Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

19.01.2015 15:36

Vláda schválila vznik Rady pro konkurenceschopnost a hospodářský růst

Hlavním úkolem rady bude posuzování strategií a koncepcí na podporu konkurenceschopnosti a hospodářského růstu, například v oblasti digitální ekonomiky či kulturních a kreativních průmyslů. Členy rady budou tvořit zástupci jednotlivých ministerstev.

"Jde nám o to sjednotit dosud roztříštěné resortní a národní inovační programy, a lépe tak využít vložené prostředky. Díky účasti ministrů průmyslu a školství budeme také schopni daleko lépe zohlednit potřeby firem ve vzdělávání. K budoucí prosperitě nevedou ani vysoké škrty, ani vysoké daně, ale pouze vysoká produktivita, a to díky inovacím," uvedl vicepremiér Bělobrádek.

Nový poradní orgán vznikl rozdělením původní Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost na dvě samostatné rady – Radu vládu pro informační společnost a Radu vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst. Cílem tohoto kroku bylo efektivnější řízení obou agend.

Členy Rady vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst tvoří zástupci jednotlivých ministerstev. Předsedou rady bude vicepremiér pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek, místopředsedou pak ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek a ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek.Konkrétní jména členů rady navrhnou do 28. února příslušné resorty. Funkční období členů rady je čtyřleté, členové nemají nárok na odměnu.

19.01.2015 11:50

Nová zakázka: Zpracování BREF pro stacionární zdroje nespadajících pod BREF

Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo veřejnou zakázku "Zpracování referenčních dokumentů o nejlepších dostupných technikách u stacionárních zdrojů nespadajících pod BREF". Předmětem veřejné zakázky je na základě důkladné analýzy trhu zpracovat referenční dokumenty o nejlepších dostupných technikách pro stacionární zdroje neuvedené v příloze č. 1 k zákonu č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, a tím umožnit Řídicímu orgánu Operačního programu Životní prostředí u zdrojů znečišťování ovzduší  dostupných technik v rámci PO2 a PO3 OPŽP, a dále pak usnadnit žadatelům o finanční podporu z evropských fondů na oblast ochrany ovzduší orientaci ve volbě nejefektivnějších technik za účelem zvýšení environmentálních přínosů finančních prostředků poskytovaných z připravovaných programů na programové období 2014+. Bližší specifikace projektu je uvedena v Příloze č. 2 ZD. Nabídky je možné podávat do 4. března 2015.

 

Dokumenty ke stažení:

Odůvodnění

Zadavaci dokumentace (ZD)

Příloha č. 1

Příloha č. 2

Příloha č. 3

 

19.01.2015 08:44

Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v České republice

PŘIPOMÍNKY Národní akční plán vychází z materiálu Aktualizace státní energetické koncepce a provádí ho do konkrétních realizačních kroků. Plán podrobně představuje možnosti rozvoje jaderné energetiky v ČR. Z důvodu nutnosti zajištění energetické soběstačnosti a bezpečnosti ČR je žádoucí neodkladně zahájit přípravu na výstavbu jednoho jaderného bloku v lokalitě Dukovany a jednoho bloku v lokalitě Temelín (s možností rozšíření na 2 bloky v obou lokalitách). Zejména z důvodu udržení kontinuity výroby v lokalitě Dukovany je z pohledu státu klíčová výstavba bloku v Dukovanech a jeho spuštění do roku 2037.

 

Z pohledu státu jednoznačně preferovanou variantou investičního modelu výstavby nových jaderných zdrojů je varianta investice prostřednictvím stávajícího majitele a provozovatele jaderných elektráren společností ČEZ, a. s., popř. její 100% vlastněnou dceřinou společností.

 

V materiálu jsou detailně uvedeny možné varianty výstavby nových jaderných bloků: 1 - investice prostřednictvím stávajícího majitele a provozovatele jaderných elektráren společností ČEZ, a. s., popř. její 100% vlastněnou dceřinou společností., 2 – investice prostřednictvím privátního investorského konsorcia, tzn. sdružení investorů s cílem dosažení určitého cíle a 3 - přímá výstavba ze strany státu prostřednictvím nově založeného státního podniku. Více ZDE

 

Čtěte také:

Rozvoj jádra vyžaduje stabilní podmínky, reaguje ČEZ na akční plán (20.1.2015)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/rozvoj-jadra-vyzaduje-stabilni-podminky-reaguje-cez-na-akcni-plan-1154702#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

19.01.2015 07:45

Brabec: Program Nová zelená úsporám by měl být daleko přívětivější a rychlejší

AVÍZO Ministerstvo životního prostřední (MŽP) v letošním roce nabídne v rámci programu Nová zelená úsporám (NZÚ) 1,1 miliardy korun. První žádost by měla být spuštěna 1. dubna. MŽP pro letošek přichystalo řadu opatření, které by měly žádost o dotace zjednodušit. Nově by lidé mohli žádat peníze jen na dílčí opatření. Žadatelé o dotace také nebudou muset vybírat z dosavadního seznamu takzvaně certifikovaných dodavatelů, materiál na rekonstrukci rodinného domu budou moci dodávat všechny firmy v ČR, samozřejmě za předpokladu, že po opravě bude naplněna úspora energií navržená v projektu. V rozhovoru pro regionální Deník, který vyjde v pondělí, to uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec. Ministr se také zmiňuje o  připravovaných kotlíkových dotací a kontrole domácích topenišť.

 

 

Zdroj: DENÍK (Dotace na zateplení či kotle? Peníze přijdou do tří týdnů)

16.01.2015 14:15

Velký průzkum k revoluční odpadové novince - třídění bioodpadů zahájen!

ZAPOJTE SE! Od prvního dubna 2015 se naplno v obcích rozběhne povinný sběr biologicky rozložitelného komunálního odpadu tzv. BRKO. Jak se s novou revoluční povinností obce vypořádají? Jaký způsob třídění si obce zvolí? Kolik bude třídění občany stát? Kde obce vidí zásadní přínosy? Je v republice dostatek zpracovatelských kapacit na zpracování BRKO? Využijí nějak obce vzorovou vyhlášku, kterou pro ně připravilo Ministerstvo životního prostředí? Budou obce chtít čerpat peněžní prostředky z nového operačního programu životního prostředí (OPŽP) právě na zkvalitnění třídění odpadů v obci? Na tyto zásadní otázky odpoví začátkem dubna první velké dotazníkové šetření, které právě startuje! Elektronický dotazník a další informace najdete ZDE.

 

16.01.2015 11:46

Stanovisko Zemědělského svazu ke změnám v novele zákona o ochraně půdního fondu na půdě senátu

Dne 14. 1. 2015 schválil Senát ČR návrh novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Oproti původní sněmovnou chválené novele zákona senátoři schválili návrhy, které velmi významně znehodnocují původní záměr tj. ochránit zemědělskou půdu a motivovat investory, aby využívali staré, opuštěné areály, tzv. brownfields popř. zastavovali půdu méně kvalitní. Dle senátory schválených změn bude např. pro obce a města snazší přeměnit zemědělskou půdu na stavební parcelu či stavět cyklostezky díky nižším poplatkům. Při současném trendu ubývání zemědělské půdy považuje náš svaz toto rozhodnutí za nešťastné. Se senátním návrhem taktéž nesouhlasí ani ministr životního prostředí Richard Brabec.

Zákon o ochraně půdního fondu má za úkol chránit půdní fond, čemuž si senátní návrh změn protiřečí. V České republice se ročně z půdního fondu z důvodu výstavby vyjme zhruba 7,5 ha denně, ale ještě nedávno to byl dvojnásobek.

Současná novela zákona má reagovat na zvýšení poplatků v roce 2011, kdy se poplatky zvýšily poprvé po téměř dvaceti letech. Důvodem bylo rychle rostoucí a nevratná zástavba zemědělské půdy, jíž má naše republika omezené množství. Celkový úbytek zemědělské půdy od roku 2000 do roku 2012 činil 53 254 hektarů většinou té nekvalitnější zemědělské půdy tj. cca 16 ha/den. A právě pozitivním výstupem zvýšení poplatků, bylo vedle ekonomické krize důvodem, že se částečně ubývání zemědělské půdy zpomalilo.

Zemědělský svaz chápe, že pro rozvoj obcí a podporu zaměstnanosti je nezbytná úprava stávajícího znění. Kompromisní návrh Ministerstva životního prostředí umožňuje snížit poplatky za vynětí v již schválených průmyslových zónách, tak aby nedocházelo k odchodu investorů a potenciálních zaměstnavatelů do sousedních zemí. Na druhé straně i tito investoři musí chápat, že není možné, aby si ukázali na jakýkoliv pozemek, mnohdy velmi kvalitní zemědělskou půdu, který se jim líbí, a ten automaticky dostali. Návrh MŽP schválený poslaneckou sněmovnou jsme vnímali, jako kompromis, který se nerodil lehce.

„Senátory schválené rozšíření výjimek z posuzování záměrů z hlediska dopadů na zemědělský půdní fond znamená, že téměř každá stavba se do nějaké výjimky vejde a stát by tímto způsobem zcela rezignoval na ochranu zemědělské půdy“ konstatoval předseda svazu Ing. Martin Pýcha. Upravený návrh by již vůbec nemotivoval investory, aby využívali staré, opuštěné areály, tzv. brownfields. Je to návrat ke stavu před rokem 2011.

Zemědělská půda je to nejcennější co máme. Je to jedinečné a nenahraditelné přírodní bohatství, které zajišťuje to nejdůležitější - obživu našeho obyvatelstva.

16.01.2015 08:43

Veřejné zakázky v rámci fondů vnější spolupráce nabízejí příležitosti i pro odpadové a vodní hospodářství

Evropská komise zveřejnila seznam oznámení o možnostech zapojení se do soutěže o veřejné zakázky v oblastech vodohospodářství, odpadového hospodářství, stavebnictví a informačních technologií. Jedná se o projekty financované z rozpočtu EU v rámci tzv. fondů vnější spolupráce. V oblasti odpadového hospodářství o dodávky a instalace systému odpadového hospodářství v Libanonu, v sektoru vodohospodářství o výstavbu systému čištění odpadních vod v Turecku, voblasti stavebnictví jde o veřejnou zakázku modernizace infrastruktury sociálních center v Makedonii, a v sektoru ICT pak o dodávku náhradních dílů pro IT zařízení a pomocné instalační služby v Kosovu.

 

Zdroj: CEBRE

16.01.2015 06:20

Vize: příspěvek na likvidaci autovraku bude možné využít na pořízení ojetiny

Stát by mohl v blízké době začít vyplácet majitelům autovraků příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by se mohla pohybovat kolem 3000 až 5000 korun za auto. Uvedl to dnes ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Nepůjde o šrotovné, které by bylo vázané na nákup nového vozu, a proto bude moci být příspěvek využitý i na nákup novější ojetiny. Podle mluvčího MPO Filipa Matyse je návrh součástí aktualizace vládního materiálu "Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice" z roku 2011. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít meziresortním připomínkovým řízením. Stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let. Více ZDE

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

 

 

15.01.2015 17:40

MLÁDEK: S případným prolomením limitů na dole Bílina panuje všeobecný souhlas

Ministr Jan Mládek navštívil Ústecký kraj v tomto týdnu již podruhé. V úterý jednal s vedením a odboráři Severočeských dolů v Chomutově a v Mostě se setkal s primátorem Janem Paparegou a starosty Mariánských Radčic, Braňan a Bíliny. Taktéž navštívil dotčené obce a seznámil se i s těžební činností přímo v těžební jámě dolu Bílina.

„Hovořil jsem se starosty všech dotčených obcí i s primátorem Mostu Janem Paparegou, s představiteli Severočeských dolů i s odboráři, a jsem rád, že s případným prolomením limitů na dole Bílina panuje všeobecný souhlas. Budu ale o jednotlivých variantách možného prolomení limitů na Bílině a dole ČSA nadále jednat se všemi zainteresovanými stranami i s tripartitou,“ uvedl ministr Jan Mládek.

Proto se dnes setkal také s hejtmanem Ústeckého kraje Oldřichem Bubeníčkem. Případné prolomení limitů se totiž vedle dolu Bílina týká i dolu ČSA společnosti Severní energetická.

„Pro mne je velmi důležité znát názory všech a diskutovat o nich. Proto jsem požádal o jednání i pana hejtmana Oldřicha Bubeníčka a jsem potěšen, že jsme dnes měli možnost společně hovořit o všech uvažovaných variantách,“ dodal ministr Mládek.   

To potvrdil i hejtman Oldřich Bubeníček. „Velmi oceňuji osobní návštěvu pana ministra, při které mě seznámil s výsledky jednání v Bílině a v Mostě, kde byl před několika dny. Současně jsme se domluvili, že navštíví Ústecký kraj znovu v únoru a to konkrétně zasedání krajského zastupitelstva, aby s aktuálními informacemi seznámil i zastupitele,“ uvedl hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

Na začátku února bude o limitech jednat ministr Jan Mládek se členy Rady hospodářské a sociální dohody ČR, v dalších týdnech pak naváže na dnešní jednání setkáním se zastupitelstvem Ústeckého kraje a v březnu se setká se zástupci Litvínova a Horního Jiřetína, s těžaři, odboráři těžařských firem i představiteli ekologických iniciativ.

 

Čtěte teké:

Ministr Mládek jednal o variantách posunutí limitů těžby uhlí na dole Bílina

15.01.2015 10:26

Legislativní rady vlády posoudí záměr zákona o liniových dopravních stavbách

AVÍZO Ve čtvrtek 15. ledna 2015 se na Úřadu vlády od 9:30 hod. koná letos první zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. K projednání má pět bodů mezi nimiž i věcný záměr zákona o liniových dopravních stavbách.

Zákon o liniových dopravních stavbách by měl umožnit rychlejší přípravu dopravních staveb. Ministerstvo dopravy nyní předložilo věcný záměr této nové legislativy. Návrh inspirovaný německou právní úpravou, by měl výrazně zkrátit dobu mezi plánem stavby a její realizací, která je dosud v ČR neúnosně dlouhá. Cílem návrhu je zefektivnit proces povolovacího řízení k liniovým dopravním stavbám, aniž by dotčené subjekty ztratily možnost se k nim vyjádřit a prosazovat své zájmy. V současnosti upravuje přípravu a realizaci liniových dopravních staveb celá řada právních předpisů. Nový zákon by vytvořil speciální právní úpravu pro nejdůležitější silniční a železniční stavby, a tím umožnil jejich přehlednější a rychlejší přípravu. Předkladatelem zákona je Ministerstvo dopravy (MD).

LRV dále posoudí návrh zákona o ochraně spotřebitele, návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti, návrh zákona o právu shromažďovacím, návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti.

 

Výsledky jednání LRV:

  • věcný záměr zákona o liniových dopravních stavbách: odloženo
  • návrh zákona o ochraně spotřebitele - LRV doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska
  • návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti - LRV projednávání návrhu zákona přerušila
  • návrh zákona o právu shromažďovacím - LRV projednávání návrhu zákona přerušila
  • návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti. - LRV doporučila vládě schválit návrh zákona ve znění jejího stanoviska

 

Související článek:

Věcný záměr zákona o liniových dopravních stavbách (6.10.2014)


 

 

15.01.2015 10:15

Není jasno kolem pokutování elektráren, chybí totiž prováděcí předpis

Od ledna měli provozovatelé hnědouhelných elektráren s nízkou účinností výroby platit pokuty. Ministerstvo průmyslu a obchodu ale nevydalo příslušnou vyhlášku, která stanoví hranici minimální účinnosti elektrárny a sazbu pokuty, takzvaného malusu. „Zjistili jsme, že znění zákona o hospodaření s energií nám nedovolí vyhlášku vydat. Navrhujeme proto ve spolupráci s poslanci novelu zákona. Vyhlášku vydáme ve druhém čtvrtletí. Platit by měla od července,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Více ZDE

 

Druhé a třetí čtení vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií by měla Poslanecká sněmovna projednávat již od 20. ledna 2015.


Zdroj: E15

 

15.01.2015 10:09

E15: Veolia se vrací do byznysu s odpadem, chce novou spalovnu

Praha Veolia ČR zvažuje po loňské fúzi s Dalkií návrat do byznysu s odpadem, který opustila loňským prodejem svého podílu ve firmě Marius Pedersen. „V Česku bych viděl jako hlavní spalování odpadu. Díky naší expertize půjdeme tímto směrem,“ uvedl pro deník E15 generální ředitel Veolia ČR Philippe Guitard. Výši investice neupřesnil, nicméně řekl, že stavba spalovny vyjde v průměru na 200 milionů eur. Více ZDE

 

 

 

Voda, energie a odpady pod společnou značkou VeoliaOd 1. ledna 2015 je skupina Veolia v České republice řízena jednotně. Vznikla jednotná struktura řízení aktivit vodárenství, teplárenství a odpadového hospodářství pod společnou značkou Veolia. Generálním ředitelem skupiny je Philippe Guitard, který je zároveň ředitelem skupiny pro střední a východní Evropu.

V souvislosti se spojením jednotlivých divizí skupiny pod hlavičku Veolia ve všech zemích dochází k spojení existujících nadačních fondů na území České republiky. Začátkem roku 2015 se uskutečňuje fúze Nadačního fondu Dalkia a Nadačního fondu Veolia. První ze jmenovaných fondů zaniká, nástupnickým subjektem bude Nadační fond Veolia. Hlavní programy NF Veolia: MiNiGRANTY VEOLIA, Voda pro Afriku, Cesta pstruha, Ukliďme svět!

Veolia Energie v ČR, vyrábí a distribuuje teplo, chlad a elektrickou energii, zajišťuje dodávky průmyslových utilit – stlačeného vzduchu, dusíku atd. Zásobuje teplem 260 000 domácností a zaměstnává 2 238 pracovníků. Veolia (Voda) je předním dodavatelem služeb na českém vodohospodářském trhu. Zhruba 3,7 mil. obyvatel zajišťuje výrobu a distribuci pitné vody a odvádění a čištění odpadních vod. Více než 1150 měst a obcí ČR ji svěřilo provoz vodohospodářské infrastruktury. Pro 27 průmyslových podniků zajišťuje Veolia provoz vodohospodářských zařízení. Zaměstnává 5 031 lidí.

 

Zdroj: Vodarenstvi.cz

 

Zdroj: E15Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/veolia-se-vraci-do-byznysu-s-odpadem-chce-novou-spalovnu-1153300#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

15.01.2015 09:28

Služební zákon komplikuje nové operační programy

Evropská komise nebude schvalovat české straně operační programy na roky 2014 až 2020, pokud nebudou existovat doprovodné prováděcí předpisy ke služebnímu zákonu. V Senátu to včera řekla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová s tím, že ji o tom Komise oficiálně informovala v úterý.

„Oznamuji, že jsem včera (v úterý) obdržela oficiální e-mail ze strany Komise, že nebudou schvalovány programy 14-20 (2014-2020), aniž by existovaly prováděcí předpisy ke služebnímu zákonu,“ řekla ministryně senátorům v debatě o novele zákona o veřejných zakázkách.

 

MMR ČR: Zástupci Ministerstva vnitra, Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva práce a sociálních věcí minulý týden jednali v Praze s delegací Evropské komise o problematice zákona o státní službě. I přes vstřícný průběh jednání a objasnění řady otázek, Evropská komise 12. ledna 2015 potvrdila, že zatím nezahrne české programy do skupiny aktuálně schvalovaných programů. Ve vyjádření, ve kterém se Evropská komise odvolává na dopis komisařky pro zaměstnanost, sociální záležitosti a inkluzi Marianne Thyssen z prosince 2014, se uvádí, že aktuálně nejsou z české strany zohledněna očekávání Evropské komise definovaná v Dohodě o partnerství.

 

Šlechtová také řekla, že Komise porovnala uzavřenou dohodu o partnerství se schváleným služebním zákonem. České straně potom poslala dopis s varováním, že vzhledem k tomu, že služební zákon neobsahuje všechno, co se slíbilo v dohodě o partnerství, nemusí Komise proplácet peníze z prvních výzev za nynější programové období 2014-2020.

Přestože se jedná o komplikaci v procesu schvalování operačních programů pro nové období, nemusí nutně dojít k posunu v předpokládaných termínech vyhlášení prvních výzev. „Ministerstvo pro místní rozvoj zpracovalo a vláda následně v minulém roce schválila mechanismus pro vyhlašování výzev i před schválením programů ze strany Evropské komise. Pokud jednotlivé resorty, které řídí operační programy, tato kritéria naplní, budou moci vyhlašovat výzvy dle původních předpokladů,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová v tiskové zprávě MMR.

K problematice server EurActiv.cz uvedl, že Evropská komise má výtky k trojici českých operačních programů, a proto je příští měsíc neschválí. Česká republika bude mít možnost složit „reparát“ až o několik měsíců později, druhé kolo schvalování totiž proběhne v červnu. Evropské komisi se v připravených programech „Podnikání a inovace“, „Rybářství“ a „Životní prostředí“ nelíbí zejména způsob odměňování úředníků, který má řešit služební zákon. Výhrady Komise potvrdil novinářům i tajemník pro evropské záležitosti při Úřadu vlády Tomáš Prouza. Brusel podle něj po Česku požaduje, aby ohodnocování úředníků probíhalo transparentněji. „Zástupci Evropské komisi zcela nerozuměli českému systému zákonů a vyhlášek, ale myslím, že se nám jim to podařilo vysvětlit. Texty vyhlášek ještě budou chtít vidět,“ uvedl Prouza.

 

Čtěte také:

Brusel smetl Česku operační programy 2014-2020 (EurActiv.cz, 14.1.)

 

Zdroj: iDNES.cz, EurActiv.cz, MMR ČR

14.01.2015 18:58

Senát schválil novely EIA i o ochraně půdního fondu se změnami

AKTUALIZOVÁNO Senátoři schválili novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Senátoři podpořili shodné pozměňovací návrhy obou výboru senátu, tedy Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí a Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Další návrhy senátoři nepodpořili. Omezí se tak možnost zneužívání odkladného účinku žalob v procesu posuzování vlivů na životní prostředí. Úprava se týká ustanovení, podle něhož mělo mít původně už samotné podání žaloby na povolovací řízení automaticky odkladný účinek na výkon rozhodnutí. Novelu tak znovu posoudí poslanecká sněmovna. Ministr životního prostředí Richard Brabec se senátní úpravou souhlasil. Podle něj je s ní srozuměna také Evropská komise.

Senát dále projednal novelu zákona o veřejných zakázkách, kterou také budou muset počtvrté projednat poslanci. Vrátil jim ji Senát. Jeho členům vadí především retroaktivita, která by nastala po schválení vzhledem k dlouhému projednávání. Senátoři proto navrhli změnu platnosti a účinnosti některých bodů. Chtějí také, aby byl zákon velkorysejší k zadávání víceprací. Ty by podle horní komory měly mít hodnotu až 30 procent nasmlouvané ceny oproti 20 procentům schváleným v Poslanecké sněmovně.

Senátoři dnes v podvečer projednali také novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Senátoři se nakonec přiklonili k pozměňovacím návrhům Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Tyto pozměňovací návrhy byly totožné se změnami, které navrhoval také výbor Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí až na poslední bod č. 6. (více k ZPF - ZDE).

 

 

Přijaté pozměňovací návrhy - EIA:

1. V čl. I v bodě 9 § 9d odstavec 2 upravit takto:

„ (2) O žalobách proti rozhodnutím vydaným v navazujících řízeních rozhodne soud do 90 dnů poté, kdy žaloba došla soudu. Soud i bez návrhu rozhodne o přiznání odkladného účinku žalobě nebo o předběžném opatření podle soudního řádu správního. Soud přizná žalobě odkladný účinek nebo nařídí předběžné opatření, hrozí-li nebezpečí, že realizací záměru může dojít k závažným škodám na životním prostředí.“.

2. Článek IX upravit takto:

„Čl. IX

Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.“.

 

Přijaté pozměňovací návrhy - ZPF:
  1. V čl. I v bodě 15 § 9 odst. 2 písmeno a) upravit takto:

„a) na pozemcích uvedených ve schválené územně plánovací dokumentaci, které jsou určeny pro

    1. výstavbu objektů a zařízení občanské vybavenosti nebo objektů a zařízení zdravotnických, kulturních, osvětových a církevních,

  1. výstavbu garáže, zahrádkářské chaty, rekreační chaty, drobné stavby s výměrou do 25 m2 (stavby s doplňkovou funkcí ke stavbě hlavní), stavby vinného sklepa, v zastavitelné ploše, je-li ve vlastnictví fyzické osoby a jejichž odnětí se má uskutečnit v zájmu této osoby,

  2. stavbu pro bydlení v zastavitelné ploše,“.

  1. V čl. I v bodě 17 § 9 odst. 5 písmeno a) upravit takto:

„a) veřejné dopravní nebo veřejné technické infrastruktury33) umísťovaný ve vymezeném koridoru, který není v rozporu s platnými zásadami územního rozvoje, na základě vyhodnocení umístění záměru, odborně stanoveného odhadu výměry zabírané zemědělské půdy a jejího zařazení do tříd ochrany,“.

  1. V čl. I v bodě 28 § 11a odst. 1 písmeno b) upravit takto:

„b) stavby pozemních komunikací ve vlastnictví státu, krajů nebo obcí 35), včetně jejich součástí a příslušenství,“.

  1. V čl. I v bodě 28 § 11a odstavci 1 na konci tečku nahradit čárkou a doplnit nové písmeno l), které zní:

„l) veřejně prospěšné stavby v zastavitelné ploše.“.

  1. V čl. I v bodě 63 příloze části D bodu 2 v písmeni a) vypustit slova „schváleným do 31. prosince 2014“.

  2. V článku II doplnit nový bod 15, který zní:

„15. V případě rozhodování o výši odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 11 odst. 2 zákona č. 334/1992 Sb., rozhodne orgán ochrany zemědělského půdního fondu v řízeních, jež podléhají části D bodu 2 písm. a) přílohy k tomuto zákonu, zahájených podle zákona č. 334/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a do dne nabytí účinnosti tohoto zákona neskončených, podle znění přílohy zákona č. 334/1992 Sb. účinného ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona.“.


 
Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA)

Cílem "malé" novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí je urychleně zajistit kompatibilitu české právní úpravy posuzování vlivů na životní prostředí se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí, (tzv. EIA směrnice). Evropská komise má k české právní úpravě v oblasti EIA dlouhodobé výtky, především v oblasti účasti veřejnosti v řízeních navazujících na proces EIA, tedy v územním a stavebním řízení, a dále v oblasti účinného přístupu veřejnosti k soudům. V návrhu novely zákona jsou zapracována řešení těchto výtek.

Mezi hlavní novinky patří rozšíření účasti veřejnosti v procesu povolování záměrů a tzv. coherence stamp, který v navazujících řízeních (územním a stavebním) potvrdí, že nedošlo v průběhu řízení k tak závažným změnám projektu, které by měly významný negativní vliv na životní prostředí. Nově se stanovisko EIA stává závazné i pro další povolovací orgány a účastníci řízení mají možnost se odvolat i proti negativnímu závěru zjišťovacího řízení. Žalobu bude možné podat i bez předchozí účasti v procesu EIA. Po jednání vlády na záčátku září ministr životního prostředí Richard Brabec uvedl, že Ministerstvo pro místní rozvoj intenzivně připravuje zásadní novelu stavebního zákona. Novela by měla vytvořit tzv. jednotné povolovací řízení, tedy spojí se proces EIA (a další procesy) s územním a stavebním řízení do jednoho, účinnost se předpokládá 1. ledna 2016.


Schválené pozměňující návrhy PSP:
  • Poslanci například ze 60 na 45 dní zkrátili lhůtu pro zjišťovací řízení.
  • Soudy by měly následně o případných žalobách proti povolovacímu řízení vynést verdikt do 90, nikoli do 150 dnů.

  • Předmětem sporu bylo ustanovení, podle něhož by už samotné podání žaloby mělo mít automaticky odkladný účinek na výkon rozhodnutí. Sněmovna ale určila, že o odkladu budou rozhodovat soudy. 

  • Ze 100 na 500 parkovacích míst se upravil limit pro zjišťovací řízení pro výstavbu parkoviště. Stejně tak by neměly podléhat řízení všechny záměry rozvoje měst, ale jen ty s rozlohou nad pět hektarů.

  • U průmyslových zón by se mělo řízení konat až od 20 hektarů plochy a nikoliv od 3000 metrů čtverečních, jak navrhla vláda. V případě výstavby skladů stanovila Sněmovna limit na celkovou výměru nad 10.000 metrů čtverečních zastavěné plochy, v případě výstavby obchodních komplexů a nákupních středisek na 6000 metrů čtverečních zastavěné plochy.

  • Novela měla původně začít platit od začátku příštího roku, Sněmovna ale s Brabcovým souhlasem posunula účinnost na 1. března 2015. Toto pozdržení je neformálně domluveno i s Evropskou komisí, řekl ČTK ministr

 
Ochrana zemědělského půdního fondu

Obecným cílem této novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Nová úprava zákona řeší problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a reaguje na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů).

Komplexní novela, kterou připravilo MŽP na základě dohody s ostatními rezorty, lépe definuje kvalitu půdy a její ochranu. S ohledem na praxi posledních let zpřesňuje podmínky pro nakládání se zemědělskou půdou. Umožňuje správním úřadům lépe chránit kvalitu půdy skrze zásady plošné ochrany zemědělského půdního fondu, které směřují využívání zemědělské půdy především do zastavitelných ploch či do ploch s méně kvalitní půdou. Z povolovacího procesu vypouští úřady pověřených obcí, což zrychlí procesy státní správy a sníží administrativu. Nově zavádí působnost České inspekce životního prostředí jako kontrolního orgánu v případě znečišťování půdy.

Novela mění i výši odvodů. Ke snížení odvodů dochází vlivem nového způsobu výpočtu odvodů. U půdy nejvyšší bonity se nově nebudou koeficienty ekologické váhy sčítat, ale použije se jedna nejvyšší hodnota. Cena za odnětí půdy ze ZPF se tak u nás srovná s okolními státy EU (např. Slovensko za vynětí ze ZPF u půd nejvyšších tříd účtuje 20 Euro/m2). U půd ve IV. a V. kategorii dochází k mírnému navýšení ceny za odnětí půdy ze ZPF. Zde byla původní cena naopak nastavena příliš nízko. Do budoucna by měl stát směřovat jakoukoliv výstavbu právě do těchto kategorií méně kvalitních půd.

Sněmovna přijala i několik výjimek. Odvody nebudou např. placeny u staveb drah, je-li stavebníkem a následně vlastníkem stát, a pozemních komunikací ve vlastnictví státu a u cyklistických stezek, je-li stavba v souladu se zásadami územního rozvoje, resp. územním plánem.

Levnější budou i odvody u staveb pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťované na plochách výroby a skladování určených k tomuto účelu územním plánem schváleným do konce roku 2014, a staveb pro výrobu, případně skladování na plochách určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které podle zákona o investičních pobídkách schvaluje vláda na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu. U těchto staveb se nepoužije výpočet ekologické váhy vlivu. Základní odvod za tyto stavby tak může za dnešních cen zemědělské půdy dosáhnout max. 180,- Kč/m2.

 

Obsahem předloženého návrhu zákona je především:

  • posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru),
  • přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy,
  • stanovení povinnosti, jejímž obsahem je zajištění protierozní ochrany půdy,
  • úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě,
  • zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy,
  • úprava otázek souvisejících s odvody, a to mimo jiné v reakci na aplikační praxi ve vztahu k zákonu č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie,
  • úprava kompetencí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu,
  • přesnější vymezení povinností stanovených zákonem a zvýšení následné sankce za jejich porušení

 

 

Senát: 14. 1. 2015 / 5. schůze od 9hodin
Názen předpisu Výsledek

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí, ve znění pozdějších předpisů
/senátní tisk č. 17/

schváleno ve znění pozměňovacích návrhů

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/senátní tisk č. 19/

schváleno ve znění pozměňovacích návrhů

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
/senátní tisk č. 16/

schváleno ve znění pozměňovacích návrhů


 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE