Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

22.10.2014 09:43

Ve sbírce vychází novela zákona o odpadech

AVÍZO Ve sbírce předpisů vychází pod číslem 229/2014 novela zákona o odpadech. Novela zavádí povinné třídění kovů a biologického rozložitelného odpadu a dále omezuje skládkování veškerého směsného komunálního odpadu, využitelného a recyklovatelného odpadu v termínu roku 2024. Na skládky budou moci provozovatelé ukládat méně materiálu na její zabezpečení, a to nejvýše pětinu celkové hmotnosti. Dále Ministerstvo zemědělství ČR se bude podílet na prováděcích předpisech, které souvisejí právě s biologicky rozložitelným odpadem.

O novele se v parlamentu velmi diskutovalo z pohledu omezení výkupu kovů. Senát ve svém pozměňovacím návrhu navrhoval, aby bylo možné vykupovat odpady pouze bezhotovostně a to pouze od fyzických osob podnikajících a od právnických osob. Dále senátoři navrhovali posunout povinnost třídit biologicky rozložitelný odpadu na 1. dubna 2014. Tyto návrhy však dolní komora pralamentu nepřijala a schválila novelu zákona o odpadech ve znění postoupeném Senátu ČR.

 

K těmto informacím mají přístup pouze předplatitelé našich věrnostních karet. Získávají také pravidelné mailové novinky a slevy na vzdělávací akce a odborné periodikum. Další informace ZDE.

 

Novelu původně navrhl Senát pouze s cílem omezit možnost výkupu kradených kovů formou zrušení krajského souhlasu s provozováním nepoctivých sběren a výkupen odpadů.

Novela bude účinná od 1. ledna 2015 s výjimkou ustanovení čl. I bodu 6, který nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení - tedy o měsíc dříve.

 

Text novely zákona:

 

229

ZÁKON

ze dne 23. září 2014,

kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů,
ve znění pozdějších předpisů


Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:




Čl. I

Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 477/2001 Sb., zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 275/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 356/2003 Sb., zákona č. 167/2004 Sb., zákona č. 188/2004 Sb., zákona č. 317/2004 Sb., zákona č. 7/2005 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 222/2006 Sb., zákona č. 314/2006 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 25/2008 Sb., zákona č. 34/2008 Sb., zákona č. 383/2008 Sb., zákona č. 9/2009 Sb., zákona č. 157/2009 Sb., zákona č. 223/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 291/2009 Sb., zákona č. 297/2009 Sb., zákona č. 326/2009 Sb., zákona č. 154/2010 Sb., zákona č. 31/2011 Sb., zákona č. 77/2011 Sb., zákona č. 264/2011 Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona č. 18/2012 Sb., zákona č. 85/2012 Sb., zákona č. 165/2012 Sb., zákona č. 167/2012 Sb., zákona č. 69/2013 Sb., zákona č. 169/2013 Sb., zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb. a zákona č. 64/2014 Sb., se mění takto:

1. § 17 včetně nadpisu zní:



"§ 17

Povinnosti a oprávnění obce a fyzických osob při nakládání
s komunálním odpadem


(1) Na obce se vztahují povinnosti původců podle § 16, pokud dále zákon nestanoví jinak.

(2) Obec ve své samostatné působnosti stanoví obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na jejím katastrálním území. Obecně závaznou vyhláškou může stanovit také systém nakládání se stavebními odpady produkovanými na jejím katastrálním území nepodnikajícími fyzickými osobami.

(3) Obec je povinna zajistit místa pro odkládání veškerého komunálního odpadu produkovaného fyzickými nepodnikajícími osobami na jejím katastrálním území. Obec je povinna zajistit místa pro oddělené soustřeďování složek komunálního odpadu, minimálně nebezpečných odpadů, papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Ministerstvo může stanovit vyhláškou podrobnosti rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálních odpadů.

(4) Původci, kteří produkují odpad podobný komunálnímu odpadu, mohou na základě smlouvy s obcí využít systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí. Smlouva musí být písemná a musí obsahovat vždy výši sjednané ceny za tuto službu.

(5) Fyzické osoby a původci odpadů zapojení do systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů zavedeného obcí jsou povinni v souladu s obecně závaznou vyhláškou obce komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu třídit a odkládat odděleně na místa k tomu obcí určená, pokud s odpadem nenakládají nebo se jej nezbavují jiným způsobem stanoveným tímto zákonem.

(6) Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zákona o místních poplatcích25a).".

2. V § 21 se na konci odstavce 5 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena d) a e), která znějí:
 

"d) seznam odpadů, které je možné využívat jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky, a požadavky na jejich využívání,
 
e) výčet recyklovatelných a využitelných odpadů, které je od roku 2024 zakázáno ukládat na skládku.".

3. V § 21 se doplňují odstavce 6 a 7, které znějí:

"(6) Jako technologický materiál na technické zabezpečení skládky je možné využívat pouze odpady stanovené prováděcím právním předpisem, které svými technickými parametry tomuto účelu odpovídají.

(7) Na skládky je od roku 2024 zakázáno ukládat směsný komunální odpad a recyklovatelné a využitelné odpady stanovené prováděcím právním předpisem.".

4. V § 45 odst. 3 se doplňuje věta "Maximální celkové množství odpadů uložených na skládku jako materiál pro technické zabezpečení skládky může dosahovat maximální výše 20 % celkové hmotnosti odpadů uložených na skládku v daném kalendářním roce.".

5. V § 73 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:

"(2) Ministerstvo zemědělství spolupracuje na tvorbě prováděcích právních předpisů, které se týkají nakládání s biologicky rozložitelnými odpady.".

6. V § 78 odst. 4 písm. b) se za slova "v právních předpisech" vkládají slova "nebo poruší zákaz výkupu odpadů stanovených prováděcím právním předpisem od fyzických osob".

 

Čl. II

Přechodné ustanovení


Správní řízení podle § 78 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, která nebyla pravomocně skončena před nabytím účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních právních předpisů.

 

Čl. III

Účinnost


Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 6, který nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.

 

Hamáček v. r.
Zeman v. r.

Sobotka v. r.

 

 

Dokument ke stažení:

Text návrhu zákona schváleného Poslaneckou sněmovnou

22.10.2014 09:06

REACH novinky: průzkum spokojenosti, konzultace a DCG

Dne 14. října 2014 zahájila agentura ECHA průzkum, který se týká spokojenosti uživatelů s obsahem a funkčností internetových stránek ECHA. ECHA chce uživatele svých webových stránek motivovat ke spolupráci a pomoci tím k jejich zlepšení v dalších letech. Uvítala by proto vyplnění dotazníku (níže uvedený odkaz), kterým se každý může vyjádřit do 4. listopadu 2014. Všechny získané informace budou uchovány v přísné tajnosti a poslouží pouze ke statistickým účelům.

 

Odkaz:

 

CLP: konzultace k pesticidu triadimenol

ECHA zahájila 45ti-denní veřejnou konzultaci k návrhu harmonizované klasifikace a označování (CLH) pesticidu triadimenol v termínu do 28. 11. 2014. 

Triadimenol se v EU používá v zemědělství jako fungicid k postřiku semen a listů a nemá harmonizovanou klasifikaci v příloze VI nařízení CLP. Spojené Království předložilo návrh klasifikovat látku jako nebezpečnou pro zdraví a životní prostředí.

Komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat v anglickém jazyce do 28. listopadu 2014 formou elektronického formuláře v tabulce na stránkách ECHA. Podrobné informace naleznete v dokumentu ECHA pro uvedenou látku.

 

Další informace:

Harmonizovaná klasifikace a označování


 
Kontaktní skupina ředitelů (DCG) vydala komuniké a dokumenty
Kontaktní skupina ředitelů představuje neformální platformu pro výměnu názorů mezi Evropskou komisí, ECHA a průmyslové asociacemi. Cílem DCG je monitorovat celkovou připravenost firem, identifikovat a řešit prioritní otázky týkající se plnění povinností při registraci chemických látek a zajištění bezpečných dodávek látek následným uživatelům.

DCG byla založena v lednu 2010 v rámci příprav první vlny registrace zavedených látek, kdy vznikl dokument Summary Paper, který obsahuje řešení 28 problémů z oblasti průmyslu. Na řešení spolupracovala DCG s příslušnými orgány členských států prostřednictvím poradního orgánu CARACAL a EU/EHP kontrolních orgánů prostřednictvím Fóra pro výměnu informací o prosazování. V případě, že řešíte situaci popsanou v otázkách 10, 15, 20 a 21 ve výše uvedeném dokumentu, je doporučeno kontaktovat agenturu ECHA před předložením dokumentace. V lednu 2014 DCG přijala nové Podmínky pro práci na období do 31. prosince 2018 se zvláštním zaměřením na koordinaci podpory malých a středních podniků (MSP), která se týká registrantů nebo následných uživatelů. DCG nyní zveřejnila komuniké (úřední oznámení) s informacemi o specifických aspektech své práce.

Na svém zasedání 4. června 2014 přijala DCG dva dokumenty:

  • Kontrolní seznam pro výběr dobrého konzultanta
  • Co je třeba zvážit před vstupem do existujícího SIEF.

 

Na svém zasedání 1. října 2014 přijala DCG dva další dokumenty:

  • Spravedlivé, průhledné a nediskriminační sdílení nákladů v SIEF
  • Doporučení k řádnému řízení v SIEF.

 

MPO upozorňuje zejména na dokument "Kontrolní seznam pro výběr dobrého konzultanta", který byl přeložen do českého jazyka.

Tyto dokumenty jsou již zveřejněny na internetových stránkách agentury ECHA. Jsou zaměřeny na společnosti, které se připravují na konečný termín registrace v roce 2018, především na malé a střední podniky, které se připojují nebo vytvářejí SIEF pro případ společného předložení dokumentace a také na hlavní registranty, kteří musí takové společnosti přijmout.

Dokumenty přijaté 1. října jsou předloženy jako první verze s tím, že uživatelé mají ještě možnost se k nim vyjádřit. Případné komentáře k dokumentům, které DCG očekává je možné zasílat na e-mail: DCG—Secretariat@echa.europa.eu do 31. ledna 2015.

 

Další informace:

Kontaktní skupina ředitelů — internetová stránka

Komuniké dokument (en)

Kontrolní seznam pro výběr dobrého konzultanta dokument (cz)

Co je třeba zvážit před vstupem do existujícího SIEF dokument (en)

Systémy sdílení nákladů v SIEF dokument (en)

Správa SIEF dokument (en)

 

Zdroj: MPO

 

22.10.2014 08:09

Reace MPO na reportáž ČT "Za zelenou elektřinu podle návrhu zaplatí více ti spořiví"

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) odmítá tvrzení analytiků v reportáži o zelené elektřině, kterou Česká televize odvysílala 14. října. Tito analytici tvrdí, že na navrhovaný systém výběru poplatků elektrické energie na podporu obnovitelných zdrojů (OZE) doplatí především spořivé domácnosti, důchodci a osamělí lidé. To je však v rozporu s tím, co už MPO veřejně deklarovalo — že platba na podporu OZE v ceně elektřiny bude nastavena tak, aby domácnosti platily maximálně tolik jako dnes nebo dokonce mohly i ušetřit.

V rámci nového navrhovaného systému budou zákazníci hradit platby na podporu OZE podle velikosti jističe v případě, že půjde o domácnosti. Zároveň je však v zákoně zavedena podmínka, jež bude platit pro všechny zákazníky, a která bude zaručovat, že maximální platba nepřesáhne (za stejné množství odebrané elektřiny jako v dnešním systému) současnou hodnotu. V zákoně je z tohoto důvodu ponechán současný "strop" pro platbu ve výši 495 Kč/MWh.

Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že domácnost zaplatí v novém systému při stejné spotřebě maximálně tolik jako dnes. Pokud sníží hodnotu svého jističe (z důvodu jeho současného naddimenzování), pak může taková domácnost platit i méně, než platí dnes. Pokud v jednom domě mají všechny byty stejné jističe, pak budou domácnosti platit stejnou částku. Je tedy jedno, zda jde o čtyřčlennou rodinu nebo o důchodce, který bydlí sám.

Závěrem chce MPO vyjádřit nesouhlas se zástupcem Energetického regulačního úřadu (ERÚ), který v reportáži tvrdí, že zákon se vyráběl za zavřenými dveřmi. Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci přípravy novely projednávalo s Energetickým regulačním úřadem uvedený návrh na desítkách společných jednání. Zástupci ERÚ byli rovněž přítomni na jednáních, která k novele zákona probíhala na Úřadu vlády. ERÚ tedy dostal možnost se aktivně podílet na tvorbě zákona a ministerstvo se jeho podněty a návrhy vždy snažilo do návrhu novely zapracovat.

 

Reportáž ČT: Za zelenou elektřinu podle návrhu zaplatí více ti spořiví (14.10.2014)

 

Zdroj: MPO

21.10.2014 17:42

Zaorálek: Balíček 2030 nesmí jít proti konkurenceschopnosti českého průmyslu

Ministr zahraničních věcí Lubomír Zaorálek zastupoval Českou republiku na zasedání Rady Evropské unie pro všeobecné záležitosti, které se uskutečnilo 21. října 2014 v Lucemburku. Ministři se věnovali agendě nadcházejícího summitu lídrů EU zejména tématu klimaticko-energetického balíčku do roku 2030 a aktuální hospodářské situaci EU.

Ministři zahraničí a evropských záležitostí členských zemí EU dnes v Lucemburku projednávali agendu nadcházejícího summitu šéfů států a vlád, který proběhne 23. a 24. října 2014 v Bruselu. Hlavním tématem summitu bude klimaticko-energetický balíček EU do roku 2030 tedy nastavení pravidel pro snížení emisí skleníkových plynů, pro obnovitelné zdroje energie a pro zvýšení energetické účinnosti v rámci Evropské unie. EU che dát jasný signál a potvrdit pozici lídra při ochraně klimatu před celosvětovou konferencí, která se uskuteční v závěru 2015 v Paříži.

„Česká republika podporuje nalezení kompromisu ke klimaticko-energetickému balíčku 2030“ ubezpečil partnery na dnešním jednání český ministr. „ČR je ochotna podpořit jeden závazný cíl na úrovni EU, a to redukci emisí skleníkových plynů ve výši 40 % oproti roku 1990. Ale je třeba, aby byly zohledněny specifické podmínky ČR. Česká republika je průmyslová země bez velkých možností alternativních zdrojů energie“, upřesnil českou pozici ministr Zaorálek. „Dosažený kompromis nesmí být důvodem pro zvyšování cen elektrické energie a nesmí jít proti konkurenceschopnosti českého průmyslu“, dodal šéf české diplomacie.

Česko také trvá na tom, aby to byly unijní země, kdo má rozhodující slovo v utváření národního energetického mixu, tedy různých energetických zdrojů, včetně jaderné energie. Země jako Španělsko či Portugalsko zase žádají vyšší cíle týkající se propojenosti sítí.

 

ČTK: Česko chce záruky, že klimatický balíček nepoškodí průmysl. Česká republika je na nadcházejícím summitu EU připravena podpořit kompromis okolo nového klimatického balíčku. Potřeba je ale vznik dostatečného kompenzačního mechanismu, který zajistí, že přijetí nových cílů dramaticky nesníží konkurenceschopnost českého průmyslu a nevzrostou ceny energií. Více ZDE

 

21.10.2014 13:23

HN: Opomenutá energetická bezpečnost

Více než půl roku jednají členské státy o balíčku, který určí podobu energeticko-klimatické politiky starého kontinentu do roku 2030. Zkoušku tolerance národních zájmů má ukončit dohoda na Evropské radě koncem tohoto týdne. Proč je cesta k průlomovému kompromisu tak trnitá?

Evropa musí najít rovnováhu mezi ochranou životního prostředí a ekonomickým růstem, zaměstnaností a konkurenceschopností. Energeticko-klimatický balíček 2030 nesmí být na úkor občanů a firem EU, jak jsme zažili v předchozím období, což vedlo k výraznému navýšení cen energií nejen ve srovnání s Asií, ale i s USA. Neměl by ani negativně ovlivňovat předvídatelnost investičního prostředí. Dohoda musí také brát ohled na jedno z nejdůležitějších témat dneška - energetickou bezpečnost.

Návrh Evropské komise má ambici dohodu o ochraně klimatu postavit na třech politicky citlivých cílech. Tím klíčovým - a pro nás rozhodujícím - je redukce emisí skleníkových plynů o 40 procent. Snižování emisí by mělo pomoci zajistit zvýšení podílu obnovitelných zdrojů na evropské energetické spotřebě alespoň na 27 procent a zvýšení energetické účinnosti o 30 procent.

 
Marná poptávka po datech

Česká cesta k dohodě začala již v lednu, kdy komise zveřejnila svůj návrh energeticko-klimatického rámce. Bez valného úspěchu jsme, stejně jako řada dalších členských států, komisi opakovaně žádali o poskytnutí analýzy dopadů návrhu na českou ekonomiku. Nová česká vláda se však vědomě zřekla nálepky potížisty. I přes absenci evropských analýz je vláda odhodlána podpořit zásadní snížení emisí CO2 ve výši 40 procent, neboť ochranu klimatu považujeme za jednu z našich hlavních priorit. A pokud budou cíle pro obnovitelné zdroje a energetickou účinnost nastaveny jako celoevropské a indikativní, budeme schopni je podpořit také.

Bylo by ovšem chybou omezit diskusi o chystaném balíčku pouze na otázku emisí. Z pohledu naší ekonomiky bude důležité, jak dokážeme pojmout otázku energetické účinnosti. Naše analýzy ukazují, že investice do energetické účinnosti mají pozitivní multiplikační efekt. Důležité je, abychom uměli využít prostředky, které na tuto oblast máme. V EU fondech jsou nástroje na podporu energetické účinnosti rozděleny dokonce do čtyř operačních programů, takže bude důležité, jak dokážeme čerpání z jednotlivých programů koordinovat. V rámci dohody o balíčku 2030 bude také zásadní, jaká opatření na podporu dosažení stanovených cílů budeme mít k dispozici i po roce 2020.
 

Ochrana národních cílů

Chceme-li na nadcházející Evropské radě dospět k dohodě, pak musí rámec odrážet specifické podmínky v každém členském státě a musí obsahovat výslovné záruky, že závazky v případě obnovitelných zdrojů a energetické účinnosti nebudou jakkoliv převedeny do závazných národních cílů. Potřebujeme výslovné ujištění, že tyto dva cíle nebudou závazné a že tak zůstane nedotčeno právo členského státu stanovit si vlastní energetický mix podle svých priorit a finančních možností. Musí být jasné, že je pouze na každé zemi, jak si nastaví vlastní energetický sektor, a žádný zdroj nesmí být preferován na úkor jiného. I jaderná energie vyrobená u nás je alternativou, díky které můžeme zajistit zásadní snížení emisí - a to je přece základním cílem celé klimatické diskuse.

Dalším důležitým prvkem kompromisu musí být solidarita a spravedlnost. Členské státy stále nejsou na stejné startovní čáře, za spravedlivé proto považujeme, aby základním kritériem obchodu s povolenkami byl hrubý domácí produkt na obyvatele. Státy, které potřebují výrazně více modernizovat svůj průmysl a rychle snižovat emise, budou mít na tyto kroky dostatek prostředků.

 
Dohoda, ale ne za každou cenu

Návrh balíčku 2030 je ambiciózním projektem. Je proto s podivem, že by ke spletité klimatické konstrukci měla být pouze jako drobný podbod připojena i otázka energetické bezpečnosti. Téma natolik aktuální a palčivé, u kterého si nemůžeme dovolit, aby zapadlo v komplikované skládačce energeticko-klimatického rámce. Pokud nechce být Evropa k smíchu, musí se energetické bezpečnosti skutečně detailně věnovat. Jinak dopadneme stejně jako v letech 2006 a 2009, kdy se o bezpečnosti dodávek hodně mluvilo, ale jen do chvíle, než Rusko opět otevřelo plynové kohoutky.

Abychom se poučili z minulých chyb, máme zájem podpořit nově navržený cíl interkonektivity za předpokladu, že zde budou zahrnuty i projekty propojení denního trhu s elektřinou. Česká republika chce na Evropské radě dosáhnout dohody, nicméně ne za každou cenu. Nalezení kompromisu nebude jednoduché, ale právě respekt k pozicím druhých dělá z EU silného hráče.

 

Komentář státního tajemníka pro evropské záležitosti Tomáše Prouzy vyšel v Hospodářských novinách 21. října 2014.

21.10.2014 12:16

Nová pravidla pro kácení dřevin od 1. listopadu 2014

Platné znění ke stažení! Ve sbírce předpisů vyšla novela vyhlášky o ochraně dřevin a povolování jejich kácení. Nově nebude třeba povolení ke kácení ovocných dřevin rostoucích na pozemcích v zastavěném území vedených v katastru nemovitostí jako druh pozemku zahrada, zastavěná plocha a nádvoří nebo ostatní plocha se způsobem využití pozemku zeleň. Vyhláška bude platná od 1. listopadu 2014.

Cílem nové vyhlášky č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení bylo snížit administrativní zátěž žadatelů o kácení dřevin i příslušných orgánů státní správy. Za tím účelem bylo na základě § 3 písm. d) vyhlášky č. 189/2013 Sb. nově umožněno kácet dřeviny rostoucí v zahradách bez povolení orgánu ochrany přírody, což v případě původní právní úpravy bylo doposud možné pouze u stromů, jejichž obvod kmene nedosahoval 80 cm ve výšce 130 cm nad zemí, příp. pro souvislé keřové porosty do celkové plochy 40 m2. Zahrada byla pro účely nové vyhlášky definována jako pozemek u bytového nebo rodinného domu v zastavěném území obce, který je stavebně oplocený a nepřístupný veřejnosti, a to bez ohledu na druh pozemku, pod kterým je pozemek veden v katastru nemovitostí. Záměrem bylo na takto definovaných pozemcích, které jsou převážně v majetku fyzických osob a jsou bezprostředně svázány s užíváním bytových a rodinných domů, bez zbytečné administrativní zátěže umožnit nezbytnou pravidelnou obnovu převažujících ovocných dřevin plnících především produkční funkci.

 

Bez povolení bude možné kácet:

§ 3

Velikost a charakteristika dřevin, k jejichž kácení není třeba povolení

            Povolení ke kácení dřevin, za předpokladu, že tyto nejsou součástí významného krajinného prvku [§ 3 odst. 1 písm. b) zákona] nebo stromořadí, se podle § 8 odst. 3 zákona nevyžaduje

  1.  pro dřeviny o obvodu kmene do 80 cm měřeného ve výšce 130 cm nad zemí,
  2. pro zapojené porosty dřevin, pokud celková plocha kácených zapojených porostů dřevin nepřesahuje 40 m2,
  3. pro dřeviny pěstované na pozemcích vedených v katastru nemovitostí ve způsobu využití jako plantáž dřevin3),
  4. pro dřeviny rostoucí v zahradáchpro ovocné dřeviny 6)rostoucí na pozemcích v zastavěném území evidovaných v katastru nemovitostí jako druh pozemku zahrada, zastavěná plocha a nádvoří a ostatní plocha se způsobem využití pozemku zeleň7).


6) Bod 5 Ovocné druhy a stromy v příloze vyhlášky č. 378/2010 Sb. o stanovení druhového seznamu pěstovaných rostlin.

7) Část 1 Druh pozemku, bod 5, 13 a 14 a část 2 Způsob využití pozemku, bod 19 v příloze vyhlášky č. 357/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální vyhláška).

 

Přijetí nové právní úpravy založené na uvolnění režimu kácení dřevin v zahradách však přineslo řadu problémůprávního i věcného charakteru. Nově vydaná vyhláška nebyla zcela v souladu se zmocněním obsaženým v  § 8 odst. 3 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (stanovení velikosti nebo jiné charakteristiky dřeviny). Na tento nedostatek upozornila jak Pracovní komise pro veřejné právo Legislativní rady vlády, tak i veřejný ochránce práv. Nejasné definiční znaky zahrady způsobilyi nedostatky v praktickém výkonu státní správy a především pak ve svém důsledku zapříčinily významný úbytek zeleně v obcích.

 

 

K těmto informacím mají přístup pouze předplatitelé našich věrnostních karet. Získávají také pravidelné mailové novinky a slevy na vzdělávací akce a odborné periodikum. Další informace ZDE.

 

 

Cílem novely vyhlášky č. 189/2013 Sb. je výše uvedené nedostatky odstranit, a to při zachování původního deklarovaného cíle snížit administrativní zátěž žadatelů o kácení dřevin i příslušných orgánů státní správy. Záměrem novelizace je proto na pozemcích v zastavěném území evidovaných v katastru nemovitostí jako druh pozemku zahrada, zastavěná plocha a nádvoří a ostatní plocha se způsobem využití pozemku zeleň, které jsou převážně v majetku fyzických osob, umožnit nezbytnou pravidelnou obnovu na těchto pozemcích převažujících ovocných dřevin plnících především funkci produkce člověkem poživatelných plodů.

Obsahem novely je dále úprava ustanovení dle poznatků při aplikaci současné vyhlášky č. 189/2013 Sb. tj vyjmutí školek z definice stromořadí, doplnění možnosti označit kácené dřeviny rodovým jménem a úprava zjednodušených náležitostí oznámení kácení provedeného složkami IRZ.

 

 

Text novely vyhlášky:

222

VYHLÁŠKA

ze dne 14. října 2014,

kterou se mění vyhláška č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení


Ministerstvo životního prostředí stanoví podle § 79 odst. 4 písm. d) a k provedení § 8 odst. 3 a 5 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákona č. 349/2009 Sb., (dále jen "zákon"):




Čl. I

Vyhláška č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, se mění takto:

1. V § 1 se písmeno c) včetně poznámek pod čarou č. 1 a 2 zrušuje.

Dosavadní písmeno d) se označuje jako písmeno c).

2. V § 1 písm. c) se za slovo "sadech" vkládá slovo ", školkách".

3. V § 3 písmeno d) zní:



"d) pro ovocné dřeviny rostoucí na pozemcích v zastavěném území evidovaných v katastru nemovitostí jako druh pozemku zahrada, zastavěná plocha a nádvoří nebo ostatní plocha se způsobem využití pozemku zeleň.".
 

4. V § 4 odst. 1 písm. c) a v § 4 odst. 2 písm. c) se za slova "zejména druhy" vkládají slova ", popřípadě rody" a za slova "s uvedením druhového" se vkládají slova ",popřípadě rodového".

5. V § 4 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Oznámení o kácení dřevin (§ 8 odst. 4 zákona), které bylo provedeno složkami integrovaného záchranného systému z rozhodnutí velitele zásahu při záchranných nebo likvidačních pracích anebo při ochraně obyvatelstva, obsahuje označení místa, kde se dřeviny nacházely (katastrální území a číslo parcely nebo adresu) a jejich množství a druh, popřípadě rod.".




Čl. II

Účinnost


Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. listopadu 2014.

 

Ministr:

Mgr. Brabec v. r.

 

Dokument ke stažení:

Platné znění s vyznačením navrhovaných změn a doplnění

21.10.2014 11:52

MŽP povolilo průzkum hlubinného úložiště na Kraví hoře

Ministerstvo životního prostředí opět vyhovělo žádosti Správy úložišť o stanovení průzkumného území na lokalitě Kraví hora. Průzkum má posoudit vhodnost lokality hostit hlubinné úložiště radioaktivních odpadů. Jakmile rozhodnutí nabyde právní moci, mají obce nárok začít čerpat zákonné finanční příspěvky ve výši téměř 10 milionů korun ročně.

Správa úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) rozhodnutí ministerstva vítá. Průzkumné území pro zvláštní zásah do zemské kůry na lokalitě Kraví hora MŽP již jednou schválilo v květnu 2013. Na základě odvolání dvou nevládních organizací a doporučení následné rozkladové komise ale bývalý ministr životního prostředí Tomáš Podivínský rozhodnutí koncem loňského roku zrušil a vrátil k novému projednání. Dnes ministerstvo žádosti SÚRAO znovu vyhovělo. Jakmile rozhodnutí nabyde právní moci, bude možné zahájit přípravné práce pro průzkum. Zároveň osmi obcím na lokalitě vznikne nárok na čerpání finančních příspěvků v celkové výši 9,93 milionů korun ročně. Tato částka bude vyplácena po celou dobu trvání průzkumných prací.

Žádost o stanovení průzkumného území počítá pouze s provedením první etapy geologických průzkumných prací. Ta zahrnuje povrchové a přípovrchové měření, sondáže a odběr hornin pomocí neinvazivních metod. Výběr dodavatele geologických prací je již v procesu, aby bylo možné zahájit průzkumné práce v co nejbližší možné době. Před zahájením prací na lokalitě je nutné udělat projekt geologických prací a rešerši již existujících dostupných informací a dat.

 

SÚRAO: Ministerstvo životního prostředí vyhovělo prvním žádostem Správy úložišť o stanovení průzkumného území. Průzkum má posoudit vhodnost lokalit hostit hlubinné úložiště radioaktivních odpadů. Jakmile rozhodnutí nabyde právní moci, mají obce nárok začít čerpat zákonné finanční příspěvky. Příspěvky se pohybují v rozmezí 9 – 12 milionů korun pro lokalitu ročně. Celkově stát vyčlenil částku přes 70 milionů korun ročně pro všechny lokality. Přehled průzkumných území a výše ročních finančních příspěvků

 

„Po celou dobu průzkumu bude SÚRAO postupovat v souladu s platnou legislativou České republiky, umožní obcím kontrolovat svou práci a bude je o všech krocích informovat. Obce mají právo se k postupu vyjadřovat a v souladu s legislativou zasahovat. Věříme, že tento postup bude pro všechny lokality přijatelný“, vysvětluje RNDr. Jiří Slovák, ředitel SÚRAO.

Na ostatních šesti lokalitách byly podány žádosti o průzkumné území pro první fázi geologických průzkumů v září 2013. V současné chvíli již na všech lokalitách proběhla ústní šetření a čeká se na rozhodnutí Ministerstva životního prostředí. Cílem je všechny vytipované lokality vzájemně srovnat, aby se počet lokalit postupně snižoval.

Evropské a mezinárodní instituce doporučují hlubinné úložiště jako nejbezpečnější způsob, jak naložit s radioaktivními odpady z provozu jaderných elektráren. V České republice by mělo začít fungovat v roce 2065 (předpokládaná doba výstavby 15 let). Správa úložišť v současné době eviduje sedm lokalit s potenciálně vhodným geologickým podložím (žulové formace), které chce podrobněji prozkoumat. Finální lokalita bude vybrána na základě detailních geologických průzkumů, technických a ekonomických studií, studie dopadů na životní prostředí a socio-ekonomické analýzy.

 

Dokument ke stažení:

Mapa_lokalit_tabulka_kravi_hora

Přehled průzkumných území a výše ročních finančních příspěvků

 

Čtěte také:

MŽP: Úložiště jaderného odpadu - co se do reportáže ČT nevešlo (24.10.2014)

21.10.2014 10:31

POZVÁNKA: Nakládání s chemickými látkami a směsmi v praxi

Společnost EKONOX s.r.o., si Vás dovoluje pozvat na seminář: „Nakládání s chemickými látkami a směsmi v praxi.“, který se bude konat 25. 11. 2014, v hotelu Palcát v Táboře. Cílem semináře není účastníky zbytečně zatěžovat jednotlivými paragrafy a citacemi vybraných ustanovení legislativy, ale rádi bychom účastníkům předali praktické informace a zkušenosti v oblasti nakládání s chemickými látkami/směsmi, které jsme v rámci naší dlouholeté praxe získali, ať už při provádění vnitropodnikových auditů přímo u provozovatelů, tak také při jednáních s orgány státní správy.

Aby nebyl pohled na danou problematiku pouze jednostranný, své zkušenosti a doporučení v oblasti nakládání s chemickými látkami/směsmi přednesou odborníci z krajského úřadu Jihočeského kraje, odboru životního prostředí a zemědělství, z krajské hygienické stanice či z oblastního inspektorátu práce.

Účastníci semináře získají potvrzení o školení v oblasti nakládání s chemickými látkami/směsmi.

Nabízíme Vám také možnost představit svou firmu a její výrobky nebo služby formou firemní prezentace, rozdáváním propagačních materiálu nebo využitím reklamní plochy v průběhu semináře. 

 

Více informací a program semináře naleznete ZDE
21.10.2014 08:59

Návrh Státního programu na podporu úspor energie a využití OZE pro rok 2015

EFEKT 2015 Program Ministerstva průmyslu a obchodu je medializován jako „Program EFEKT“. Program je významným doplňkem energetických programů v rámci Operačního programu podnikání a inovace. Státní program je vyhlašován každoročně na základě usnesení vlády. Návrh Programu na nadcházející rok předkládá vládě ministr průmyslu a obchodu vždy do 31. října. Rozpočet programu EFEKT (30 mil. Kč) je rozdělen mezi podpory investičního charakteru s největšími přímými úsporami energie a neinvestičního charakteru v podobě osvěty laické a odborné veřejnosti. Osvěta probíhá nejen formou seminářů a publikacemi, ale především formou bezplatného energetického poradenství, které je veřejnosti snadno dostupné po celé republice a na internetovém portálu MPO. Více ZDE


 

 

21.10.2014 08:15

Analytici pro EurActiv: Debata o prolomení uhelných limitů se ještě vrátí

„Přes veškerá negativa uhlí zajišťuje jednu z priorit energetické politiky, a to je bezpečnost dodávek. S ohledem na environmentální aspekty ale nejde zrovna o nejlepší řešení,“ zaznívá v dnešním rozhovoru o budoucnosti české energetiky. Jak česká koncepce zapadá do celoevropského vývoje? EurActiv o tom mluvil s Martinem Jiruškem a Tomášem Vlčkem z Katedry mezinárodních vztahů a evropských studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Rozhovor čtěte ZDE

 

 

Souvisejcí článek:

Prolomení limitů bude řešit energetická koncepce a surovinová politika státu (20.10.2014)


 

Zdroj: EurActiv.cz

20.10.2014 20:28

Vláda schválila novelu energetického zákona

Kabinet předsedy vlády Sobotky se dnes zabýval návrhem novely energetického zákona a dalších souvisejících zákonů, kterou schválil. Cílem návrhu je zlepšení aplikovatelnosti, kontroly a vymahatelnosti práv a povinností v energetických odvětvích i ve vazbě na pravomoci orgánů státní správy. Dalšími prioritními body návrhu jsou vyšší stabilita a předvídatelnost regulačního prostředí v energetice, větší transparentnost procesu regulace v energetických odvětvích, lepší ochrana konkurenčního prostředí či vyšší ochrana spotřebitelů při uzavírání smluv na dodávku energií.

Návrh zákona si klade za cíl zejména transponovat relevantní ustanovení směrnice o energetické účinnosti. Neméně důležitou skutečností je adaptace nařízení o transparentnosti a integritě velkoobchodního trhu s energií a nařízení,  kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě.

V návrhu zákona je rovněž obsažena novela zákona o podporovaných zdrojích energie, novela zákona o hospodaření energií, novela zákona o nouzových zásobách ropy, novela zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů a novela zákona o dohledu v oblasti kapitálového trhu a novela zákona o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky.

Novelu energetického zákona schválila na potřetí Legislativní rady vlády dne 9. října na mimořádném zasedání.

Na vládu se obrátili Představitelé Hospodářské komory České republiky a Svazu průmyslu a dopravy České republiky se společnou žádostí o urychlené projednání vládní novely tohoto zákona a to v listopadu 2014 na mimořádném zasedání poslanecké sněmovny. Důvodem pro svolání mimořádného zasedání je nezbytnost zahájit finální část legislativního procesu zákona, aby byla minimalizována možnost zásahu ze strany Evropské komise kvůli neplnění závazků, jež Česká republika vůči Evropské komisi učinila, respektive předejít návazným enormním ekonomickým škodám.

 

VIDEO: Vláda schválila energetický zákon - ZDE

 

20.10.2014 18:39

Návrh novely zákona o odpadech

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí poslalo do meziresortního připomínkového řízení novelu zákona o odpadech. Tato tzv. Eurovela uvádí do souladu evropské právo s českým odpadovým zákonem, v němž jsou aktualizovány evropské směrnice. Novela zapracovává nedávnou změnu směrnice o bateriích a akumulátorech a dále iněkteré požadavky tzv. Ekoauditu, tedy přezkumu environmentální legislativy s ohledem na odstranění nadměrné administrativní zátěže.

 

Úpravy vyplývající ze směrnice o odpadech

„Tato novela přináší hlavně úpravy působnosti zákona, definic a další technické změny tak, aby aktuální znění zákona o odpadech bylo formálně uvedeno do souladu s evropskými předpisy. Nejdůležitější změny se týkají zejména vyjmutí odpadních vod, sedimentů, odpadů drahých kovů a odpadů plastických trhavin, výbušnin a munice z působnosti zákona o odpadech, u nichž je podle Evropské komise současné vynětí širší než vynětí, které požaduje rámcová směrnice. Například odpadní vody budou nově vyjmuty z působnosti pouze v rozsahu, ve kterém je nakládání s nimi plně upraveno vodním zákonem. vysvětluje náměstkyně ministra Berenika Peštová.

Novela přináší i drobné úpravy definic. Doplněny byly definice sběru odpadů a nakládání s nimi. Nově jsou zavedeny definice odděleného sběru a předcházení vzniku odpadů. 

Zpřesňují se požadavky na obsah Plánu odpadového hospodářství ČR a plánů odpadového hospodářství krajů, zavádějí se požadavky na obsah analytické části plánů a  požadavky na Program předcházení vzniku odpadů.

 

Úpravy vyplývající ze směrnice o bateriích a akumulátorech a odpadních bateriích a akumulátorech

V návaznosti na tuto směrnici se změní výjimky ze zákazu uvádění některých baterií a akumulátorů na trh. Požadavky na dosažení minimálního materiálového využití odpadů baterií a akumulátorů se zpřísňují tak, že jsou vymezeny jako minimální úroveň recyklace. Dále dochází k úpravě ustanovení zmocňujícího ministerstvo ke stanovení způsobu výpočtu minimální účinnosti materiálového využití, protože výpočet minimální účinnosti recyklace je stanovený přímo použitelným nařízením EU.

 

Změny vyplývající z tzv. Ekoauditu

Největší část změn se týká elektronizace evidence přepravy nebezpečných odpadů, kde se navrhuje značné zjednodušení celého procesu oproti novele č. 169/2013 Sb. „Jednak se prodlouží termín pro potvrzení dokončení přepravy z jednoho na tři dny a stejná změna se týká i doplnění údajů do systému v případě jeho výpadku. Zjednodušuje se také samotný způsob provádění agendy, pokud je přerušen provoz Integrovaného systému ohlašovacích povinností. Aktuální návrh dále umožňuje, aby za odesílatele povinnost ohlásit přepravu nebezpečných odpadů mohl splnit příjemce odpadů,“ dodává ředitel odboru odpadů MŽP Jaromír Manhart.

Kromě zjednodušení evidence přepravy nebezpečných odpadů je další změnou vyplývající z tzv. Ekoauditu, vyjmutí odpadních olejů z režimu zpětného odběru a nakládání s nimi jen jako s nebezpečným odpadem.

 

Přehled oblatí změn:

  • Působnost zákona (drahé kovy, odpadní vody, sedimenty a odpady plastických trhavin, výbušnin a munice), definicích, hierarchii nakládání s odpady, obsahu POH a způsobu využívání a odstraňování odpadů

  • Zpětný odběr minerálních olejů – vynětí z okruhu vybraných výrobků, na které se vztahuje povinnost zpětného odběru

  • Zpětný odběr baterií a akumulátorů

  • Zrušení výjimek u knoflíkových článků a přenosných baterií a akumulátorů pro bezšňůrové elektrické nástroje

  • Změny v oblasti hodnocení NO a evidence přepravy NO

  1. Hodnocení nebezpečných vlastností
  2. Identifikační číslo zařízení
  3. Ohlašování provozu zařízení
  4. Evidence přepravy nebezpečných odpadů

 

Další infromace a podklady ke stažení ZDE.

 

 

Mohlo by vás zajímat:

Aktuální stav vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady - výkup odpadů (20.10.2014)


 

 

20.10.2014 15:44

Díky speciálními nátěru se střechy domů mohou podílet na pročišťování ovzduší

Studentský tým z Bournsovy strojírenské fakulty při Kalifornské univerzitě v Riverside ověřovali řešení, jak snížit množství škodlivin z městského ovzduší - použít střešní krytinu opatřenou speciálním nátěrem obsahujícím oxid titaničitý. Zajímavé je, co mladí Kaliforňané vypočítali. Průměrně velká střecha obytného domu složená z takto ošetřené krytiny dokáže za rok z ovzduší odstranit stejné množství oxidů dusíku, jaké vyprodukuje auto během cesty dlouhé necelých 18 tisíc kilometrů. Z dalších výpočtů vyplynulo, že kdyby byl speciálním nátěrem opatřen milión střech, podařilo by se denně eliminovat z ovzduší 21 tun oxidu dusíku. Náklady na samotný TiO2 by přitom dle propočtů studentů byly prakticky nicotné. Cena za množství potřebné k ošetření střechy průměrného rodinného domu by činila něco kolem stokoruny. Více ZDE

 

Zdroj: NOVINKY.cz

20.10.2014 10:52

Tento týden budou jednat obě komory parlamentu. Evropská rada projedná oblast klimatu a energetiky.

AVÍZO Schůze obou komor parlamentu budou velmi bohaté na oblast životního prostředí. Schůze poslanecké sněmovny začíná již zítra a senátoři zahájí schůzi ve středu. Na pořadu je například novela zákona o hospodaření s energií a novela zákona o emisních povolenkách.  Ve čtvrtek začíná zasedání Evropské rady a tématem bude problematika klimatu a energetiky.

K další schůzi poslanecké sněmovny zasednou poslanci dne 21. října ve dvě hodiny odpoledne. Dle návrhu programu by měli poslanci projednávat hned na začátku dva environmentální předpisy. Jednak novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, kterou před časem schválila vláda. A dále novelu zákona o právu na informace o životním prostředí. Na pořadu schůze jsou navrženy také novely zákona o hospodaření s energií, horního zákona i téma NP Šumava.

Senátoři zasednou do lavic o den později. Další 26. schůze Senátu bude tedy zahájena ve středu 22. října ráno v 9 hodin. Senátoři dle návrhu programu projednají novelu zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a dále evropský tisk týkající se energetické účinnosti a a její příspěvek k energetické bezpečnosti a rámec evropské politiky do roku 2030 v oblasti klimatu a energetiky.

 

Anotace ke schůzím parlamentu ČR:

 

Energetický zákon

Vláda ČR by měla dnes projednat novelu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb. tedy energetický zákon. Novelu zákona měla vláda projednat už minulý týden, ale nakonec bylo projednávání odloženo. Novelu energetického zákona schválila na potřetí Legislativní rady vlády dne 9. října na mimořádném zasedání (více ZDE).

 

Evropa

Tento týden se také koná ve Štrasburku plenární zasedání Evropského parlamentu. Dále ve čtvrtek začíná dvoudenní zasedání Evropské rady, na kterém by se předsedové vlád a hlavy států měli shodnout na evropském rámci pro klima a energetiku 2030. Připomínáme, že Slyšení Šefčoviče, který by měl být zodpovědný za energetickou unii, proběhne dnes večer (více ZDE).

 

Schůze budeme sledovat a opět přinášet aktuální informace.

 

 

Zdroj: Tretiruka.cz, CEBRE

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE