Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

03.02.2015 13:58

Kvalita vnitřního prostředí budov

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz se Vás dovolují pozvat na seminář "Kvalita vnitřního prostředí budov", který se uskuteční 7. dubna 2015 v Hradci Králové. Hlavním tématem semináře  jsou otázky zhoršující se kvality vnitřního prostředí budov v souvislosti se snižováním energetické náročnosti budov, tj. jejich utěsněním, bez následného dořešení větrání všech typů prostor – obytných, pobytových, pracovních výrobních i nevýrobních.

Základním požadavkem na dodržení hygienických požadavků, tj. limitů na všechny faktory vnitřního prostředí dané platnou legislativou, je dostatečné větrání.

Základní diskutovanou otázkou pak je, jaké problémy přináší výměna oken za okna těsná a zda za současného stavu lze dodržení hygienických požadavků zajistit otevřením okna, nebo je nutné zvolit větrání nucené, příp. klimatizaci.

Budou uvedeny zkušenosti z měření mikroklima i některých chemických látek ve vnitřním ovzduší budov a zkušenosti a praktické příklady z měření a hodnocení denního i umělého osvětlení bytů, pobytových i pracovních prostor.

 

Přednášející:

Ing. Zuzana Mathauserová (vedoucí Národní referenční laboratoře pro prašnost a mikroklima v pracovním prostředí, SZÚ (v Praze)

Ing. Jana Lepší (Zdravotní ústav se sídlem v Plzni, oddělení měření denního a umělého osvětlení, měření tepelně-vlhkostního mikroklimatu)

 

Další informace:

Termín: 7. dubna 2015 - Hradec Králové
Místo konání: Kongresové centrum Aldis
Cena: 1450,- Kč bez DPH

 

Další podrobnosti k termínu: ZDE

 

03.02.2015 11:56

ERÚ nesouhlasí se snahou o vytváření "soukromých" ombudsmanů

Se snahou Ministerstva průmyslu a obchodu prosadit do zákona o ochraně spotřebitele možnost jmenovat jako arbitry a ombudsmany soukromé subjekty zásadně nesouhlasí Energetický regulační úřad (ERÚ). „Považuji za další faul od Ministerstva průmyslu a obchodu" řekl mluvčí ERÚ Jiří Chvojka v tiskové zprávě. Novelu zákona o ochraně spotřebitele projedná ve středu vláda.

Podle posledního návrhu na implementaci směrnice o alternativním řešení spotřebitelských sporů, předloženého do Legislativní rady vlády, by mohlo MPO pověřit řešením sporů jakékoliv jiné profesní sdružení, komoru či jinou právnickou osobu, což je v rozporu se Směrnicí. „Spory z energetické oblasti by pak mohlo řešit například sdružení obchodníků s energiemi, což popírá smysl této instituce,“ uvedl dnes Jiří Chvojka ředitel sekce vnějších vztahů ERÚ.

„Považuji za další faul od Ministerstva průmyslu a obchodu, kdy po roce projednávání novely zákona o ochraně spotřebitele byla část o energetickém ombudsmanovi z této novely odstraněna, přesunuta do novely energetického zákona, odkud však byla bez náhrady rovněž vyjmuta. Pak se opět objevila v novele zákona o ochraně spotřebitele v naprosto jiné podobě, než s námi bylo původně dojednáno,“ řekl mluvčí ERÚ Jiří Chvojka.

„Konkrétně ustanovení § 20d odst. 1 písm. e) návrhu zákona o ochraně spotřebitele je v rozporu s čl. 18 a čl. 25 Směrnice, když citované ustanovení zakotvuje možnost pro MPO pověřit výkonem mimosoudního rozhodování sporů i jiný subjekt. Článek 18 Směrnice ale jednoznačně stanovuje členským zemím povinnost taxativně určit příslušné orgány, které budou vykonávat působnost alternativních rozhodců ve lhůtě do 9. července 2015. Neumožňuje, aby členské státy mimosoudním řešením sporů pověřovaly jednotlivé subjekty ad hoc. Vrcholem ignorance pak je ustanovení, které zakotvuje, že v případě, kdy bude MPO po dobu dvou měsíců nečinné, je žádosti o zapsání do seznamu subjektů mimosoudního řešení sporů vyhověno,“ popsal důvody zásadního nesouhlasu Jiří Chvojka.

Energetický ombudsman ERÚ byl na úřadě zřízen v únoru 2014 jako reakce na výše citovanou Směrnici o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. Hlavní úlohou ombudsmana je nezávisle hájit práva spotřebitelů a fungovat jako kvalifikovaný subjekt v řešení problémů ve vztazích spotřebitelů a obchodníků s energiemi. Tento nový systém mimosoudního řešení sporů, zahrnutý v legislativě Evropské unie, musí být uveden do praxe do července 2015. Implementace se netýká pouze energetického odvětví, ale také oblasti finančních služeb, oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb a jiných sektorů.

 

 

03.02.2015 08:01

Uhlí za limity by mělo být efektivně využito v teplárnách

Teplárny mají zájem využít uhlí za limity, chtějí však dopředu znát podmínky, za kterých bude uhlí k dispozici, aby bylo možno zajistit cenově přijatelné dodávky tepla pro průmysl a obyvatelstvo. Představitelé Teplárenského sdružení České republiky o tom chtějí jednat s politickou reprezentací i těžebními společnostmi.

Zájmem obyvatel využívajících teplo vyrobené z uhlí je definování přijatelných podmínek, za kterých bude toto uhlí k dispozici teplárenským společnostem pro výrobu tepla. Teplárenské sdružení ČR má proto zájem se zapojit do probíhající debaty o využití uhlí za limity těžby v severních Čechách.

„Provozovatelé tepláren mají zájem využít uhlí za limity v takovém množství a ceně, aby to umožnilo obnovu a modernizaci teplárenských zdrojů na dobu jejich životnosti při zachování konkurenceschopné ceny tepla,“ uvedl předseda výkonné rady Teplárenského sdružení ČR Mirek Topolánek a dodal: „Vláda by měla dopředu nastavit jasné podmínky pro využití uhlí za limity.“

O využití uhlí v současné době fakticky rozhodují těžební společnosti, které ho vytěží. Stát nemá potřebné nástroje, aby mohl zasáhnout a prosadit způsob využití zásob uhlí za limity ve veřejném zájmu.

„Chceme panu premiérovi (Bohuslavu) Sobotkovi a panu ministrovi (Janu) Mládkovi sdělit naše představy o nezbytných krocích, které je potřeba udělat, aby bylo uhlí za limity skutečně efektivně využito,“ řekl Martin Hájek, ředitel Teplárenského sdružení ČR.

Premiér Bohuslav Sobotka i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek veřejně deklarovali ochotu jednat se všemi, jichž se otázka limitů těžby uhlí v severních Čechách dotýká. Takovým subjektem je nepochybně
i Teplárenské sdružení České republiky a jeho výkonná rada se usnesla, že tuto nabídku využije.

Z hnědého uhlí se v České republice vyrábí necelá polovina veškerého tepla pro rozvod. Teplo z hnědého uhlí zde využívá přibližně 650 tisíc domácností, což je více než dvě pětiny všech domácností připojených na dálkové vytápění. Na výrobu tepla se v roce 2013 spotřebovalo 6,4 milionu tun hnědého uhlí, což byla necelá šestina z více než 36 milionů tun celkové spotřeby hnědého uhlí v energetice ČR.

 

Zdroj: Teplárenské sdružení ČR

03.02.2015 07:43

Vychází nová Priorita

Lednového vydání Priority přináší i informace o výzvách pro letošní rok v rámci Operačního programu Životní prostředí 2014 až 2020 a praktické informace pro příjemce podpory z Operačního programu Životní prostředí 2007 až 2013, kteří musejí své projekty nejen dokončit, ale také profinancovat do konce letošního roku. Dále v priorite najdete předběžný harmonogram výzev pro OPŽP na rok 2015 a dále v Prioritě najede odpověď na otázku kdy budou první výzvy z nových operačních programů 2014–2020.

 

 

Dokument ke stažení:

Priorita 01-2015

02.02.2015 19:54

MMR pořádá semináře k novele zákona o veřejných zakázkách

DOPORUČUJEME Ministerstvo pro místní rozvoj organizuje pro zadavatele veřejných zakázek semináře k novele zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Semináře s názvem „Novela zákona o veřejných zakázkách a veřejné zakázky v roce 2015“ se uskuteční 17. února a 19. února 2015 od 8.30 do 13.00 hod v Praze v budově Nadace ABF, Václavské náměstí 31, Praha 1. Lektory budou ředitel odboru práva veřejných zakázek a koncesí JUDr. Mgr. Vlastimil Fidler, poradce ministryně pro místní rozvoj Mgr. Pavel Herman a další pracovníci odboru práva veřejných zakázek a koncesí MMR. Účast na seminářích je bezplatná.


Program semináře:
Prezence: 8.30 – 9.00 hod.
1. blok: Novelizace zákona o veřejných zakázkách
2. blok: Aktuální otázky veřejného zadávání

Dokument ke stažení:

 

Přihlášky zasílejte, prosím, na seminareopvzk@mmr.cz, nejpozději do 15. 2. 2015.

02.02.2015 15:50

ČT24: Rozhodnutí o prolomení limitů se odkládá

Tripartita se dnes neshodla na žádné z variant prolomení limitů těžby hnědého uhlí. K jednání se zřejmě vrátí až v létě, v době, kdy bude mít na stole zprávu o sociálních, ekonomických a bezpečnostních dopadech jednotlivých možností. Zatímco odboráři a zástupci zaměstnavatelů po uvolnění volají, v celé vládě prolomení limitů podporu nemá. Prezident Miloš Zeman dnes při návštěvě Ústeckého kraje nepřímo podpořil prolomení limitů těžby hnědého uhlí. Při diskusi se starosty a zastupiteli řekl, že prolomení limitů považuje za menší zlo než jejich zachování. Více  ZDE

 

 

 

Téma dalšího postupu v těžebních limitech bude projednávat znovu tripartita po 30. 6. 2015, do kdy doplní zástupci vlády sociálním partnerům podrobné analýzy sociálních a ekonomických dopadů k jednotlivým variantám řešení. O těžebních limitech poté finálně rozhodne na svém jednání vláda ČR.

 

Zdroj: ČT24

02.02.2015 15:26

Ministr životního prostředí R. Brabec bude dnes hostem Hydeparku ČT24

AVÍZO Debaty o prolomení těžebních limitů vrcholí. Umožní stát těžbu - i za cenu zbourání Horního Jiřetína nebo jeho části? "Jde o to, zda Česká republika to uhlí potřebuje a na co ho potřebuje.“ Říká Richard Brabec. Má v tom vláda jasno? A jakou roli v rozhodování o prolomení limitů bude hrát podoba energetické koncepce státu? Jak by měla vypadat? Ptejte se ministra životního prostředí Richarda Brabce. Dnes v Hyde Parku.

 

 

02.02.2015 09:36

Aktualizace metodiky k základní zprávě a porovnání emisních limitů a koncentrací s BAT

Novinky v IPPC Směrnice 2010/75/EU o průmyslových emisích přinesla do oblasti integrované prevence řadu požadavků v oblasti nejlepších dostupných technik (BAT). Změny evropské legislativy byly převedeny do národního práva prostřednictvím novelizace zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci. Požadavky v oblasti emisních limitů ve vztahu k BAT pak byly nově vymezeny v § 14 odst. 3 – 5 uvedeného zákona.

K naplnění uvedených povinností, v rámci souvisejích přezkumů integrovaných povoleních, vyvstala nutnost porovnávání emisních údajů z konkrétních zařízení se závěry o BAT. K tomuto účelu zpracovala CENIA, česká informační agentura životního prostředí, ve spolupráci s odborníky z dotčeného průmyslového odvětví a z Ministerstva životního prostředí dokument "Porovnání emisních limitů a naměřených koncentrací s úrovněmi emisí spojenými s BAT pro výrobu cementu a vápna". Účelem tohoto materiálu je povolujícím úřadům a provozovatelům zpřehlednit povinnosti týkající se BAT v oblasti výroby cementu a vápna. Dokument je možné si stáhnout níže.

 

Aktualizace Metodického dokumentu k problematice základní zprávy

S ohledem na změny legislativních předpisů a metodických pokynů, na které se Metodický dokument k problematice základní zprávy odkazuje, bylo nutné aktualizovat 3. kapitolu dokumentu „BLIŽŠÍ SPECIFIKACE K PROVÁDĚCÍMU PŘEDPISU“. Tato aktualizace byla zveřejněna ve Věstníku Ministerstva životního prostředí, ročník XIV – listopad-prosinec 2014 – částka 7. Úplné znění Metodického dokumentu, ve znění aktualizace, je možné si stáhnout níže.

 

Dokument ke stažení:

Porovnání emisních limitů a naměřených koncentrací s úrovněmi emisí spojenými s BAT pro výrobu cementu a vápna

METODICKÝ DOKUMENT K PROBLEMATICE ZÁKLADNÍ ZPRÁVY

 

 

Zdroj: MŽP

02.02.2015 07:48

Vyhláška zakazující výkup kovů od fyzických osob za hotové míří do sbírky, platná bude od 1. března

VYHLÁŠKA KE STAŽENÍ! Jediným možným způsobem, jak za kov zaplatit fyzickým osobám bude od prvního března bezhotovostní platba. Velmi záhy bude následovat vymezení bezhotovostní platby pouze na převod na účet, popř. poštovní poukázku. K tomu ale může dojít pouze zákonem.

 

„Omezení výkupu na bezhotovostní platby je prvním slíbeným opatřením, která budeme v průběhu letošního roku realizovat, abychom, co nejvíce to bude možné, zabránili krádežím kovů a rozvoji tohoto kriminálního segmentu u nás v ČR. Velmi záhy bude následovat vymezení bezhotovostní platby pouze na převod na účet, popř. poštovní poukázku. K tomu ale může dojít pouze zákonem. Proto je tato změna již navržena v novele zákona o odpadech, která půjde brzy do vlády. Zároveň musím zopakovat, že nejsem zastáncem kompletního zákazu výkupu všech surovin a tím i zrušení celého systému výkupu. Možnost přivydělat si sběrem papíru, textilu i kovů by měla pro slušné občany zůstat zachována,“ vysvětluje ministr Brabec.

Pokud by legislativní proces běžel hladce, striktní výplata přes bankovní účet by podle plánů ministerstva mohla začít fungovat už od 1. července letošního roku

Ministerstvo proto sběrnám a výkupcům doporučuje, aby pro bezhotovostní platby začali používat především tyto dva bezhotovostní způsoby výplaty peněz za výkup kovů. Ještě letos budou konkrétní způsoby bezhotovostní platby uzákoněny.

 

Krádeže kovů? Stát zakáže sběrnám vyplácet stravenkami

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) přichystal dosud největší úder namířený proti nelegálním výkupům kovů ve sběrnách. Do konce února do vlády předloží komplexní materiál, který popíše stávající stav a navrhne několik opatření. „V rámci nového zákona o odpadech navrhneme zpřísnění udělování licencí pro sběrny a uvažujeme také o tom, jakým způsobem relicencovat i ty stávající, abychom vytvořili daleko lepší podmínky jejich kontrolovatelnosti," uvedl Brabec v exkluzivním rozhovoru pro regionální Deník. Více ZDE

Zdroj: DENÍK

 

Ministerstvo životního prostředí současně připravuje do vlády komplexní materiál, který zmapuje celý segment výkupu sběrných surovin u nás. V materiálu MŽP doporučí vládě přijmout další opatření spadající do působnosti i ostatních rezortů, která boj s krádežemi kovů posílí. „Mezi hlavní problém považuji počet sběren u nás, ten je na obyvatele snad nejvyšší v celé Evropě. Takový počet není možné účinně kontrolovat. Proto mezi jedno z navrhovaných opatření může patřit zpřísnění podmínek pro vydávání licencí sběrnám a následné relicencování všech sběren u nás. Přísnější podmínky pro získání licence by pak mohly zahrnovat třeba povinné zavedení kamerového systému. Součástí materiálu, který předložím vládě do konce února, pak bude i vznik tzv. „malé Kobry“, speciálního mezirezortního týmu působícího při České inspekci životního prostředí, který se svými kontrolami zaměří pouze na potírání kriminality spojené s výkupem kovů,“ dodává ministr Brabec.

 

Podle Petra Millera ze Svazu výkupců a zpracovatelů druhotných surovin je ale vyhláška mimo jiné v rozporu se zákonem o platbách v hotovosti a stanoví něco, co jí nepřísluší. „Svaz dlouhodobě poukazuje na skutečnost, že MŽP zřejmě nedisponuje jednoznačným zákonným zmocněním, aby mohlo v rámci své vyhlášky upravovat zákaz výkupu druhotných surovin jako takový,“ uvedl Miller.

Zdroj: E15

Více na: https://zpravy.e15.cz/domaci/politika/vykup-kovosrotu-bude-probihat-jen-bezhotovostne-1158910#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Znění vyhlášky, které mění aktuální znění vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, najdete níže. Odstraněním příslušného textu v odstavci 5 dochází k rozšíření zákazu hotovostní výplaty za všechny kovy, uvedené v odstavci 2 této vyhlášky. Za tyto kovy bude od 1. března možné poskytnout úplatu pouze bezhotovostním platebním stykem.

 

Dokument ke stažení:

02.02.2015 05:56

Svaz průmyslu a dopravy podporuje úplné zpřístupnění zásob hnědého uhlí

Pokud by se Česko zřeklo do budoucna využití hnědého uhlí, poškodilo by zájmy občanů i tuzemského průmyslu uvádí Svaz průmyslu a dopravy ČR v prohlášení. Na 115. plenárním zasedání Rady hospodářské a sociální dohody (tripartity) v pondělí 2. února tak podpoří svaz jako klíčový zástupce zaměstnavatelů při projednávání návrhu Surovinové politiky ČR úplné využití zásob hnědého uhlí na velkolomech ČSA i Bílina.

Zdaleka nejdůležitější součástí návrhu Surovinové politiky ČR, jejíž návrh projedná plenární schůze tripartity, je návrh variant řešení zpřístupnění zásob hnědého uhlí ve velkolomech Bílina a ČSA.

● „Efektivní a udržitelné zajištění a využívání energetických, rudních, nerudních, stavebních i netradičních a high-tech nerostných zdrojů ku prospěchu obyvatel i konkurenceschopného národního hospodářství České republiky“. To je základní vize surovinové politiky. Jediným naplněním této vize je podle názoru SP ČR uvážlivé, hospodárné a maximálně efektivní využití zdrojů nerostných surovin, které má Česká republika k dispozici.

● Hnědé uhlí je dokonce nejdůležitější takovou surovinou, protože na něm stojí polovina české energetiky a je důležitým faktorem strategické bezpečnosti České republiky. SP ČR vychází z toho, že zříci se tohoto bohatství znamená významně poškodit zájmy občanů ČR. Nedostatek hnědého uhlí by znamenal v dlouhodobém horizontu zvýšení cen energií a ohrožení dostupnosti levného a ekologického zásobování teplem pro statisíce domácností ČR.

● Poškodilo by to i zájmy českého průmyslu. Mnoho nejdůležitějších českých průmyslových firem je závislých na dostupnosti levného domácího uhlí, které nemá v současné době adekvátní náhradu.

● SP ČR navrhne tripartitě, aby doporučila české vládě v oblasti nakládání s hnědým uhlím variantu č. 4 – tedy plné využití zásob uhlí na lomu ČSA i Bílina.

● Současný stav legislativy dává dostatečné záruky zohlednění všech oprávněných zájmů jak obyvatel dotčených území, tak ochrany životního prostředí. Další existence usnesení vlády č. 444/1991 a následujících je tedy zbytečná.

31.01.2015 17:38

Nedělní pořad ČRo Ekofórum nabídne diskuzi k prolomení těžebních limitů

AVÍZO Prolomení limitů těžby - trvalý problém, který rozděluje společnost. Zejména v pánevní oblasti severních Čech. Limity stále odolávají, ale návrh na jejich prolomení se neustále vrací. Naposledy v záměrech ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka, jež by se měly promítnout do připravované energetické koncepce. Podrobnosti nabídne Ekofórum, které připravili Čestmír Klos a Terezie Jirásková, zítra od 19:10 na vlnách Českého rozhlasu Plus (záznam pořadu - ZDE).

 

 

Zdroj: ČRo Plus

31.01.2015 16:04

Z bioplynové stanice unikl digestát, zasahují hasiči

Přibližně 300 m3 separovaného digestátu, což je látka podobná močce, uniklo v sobotu 31. ledna v ranních hodinách z bioplynové stanice v Liboměřicích do potoka. Hasiči se snažili potok přehradit pomocí balíků slámy a zasypali ho hlínou. Norné stěny nebylo možné použít, protože separovaný digestát se smísil s vodou a držel se na dně potoka (norné stěny je možné použít na látky, které jsou lehčí než voda, nemísí se s vodou a drží se na hladině, jako jsou například ropné produkty). Hasiči zahradili potok a vytvořili velkou lagunu, ze které vodu s močkou odčerpávali pomocí kalových čerpadel do cisteren.

Hasiči se snažili co nejrychleji zabránit vniknutí digestátu dál z potoka. Potok totiž vtéká do řeky Chrudimky a následně do Křižanovické přehrady, která slouží jako zásobárna pitné vody. Na místo byli povoláni zástupci Povodí Labe, České inspekce životního prostředí z Chrudimi i Hradce králové a hrázný z Křižanovické přehrady. Během odpoledních hodin byly odebírány vzorky. Nemáme informace, že by došlo k úhynu ryb. Hasiči jsou stále na místě (15.00 hodin) a odčerpávají vodu.

 

Foto: archiv Odpadové fórum

31.01.2015 10:03

LN: Česko začne měřit smrtící dým z kamen

DNES V LN Zvyšuje výskyt nádorů, bronchitid u předškoláků či kardiovaskulárních onemocnění. Řeč je o uhlovodíku benzo-a-pyrenu. Do ovzduší se uvolňuje při nedokonalém spalování a jeho koncentrace se každým rokem zvyšují. Velký vliv se přisuzuje lokálním topeništím, jenže tvrdá data zatím chybí. A to se změní.

„Máme plány, podle nichž bychom rádi proměřili venkovská sídla. Stanice tam nebudou umístěny natrvalo, budeme měřit jen v rámci kampaní po určitou dobu,“ nastiňuje pro LN Jan Macoun, náměstek ředitele Českého hydrometeorologického ústavu. Měřit by se mohlo od příští topné sezony. Umožní to masivní modernizace přístrojů za 300 milionů korun. Převážnou část peněz na novou techniku poskytla Evropská unie. Díky nákupu se meteorologům uvolní řada dnes používaných monitorovacích stanic. A ty zamíří mezi rodinné domy do obcí.

Právě tato sledování by měla konečně věrohodně odpovědět na to, jak se na zvyšujícím výskytu karcinogenu v českém a moravském ovzduší podepisují nezodpovědní topiči, kteří doma v kamnech pálí i odpadky včetně umělých hmot. Více čtěte v dnešních Lidových novinách.

 

Čtěte také:

Jaká byla kvalita ovzduší v České republice v roce 2014? (30.1.2015)

 

Zdroj: lidovky.cz

 

30.01.2015 15:46

MŽP vyhlásilo novou výzvu. Žádat můžete i v oblasti odpadů, úspor energií a využití tepla

NOVÉ DOTACE Zkvalitnění nakládaní s odpady je jedna z oblastí na kterou je možné nově získat finanční podporu z Operačního programu životní prostředí. Zájemci mohou dotaci využít na vybavení systémů pro separaci a svoz biologicky rozložitelných odpadů a na vybavení systémů pro separaci a svoz plastů, papíru, skla, kovů, textilu, nápojových kartonů a objemného odpadu. Žádosti o podporu budou přijímány od 2. února do 19. března 2015.

Ministerstvo životního prostředí vyhlasílo LXIV. výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí (OPŽP). Za způsobilé výdaje lze považovat ty výdaje, jež budou zrealizovány a proplaceny vůči dodavateli do konce roku 2015. Tudíž předpokládané datum ukončení realizace projektu musí být 31. 12. 2015. Žádosti s předpokládaným ukončením realizace po roce 2015 nebudou akceptovány.

V rámci uveřejněné výzvy bude možné podporovat individuální projekty na výstavbu a rekonstrukci zdrojů tepla využívajících OZE, realizaci úspor energie a využití odpadního tepla u nepodnikatelské sféry, projekty na zkvalitnění nakládaní s odpady a dále projekty na zlepšování stavu přírody a krajiny, vč. opatření na stabilizaci a sanaci sesuvů a skalních masivů.

Největší objem finančních prostředků z 64. výzvy ve výši 800 mil. Kč je přidělen na opatření na zkvalitnění nakládání s odpady. Konkrétně je možné požádat o podporu na dovybavení obecních systémů třídění odpadů, a to s ohledem na novou právní povinnost povinného třídění biologicky rozložitelných komunálních odpadů a kovů. Dovybavení se týká i nákupu sběrných nádob na biologicky rozložitelný odpad a kovy, dovybavení sběrných dvorů (např. velkoobjemový kontejner či drtička biologicky rozložitelného komunálního odpadu). Na opatření v rámci energetických úspor (prioritní osa 3) je vyčleněno 500 milionů korun. Zbylých 450 milionů korun je alokováno na projekty v prioritní ose 6 – zlepšování stavu přírody a krajiny.

 

Žádosti o podporu jsou přijímány od 2. února do 19. března 2015 v následujících oblastech podpory:

  • Oblast podpory 3.1 - Výstavba nových zařízení a rekonstrukce stávajících zařízení s cílem zvýšení využívání OZE pro výrobu tepla, elektřiny a kombinované výroby tepla a elektřiny (3.1.1. Výstavba a rekonstrukce zdrojů tepla využívajících OZE)
  • Oblast podpory 3.2 - Realizace úspor energie a využití odpadního tepla u nepodnikatelské sféry (V žádosti je možno kombinovat projekty podoblastí podpory 3.1.1, 3.2.1 a 3.2.2.) 
  • Oblast podpory 4.1 - Zkvalitnění nakládaní s odpady (podrobnosti viz níže)
  • Oblast podpory 6.2 - Podpora biodiverzity
  • Oblast podpory 6.3 - Obnova krajinných struktur
  • Oblast podpory 6.4 - Optimalizace vodního režimu krajiny
  • Oblast podpory 6.6 - Prevence sesuvů a skalních řícení, monitorování geofaktorů a následků hornické činnosti a hodnocení neobnovitelných přírodních zdrojů včetně zdrojů podzemních vod

 

Žádosti o podporu (kritéria přijatelnosti, způsobilé výdaje) musí být v souladu s Programovým dokumentem OPŽP, Implementačním dokumentem OPŽP a výzvou pro podávání žádostí. Podmínky pro podávání žádostí jsou uvedeny v aktuálním znění Směrnice MŽP č. 6/2014 pro předkládání žádostí a o poskytování finančních prostředků pro projekty z OPŽP včetně spolufinancování ze SFŽP ČR a státního rozpočtu ČR - kapitoly 315 (životní prostředí) a Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP . Žádost je možné elektronicky odeslat prostřednictvím informačního systému BENE-FILL.

 

Oblast podpory 4.1 - Zkvalitnění nakládaní s odpady:

V rámci oblasti podpory bude možno podporovat projekty zaměřené na:

  • vybavení systémů pro separaci a svoz biologicky rozložitelných odpadů (BRO) z nezemědělské činnosti. Biologicky rozložitelné komunální odpady (zahrnuje následující katalogová čísla: 20 01 01, 20 01 08, 20 01 10, 20 01 11, 20 01 38, 20 02 01, 20 03 02, 20 03 07) musí tvořit minimálně 50 % navýšené kapacity systému pro separaci a svoz,
  • vybavení systémů pro separaci a svoz plastů, papíru, skla, kovů, textilu, nápojových kartonů a objemného odpadu. Komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu (zahrnuje následující katalogová čísla: papír a lepenka 15 01 01, 20 01 01; plasty 15 01 02, 20 01 39; sklo 15 01 07, 20 01 02; nápojové kartony (vícevrstevné obaly) 15 01 01, 15 01 05; textil 15 01 09, 20 01 10, 20 01 11, kovy 15 01 04, 20 01 40 a objemný odpad 20 03 07) musí tvořit minimálně 50 % navýšené kapacity systému pro separaci a svoz. U projektů separace kovů musí být zajištěna prokazatelná spolupráce žadatele s obcí na umístění nádob v rámci „separačních hnízd“ systému nakládání s komunálním odpadem v obci. Maximální objem jedné nádoby na separaci kovů činí 3,5 m3, nádoba musí být uzavřená a zabezpečená,
  • vybavení (s navýšením kapacity) zařízení na překládání směsného komunálního odpadu nebo separovaného komunálního odpadu a odpadu podobného komunálnímu odpadu (papír, plast, sklo, nápojové kartony, objemný odpad, biologicky rozložitelný odpad), které budou dále směřovat k dalšímu materiálovému či energetickému využití (svozová technika pro převoz odpadů ze zařízení na překládání odpadů bez podpory z OPŽP), 
  • vybavení (s navýšením kapacity) zařízení na úpravu plastů, papíru, skla, textilu, nápojových kartonů, biologicky rozložitelných odpadů, objemných odpadů umožňující kvalitnější zpracování s cílem zlepšení následného materiálového nebo energetického využití těchto odpadů (např. dotřídění, granulace, drcení, praní atd.), jeho zpracování na fi nální produkt a/nebo přímo zařízení pro materiálové využití uvedených složek odpadů. Odpady komunálního původu z úpravy (skupina 19 12 katalogu odpadů), komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu (zahrnuje následující katalogová čísla: BRKO 20 01 01, 20 01 08, 20 01 10, 20 01 11, 20 01 38, 20 02 01, 20 03 02, 20 03 07, papír a lepenka 15 01 01, 20 01 01; plasty 15 01 02, 20 01 39; sklo 15 01 07, 20 01 02; nápojové kartony (vícevrstevné obaly) 15 01 01, 15 01 05; textil 15 01 09, 20 01 10, 20 01 11; objemný odpad 20 03 07) musí tvořit minimálně 50 % navýšené kapacity zařízení. Žadatel v rámci žádosti o podporu projektu zařízení na úpravu výše vyjmenovaných složek odpadů předloží potvrzení o záměru dodávek budoucích dodavatelů odpadů, v rozsahu pokrytí minimálně poloviny roční kapacity podporovaného zařízení uvažované pro  odpady komunálního původu, komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu,
  • vybavení (s navýšením kapacity) dotřiďovacích linek pro separaci odpadů. Komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu (zahrnuje následující katalogová čísla: papír a lepenka 15 01 01, 20 01 01; plasty 15 01 02, 20 01 39; sklo 15 01 07, 20 01 02; objemný odpad 20 03 07) musí tvořit minimálně 50 % navýšené kapacity zařízení. Minimální úroveň dotřídění komunálního odpadu a odpadu podobného komunálnímu musí představovat 4 kvalitativní skupiny výstupních surovin z papírového odpadu, 6 kvalitativních skupin výstupních surovin z plastových odpadů včetně skupin tvořících barevně odlišené PET a 2 kvalitativní skupiny výstupních surovin z odpadového skla. Žadatel v rámci žádosti o podporu projektu zařízení na dotřídění odpadů předloží  potvrzení o záměru dodávek budoucích dodavatelů odpadů, v rozsahu pokrytí minimálně poloviny roční kapacity podporovaného zařízení uvažované pro komunální odpad a odpad 5 / 8 podobný komunálnímu odpadu,
  • vybavení kompostáren (s navýšením kapacity), kde podíl zpracovávaných BRKO1) tvoří min. 50 % vstupu do zařízení, a které zahrnují další systémové prvky svozu a třídění BRO z nezemědělské činnosti, nebo doplňují již existující systém svozu a/nebo třídění. Žadatel prokáže udržitelnost celého systému, zejména s ohledem na uplatnitelnost výstupů ze zřízení - kompostů. Komposty (mimo kompostu z komunitní kompostárny) budou zařazeny podle přílohy 6 vyhlášky č. 341/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými odpady (dále jen vyhláška), jako výstupy 1. nebo 2. skupiny, třídy I a II a budou splňovat kritéria stanovená prováděcími právními předpisy zákona č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd (zákon o hnojivech), (pro skupinu 1), nebo kritéria stanovená v příloze 5 vyhlášky pro výše uvedené třídy (skupina 2, třída I a II). U projektů kompostáren předloží žadatel k žádosti potvrzení budoucích odběratelů na minimálně polovinu vyrobeného kompostu, ve kterém bude uvedeno plánované využití kompostu (využití na zemědělskou půdu, k zakládání a údržbě městské zeleně nebo k rekultivaci jiných území než skládek), 
  • vybavení sběrných dvorů s navýšením kapacity. Do hodnocení projektu budou započítáni trvale žijící obyvatelé, kteří mají možnost využít služby sběrného dvora, a kteří jsou zároveň z obcí vzdálených maximálně 15 km.

 

Aktualita 3.2.2015 - závazný model FA Provozní ztráty pro prioritní osu 4 a 6

V sekci Dokumenty ke stažení na webu OPŽP a dále v Elektronickém prostředí pro žadatele BENE-FILL, sekci Dokumenty ke stažení, byl dne 2. 2. 2015 zveřejněn závazný nástroj pro zpracování Finanční analýzy (FA) pro Prioritní osu 4 a 6 Operačního programu Životní prostředí 2007-2013.

Soubor aktualizovaného modelu Provozní ztráty, verze 21.0, obsahuje vedle výpočetního modelu, také doprovodné metodické texty, vypracovaný modelový příklad a uživatelský manuál s informacemi ke zpracování modelu. Použití tohoto nástroje je povinné v rámci 64. výzvy pro individuální projekty v režimu „provozní ztráty" projektu. Model je uzpůsoben jak pro projekty výstavby zcela nové infrastruktury (projekt na tzv. „zelené louce"), tak i projekty zaměřující se na rekonstrukce/rozšíření stávající infrastruktury (tzv. „přírůstkový" přístup).

U projektů, které neprokáží provozní ztrátu v souladu s podmínkami uvedenými v uživatelském manuálu k modelu Provozní ztráta, příp. přílohách, ověří Žadatel/Zpracovatel postup vyplnění modelu Provozní ztráta/ finanční analýzy s odpovědnými pracovníky SFŽP.

V případě pochybností kontaktuje Žadatel/Zpracovatel Oddělení projektové podpory na e-mailu dotazy.fea@sfzp.cz.

 

Dokumenty:

 

 

 

Dokumenty ke stažení:

LXIV. výzva - text výzvy

LXIV. výzva OPŽP - Hodnoticí kritéria pro PO3

LXIV. výzva OPŽP - Hodnoticí kritéria pro PO4

LXIV. výzva OPŽP - Hodnoticí kritéria pro PO6

Plán výzev OPŽP pro individuální projekty pro rok 2015

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE