Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

16.02.2015 08:10

Beneš: Cena emisních povolenek se v příštích letech příliš zvyšovat nebude

Cena emisních povolenek, které by měly elektrárenské společnosti nutit omezovat výrobu ze špinavých zdrojů a směrovat je k obnovitelné energetice, se podle generálního ředitele ČEZ Daniela Beneše v příštích letech příliš zvyšovat nebude. „Nyní stojí 6 eur (za tunu CO2) a do roku 2018 si myslím, že mohou vyšplhat na 12 eur,“ prohlásil Beneš v rozhovoru pro list Wall Street Journal. Dodal, že na historická maxima kolem 30 eur za tunu z dob před deseti lety se povolenky nevrátí. Více ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat:

EPH pokračuje v nákupech. Opravdu aktivně pracujeme na třech, tvrdí Křetínský (HN, 16.2.2015)

 

Zdroj: iHNED.cz

16.02.2015 07:45

NKÚ: MŽP stále nemá ucelený IT systém a 21 miliónů vynaložilo nehospodárně a neúčelně

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak Ministerstvo životního prostředí (MŽP), agentura CENIA a Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) hospodařily v letech 2010 až 2013 s penězi na ICT projekty. Celkem kontroloři prověřili více než 230 milionů korun.

MŽP zabezpečuje a řídí „Jednotný informační systém o životním prostředí“ (JISŽP). Ten má pořizovat, spravovat a hodnotit data a poskytovat informace z oblasti životního prostředí. Podle NKÚ je ale tento systém dosud pouze teoretickým konceptem, protože v současné době resort využívá 125 samostatných informačních systémů a databází, které nejsou vzájemně provázány ani integrovány. Tento stav vede mimo jiné k tomu, že stejná data jsou ukládána duplicitně hned v několika systémech a databázích. Tím se zvyšuje potřeba jejich úložné kapacity, což vede k vyšším provozním nákladům.

 

Hospodaření s majetkem a peněžními prostředky státu při realizaci projektů v oblasti informačních a komunikačních technologií v kapitole Ministerstvo životního prostředí. Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na rok 2014 pod číslem 14/12. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jan Vedral. Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s majetkem a peněžními prostředky státu při realizaci projektů v oblasti informačních a komunikačních technologií v kapitole Ministerstvo životního prostředí. Kontrola byla prováděna od dubna do října 2014. Kontrolováno bylo období let 2010 až 2013, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující.

 

Odbornou podporu rozvoje a provozu JISŽP měla zajišťovat Rada pro rozvoj JISŽP, kterou založilo MŽP. Ta se ale v letech 2010 až 2012 vůbec nesešla a v období, kdy se scházela, neprojednala ani zmíněnou duplicitu ukládaných dat, ani například problematický projekt SIRIUS. Ten měl nahradit několik dílčích informačních systémů a databází. V rámci projektu SIRIUS mělo vzniknout jediné přístupové místo pro vstup dat i jediné místo, jehož prostřednictvím by státní správa mohla z těchto dat čerpat.

Projekt od svého spuštění v roce 2010 nabral zpoždění a až do roku 2013 se nepodařilo vysoutěžit hlavního dodavatele. Nakonec vedení MŽP projekt zrušilo s tím, že cíle projektu nebyly naplněny. Do té doby už ale CENIA, která za projekt odpovídala, za jeho přípravu zaplatila 21 milionů korun. Z toho víc než 12 milionů bylo z evropských dotací, které pak CENIA musela koncem roku 2013 vrátit. Vzhledem k tomu, že CENIA nezachovala ani dílčí výstupy projektu, aby je mohla v případě potřeby v budoucnu využít, hodnotí NKÚ investici 21 milionů korun do projektu SIRIUS jako neúčelnou a nehospodárnou.

 

Podle mluvčí ministerstva Petry Roubíčkové je vysoký počet IT systémů důsledkem historického nastavení organizačního členění resortu. Během roku 2014 začalo MŽP s postupnou centralizací IT. "Zpracovává podklady pro vybudování jednotného místa pro ukládání dat v rámci rezortu. Aktuálně také dokončujeme podklady pro vypsání veřejné zakázky na pořízení systému elektronické spisové služby pro MŽP a vybrané rezortní organizace," sdělila ČTK.

 

Zdroj: ČTK

 

Kontroloři odhalili i další nedostatky – ať už jde o nekompatibilitu dvou databází, jejíž vyřešení by vyšlo na 1,3 milionu korun, absenci studií proveditelnosti, díky nimž by MŽP mělo jistotu, že skutečně zvolilo nejhospodárnější možné řešení, či fakt, že ministerstvo vůbec nesleduje, jak jsou informační systémy vlastně využívány koncovými klienty. U některých systémů je ministerstvo navíc stále závislé na jediném dodavateli.

 

Shrnutí hlavních skutečností zjištěných při kontrole:

  • JISŽP je stále teoretickým konceptem, nikoliv však jednotným informačním systémem. MŽP tak neplnilo povinnost zabezpečovat a řídit JISŽP dle zákona č. 2/1969 Sb. V současné době resort životního prostředí využívá 125 samostatných informačních systémů a databází.
  • MŽP nezajistilo, aby Rada pro rozvoj JISŽP jako hlavní odborný koordinační orgán naplnila své povinnosti dané jejím statutem. V období let 2010 až 2012 se Rada vůbec nescházela a ke strategickým aktivitám resortu životního prostředí nezaujímala příslušná odborná stanoviska.
  • Základní projektové dokumenty v oblasti řízení projektů neobsahovaly povinnost zpracovat studii proveditelnosti s rozborem možných variant řešení, v důsledku čehož nemělo MŽP jistotu, zda realizovalo nejvýhodnější a nejhospodárnější variantu.
  • Data byla vícenásobně ukládána v různých informačních systémech, což mělo vliv na vyšší potřebu úložné kapacity pro ukládaná data a z toho plynoucí vyšší provozní náklady.
  • Kontrolou bylo zjištěno, že jediný projekt (SIRIUS), kterým MŽP směřovalo k naplnění JISŽP, byl zrušen bez náhrady, a byla tak nehospodárně a neúčelně vynaložena částka ve výši 21 mil. Kč.
  • U vybraných spolu věcně souvisejících informačních systémů byla potvrzena datová nekompatibilita. Náprava tohoto stavu vyžaduje vynaložení dalších peněžních prostředků.
  • Kontrola potvrdila, že v případě některých informačních systémů přetrvává smluvní závislost na jediném dodavateli, což vede k riziku, že veřejná zakázka nebude realizována nejhospodárnějším způsobem.
  • MŽP nesleduje přístupy k jednotlivým informačním systémům. Nemůže proto vyhodnocovat efektivnost, hospodárnost ani účelnost vynakládání prostředků ve vazbě k využívání IS.
  • Kontrolovaná oblast již byla předmětem kontrolní akce NKÚ č. 07/16. Přestože MŽP následně přijalo nápravná opatření, značná část nedostatků stále přetrvává.

 

Dokument ke stažení:

Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 14/12

15.02.2015 14:45

Česko snížilo od roku 1990 o třetinu emise skleníkových plynů, průmysl investoval miliardy

V České republice od roku 1990 díky modernizaci průmyslu výrazně klesly emise skleníkových plynů. K roku 2012 stát snížil celkové emise skleníkových plynů proti roku 1990 o 33 procent, plní tak závazky Kjótského protokolu s předstihem, stejně jako celá Evropská unie.

Například skupina ČEZ vydala na snižování emisí oxidu uhličitého více než 120 miliard Kč. Plánuje dokončit novou moderní elektrárnu v Ledvicích a modernizaci elektrárny v Prunéřově. Třinecké železárny daly za posledních deset let do ekologizace výroby 4,1 miliardy, loni 1,3 mld. do odprášení výrobních agregátů. Letos bude firma pokračovat ve snižování emisí tuhých znečišťujících látek za více než miliardu. ArcelorMittal Ostrava vynaložila za deset let od privatizace huti v roce 2003 do ekologických projektů čtyři miliardy, huť tak snížila emise prachu zhruba o dvě třetiny. Odprašování huť spustila v říjnu 2011 a další rok snížila emise o více než 100 tun.

Ke snížení emisí přispívá i stát, například programem Nová zelená úsporám nebo energetickým štítkováním spotřebičů a budov. Řešit snižování emisí a adaptaci na změnu klimatu v ČR mají dva nové strategické dokumenty, které připravuje ministerstvo životního prostředí. Vládě by je mělo předložit ve druhé polovině roku.

 

Mohlo by Vás zajímat:

  • Přechodný národní plán České republiky (v. 2014 - v této verzi však nejsou oproti finální verzi PNP ČR zaslané Evropské komisi výrazné změny. Aktuální verze PNP ČR bude MŽP zveřejněna až po jeho schválení Evropskou komisí, MŽP předpokládá, že v březnu tr.)

 

Zdroj: ČTK

15.02.2015 06:16

Ředitel Temelína: Začínáme přípravu na obhajobu licence

Další posilování bezpečnosti a zvyšování účinnosti jsou základními podmínkami pro zajištění dlouhodobého bezpečného provozu, uvedl v pátek nový ředitel Jaderné elektrárny Temelín Bohdan Zronek. Ta se již nyní, podle svého šéfa, začíná s předstihem připravovat na budoucí prodloužení provozu.

Provozovat první blok mají energetici povoleno od Státního úřadu pro jadernou bezpečnost do poloviny října 2020. Druhý blok pak ještě o téměř dva roky déle. Přesto s přípravou začínají už nyní. Obhajoba desetileté licence je jednou z hlavních dlouhodobých priorit ředitele Jaderné elektrárny Temelín Bohdana Zronka. „Získání licence na dalších deset let je kontinuální proces. V průběhu celého provozu musíme splňovat náročné podmínky plynoucí z mezinárodní i české legislativy. Pouze plnit zákony ale nestačí. Musíme být o krok vpřed, abychom se nedostali do potíží při zpřísňování požadavků. S tím, jak se mění svět kolem nás, mění se i nároky například na jaderná zařízení,“ vysvětluje temelínský ředitel.

V žádosti o novou licenci, kterou ČEZ podá do května 2020, bude  jadernému dozoru dokládat například stav reaktoru a bezpečnostních systémů, připravenost personálu, vnitřní havarijní plán, plány odstávek nebo program zvyšování úrovně bezpečnosti. Při splnění všech požadavků může úřad prodloužit licenci až o deset let.

Opatření ze zátěžových testů budou letos dokončena

Více než čtyři desítky opatření vyplynuly pro Temelín ze zátěžových testů, jejichž provedení Evropská unie nařídila na všech 143 evropských blocích. Většinu z nich mají energetici hotovu. Rozšířili způsoby chlazení reaktoru, přidali další nezávislé zdroje výroby elektřiny pro klíčové bezpečnostní systémy nebo zlepšili vybavení a zázemí vlastní hasičské jednotky. V případě kolapsu pevné i mobilní sítě může elektrárna s okolím komunikovat prostřednictvím satelitních telefonů.

Zbývá dokončit poslední modifikace. Takovým příkladem je instalace dalšího zařízení na likvidaci vodíku v budově, která chrání reaktor. „Realizací těchto opatření uděláme tečku za původním seznamem opatření ze zátěžových testů. Byla to pro nás náročná kapitola v rozsáhlém programu zvyšování bezpečnosti jaderných elektráren. Ten ale bude elektrárnu provázet i nadále. S ohledem na technický vývoj a světové zkušenosti ho neustále aktualizujeme,“ zdůrazňuje Zronek význam neustálého zlepšování bezpečnosti a přirovnává to k vývoji ve Formuli 1. „Vítězství v jednom ročníku neznamená automatickou obhajobu v dalším roce. I zde musí týmy techniků své monoposty s ohledem na technický pokrok neustále významně vylepšovat.“

Do modernizace Temelína a posilování bezpečnosti ČEZ od začátku provozu investoval dvanáct miliard korun. Další miliarda půjde do vylepšování elektrárny i v letošním roce.

V červnu se dočká modernizované turbíny i druhý blok

O dvě procenta vyšší výkon při stejné spotřebě paliva a elektřinu pro dalších 50 tisíc českých domácností přinese modernizace turbíny druhého bloku. Ta bude probíhat od poloviny dubna do poloviny června. Naváže tak na stejnou úpravu, kterou energetici provedli na prvním bloku v polovině loňského roku. „Z hlediska dvou nejdůležitějších parametrů, tedy výkonu a chvění, naplňuje nová turbína naše předpoklady. Ještě nás čeká optimalizace provozu na nižším výkonu v případech, když pomáháme stabilizovat přenosovou soustavu,“ představuje temelínský šéf regulační schopnosti elektrárny a dodává: „V době, kdy je trh deformován dotacemi do obnovitelných zdrojů, hraje manévrovatelnost a efektivita tradičních elektráren důležitou roli. I když bude podíl obnovitelných zdrojů růst, bez stabilních zdrojů, které budou vyrábět elektřinu za jakéhokoli počasí, se neobejdeme.“

Vedle posilování bezpečnosti a modernizací čekají energetiky dvě odstávky, osm havarijních cvičení, mezinárodní prověrka Sdružení provozovatelů jaderných elektráren (WANO), pravidelný ekologický audit nebo kontrola BOZP. Součástí běžného života elektrárny je i denní přítomnost inspektorů SÚJB nebo namátkové kontroly, které jsou oprávněni kdykoli provést.

13.02.2015 18:57

ČTK: Vyjednávači připravili návrh příští smlouvy o ochraně klimatu

Vyjednávači z téměř 200 zemí dnes schválili návrh příští smlouvy o ochraně klimatu. Přelomový dokument, který by měl být schválen letos v prosinci v Paříži, má 86 stran, ačkoli původní verze k diskuzi jich měla pouze 38. Každá země totiž do návrhu nyní zapracovala své připomínky tak, aby odrážely její přání. Základní dokument ale podle agentury Reuters obsahuje výrazně odlišné varianty návrhů na opatření určená ke zpomalení klimatických změn. Zatímco jedna varianta předpokládá postupné snižování emisí skleníkových plynů do roku 2050, jiná hovoří o tom, že by tyto emise měly "co nejdříve" dosáhnout maxima.

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz (ČTK)

13.02.2015 13:33

Konference TVIP 2015 se blíží!

Je mnoho konferencí, ale jen málokterá z nich umožňuje účastníkům, aby se za jedno vložné seznámili s tak širokým spektrem projednávané problematiky. 3. ročník konference: „Týden výzkumu a inovací 2015“ se zaměří na: Rizikový management, Výzkum v odpadovém hospodářství a Inovace a životní prostředí.

 

 

Rizikový management nabízí část konference APROCHEM

V tomto ročníku se dovíte více o nová směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2012/18/EU ze dne 4. července 2012 o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek (tzv. Seveso III), která vstoupí v účinnost již od 1.6.2015! S tím souvisí i změna a následné zrušení směrnice Rady 96/82/ES, transponované  zákonem č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií. V této souvislosti se dovíte o návrhu nového zákona o prevenci závažných havárií a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů.

Podotýkáme, že implementace Seveso III již absorbuje změnu v systému klasifikace chemických látek a směsí (nařízení CLP, GHS), která rovněž začne uplatňovat již od 1. června 2015!

Ing. Pavel Forint (MŽP) ve svém textu příspěvku uvádí: „Hlavní změnu oproti stávající evropské legislativě tak představuje přizpůsobení přílohy č. 1 směrnice SEVESO II novému systému klasifikace chemických látek a směsí. Toto sladění je třeba provést pro celou řadu kategorií nebezpečnosti nebezpečných látek, nicméně problematické je pouze v případě toxicity“. Jeho příspěvek se mj. dotkne transpozice evropské legislativy, změn systému prevence závažných havárií, informování veřejnosti, bezpečnostní dokumentace, kontrole prováděné státní správou a prováděcích předpisů.

V této části konference budou uvedeny i další hodnotné přednášky, o některých z nich Vás budeme postupně na těchto stránkách informovat.

Jen málokdo ví, že ČR je zapojena do pilotního projektu EU ETV. Tento projekt umožňuje inovativním technologiím dostat se do prestižní evropské databáze ověřených technologií. Nezávislé ověření otevírá prostor pro vývoz technologií nejen na evropský trh. Rovněž ověřené výzkumné projekty metodikou ETV dávají záruku inovativnosti a praktické využitelnosti. Máte-li zájem se o této metodice dovědět více, konference je pro vás velkou příležitostí se setkat s našimi odborníky z ověřovacího orgánu.

Konference se uskuteční ve dnech 18.3. až 20.3.2015 v Hustopečích u Brna, další informace na www.tvip.cz

13.02.2015 13:03

Souhrn z jednání sněmovny: EIA, půdní fond, hospodaření s energií a právo na informace o životním prostředí

VÝSLEDKY Od desátého února pokračovalo jednání Poslanecké sněmovny (25. schůze). Poslanecká sněmovna znovu projednala a schválila i novely zákonů EIA (posuzování vlivů na životní prostředí) a o ochraně zemědělského půdního fondu, tedy zákony, které vrátil Senátem. Ve středu poslanci schválili ve třetím čtení novelu zákona o hospodaření s energií a následně v pátek i novelu zákona o právu na informace o životním prostředí. 25 schůze byla zahájena dne 20. ledna odpoledne.

 

 

Komentář ministra Richarda Brabce k přijatým novelám EIA a ZPF:

EIA: „Žádné z předchozích vlád se nepodařilo předložit takový návrh, který by podpořila i celá vládní koalice. Nyní se MŽP podařilo najít a prosadit kompromisní řešení novely nejenom v rámci vlády, Sněmovny i Senátu, ale také v Evropské komisi, která s finální podobou zákona souhlasí. EK je věřím nyní připravena ustoupit od již zahájeného řízení o porušení smlouvy EU, které pro ČR znamenalo hrozbu zastavení financování dopravních staveb z Evropských fondů," okomentoval hlasování ministr Brabec.

ZPF: „Poslanci svým hlasováním dnes dostáli svým závazkům v koaliční smlouvě. Sněmovna zamítla senátní pozměňovací návrhy, které smysl zákona – chránit půdu – popíraly. Ze zákona se málem stal výjimkový zákon, který by půdu vůbec nechránil. Maskováním za prohlášeními o rozvoji obcí senátoři do zákona navrhli rozšíření okruhu staveb, na které není potřeba vydání souhlasu k odnětí ze ZPF. Půda by byla bez jakéhokoliv dozoru a poplatků zastavována například rekreačními objekty, garážemi i developerskými projekty. Pozměňovací návrhy také rozšiřovaly výjimky z placení odvodů na všechny veřejně prospěšné stavby, aniž by je smysluplně definovaly. Žádný ekonomický nástroj by tak nenutil investory, aby hledali umístění nových staveb v brownfieldech nebo na půdách horší kvality. V další Senátem navržené výjimce se objevilo i odpuštění zvýšených odvodů pro všechny sklady či výrobní haly, zanesené do územních plánů v minulosti i v budoucnosti. Návrh, který původně odešel ze Sněmovny do Senátu, a Sněmovna ho tak dnes bez dalších změn odhlasovala, podle mého názoru dostatečně půdu chrání a zároveň umožňuje rozumný rozvoj a vznik nových pracovních míst. Dále také nově posiluje kvalitativní ochranu půdy, která má zásadní význam v boji s povodněmi. A je také základním předpokladem pro produkci potravin, surovin pro průmyslovou výrobu atd.,“ komentuje hlasování ministr Brabec.

 

Aktuality:

  • 13.2.: Právo na informace o ŽP: Poslanci ve třetím čtení schválili novelu zákona o právu na informace o životním prostředí ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Schválený pozměňovací návrh poslance Zahradníka znamená, že ministerstvo životního prostředí bude muset každoročně zpracovávat a zveřejňovat zprávy o životním prostředí i pro jednotlivé kraje. Podle Zahradníka ministerstvo takové zprávy do roku 2009 vydávalo. Proti byl ministr životního prostředí Richard Brabec. MŽP provedlo mezi regiony anketu a o zprávy projevila zájem polovina z nich. Ministr navrhoval, že kraje, které budou zprávy chtít, je taky dostanou. Návrh byl schválen o jediný hlas a dále novelu projedná Senát.
  • 11.2.: Hospodaření s energií: Poslanci schválili novelu zákona o hospodaření s energií (ST301) ve třetím čtení a to ve znění pozměňovacích návrhů. Poslanci nejprve schválili legislativně technické úpravy a následně podpořili pozměňující návrhy poslance Adamce, Zemka a Hospodářského výboru (A2-A18). Pozměňovací návrhy poslance Novotného (B) a Hospodářského výboru (A1) nebyly již hlasovatelné. Novelu tak může dále projednat Senát. Podané pozměňovací návrhy najdete ve  sněmovním tisku č. 301/2. Vlastníci bytových domů, administrativních budov, stavebníci a společenství vlastníků budou muset nechat zpracovat pro tyto stavby tzv. energetický štítek pouze v případě prodeje nebo pronájmu (Adamec). Plošná povinnost nechat tyto štítky zpracovat jim už zřejmě hrozit nebude. Novela počítá s tím, že při prodeji nebo pronájmu staveb postavených před rokem 1947, u níž nebyla od té doby žádná větší změna, by vlastník po dohodě s druhou stranou nemusel štítek předkládat (Zemek). Změna zákona se dotkne i velkých podnikatelů, kteří budou muset nově každé čtyři roky nechat zpracovat energetický audit. Týká se to asi 2150 firem. Předloha také nově upravuje přijímání Státní energetické koncepce. Další změnou je zpřesnění povinností pro realitní kanceláře, které musí zveřejňovat v inzerátech na nemovitosti energetickou třídu budovy. Pokud realitky od vlastníka nemovitosti neobdrží průkaz, budou podle novely muset v nabídce uvést nejhorší energetickou třídu G. Dále zákon zjednodušuje podmínky pro program Nová zelená úsporám. Dává poskytovateli dotací možnost nechtít od žadatelů energetický posudek od auditora. Nově bude moci vyžadovat pouze posouzení od zpracovatele průkazů energetické náročnosti budov (energetický specialista). Novela by měla platit od 1. července 2015. Dnes ještě poslanci projednají novelu zákona o právu na informace o životním prostředí. (s využitím ČTK)
  • 11.2. Rozúčtování nákladů na energie: Poslanecká sněmovna dnes také v dopoledních hodinách schválila ve třetím čtení novelu zákona upravující pravidla pro rozúčtování nákladů na teplo a vodu v bytech (ST308). Nižší budou například pokuty za zpoždění. Nyní se bude čekat na vyjádření Senátu ČR. Více ZDE
  • 10.2.: ZPF: Ochrana zemědělského půdního fondu: Poslanecká sněmovna neschválila pozměňovací návrhy Senátu a setrvala tak na znění přijaté poslaneckou sněmovnou (text návrhu zákona schváleného Poslaneckou sněmovnou). Více k novele - ZDE (ČTK)
  • 10.2.: Novela zákona o veřejných zakázkách (ST 300) - Poslanecká sněmovna schválila znění zákona přijaté senátem
  • 10.2.: EIA: Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona EIA ve znění pozměňovacích návrhů Senátu. Ministr R. Brabec poslancům oznámil, že ministerstvo životního prostředí podporuje pozměňovací návrhy Senátu a dále informoval poslance, že Evropská komise s pozměňovacími návrhy Senátu souhlasí. Pozměňovací návrhy (více ZDE) se týkají nabití účinnosti (nově prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení na místo 1. března 2015) a odkladného účinku žalob (doplnění umožní soudům žalobu nepřijmout v případech, pokud by měla "šikanózní" charakter). Novela také mění: vodní zákon a zákon o vodovodech a kanalizacích, stavební zákon, zákon IPPC a zákon o ochraně přírody a krajiny
  • 21.1.: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí prošel druhým čtením.
  • 20.1.: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií prošel druhým čtením. Přehled pozměňovacích návrhů včetně usnesení Hospodářského výboru najdete níže v tabulce.

 

Anotace předpisů:

 
Hospodaření s energií

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií legislativně upravuje zvyšování energetické účinnosti v ČR a podporu energetických úspor. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci.

Hlavním důvodem pro novelizaci tohoto zákona je Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti ze dne 25. října 2012, kterou má ČR povinnost transponovat. Dalším důvodem je dodatečná implementace již transponovaných směrnic 2010/31/EU o energetické náročnosti budov a směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. Posledním důvodem novely zákona je aplikační praxe stávajícího znění, kdy v rámci poslední novely zákona došlo k velkým úpravám povinností pro občany ČR a po roční praktické aplikaci je potřeba některé povinnosti upravit.


Přehled změny:


  • Povinnost pro velké podnikatele absolvovat audit, a to každé 4 roky, nebo zavedení systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu. 
  • Zavedení tzv. analýzy nákladů a přínosů za účelem zjištění potenciálu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a možnosti využívání odpadního tepla. Povinnost zpracovat tuto analýzu v případě nové výstavby nebo podstatné rekonstrukce je zavedená pro průmyslové provozy, soustavy zásobování teplem a tepelné elektrárny nad 20 MW tepelného příkonu. Pro účely transpozice budou tyto analýzy prováděny jako energetické posudky. 
  • Hospodárné užívání energie ústředními institucemi. Nově budou ústřední instituce při vypisování nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby stanovovat zvláštní technické podmínky v případě, že se veřejná zakázka bude týkat výrobků spojených se spotřebou energie, vybraných kancelářských přístrojů, pneumatik a koupě nebo pronájmu budov tak, jak požaduje směrnice o energetické účinnosti. Zvláštní technické podmínky budou stanovovány pouze, pokud nenaruší průběh hospodářské soutěže a zároveň budou nákladově efektivní.
  • Do návrhu bylo vloženo ustanovení pro úpravu energetických služeb, které jsou poskytovány na základě uzavřené smlouvy. Směrnice o energetické účinnosti požaduje, aby takovéto smlouvy obsahovaly požadavky v ní uvedené, proto návrh obsahuje konkrétní náležitosti smluv se zaručeným výsledkem, jako je seznam opatření v oblasti energetické účinnosti, specifikace zaručených úspor nákladů nebo úspor energie, dobu trvání smlouvy, termíny a období pro zjišťování dosažené úspory nákladů nebo úspory energie. Základní premisou zaručeného výsledku je, že riziko za dosažení předjednané úspory energie nese poskytovatel. Jde spíše o administrativní úpravu podmínek, za kterých je služba uzavírána, aby došlo ke standardizaci úrovně jejich poskytování.
  • Návrh úpravy standardizuje formu zpracování SEK včetně vymezení cílů státu v oblasti strategického plánování v energetice. Podrobnosti a způsob zpracování SEK, včetně podrobností a struktury podkladů, budou nově stanoveny prostřednictvím nařízení vlády, jako tomu je již nyní v případě územních energetických koncepcí. Cílem této úpravy je standardizovat a formalizovat do budoucna proces a strukturu strategického celostátního plánování v oblasti nakládání s energií, včetně vymezení ukazatelů pro oblast bezpečnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti, jejichž prostřednictvím má být SEK vyjádřena a pomocí kterých se bude v stanovených intervalech (minimálně jednou za 5 let) provádět její vyhodnocení tak, aby bylo možné reálně posoudit stupeň naplňování SEK a jejího dopadu na dlouhodobé strategické cíle ČR i EU.
  • Ustanovení paragrafu 4 vymezuje účel ÚEK s tím, že má stanovit cíle a zásady nakládání s energií kraje, hlavního města Prahy nebo obce. Územní energetická koncepce má jako strategický dokument vytvářet podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie.
  • Zásadní novinka týkající se průkazu energetické náročnosti budovy (průkaz) je zavedení úlevy od povinnosti mít zpracovaný průkaz v případě prodeje či pronájmu budovy postavené před rokem 1947. Tato možnost je podmíněna písemnou dohodou obou stran. Úleva je nastavena převážně pro rodinné domy tam, kde je zpracování průkazu příliš finančně zatěžující.
  • Dále jsou rozšířeny případy, kdy je průkaz nutné zpracovat.
  • Státní energetická inspekce již nebude vydávat závazná stanoviska plnění požadavků na energetickou náročnost budov ve stavebních řízeních. Plnění bude dokládat samotný průkaz, za jehož zpracování nese zodpovědnost energetický specialista.

Zákon o právu na informace o životním prostředí

Ministerstvo životního prostředí vypracovalo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. V průběhu roku 2013 byla v mezirezortním připomínkovém řízení projednána tzv. velká novela informačních zákonů. Její součástí byl návrh koncepční změny spočívající v začlenění práva na přístup k informacím o životním prostředí podle speciálního InfŽP do obecného zákona svobodném přístupu k informacím, ale i řada dalších drobných úprav upřesňujících stávající dikci zákona. Projednávání novely bylo ovšem mj. z důvodu rozpuštění Poslanecké sněmovny přerušeno na půdě Legislativní rady vlády.

Jedním z okruhů zamýšlených změn bylo upřesnění právní úpravy zpřístupňování prostorových dat. Potřeba těchto dílčích legislativních úprav vyplynula z požadavků Evropské komise, která v rámci tzv. pilotního projektu upozornila na některé nedostatky při transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (směrnice INSPIRE). Předmětem kritiky Komise je jednak chybějící nebo nesprávná transpozice některých definic a pojmů, se kterými směrnice INSPIRE pracuje, avšak InfŽP je dosud explicitně nevymezuje, dále pak Komise upozorňuje na nesprávné provedení požadavku směrnice, aby důvody, pro které je možné odepřít zpřístupnění prostorových dat, byly vykládány restriktivním způsobem aj.

 

Předkládaný návrh mj. zavádí:

  • nové legální definice některých pojmů, např. metadata nebo služby založené na prostorových datech,
  • výslovný požadavek, aby metadata vždy zahrnovala rovněž informaci o výši úhrady za zpřístupnění prostorových dat, pokud je požadována 
  • pravidlo, podle kterého lze v případě průběžně aktualizovaných dat velkého objemu požadovat úhradu za prohlížecí služby založené na prostorových datech pouze tehdy, pokud tato úhrada slouží k zajištění zachování a údržby prostorových dat a zachování odpovídajících služeb založených na prostorových datech,
  • povinnost restriktivního výkladu důvodů odepření zpřístupnění prostorových dat

Materiál zahrnuje rovněž úpravu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Státní program EVVO bude vtělen do souhrnné Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jediného Akčního plánu Strategie VUR. Smyslem tohoto opatření je snižování administrativní náročnosti v oblasti EVVO.

 

Přehledová tabulka jednání PSP ČR

 
PSP ČR: od 20. 1. 2015 / 25. schůze (přerušena do 10. února 14hodin)
Názen předpisu Výsledek

Novela z. o posuzování vlivů na životní prostředí (ST 299)

  • Senát návrh vrátil sněmovně s pozměňovacími návrhy (usnesení č. 77).
Schváleno znění Senátu

Novela z. o ochraně zemědělského půdního fondu (ST 339)

  • Senát návrh vrátil sněmovně s pozměňovacími návrhy (usnesení č. 79).
Setrváno na znění přijatém PSP ČR

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 301/ - druhé/třetí čtení 

Pozměňovací návrhy:

 

St 11. 2., 3. bod blok 3. čtení

Schváleno ve znění pozměňovacích návrhů
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - druhé/třetí čtení

Pozměňovací návrhy:

 

Pá 13. 2., 2. bod blok 3. čtení

schváleno ve znění přijatých pozměňovacích návrhů

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 158/2000 Sb., o vyhledávání, průzkumu a těžbě nerostných zdrojů z mořského dna za hranicemi pravomocí států a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 380/ - prvé čtení přikázán
Návrh poslanců Michala Kučery, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení  neprojednán
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Protokol z roku 1997 k Mezinárodní úmluvě o zamezení znečištění moří z lodí a k vyslovení souhlasu s ratifikací Mezinárodní úmluva o zamezení znečištění moří z lodí, přijatá Mezinárodní námořní organizací dne 2. listopadu 1973 /sněmovní tisk 168/ - druhé čtení  souhlas

 

Čtěte také:

Senát schválil novely EIA i o ochraně půdního fondu se změnami (14.1.2015)

13.02.2015 12:04

Urbanizace a rozvoj měst? První výzvy program URBACT už v březnu!

Ministerstvo pro místní rozvoj pořádá informační schůzku k operačnímu programu URBACT III pro období 2014-2020. Na březen 2015 je totiž plánováno vyhlášení prvních výzev.

Hlavním cílem setkání, které proběhne 18. února 2015 v Kaiserštejnském paláci na Praze 1, bude výměna a předávání zkušeností v oblasti urbánního rozvoje a tvorby tematických sítí mezi městy napříč Evropou.

Operační program URBACT, který je programem Iniciativy Evropské komise, byl vytvořen za účelem podpory výměny zkušeností mezi evropskými městy a dále za účelem kapitalizace a šíření znalostí ve všech oblastech, které se týkají trvale udržitelného rozvoje měst.

V rámci setkání budou účastníci seznámeni s přípravou a obsahem prvních výzev nového programového období. Významným bodem jednání bude panelová diskuse, ve které mají zástupci měst a další aktéři jedinečnou možnost získat informace o praktické zkušenosti českých měst s realizací projektu a o přínosu této spolupráce pro města.

 

Registrovat je možné na na adrese: Lenka.Sosvorova@mmr.cz

Dokument ke stažení:
Program_Urbact_Infoday



Zdroj: MMR ČR, SMO ČR

 

 

13.02.2015 09:25

MŽP schválilo další balík dotací z OPŽP, hotové musí být do konce roku

Celkem 100 projektů z tzv. zásobníku v hodnotě 711 milionů Kč dostalo zelenou k realizaci. V balíku schválených projektů jsou ty, které přispějí ke zlepšení vodohospodářské infrastruktury, sníží riziko povodní, pomohou zlepšit kvalitu ovzduší či snížit emise. Nechybí ani projekty na udržitelné využívání zdrojů energie, zlepšování stavu přírody a krajiny nebo na podporu a rozvoj environmentálního vzdělávání, poradenství a osvěty.

Mezi schválenými projekty jsou např. revitalizaci rybníků, školních zahrad, dětských hřišť, zateplování budov škol, školek či nemocnic, realizaci opatření vedoucích k úsporám energie či vybudování vodohospodářské infrastruktury.

 

Konkrétně se jedná o tři žádosti z L. výzvy (oblast podpory 6.4 - Optimalizace vodního režimu krajiny), 17 žádostí z LIV. výzvy (prioritní osa 7 -environmentální vzdělávání, poradenství a osvětu), 13 žádostí z LIX. výzvy (oblast podpory 2.1 - Zlepšení kvality ovzduší), 66 žádostí z LX. výzvy (oblast podpory 3.2 - Realizace úspor energie a využití odpadního tepla u nepodnikatelské sféry) a 1 žádost z LXI. Výzvy (oblast podpory 1.1 - Snížení znečištění vod). Ministerstvo upozorňujeme žadatele, aby neotáleli s přípravou a realizací schválených projektů. Uznatelnost výdajů vynaložených příjemcem dotace totiž končí dne 31. 12. 2015 a do tohoto data musí být práce, které mají být předmětem podpory z OPŽP, realizovány a finančně vypořádány vůči zhotovitelům (proplaceny faktury). Přehled schválených žádostí najdete v příloze zprávy.

 

Podrobnosti o lhůtě pro předložení podkladů, aby žadatel získal Rozhodnutí o poskytnutí dotace, a další podrobnosti jsou uvedené v podmínkách Registrace každé akce.

Žadatelé o dotaci by neměli s přípravou otálet. Uznatelnost výdajů na projekty končí 31. prosince 2015. Do tohoto data musí být tedy všechny práce, které mají být předmětem podpory z Operačního programu Životní prostředí 2007–2013, hotové a faktury zhotovitelům musí být proplaceny.

 

Dokument ke stažení:

Schválené žádosti z L., LIV., LIX, LX. a LXI. výzvy OPŽP_42RV

13.02.2015 08:29

Tisíce energetických průkazů je zpracováno špatně, budou padat pokuty

Celkem 170 případů nekvalitně zpracovaných průkazů energetické náročnosti budov odhalila v roce 2014 při kontrolách Státní energetická inspekce. Celkem bylo provedeno 3774 kontrol, chyby tedy obsahovala 4,5 procenta průkazů.

Nejčastějším prohřeškem bylo, že chyběly některé zákonné náležitosti nebo byl průkaz špatně spočítán. „Právě řešíme případ jednoho zpracovatele z Opavy, který měl špatně spočítaných osm průkazů z deseti, na konci mu vyšla úplně jiná energetická třída, než daná budova měla. Zahájili jsme správní řízení a tento zpracovatel může být pokutován až do výše 5 milionu korun. V případě opakování deliktu, bude přezkoušen, a když neuspěje, bude mu odebráno oprávnění,“ uvedl ředitel Státní energetické inspekce Pavel Gebauer.

Podle Gebauera není výjimkou, kdy zpracovatel vychází pouze ze zastaralé dokumentace a neověří si skutečný stav na místě. Výsledná energetická třída pak neodpovídá realitě. Podle Ministerstva průmyslu a obchodu bylo za loňský rok zpracováno celkem 18 122 průkazů. Je tedy pravděpodobné, že tisíce z nich obsahují vážná pochybení. SEI se chce proto v letošním roce na nekvalitní zpracovatele ještě více zaměřit. „Školíme naše pracovníky na software, který dokáže PENB zkontrolovat na konzistenci zpracovaných dat. U koho se najdou nesrovnalosti, zahájíme kontrolu zpracovatele,“ dodal Gebauer.

 

Podle ministerstva průmyslu a obchodu bylo za loňský rok zpracováno celkem 18.122 průkazů. Je tak pravděpodobné, že tisíce z nich obsahují vážná pochybení. Inspekce se chce proto letos na nekvalitní zpracovatele ještě více zaměřit.

 

Podle Petra Holuba z aliance Šance pro budovy na špatně spočítané průkazy doplácí především kupující. „Údaje na energetickém průkazu poskytne kupujícímu důležitou informaci o tom, jak je dům energeticky náročný. Například rozdíl mezi energetickými třídami B a E může u rodinného domu činit i 30 tisíc korun na platbách za energie ročně. Pokud je tedy průkaz zpracován špatně, nového majitele domu může čekat nepříjemné překvapení v podobě účtu za energie,“ říká k tomu ředitel Šance pro budovy Petr Holub.

 

Mohlo by Vás zajímat: Dům se zdmi naplněnými velkým množstvím vody: tento nápad testuje v téměř reálné velikosti maďarský architekt hledající způsoby, jak snížit spotřebu energie. Více ZDE

 

A jak nekvalitního zpracovatele poznat? Podle Petra Kotka z Asociace energetických specialistů (AES) by si lidé měli dát pozor především na cenu průkazu a rychlost zpracování. „Podezřelé je, když je průkaz příliš levný a zpracován do druhého dne. Za tisíc korun se zkrátka kvalitní průkaz zpracovat nedá, zvláště je-li zpracovatel z druhého konce republiky. Zpracovatel by se měl na budovu vždy přijet podívat osobně, a proto je dobré vybírat zpracovatele ze svého okolí a nedat na nejlevnější nabídky na internetu,“ říká Kotek. Kupující má navíc právo dle občanského zákoníku PENB reklamovat až 5 let zpětně a prodávajícímu se tak nekvalitní PENB může vrátit a mít z toho nepříjemnosti.

Průkaz energetické náročnosti budov by měl mít každý, kdo staví nebo provádí větší stavební úpravu, ale také každý, kdo chce prodat či pronajmout svou nemovitost. Povinnost zpracovat PENB budou mít postupně i všechny veřejné budovy i bytové domy. Novela zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, který popisuje PENB, je právě v poslanecké sněmovně a některé parametry ještě zpřesní. Realitní kanceláře například budou muset dbát na to, aby si prodávající průkaz zajistil. Jinak se vystavuje hrozbě sankcí nejen on, ale i realitní kancelář. Zákon by měl začít platit na jaře.

 

Čtěte také:

Výsledky jednání poslanecké sněmovny: EIA, půdní fond a hospodaření s energií

 

12.02.2015 21:02

Ředitel ČIŽP odvolal čtyři ředitele oblastních inspektorátů, jeden sám rezignoval

Ředitel České inspekce životního prostředí Erik Geuss dnes odvolal čtyři ředitele oblastních inspektorátů, jeden ředitel rezignoval. Situace se týká oblastních inspektorátů v Ústí nad Labem, Plzni, Praze, Hradci Králové a v Havlíčkově Brodě Na uvolněné pracovní pozice inspekce vyhlásila výběrové řízení, zájemci se mohou hlásit do 24. února.

"Už při svém nástupu do funkce jsem řekl, že bych byl rád, aby byla tato organizace na všech stupních řízena manažersky a zaměřila se více na kvalitu a zefektivnění výkonu. S vedením některých inspektorátů nejsem z tohoto hlediska spokojen, a proto jsem se rozhodl odvolat čtyři stávající ředitele, jeden ředitel rezignoval, a vyhlásit otevřená výběrová řízení. Rád bych zdůraznil, že ani v jednom případě nejde o lidské nebo odborné selhání." uvedl Erik Geuss, ředitel České inspekce životního prostředí.

Postupně je tak podle ředitele ČIŽP aplikován služební zákon, který personálně “zastabilizuje“ státní instituce. Ředitel Geuss by byl rád, aby na vedoucích pozicích byli lidé nejen kvalifikovaní, odborně zdatní, ale i s vysokými manažerskými schopnostmi.

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) dnes vyhlásila výběrová řízení na uvolněné vedoucí pozice. Požadované podmínky najdete na níže uvedených odkazech. Zájemci mohou své přihlášky zasílat do úterý 24. 2. 2015.

 

 

12.02.2015 14:24

Před 30 lety zahrozil Česku blackout. Přispěly k tomu extrémní mrazy

V lednu i únoru roku 1985 došlo zatím naposledy ke kritickému stavu energetické sítě, kdy musely být řízeně omezovány dodávky elektřiny části zákazníků včetně domácností, aby nedošlo k rozsáhlému výpadku energetického systému, dnes nazývanému blackout. Energetickou soustavu ČR tehdy ohrozily prudké mrazy překračující hranici 25 stupňů pod nulou, které způsobily problémy jak v distribuční síti tak především v samotných elektrárnách. Silné mrazy vedly také k extrémně vysokým požadavků na odběr elektrické energie domácností i podniků díky elektrickému vytápění. Více ZDE

12.02.2015 13:23

Drahoš pro E15: Akademie věd mění styl a vábí byznys

V Česku vznikla zcela nová myšlenka, jak má fungovat spojení byznysu a vědců. Problém, na který upozorňují vládní studie už několik let, chce nyní rozlousknout Akademie věd ČR. Vybrala 14 nejdůležitějších témat a soustřeďuje kolem nich své odborníky. „Budou zlepšovat chod elektráren, pracovat na obnovitelných zdrojích energie nebo třeba poskytovat politikům relevantní studie pro jejich rozhodování,“ říká předseda Akademie věd Jiří Drahoš v rozhovozu pro E15.

Brzy se k těmto expertům přidají zástupci vysokých škol, byznysu a dalších institucí. Co téma, to jeden velký tým. Týmy by měly mít jednodušší přístup k českým i evropským dotacím a mají se stát symbolem spojení vědy s praxí.

V rámci zmíněného energetického programu (Horizont 2020) jde například o firmy z oboru strojírenství, které mohou vylepšovat výkon stávajících tepelných elektráren návrhem nových konstrukcí a materiálů lopatek turbín. Program se ale také týká spalování biomasy či energetického zpracování odpadů. Česku v této disciplíně citelně chybí soustava lokálních energetických zdrojů. Máme několik velkých spaloven, ale podle názoru expertů je třeba sázet na takzvané distribuované systémy. Čili co se v dané obci vyprodukuje, to se tam také spálí a energeticky využije. Není při tom potřeba žádných velkých transportů odpadových materiálů. Program se také orientuje na efektivní využití obnovitelných zdrojů energie a její skladování, či inteligentní přenos energie.

 

Více na: https://nazory.euro.e15.cz/rozhovory/jiri-drahos-akademie-ved-meni-styl-a-vabi-byznys-1162271#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Rozhovor s Jiřím Drahošem, předsedou AV ČR, čtěte ZDE.

 

Zdroj: E15

12.02.2015 10:13

ZEVO Malešice energeticky využilo rekordní množství odpadu

Stejně jako v roce 2013 bylo vloni v ZEVO Malešice energeticky využito více než 300 tisíc tun komunálního odpadu. Hranice 300 tisíc tun byla překonána 19. prosince. Celkově za rok 2014 bylo přijato téměř 312 tisíc tun odpadu, což představuje dosavadní rekord.

„Z rekordních 312 tisíc tun energeticky zpracovaného odpadu pocházelo 259 tisíc tun ze systému hlavního města Prahy,“ upřesňuje tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana. ZEVO Malešice tak loni vyrobilo teplo a světlo pro 20 tisíc pražských domácností.

V hlavním městě se nachází více než 4400 kontejnerových stání na tříděný odpad. Za posledních sedm let bylo odevzdáno přes 359 tisíc tun tříděného odpadu. V roce 2014 podle našich statistik každý občan Prahy vytřídil 16,9 kilogramů papíru, 9,4 kilogramů plastu, 12,3 kilogramů skla a 0,72 kilogramů nápojových kartonů. Třídění má jednoznačně pozitivní ekologický efekt. „Naše dvě třídící linky v loňském roce zpracovaly téměř 35 tisíc  tun papíru. Podařilo se tak zachránit okolo 600 tisíc stromů. Z jednoho vzrostlého stromu lze vyrobit až 80 tisíc archů papíru velikosti A4,“ uvedl mluvčí Radim Mana.

V Praze je aktuálně umístěno asi 132 750 nádob na komunální odpad. Z tohoto množství je 17 tisíc nádob na separovaný odpad a 116 tisíc na směsný odpad.

Podle údajů společnosti Pražské služby se v pražských ulicích denně pohybuje 97 až 103 vozidel určených ke sběru komunálního odpadu. „Jedno svozové vozidlo denně najede v průměru 75 kilometrů. Jednotlivé trasy jsou plánovány s ohledem na ekonomickou, časovou a dopravní situaci, prioritou vozů je nebrzdit tramvajový provoz,“ popisuje Radim Mana. Ve své flotile mají v současné době Pražské služby 99 vozidel s pohonem na CNG, šetrným k životnímu prostředí. „V letošním roce je v plánu zvýšit počet těchto vozidel asi o 15 až 20 kusů,“ uzavírá tiskový mluvčí Radim Mana.

 

Tabulka 1: Množství komunálního odpadu, svezeného ročně v Praze v tunách

Rok

Počet tun komunálního odpadu

2008

268 790

2009

270 123

2010

268 718

2011

272 134

2012

264 206

2013

259 138

2014

259 163

zdroj: Pražské služby

 

Tabulka 2: Množství tříděného odpadu v Praze v letech 2005 - 2014 v tunách

 

Papír

Plast

Sklo

Nápojové kartony

Σ

2005

19 214

7 164

8 831

171

35 380

2006

22 244

8 114

9 947

424

40 730

2007

23 712

9 643

11 423

541

45 319

2008

26 732

10 639

13 334

701

51 407

2009

28 128

10 675

13 821

794

53 418

2010

26 163

10 956

14 599

835

52 553

2011

22 636

11 594

15 190

828

50 248

2012

22 360

11 904

15 858

814

50 936

2013

22 299

12 042

15 942

870

51 153

2014

21 207

11 771

15 413

897

49 289

zdroj: Pražské služby

 

Zdroj: Pražské služby

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE