s následnou péčí o vysazené stromy, a to po dobu minimálně 5 let.

A proč by stromy v naší krajině a městech měly přibývat? „Listnatý strom o výšce 25 metrů během půl roku vyprodukuje množství kyslíku potřebné pro život 10 lidí na jeden celý rok. Zároveň dokáže zachytit až 1 tunu prachových částic, které postupně odvede do půdy. Věříme, že čistější vzduch, příjemný stín i hezčí místa k procházkám, snad budou pro lidi dostatečnou motivací,“ říká Zuzana Šeptunová.

 

Dokument ke stažení:

Seznam doporučených druhů k výsadbě (pdf, 109 kB)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE