Více času na podstatné

Do roka bude jezdit v ČR 820 autobusů na zemní plyn

19.11.2014 10:42

Právě začal veletrh Czechbus, jehož součástí je první den veletrhu i doprovodný program stlačeného zemního plynu (CNG) v městské dopravě. Největším problémem ČR jsou prachové částice a tato bezprašná hromadná doprava se dnes stává nejlepším řešením pro čistá města. Podle nejnovější zprávy Navigant Research světový prodej CNG autobusů a nákladních vozů má stoupnout ze 170,2 tisíce/rok v roce 2013 na téměř 400 tisíc v roce 2022. V ČR jezdí již 523 CNG autobusů ve více než 35 městech a do roka si města zakoupí nejméně 300 dalších.

V celkem 37 českých městech ČR byly vloni překročeny povolené imisní limity na 100 procentech jejich území. Vyplývá to z právě zveřejněné výroční zprávy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Hlavním důvodem, proč byly překročeny, je vysoká koncentrace jemných částic prachu a také rakovinotvorného benzo[a]pyrenu. Míra urbanizace v ČR je 73 procent, proto je negativnímu působení emisí z městské dopravy vystavena většina obyvatel. „Koncentrace benzo[a]pyrenu, který se nachází ve výfukových plynech, jsou dlouhodobě překračovány u 60 procent populace ČR. Benzo[a]pyren je silně karcinogenní. Představuje nejvýznamnější riziko znečištěným ovzduším u nás. A největší zátěž benzo[a]pyrenu ve velkých městech způsobuje právě doprava,“ říká Radim Šrám z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.

Primátoři měst jsou dnes odpovědní za životní prostředí 2/3 obyvatel planety. I to je důvodem, že ve světě dnes jezdí již téměř 782 tisíc CNG bezprašných autobusů. Ve městech jako je Barcelona nebo Madrid jezdí 400 resp. 700 CNG autobusů. V Madridu plnicí CNG stanice dopravního podniku obslouží 150-180 autobusů za hodinu. I v EU jsou města dnes domovem 70 procent její populace. „EU na konci října schválila závazný cíl pro dlouhodobou politiku klimatu snížit emise skleníkového plynu oxidu uhličitého CO2 o 40 procent a vozy na CNG mají o 25 až 30 procent méně CO2, podporovat zemní plyn je tedy to nejjednodušší, jak tyto emise snížit,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

Mezi výrazné technologie ke snižování environmentální zátěže a snížení emisí spalovacích motorů ve městech patří právě CNG, protože jeho spalováním se neuvolňují žádné pevné karcinogenní prachové částice. Brno už rozjelo největší CNG projekt autobusů v ČR za 0,5 miliardy korun a v brzké době by zde mělo jezdit 100 autobusů na zemní plyn. Stejně tomu bude i v Ostravě. Město Havířov uvažuje, že všechny autobusy ve městě budou jezdit jen na CNG, Ústí nad Labem si hodlá pořídit 30 až 35 CNG autobusů. Zájem o nákup těchto bezprašných autobusů spolu s podporou je obrovský. Na Kladně jezdí CNG autobusy již několik let. ČSAD MHD Kladno nyní nakoupila 12 dalších CNG autobusů. Také Znojmo se rozhodlo jít cestou CNG. CNG autobus již testovali v Turnově a Kroměříži. Nové autobusy si nyní koupí i Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova, Opava, Karviná, Frýdek-Místek aj. Ve stádiu studie je podle předsedy představenstva Pražské plynárenské Pavla Janečka také využití stlačeného zemního plynu i pro autobusy MHD v Praze. Celkem už jezdí u nás ve více než 35 městech.

Díky podpoře v rámci 57. výzvy Operačního programu Životní prostředí získá několik měst v ČR až 300 bezprašných CNG autobusů. Celkové náklady těchto 8 projektů budou více než 2,4 miliardy korun. Podle Českého plynárenského svazu, který sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR zatím jen asi 2,5 procenta CNG autobusů ze všech, resp. 523 CNG autobusů. Během jednoho roku ale bude v ČR jezdit nejméně 300 nových CNG autobusů. 

 

Čtěte také:

Stavitelé CNG stanic v ČR se sejdou v Kurdějově