Více času na podstatné

Reforma emisních povolenek vyjde oceláře na šestnáct miliard

24.01.2018 07:39

Hutě varují, že je vyšší náklady na emisní povolenky připraví o všechen zisk. Pak by nemělo smysl vyrábět v Česku surové železo a ocel.

Ocelárny čeká po roce 2020 boj o přežití. Dopadne na ně reforma obchodování s emisními povolenkami, která jim výrazně zkrátí příděl bezplatných povolenek. Reformní opatření zároveň povedou k růstu cen povolenek. Dva největší tuzemské podniky, ostravský ArcelorMittal a Třinecké železárny, spočítaly, že v příštích deseti letech utratí za povolenky kvůli reformě přes šestnáct miliard korun.

Vyšší náklady dopadnou nejdříve na třineckého výrobce, který se dokázal po fi nanční krizi z let 2008 a 2009 dostat zpět na plnou výrobní kapacitu. Nezbudou mu proto povolenky, které dostával v letech 2013 až 2020.

Ostravský ArcelorMittal má z minulosti zásobu povolenek, která mu vytvoří nákladový polštář do roku 2025. „V roce 2030 při odhadované ceně povolenky 39 eur bude stát nákup povolenek 3,8 miliardy korun. Přitom součet zisků obou společností za rok 2016 byl 2,7 miliardy korun,“ říká generální ředitel Třineckých železáren Jan Czudek.

V roce 2030 by v tuně oceli vyrobené v Česku byly obsaženy náklady na povolenky ve výši 31 eur. V případě Třince tato částka představuje téměř šest procent průměrné ceny, za kterou železárny prodávaly loni své výrobky. U Arcelor- Mittalu by byl tento podíl ještě vyšší. „Takový nárůst nedokážeme vykompenzovat úsporami v jiných nákladových položkách,“ dodává Czudek.

Na vyšší náklady kvůli povolenkám upozornila také evropská ocelářská asociace Eurofer. „Dokonce i ty nejlepší ocelárny budou čelit výraznému zvýšení nákladů. Výrobci v jiných částech světa je do svých cen započítávat nemusejí,“ uvádí generální ředitel Eurofer Axel Eggert. Evropská pravidla by přitom měla ochránit před dodatečnými náklady desetinu oceláren s nejnižšími emisemi.

Oceláři požádají vládu, aby firmám vrátila část peněz za povolenky v rámci kompenzačních mechanismů. Pro své podniky je vytvořilo Německo, Nizozemsko, ale i Slovensko. „Česko je jednou z mála zemí, která tento mechanismus dorovnání nákladů za povolenky nemá,“ upozorňuje Daniel Urban, ředitel Ocelářské unie.

 

Zdroj: E15