Více času na podstatné

Praha má unikátní řešení rychlonabíjecí stanice

07.02.2018 07:26

V pražských Holešovicích byla 1. února slavnostně otevřena unikátní rychlonabíjecí stanice pro elektromobily, která kombinuje vlastní výrobu elektřiny z 30 střešních fotovoltaických panelů a ukládání energie do vysokokapacitní baterie. Na rohu ulic Za Elektrárnou a U Výstaviště tak vyrostl inovativní „energetický hub“, jehož stavbu pro společnost PRE, a. s. během čtyř měsíců projektovala a následně realizovala společnost Energon Advanced Energetics.

Stanice umožní současné nabíjení dvěma elektromobilům – jednomu v režimu rychlonabíjení, druhému středně rychle – a jednomu elektroskútru. Díky bateriovému systému se výrazně eliminují její negativní dopady na okolní síť. Zelená elektřina ze střešních solárních panelů může proudit jednak přímo do nabíjecích stojanů, jednak do akumulátorů, které se vedle dobíjení elektromobilů dají využít i ke stabilizaci okolní sítě při hrozícím přepětí nebo podpětí.

„Řídicí jednotka akumulačního zařízení nepřetržitě monitoruje stav napětí v síti a v případě překročení nastavených limitů začne podle potřeby buď energii ze sítě odebírat, nebo ji naopak do sítě dodávat,“ vysvětluje Tomáš Pastrňák, generální ředitel společnosti Energon Advanced Energetics.

Práce na projektu byly zahájeny v červenci minulého roku. Tou dobou měla společnost PRE, a. s. platné stavební povolení a projektovou studii, tu však společnost Energon Advanced Energetics kompletně přepracovala.

„Určující pro nás byly limity vyplývající ze stavebního povolení – ty jsme se snažili maximálně respektovat. Kompletně jsme ale upravili architektonické pojetí, aby stavba byla nejen účelná, ale i hezká na pohled. Zásadní změna pak spočívala v tom, že jsme původně plánované olověné baterie nahradili Li-Ionovou baterií Pylontech, která má významně vyšší kapacitu i životnost,“ vysvětluje Tomáš Pastrňák.

Testovací provoz byl spuštěn v říjnu 2017, pouhé čtyři měsíce po zahájení projektových prací. V lednu 2018 byla stavba na základě úspěšného zkušebního provozu zkoulaudována. Časový průběh stavby dokládá další zásadní výhodu zvoleného řešení. Díky akumulaci si stanice vystačí se stávající infrastrukturou, není potřeba posilovat přípojku.

„Tím odpadá řada výkopových prací i získávání dalších povolení. Bateriový systém s fotovoltaikou tak může představovat ideální východisko pro města, kde by výstavba standardních dobíjecích stanic byla kvůli přílišnému zatížení sítě, nedostatku místa a náročným výkopovým pracím značně komplikovaná a zdlouhavá,“ shrnuje Tomáš Pastrňák.

Baterii Pylontech dodal její výhradní distributor pro český a slovenský trh, společnost Solid Power Distribution, která spadá pod skupinu Energon.

„Díky aplikaci vysokonapěťové baterie Pylontech dochází v porovnání s původně navrženým 48V řešením k výrazně nižším ztrátám účinnosti v celém systému. Chemie článků LiFePo4 navíc představuje jednu z nejbezpečnějších technologií k uchovávání energie,“ uvádí ředitel společnosti Jaroslav Hadinec a doplňuje: „Dalšími přidanými hodnotami jsou několikanásobně delší životnost (až 5 000 cyklů) a úspora místa. Malé rozměry umožňují v budoucnu ještě navýšit kapacitu přidáním další baterie.“

Podobně velké baterie by se v České republice daly napočítat dost možná na prstech jedné ruky. „Řada firem se jich všeobecně zatím bojí, protože jen málokdo k takové technologii umí poskytnout odbornou technickou podporu. Právě to je ale naše doména,“ uzavírá Tomáš Pastrňák.

„Praha v porovnání s jinými evropskými metropolemi jako Amsterodam nebo Vídeň v podpoře elektromobility zaspala a má co dohánět. V následujících dvou letech Praha výrazně podpoří trend čisté mobility a celkového využití nízkouhlíkových technologií. Mám radost, že je rozhodnuto o vybudování první vlny infrastruktury pro 59 dobíjecích stanic, z nichž bude 50 rychlodobíjecích. Již do konce letošního roku by měla být připravena základní infrastruktura pro prvních 16 dobíjecích míst,” uvedla primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová.


Technické parametry stanice:

  • Počet stání: 2 x elektromobil + 1 x elektroskútr/kolo
  • Počet stojanů: 2 x AC nabíjecí stojan 230 + 400 VAC, 1 x DC nabíjecí stojan
  • Výkony nabíjecích stojanů: 2 x 22 kW + 1 x 50 kW
  • Výkon FVE: 7,35 kWp.
  • Kapacita baterie: 108 kWh/ 87 kWh (použitelná kapacita)
  • Typ baterie: Li-Ion, chemie článků LiFePo4
  • Výkon bateriových střídačů: 2 x 66 kVA
  • Výkon topení/chlazení: 10 kW topení/chlazení
  • Energy management systém: autonomní řídící systém včetně vzdáleného přístupu a aplikace pro mobilní zařízení (např. Android, iOS)
  • Funkce bateriového systému:
  • stabilizace napětí v síti, zlepšování kvalitativních parametrů sítě;
  • regulace frekvence;
  • omezení odběru ze sítě při nabíjení;
  • ukládání přebytků z FVE do baterie a využití pro nabíjení elektromobilů;
  • kompenzace jalového výkonu.