Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

13.12.2014 05:53

HN: Obce musejí zajistit třídění bioodpadu. Velká města mají sběrná místa už teď

zlin.cz

Od příštího roku bude muset být v obcích a městech alespoň jedno místo, kde půjde třídit biologický odpad. Může mít různou podobu – obce dostaly ve svém výběru volnou ruku, zda dají přednost sběrným dvorů, velkoobjemovým kontejnerům, nádobám nebo třeba kompostárnám. Podle zjištění HN většina měst s počtem obyvatel nad 100 tisíc využije hlavně sběrné dvory a velkoobjemové kontejnery. Hustá síť menších hnědých popelnic by ale podle odborníků byla účinnější než několik objemnějších míst. Více ZDE

 

Zdroj: iHNED.cz

13.12.2014 05:45

Lima: Jednání o klimatu se zadrhává

Konference o ochraně klimatu, která končí v peruánské Limě, přinesla podle agentury DPA alespoň nějaký úspěch, neboť ministři členských zemí Evropské unie se dohodli na klíčových otázkách pro pokračování Kjótského protokolu. EU chce v dodatečném závazku do roku 2020 snížit emise CO2 ve srovnání s rokem 1990 až o 30 procent, dosud byl cíl dvacet procent. Zda se ještě v pátek delegáti na společném textu dohodnou, není jasné, neboť jednání se kvůli sporům nadále protahuje. Někteří vyjednávači proto předpokládají, že rozhovory budou pokračovat do soboty. Předpokládá se, že unijní ministři životního prostředí 17. prosince Kjótský protokol II posvětí.
 

Čtěte také:

Jednání na klimatickém summitu OSN v peruánské Limě nejsou blíže dohodě ani den po plánovaném závěru. Dohodu o zpomalování lidmi způsobených změn podnebí zablokoval spor mezi Spojenými státy a Čínou. Rozvíjející se země poté odmítly kompromisní návrh dohody.  Více ZDE

 

 

Zdroj: Lidovky, ČTK

12.12.2014 14:00

Schůze PSP: Poslanci schválili novely zákonů EIA i ZPF

SLEDUJEME Dne 2. prosince 2014 odpoledne byla zahájena 23. schůze poslanecké sněmovny. Poslanci mají na programu druhé a třetí čtení novel zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Na pořadu je i znovu první čtení novely energetického zákona. Body z bloku 2. čtení by měly přijít na řadu 3. prosince. Níže uvádíme krátké anotace předpisů, přehled již zveřejněných navržených změn a aktuality z jednání sněmovny. V pátek 12. prosince jsou na programu případně body z bloku 3. čtení.

 

 

Aktuality:

 

12.12.:

Hlasování - EIA: pozměňovací návrhy (ST 299/7)
  • Výsledek 3. čtení: Schváleno ve znění ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou. (A: 116, NE 55)
  • Legislativně technické změny: ANO
  • Schválené: D3, D5, D8, D10, D11, D14, D16, D17, D19, D20, D21, D1, D6, D7, D2, F5, D9, F13, F14, A11, D18, F1, A11, F15, F24 (řazeno dle průběhu hlasování)
  • Reakce ministra: „Rád bych poděkoval všem poslancům, kteří pro novelu Ministerstva životního prostředí hlasovali, a uvědomili si tak vážnost situace. Na změnu zákona o EIA čeká Evropská komise 10 let. Právě pro nečinnost bývalých vlád jsme se dostali do situace, kdy nám Evropská komise už zastavila čerpání dotací na dopravní projekty a od příštího roku by zastavila dotace do všech ostatních oblastí, pokud nebude naše legislativa v souladu s tou evropskou. V průběhu projednávání novely v Poslanecké sněmovně se nám podařilo najít a přijmout kompromisní znění u mnoha zásadních bodů, ať už jde o žalobní legitimaci, odkladný účinek žaloby, hraniční hodnoty pro zjišťovací řízení u parkovacích míst a dalších.  Všechny pozměňovací návrhy jsme průběžně projednávali s Evropskou komisí, a tak víme, že ten dnešní návrh je pro ni přijatelný, stejně jako pro zástupce Svazu průmyslu, Hospodářské komory i nevládní organizace. Norma nyní míří do Senátu a já věřím, že i tam se podaří najít pro novelu podporu,“ okomentoval dnešní hlasování ministr životního prostředí Richard Brabec.
  • Poslanci například ze 60 na 45 dní zkrátili lhůtu pro zjišťovací řízení.
  • Soudy by měly následně o případných žalobách proti povolovacímu řízení vynést verdikt do 90, nikoli do 150 dnů.

  • Předmětem sporu bylo ustanovení, podle něhož by už samotné podání žaloby mělo mít automaticky odkladný účinek na výkon rozhodnutí. Sněmovna ale určila, že o odkladu budou rozhodovat soudy. 

  • Ze 100 na 500 parkovacích míst se upravil limit pro zjišťovací řízení pro výstavbu parkoviště. Stejně tak by neměly podléhat řízení všechny záměry rozvoje měst, ale jen ty s rozlohou nad pět hektarů.

  • U průmyslových zón by se mělo řízení konat až od 20 hektarů plochy a nikoliv od 3000 metrů čtverečních, jak navrhla vláda. V případě výstavby skladů stanovila Sněmovna limit na celkovou výměru nad 10.000 metrů čtverečních zastavěné plochy, v případě výstavby obchodních komplexů a nákupních středisek na 6000 metrů čtverečních zastavěné plochy.

  • Novela měla původně začít platit od začátku příštího roku, Sněmovna ale s Brabcovým souhlasem posunula účinnost na 1. března 2015. Toto pozdržení je neformálně domluveno i s Evropskou komisí, řekl ČTK ministr

 

Hlasování - ZPF: pozměňovací návrhy (ST 339/6)
  • Výsledek 3. čtení: Schváleno ve znění ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou. (A: 135, NE 23)

  • Schválené: E1, E2, E3, E4, E6, E7, E5, E8, A1, A2, E9, A4, A5 (řazeno dle průběhu hlasování)
  • Komplexní novela, kterou připravilo MŽP na základě dohody s ostatními rezorty, lépe definuje kvalitu půdy a její ochranu. S ohledem na praxi posledních let zpřesňuje podmínky pro nakládání se zemědělskou půdou. Umožňuje správním úřadům lépe chránit kvalitu půdy skrze zásady plošné ochrany zemědělského půdního fondu, které směřují využívání zemědělské půdy především do zastavitelných ploch či do ploch s méně kvalitní půdou. Z povolovacího procesu vypouští úřady pověřených obcí, což zrychlí procesy státní správy a sníží administrativu. Nově zavádí působnost České inspekce životního prostředí jako kontrolního orgánu v případě znečišťování půdy.

  • Novela mění i výši odvodů. Ke snížení odvodů dochází vlivem nového způsobu výpočtu odvodů. U půdy nejvyšší bonity se nově nebudou koeficienty ekologické váhy sčítat, ale použije se jedna nejvyšší hodnota. Cena za odnětí půdy ze ZPF se tak u nás srovná s okolními státy EU (např. Slovensko za vynětí ze ZPF u půd nejvyšších tříd účtuje 20 Euro/m2). U půd ve IV. a V. kategorii dochází k mírnému navýšení ceny za odnětí půdy ze ZPF. Zde byla původní cena naopak nastavena příliš nízko. Do budoucna by měl stát směřovat jakoukoliv výstavbu právě do těchto kategorií méně kvalitních půd.

  • Sněmovna přijala i několik výjimek. Odvody nebudou např. placeny u staveb drah, je-li stavebníkem a následně vlastníkem stát, a pozemních komunikací ve vlastnictví státu a u cyklistických stezek, je-li stavba v souladu se zásadami územního rozvoje, resp. územním plánem.

  • Levnější budou i odvody u staveb pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťované na plochách výroby a skladování určených k tomuto účelu územním plánem schváleným do konce roku 2014, a staveb pro výrobu, případně skladování na plochách určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které podle zákona o investičních pobídkách schvaluje vláda na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu. U těchto staveb se nepoužije výpočet ekologické váhy vlivu. Základní odvod za tyto stavby tak může za dnešních cen zemědělské půdy dosáhnout max. 180,- Kč/m2.

 

11.2.: Poslanecká sněmovna na dnešním jednání schválila v první čtení novelu tzv. energetického zákona, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Nyní návrh novely putuje celkem do šesti sněmovních výborů. Budou se jí zabývat výbory hospodářský, rozpočtový, zemědělský, Výbor pro životní prostředí,  Ústavně-právní výbor a Výbor pro sociální politiku.

 

5.12.: Poslanecká sněmovna dnes ukončila druhé čtení novely zákona o ochraně zemědlského půdního fondu (ZPF). Ministr R. Brabec uvedl novelu slovy "Rád bych poděkoval za diskusi ve všech čtyřech výborech, do kterých byl tento návrh zákona přikázán. Debata byla také velmi věcná tak, jako v případě novely zákona EIA. Byla přijata řada pozměňovacích návrhů, se kterými souhlasilo i Ministerstvo životního prostředí. Pouze jsme nemohli souhlasit s návrhy, které podstatným způsobem rozšiřovaly okruh výjimek z placení za vynětí zemědělského půdního fondu nebo například zásadním způsobem měnily strukturu té alokace mezi jednotlivé příjemce. V jiných případech bude naše stanovisko neutrální." Níže uvádíme přehled pozměňovacích návrhů poslanců a usnesení výborů. Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 339/6, který byl rozeslán 9. 12. 2014

 

3.12.: Ministr R. Brabec poděkoval za diskuzi za projednávání ve všech čtyřech výborech. Podle ministra se podařilo dojít ke kompromisnímu znění, nicméně existují stále dvě oblasti kde ne a to jsou odkladný účinek žalob a retroaktivita účinnosti zákona. Podle ministra pozměňovací návrhy, které se týkají právě těchto bodů jsou pro evropské komisi nepřijatelné. Ministr chce až bude předkládat novelu zákona ve třetím čtení, které by se mělo uskutečnit příští týden, mít tyto bodu s Komisí vykomunikované, tedy zda májí nebo nemají podporu a oporu v tom, co požaduje Evropská komise. Předseda ODS Petr Fiala řekl, že novela zásadně omezuje výstavbu nejenom veřejných staveb ale i soukromých. ODS bude navrhovat vrácení novely k projednání ve výborech. Podle poslance Jana Zahradníka dává novela velkou moc nevládním organizacím nikoliv žádnou odpovědnost a dále v případě podání žaloby nemusí podávat žádné odůvodnění. Poslanec Michal Kučera stáhl své pozměňovací návrhy a přiklonil se ke stanovisku hospodářského výboru. Návrh na vrácení k novému projednání výborům následně nebyl přijat. Druhé čtení bylo ukončeno a zároveň byla přerušena schůze sněmovny do zítřka 9 hodin. Stenozáznam - ministr R. Brabec ZDE. Dokument ke stažení: Pozměňovací a jiné návrhy k tisku 299/7

 

2.12.: Schůze byla před 19 hodinou přerušena. Pokračovat bude zítra a po bodu "Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015" by měli poslanci projednat druhé čtení zákonů, tedy i novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) a novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Níže nově uvádíme čtyři nové pozměňovací návrhy poslanců k novele zákona EIA.

 

 

Ochrana zemědělského půdního fondu

Obecným cílem této novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Nová úprava zákona řeší problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a reaguje na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů).

 

Obsahem předloženého návrhu zákona je především:

  • posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru),
  • přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy,
  • stanovení povinnosti, jejímž obsahem je zajištění protierozní ochrany půdy,
  • úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě,
  • zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy,
  • úprava otázek souvisejících s odvody, a to mimo jiné v reakci na aplikační praxi ve vztahu k zákonu č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie,
  • úprava kompetencí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu,
  • přesnější vymezení povinností stanovených zákonem a zvýšení následné sankce za jejich porušení.

 

Písemné pozměňovací návrhy: Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 339/6 (rozeslán 9. 12. 2014)

Michal Kučera 07002-08845.doc
Stanislav Berkovec 07097-08952.doc
Stanislav Berkovec 07098-08953.doc
Michal Kučera 07178-09101.doc
Michal Kučera 07186-09107.doc
Petr Kudela 07188-09108.odt
Petr Bendl 07191-09115.doc
František Adámek 07210-09136.odt

 

Výbory:

  • Zemědělský výbor - usnesení: tisk 339/2 (pozměňovací návrhy).
  • Hospodářský výbor - usnesení: tisk 339/3 (pozměňovací návrhy).
  • Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj - usnesení: tisk 339/4 (pozměňovací návrhy).
  • Výbor pro životní prostředí - usnesení: doručené poslancům jako tisk 339/5 (pozměňovací návrhy).

 

Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)

Cílem "malé" novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí je urychleně zajistit kompatibilitu české právní úpravy posuzování vlivů na životní prostředí se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí, (tzv. EIA směrnice). Evropská komise má k české právní úpravě v oblasti EIA dlouhodobé výtky, především v oblasti účasti veřejnosti v řízeních navazujících na proces EIA, tedy v územním a stavebním řízení, a dále v oblasti účinného přístupu veřejnosti k soudům. V návrhu novely zákona jsou zapracována řešení těchto výtek.

Mezi hlavní novinky patří rozšíření účasti veřejnosti v procesu povolování záměrů a tzv. coherence stamp, který v navazujících řízeních (územním a stavebním) potvrdí, že nedošlo v průběhu řízení k tak závažným změnám projektu, které by měly významný negativní vliv na životní prostředí. Nově se stanovisko EIA stává závazné i pro další povolovací orgány a účastníci řízení mají možnost se odvolat i proti negativnímu závěru zjišťovacího řízení. Žalobu bude možné podat i bez předchozí účasti v procesu EIA. Po jednání vlády na záčátku září ministr životního prostředí Richard Brabec uvedl, že Ministerstvo pro místní rozvoj intenzivně připravuje zásadní novelu stavebního zákona. Novela by měla vytvořit tzv. jednotné povolovací řízení, tedy spojí se proces EIA (a další procesy) s územním a stavebním řízení do jednoho, účinnost se předpokládá 1. ledna 2016.


Navržené změny: Pozměňovací a jiné návrhy k tisku 299/0 (NOVÉ)

  • Výbor pro Veřejnou správu a regionální rozvoj - 299/0
  • Výbor pro evropské záležitosti - 299/5
  • Hospodářský výbor - 299/4
  • Výbor pro životní prostředí - 299/6

Novela energetického zákona

Cílem návrhu energetického zákona je zlepšení aplikovatelnosti, kontroly a vymahatelnosti práv a povinností v energetických odvětvích i ve vazbě na pravomoci orgánů státní správy. Dalšími prioritními body návrhu jsou vyšší stabilita a předvídatelnost regulačního prostředí v energetice, větší transparentnost procesu regulace v energetických odvětvích, lepší ochrana konkurenčního prostředí či vyšší ochrana spotřebitelů při uzavírání smluv na dodávku energií.

Návrh zákona si klade za cíl zejména transponovat relevantní ustanovení směrnice o energetické účinnosti. Neméně důležitou skutečností je adaptace nařízení o transparentnosti a integritě velkoobchodního trhu s energií a nařízení,  kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě.

V návrhu zákona je rovněž obsažena novela zákona o podporovaných zdrojích energie, novela zákona o hospodaření energií, novela zákona o nouzových zásobách ropy, novela zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů a novela zákona o dohledu v oblasti kapitálového trhu a novela zákona o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky.

 

 
PSP ČR: od 2. 12. 2014 / 23. schůze (14hodin)
Názen předpisu Výsledek

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 299/ - druhé/třetí čtení 

Dokument: Pozměňovací a jiné návrhy k tisku 299/0

Schváleno ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 339/ - druhé/třetí čtení 

Lhůta pro projednání výbory byla zkrácena o 30 dní dne 4.11.2014
Schváleno ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 351/ - prvé čtení 

Vřazen z programu 20 mimořádné schůze dne 7.11.2014

přikázán
Návrh poslanců Michala Kučery, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení   

 

Související články:

 

12.12.2014 09:11

Informace pro příjemce podpory z OPŽP

Státní fond životního prostředí ČR upozorňuje všechny příjemce podpory z OPŽP, kteří již podali modifikovanou ex-ante Žádost o platbu (tzn., že žádost obsahovala i neuhrazené či částečně uhrazené faktury), aby obratem a v plné výši uhradili faktury zahrnuté do Žádosti o platbu. Dále fond žádá příjemce, aby nejpozději do 16. 12. 2014 zadali bankovní výpisy do IS Bene-fill a poté je podepsané a v případě právnických osob i opatřené razítkem zaslali e-mailem a následně také v listinné podobě svému finančnímu manažerovi. Se všemi svými dotazy ohledně bankovních výpisů se obracejte na příslušného finančního manažera.

 

Zdroj: SFŽP

12.12.2014 07:58

Stanovisko MPO a SEI k ustanovení § 10d zákona o hospodaření energií

Novelou zákona o hospodaření energií z roku 2012 (zákon č. 318/2012 Sb.) došlo k zavedení povinnosti provádět instalace vybraných zařízení využívajících energii z obnovitelných zdrojů osobou oprávněnou, a to s účinností od 1. ledna 2015. Tato povinnost vycházející z evropské směrnice se vztahuje na instalace kamen a kotlů na biomasu, solárních fotovoltaických a solárních tepelných systémů, mělkých geotermálních systémů a tepelných čerpadel.

Smysl tohoto ustanovení směřoval k zajištění kvalifikovaně provedené instalace vybraných zařízení vyrábějících energii z obnovitelných zdrojů. Ministerstvo průmyslu a obchodu však pod novým vedením zpětně vyhodnotilo, že požadavek na zajištění zvýšené kvality instalace nad rámec obecně platných předpisů EU je opodstatněný pouze v případech, kdy stát poskytuje na tato zařízení finanční dotace. Z tohoto důvodu došlo v rámci připravované novely zákona k úpravě této povinnosti. Dalším důvodem pro zúžení povinnosti instalace vybraných zařízení osobou oprávněnou je fakt, že instalace zařízení zkušeným odborným pracovníkem, který pouze postrádá nový druh certifikace, je obvykle provedena dostatečně kvalitním způsobem. Ti, kteří si takové zařízení pořídí bez jakékoliv dotace, by neměli být zbytečně zatěžováni povinností instalace osobou oprávněnou.

Nová úprava tak vztahuje povinnost instalovat vybraná zařízení osobou oprávněnou pouze na instalaci takových zařízení vyrábějících energii z obnovitelných zdrojů, která jsou financována z programů podpory ze státních nebo evropských finančních prostředků nebo finančních prostředků pocházejících z prodeje povolenek na emise skleníkových plynů. V takovýchto případech je třeba garantovat, že zařízení částečně pořízené z veřejných peněz jsou instalována způsobem, který zaručuje jejich maximálně efektivní provoz. Novela zákona je v současné době předložena PSP ČR k projednání, avšak i přes vyvinutou snahu ministerstva nebude přijata s účinností od 1. 1. 2015. Z tohoto důvodu Ministerstvo průmyslu a obchodu konzultovalo tuto záležitost se Státní energetickou inspekcí (SEI), a došlo ke vzájemné dohodě, že do přijetí novely zákona SEI při zjištění správního deliktu podle § 12a odst. 1 písm. a) zákona o hospodaření s energií a v souladu s ustanovením v § 12b zákona přihlédne ke všem okolnostem a nebude přistupovat k finančním sankcím. Dále SEI deklaruje, že je připravena poskytovat maximální informační podporu.

Osobou oprávněnou provádět instalaci vybraných zařízení vyrábějících energii z obnovitelných zdrojů se podle zákona č. 406/2000 Sb. (novelizováno zákonem č. 318/2012 Sb. a zákonem č. 310/2013 Sb.) rozumí:

"(1) Osobou oprávněnou provádět instalace vybraných zařízení vyrábějících energii z obnovitelných zdrojů (dále jen "osoba oprávněná provést instalaci") je fyzická osoba, která je držitelem

a) živnostenského oprávnění pro vodoinstalatérství a topenářství, pro montáž, opravy a rekonstrukce chladicích zařízení a tepelných čerpadel, pro montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení nebo pro kamnářství a

b) příslušného osvědčení o získání profesní kvalifikace podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání ne staršího než 5 let.

(2) Přeshraničně může vybraná zařízení vyrábějící energii z obnovitelných zdrojů instalovat osoba usazená v jiném členském státě Unie, pokud je oprávněna k výkonu uvedené činnosti podle právních předpisů jiného členského státu Unie; ministerstvo je uznávacím orgánem podle zvláštního právního předpisu5a).".

Účinnost tohoto ustanovení (1. 1. 2015) se zákonem č. 310/2013 Sb. nezměnila.

Zájemce o instalaci vybraných zařízení, fyzická osoba vlastnící příslušné živnostenské oprávnění, může získat osvědčení o získání profesní kvalifikace úspěšným vykonáním zkoušky u autorizované osoby podle § 10 zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů, v platném znění.

Žadatelé o autorizaci mohou podávat žádosti na ministerstvu v průběhu měsíce prosince letošního roku, kdy budou uveřejněny kvalifikační standardy. Tím by měla být zajištěna dostupnost osob oprávněných provádět instalaci vybraných zařízení vyrábějících energii z obnovitelných zdrojů v době po nabytí účinnosti ustanovení zákona o osobách oprávněných.

 

Zdroj: MPO

11.12.2014 18:02

Světový energetický výhled zveřejněn!

SHRNUTÍ KE STAŽENÍ! Hlavní ekonom Mezinárodní energetické agentury při OECD Fatih Birol představil dnes v Černínském paláci výroční verzi Světového energetického výhledu pro rok 2014 široké odborné veřejnosti, představitelům podniků 
i politikům, zástupcům samospráv a dalších institucí. Prestižní publikace obsahuje komplexní analýzu energetických trhů, exportní i importní energetické trendy včetně shrnutí jejich významu pro energetickou bezpečnost, ekonomický rozvoj i ochranu životního prostředí.

Zpráva prezentuje hlavní trendy v globálním energetickém systému. Nepokoje v oblastech Blízkého východu, konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou, nejistá budoucnost jaderné energie, ale 
i nepříliš povzbudivá mezinárodní vyjednávání o změně klimatu, to jsou hlavní výzvy globálnímu energetickému systému.

Mezinárodní energetická agentura (IEA) varuje, že nárůst poptávky o 37 % do roku 2040 bude představovat zásadní tlak na energetický systém. Ropa, zemní plyn, uhlí a nízkoenergetické zdroje - tedy jaderné 
a obnovitelné zdroje energie, představují prakticky rovnocenné části světové skladby dodávek energie, ačkoliv jednotlivé zdroje čelí různým problémům. Výhled naznačuje, že uhlí a ropa dosáhnou v roce 2040 ustálené úrovně, zatímco obnovitelné zdroje čeká velký rozvoj zejména díky snižování cen a dotacím a do konce roku 2040 by měly produkovat téměř polovinu elektrické energie.

 

ČTK: Aktualizace Státní energetické koncepce míří na vládu, ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) už materiál podepsal. Na dnešní prezentaci světového energetického výhledu v Praze to uvedl náměstek ministra Pavel Šolc. Koncepce obsahuje šest základních variant dlouhodobého vývoje české energetiky do roku 2040, nejpravděpodobnější vývoj je obsažen ve variantě nazvané optimalizovaný scénář. Ta mimo jiné předpokládá, že primárním energetickým zdrojem by se mělo stát jádro, následované zemním plynem a ropou.

 

WEO 2014 je zaměřen i na vývojové trendy v oblasti jaderné energie.  Přichází s tvrzením, že do roku 2040 dojde k nárůstu instalovaných kapacit o 60 % v zemích jako je Čína, Indie, Jižní Korea a Rusko, zatímco ve světovém energetickém mixu již nebude překonán historický vrchol, ačkoliv jaderná energie hraje strategickou roli v posilování energetické bezpečnosti. Jaderná energie celosvětově čelí na konkurenčních trzích důležitým výzvám, regulatorním rizikům, zásadním rozhodnutím o odstavení jaderných elektráren či problematice rostoucího objemu vyhořelého paliva. „Jaderná energie může i nadále sehrávat strategickou roli v posilování energetické bezpečnosti,“ uvedl v rámci diskuze Fatih Birol.

K jaderné energii uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu odborný kulatý stůl, v jehož rámci dominovalo téma role jádra ve světové a české energetice. Jedná se o jednu z dalších aktivit v kontextu diskuse o dalším využití jaderné energetiky v ČR.

„Jaderná energie zůstává strategickou volbou pro země, které mají jen omezené možnosti v dostupnosti zdrojů energie, přispívající ke snížení emisí CO2 a zároveň nezvyšující energetické závislosti, což je v českém kontextu silně rezonující argument,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

 

Dokument ke stažení:

Shrnutí Světového energetického výhledu 2014

11.12.2014 13:00

ČTK: Darovací daň z emisních povolenek není prý v souladu s právem EU

Darovací daň, kterou česká vláda uvalila na emisní povolenky, není v souladu s právem Evropské unie. Ve svém vyjádření to dnes uvedla generální advokátka Soudního dvora Evropské unie v Lucemburku Juliane Kokottová. Názor evropského soudu si vyžádal český Nejvyšší správní soud v případě stížnosti společnosti Ško-Energo, která je dodavatelem energií pro mladoboleslavskou Škodu Auto. Generální advokátka Kokottová ve svém posudku uvedla, že Evropská unie požadovala v době vydání povolenek, aby jich členské státy firmám bezplatně přidělily přinejmenším 90 procent. Uvalení daně je podle ní v rozporu s tímto principem bezplatného přidělení. Kokottová upozorňuje také na to, že případné změny v plánu emisních povolenek, tedy včetně uvalení daně, musejí jednotlivé členské státy předložit Evropské komisi ke schválení, což se v tomto případě nestalo. Více ZDE

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

 

11.12.2014 12:59

Navrhovaná novela zákona o IRZ by se měla dotknout až třetiny ohlašovatelů

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí předložilo do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon o integrovaném registru znečišťování a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí. Cílem navrhované právní úpravy je snížení počtu provozovatelů, kteří mají evidenční a případně též ohlašovací povinnosti ve vztahu k IRZ. Redukce by se měla dotknout asi 1/3 současných ohlašovatelů. Předkládaný návrh zákona rovněž obsahuje další dvě změny v oblasti IRZ. Nově doplňovaným ustanovením se upřesňuje formulace povinnosti vést evidenci údajů pro ohlašování do IRZ tak, aby plně odpovídala rozsahu IRZ. Rovněž dochází k upřesnění kompetencí MŽP. Novela dále ruší povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím ISPOP. Druhou změnou v oblasti ISPOP je zrušení možnosti zasílání plné moci k zastupování povinného subjektu prostřednictvím datové schránky ministerstva. Termín připomínek je stanoven na 14. ledna 2015. Více ZDE

 

Snížení počtu ohlašujících subjektů se žádným způsobem nedotýká plnění povinností vyplývajících z nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 166/2006!
11.12.2014 08:48

Výrobci automobilů plní s předstihem limity pro emise CO2

Téměř všichni výrobci osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel prodávající svá vozidla v zemích EU aktuálně plní nebo úspěšně směřují k splnění limitů pro emise CO2 stanovených k roku 2015. Pokles produkce emisí indikuje zvyšování energetické efektivnosti nových vozidel a tím i pokles průměrné spotřeby paliva. V případě osobních automobilů poklesly emise v meziročním srovnání v roce 2013 o 4,1 % (5,5 g CO2/km), což je nejvyšší meziroční pokles od roku 2009, kdy vstoupila v platnost legislativa upravující emise CO2 z nových osobních automobilů, konstatuje právě vydaná zpráva Evropské agentury pro životní prostředí (EEA).

Nový osobní automobil prodaný v roce 2013 produkoval v průměru 126,7 g CO2 na kilometr, což je hodnota pod cílovým limitem 130 g CO2/km, který musí být dosažen k roku 2015. Obdobně nový užitkový automobil má limit pro emise 175 g CO2/km, přičemž v roce 2013 činily průměrné emise nových vozidel 173,3 g/km. Celkově bylo v roce 2013 registrováno v EU 11,8 mil. nových osobních automobilů a 1,2 mil nových lehkých užitkových vozidel. Ačkoliv elektromobily zaujímají jen velmi malé procento celkových registrací, jejich počet rychle stoupá a zvýšil se z cca 700 v roce 2010 na cca 25 tis. v roce 2013.

Každý výrobce automobilů má stanovený individuální cíl pro emise CO2 dle průměrné hmotnosti vyráběných vozidel. V roce 2013 z celkově 84 výrobců jich 55 splnilo stanovené cíle. Tito výrobci prodali 99 % nových vozidel registrovaných v EU. Při spojení automobilek do koncernů, které mají společný cíl, plní aktuálně emisní limity 72 společností. Podrobná data pro osobní automobily jsou dostupná online na stránkách EEA zde, pro lehká užitková vozidla zde.

 

Zdroj: CENIA

11.12.2014 08:39

Národní akční plán pro chytré sítě

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo “Národní akční plán pro chytré sítě (NAP SG)“. Zavedení a využití inteligentních sítí bude v blízké budoucnosti nezbytnou součástí zajištění spolehlivého provozu elektrizační soustavy. V návrhu Aktualizace státní energetické koncepce ČR je formulován úkol pro MPO: “Zpracovat národní akční plán implementace inteligentních sítí do 31. 12. 2014“. Úkol souvisí s jednou z priorit ASEK týkající se koncepce rozvoje síťové infrastruktury pro zabezpečení spolehlivého a bezpečného provozu při požadovaném rozvoji distribuované výroby elektřiny (zejména OZE) včetně zapojení malých teplárenských zdrojů, řízení výroby, akumulace a spotřeby, s přihlédnutím k požadavku zvyšování energetické účinnosti. Více ZDE

11.12.2014 07:47

ČAOH k POH ČR: slíbená ekonomická analýza nebyla předložena

Vláda České republiky má již dne 15.12.2014 projednat nový Plán odpadového hospodářství ČR. Zásadním problémem podle ČAOH je však skutečnost, že ministři sice mají rozhodovat o přijetí dokumentu, který podstatným způsobem ovlivní směřování odpadového hospodářství na dalších 10 let, ale k tomuto strategickému rozhodnutí nemají k dispozici potřebnou analýzu ekonomických dopadů. Není tedy zřejmé, jaký dopad na peněženky občanů a firem bude nová strategie mít.

Časování projednání POH ČR na vládě je poměrně zvláštní, neboť dokonce několik důležitých subjektů (Hospodářská komora, MPO, ČAOH a další) vyzvalo MŽP již cca před rokem k tomu, že POH ČR není možné finálně projednávat bez podrobné znalosti ekonomických dopadů navrhovaných opatření. Tento požadavek, který opakovaně zazněl jako zásadní připomínka i v rámci projednání POH na MŽP, je zcela racionální, MŽP jej uznalo a opakovaně slíbilo, že před projednáním POH na vládě, bude analýza ekonomických dopadů zpracována a odborná veřejnost ji jako podstatný materiál dostane k připomínkování. Až po vypořádání připomínek pak půjde finální text POH do vlády. To se však evidentně nestalo.

„Někde se musela stát závažná chyba. Dle rozvrhu jednání vlády je POH ČR na programu již v pondělí, ale nikdo z klíčových partnerů diskuze k POH neměl možnost odborně posoudit míru ekonomických dopadů této klíčové strategie,“ říká Petr Havelka, ředitel České asociace odpadového hospodářství, která sdružuje odpadové firmy, které v rámci ČR zajišťují celých 65 % odpadových služeb, včetně svozu, recyklace a dalšího nakládání s odpady a dodal „Příliš si nedovedu představit, že vláda schválí tento materiál, aniž by měla možnost vyhodnotit navržená opatření a jejich dopad na občany našeho státu.“

V rámci celé diskuze o POH se podle asociace debata o možných ekonomických dopadech na občany a průmysl zatím reálně nevedla, a to právě s odkazem, že je nutné počkat na předmětnou ekonomickou analýzu. Zpracování ekonomické analýzy ministerstvo sice zadalo, stále je však odsouván termín jejího zveřejnění a připomínkování. 

 

Čtěte také:

Vláda projedná Plán odpadového hospodářství již příští týden (9.12.2014)
 

 

Zdroj: ČAOH (celý článek: Vláda má projednat nový POH ČR, ale slíbená ekonomická analýza nebyla předložena)

10.12.2014 10:27

Rozhovor s Pavlem Pocem o Energetické unii

Níže najdete překlad rozhovoru holandského serveru Energiepodium.nl s českým europoslancem Pavlem Pocem o evropské energetické politice i konceptu tvorby Energetické unie v dalších letech.

 

 

Jak byste charakterizoval vztahy své země s Ruskem v kontextu energetické politiky?

Stručně řečeno – jako vzájemnou závislost. 75% dovozu plynu do České republiky pochází z Ruska, přičemž veškeré jaderné palivo se také dováží odtud. Tím pádem je Česká republika pro Rusko významným klientem a jedním z největších dovozců ruského jaderného paliva. Jakýkoli zásah do současného stavu by pro Rusko znamenal v oblasti těžby uranu značnou újmu. Suma sumárum je Rusko pro Českou republiku v energetické politice důležitým partnerem. V dnešní době ukrajinské krize a kontroverzní sankční politiky musí česká vláda pečlivě hledat rovnováhu mezi odpovědným politickým postojem k ruským aktivitám na Ukrajině a vlastními ekonomickými zájmy.

 

Co si myslíte o energetické strategie nové Komise?

Že by nová naděje? Podívejte se, po letech práce na Energetické unii jsme v situaci, kdy máme v podstatě 28 dost sobeckých strategií jednotlivých členských států. Takže nová Komise se definitivně obrací správným směrem. Komise musí najít způsob, jak členským státům vysvětlit, že je to jediná cesta kupředu. Vytvoření evropské Energetické unie, což je hlavním cílem této strategie, je podle mého názoru dnes naše jediná společná naděje na přežití v globálním světě.

 

Jaké jsou ve Vašich očích ty nejdůležitější prvky této Energetické unie?

Jednoznačně zabezpečení dodávek energie a také nezávislosti na drahých dovozech od dominantních dodavatelů za našimi hranicemi. Naléhavou je i potřeba přechodu k udržitelnému, bezuhlíkovému hospodářství, s energetickou účinností, obnovitelnými zdroji energie a inteligentní infrastrukturou, která bude tvořit páteř naší výroby energie. Jednou z největších výzev projektu bude přimět členské státy, aby v oblasti energetiky neprosazovaly pouze své vlastní zájmy na úkor ostatních. Je především důležité, aby projekt evropské energetické unie přinesl posun vpřed pro moderní a trvale udržitelné zdroje energie namísto sobeckých snah členských států protěžovat dobývání svých vlastních zdrojů nebo jiných politických her.

 

Myslíte si, že bude komisař Šefčovič v budování Unie úspěšný?

Komisař Šefčovič je velmi schopný člověk, takže o tom, zda se mu to podaří, nepochybuji. Otázkou je spíše kdy a jestli je tak ambiciózního cíle možno dosáhnout za 5 let. Komisař Šefčovič disponuje potřebnými kapacitami a mandátem. Doufejme, že i čas bude hrát v jeho prospěch.

 

Jak se koncept Energetické unie pojí s otevřeným evropským trhem s plynem? Je to něco, na co se chcete při své práci v Evropském parlamentu zaměřit?

Samozřejmě, plyn je pro evropský energetický mix velmi důležitý. Na nějaká silácká prohlášení toho v tuto chvíli ale víme příliš málo. Zátěžové testy dodávek plynu v roce 2014 ukázaly, že se připravenost členských států na omezení dodávek plynu v rámci EU liší a mnohé země uvedly, že by je mohly ohrozit odstávky trvající déle než tři měsíce. I proto je jedním z cílů evropské energetické unie vytvoření podmínek pro vyšší energetickou bezpečnost, což znamená větší diverzifikaci dodávek plynu. Tedy ve svém důsledku se dá nějaký dopad na evropský trh s plynem očekávat. Při své práci v Evropském parlamentu se především zaměřím na to, aby byly při tvorbě Energetické unie zastoupeny zájmy všech členských států rovnocenně. Žádný jeden konkrétní členský stát nesmí poškodit stabilitu energetické sítě některého jiného členského státu.

 

Zdroj: Pavelpoc.cz (Originál článku - ZDE)

10.12.2014 08:58

Příprava podkladů pro oblast podpory odpadového hospodářství 2014 - 2020

VEŘEJNÁ ZAKÁZKA Ve Věstníku veřejných zakázek byla zveřejněna zakázka Ministerstva životního prostředí s názvem "Příprava podkladů pro oblast podpory odpadového hospodářství 2014 - 2020". Odhadovaná cena zakázky je stanovena na částce 6 198 347 Kč. Zájemci mohou své nabídky předkládat do 6. ledna 2015.

Zpracování podkladů pro nové programové období Operačního programu Životní prostředí 2014 – 2020 v rámci tematického cíle 6: Ochrana životního prostředí a podpora účinného využívání zdrojů, oblast podpory zahrnující Odpady a materiálové toky. Podklady budou sloužit pro přesné zacílení podpory v rámci jednotlivých specifických cílů a podcílů za účelem optimalizace programových nástrojů v oblasti odpadového hospodářství. Projekt bude řešit aktuální problematické oblasti v OH v rámci navržených specifických cílů, podcílů a aktivit prioritní osy 3: „Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika“ OPŽP 2014 - 2020 a umožní lepší nastavení podpory v rámci PO 3.

Při zpracovávání výstupů bude dodavatel vycházet zejména ze strategických, koncepčních a legislativních dokumentů v OH na národní i mezinárodní úrovni, dalších podkladů a studií dodaných odborem odpadů MŽP, z informací zjištěných od oslovených zainteresovaných subjektů, profesních sdružení a svazů, akademických institucí, výzkumných institucí, z odborné literatury (české i zahraniční) a informací od provozovatelů konkrétních zařízení na zpracování odpadů. Předmět veřejné zakázky bude sloužit odbornému garantovi (odboru odpadů MŽP) k přesnému zacílení podpory v rámci jednotlivých navržených specifických cílů PO 3: „Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika“ OPŽP 2014 - 2020 tak, aby byla podpora z Fondu Soudržnosti vynaložena smysluplně a efektivně a přispěla tak k žádoucímu posunu OH ČR ve smyslu naplňování hierarchie nakládání s odpady. Výstupy by taktéž měly identifikovat moderní perspektivní technologie k realizaci a poskytnout k nim podrobné podkladové informace (technické, environmentální). Požadovány budou rovněž výstupy zabývající se ekonomickými aspekty realizace podporovaných opatření a zařízení.

 

Dokumenty ke stažení - ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat:

Stanovení provozních parametrů zajišťujících nepřetržitý provoz technologií ke snižování emisí (T: 18.12.2014)

Analýza vlivu opatření na ochranu ovzduší podpořených z prioritní osy 2 a 5 OPŽP 2007 – 2013 na veřejné zdraví (T: 12.12.2014)

Zlepšení materiálového využití vybraných stavebních a demoličních odpadů (zrušeno)

 

10.12.2014 07:55

Termín pro podání oznámení SVHC látek v předmětech

ECHA připomíná, že do 16. prosince 2014 je nutné podat oznámení čtyř látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC) obsažených v předmětech (SIA), které byly na Kandidátský seznam zařazeny 16. června 2014:

 

 

 

 

  • Cadmium chloride (ES 233—296—7),
  • Sodium peroxometaborate (ES 231—556—4),
  • Sodium perborate; perboric acid, sodium salt (ES 239—172—9, 234—390—0),
  • 1,2—Benzenedicarboxylic acid, dihexyl ester, branched and linear (ES 271—093—5).

Společnosti si musí ověřit, zda jejich výrobky splňují obě podmínky pro oznamovací povinnost podle článku 7 nařízení REACH:

  • látka je v daných předmětech přítomna v koncentraci vyšší než 0,1 % hmotnostních a
  • látka je v daných předmětech přítomna v celkovém množství větším než 1 tuna na výrobce nebo dovozce za rok.

Oznámení látky v předmětu lze předložit buď prostřednictvím webového formuláře nebo prostřednictvím systému REACH—IT pomocí IUCLID.

 

Další informace:

Kandidátský seznam

Oznamování látek obsažených v předmětech

Oznámení látek v předmětech (webový formulář/ REACH—IT užitím IUCLID)

 

Zdroj: MPO

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE