Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

03.11.2014 10:29

ERÚ: Návrhy cenových rozhodnutí na rok 2015

Energetický regulační úřad zveřenil Návrhy cenových rozhodnutí Energetického regulačního úřadu na rok 2015 - elektroenergetika a Návrh cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu o regulovaných cenách souvisejících s dodávkou plynu na rok 2015. Návrhy je možné si stáhnout níže.

 

 

 

Dokumenty ke stažení:

  • Návrh cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. xx/2014, kterým se stanovují regulované ceny související s dodávkou elektřiny
  • Návrh cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. xx/2014, kterým se stanovují regulované ceny související s dodávkou elektřiny odběratelům ze sítí nízkého napětí

 

03.11.2014 08:11

Věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí poslalo do připomínkového řízení věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností. Zákon upravuje práva a povinnosti osob při nakládání s vybranými výrobky v celém jejich životním cyklu. V rámci věcného záměru zákona o odpadech již bylo avizováno, že oblast odpadového hospodářství  již nebude komplexně upravena jednou právní normou, ale bude rozdělena, a to na zákon o odpadech a právě zákon o výrobcích s ukončenou životností.

Vybranými výrobky, kterých se navrhovaná právní úprava týká, jsou elektrická a elektronická zařízení (elektrozařízení), baterie a akumulátory, pneumatiky a vozidla. Účelem nové právní úpravy je komplexně upravit problematiku vybraných výrobků v celém jejich životním cyklu, tedy od jejich uvedení na trh až po jejich zpracovaní poté, kdy se staly odpadem.

Předmětem úpravy zákona o výrobcích s ukončenou životností tak bude regulace obsahu nebezpečných látek ve vybraných výrobcích, prevence vzniku odpadů z vybraných výrobků, regulovaný zpětný odběr či sběr vybraných výrobků s cílem zajistit co největší podíl jejich opětovného využití a recyklace a zvláštní pravidla pro nakládání s výrobky s ukončenou životností včetně jejich využití a odstranění.

Cílem zákona je především zajištění vysoké úrovně ochrany životního prostředí a lidského zdraví před negativními dopady ze vzniku odpadů z vybraných výrobků v souladu s příslušnými předpisy Evropské unie. Zákon o výrobcích s ukončenou životností bude mít ve vztahu k zákonu o odpadech postavení zvláštní právní normy, která se použije přednostně. Zákon o odpadech jako obecná právní norma bude aplikován subsidiárně, tj. nestanoví-li zákon o výrobcích s ukončenou životností jinak.

Základem pro přípravu věcného záměru zákona byly vedle platného znění zákona o odpadech i Rozšířené teze rozvoje odpadového hospodářství v ČR. Návrh věcného záměru zákona o výrobcích s ukončenou životností byl vypracován ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu

 

Více k věcnému záměru zákona s ukončenou životností ZDE

 

Legislativní návrhy v procesu - oblast odpady:

  • Věcný záměr zákona o odpadech, více ZDE (T: 15.11.2014)
  • Návrh vyhlášky, kterou se stanoví rozsah a způsob zajištění odděleného soustřeďování komunálních odpadů, více ZDE (24.11.2014)
  • Novela zákona o odpadech, více ZDE (T: 20.11.2014)

 

 

 

 

 

03.11.2014 07:53

Vodovody a kanalizace České republiky 2013

Publikace Ministerstva zemědělství prezentuje vývoj oboru vodovodů a kanalizací a přináší údaje převážně ekonomického charakteru včetně vlivu rozsahu infrastrukturního majetku provozovaného jedním provozovatelem na efektivitu provozování.

 

Dokument ke stažení:

Ročenka VaK 2013

02.11.2014 13:55

ČN: Životní prostředí se v ČR oproti od roku 1989 změnilo k lepšímu

Životní prostředí v České republice se za posledních 25 let zásadně změnilo, zlepšila se kvalita vzduchu, vody i třeba lesů. Od roku 1989 vzrostly podle údajů Českého statistického úřadu investice do ekologie více než sedmapůlkrát. Zatímco v roce 1990 činily 6,05 miliardy korun, loni to bylo 27,07 miliardy. V 80. letech vydával stát peníze hlavně na ochranu vody. Počátkem 90. let se změnou státní politiky životního prostředí putovaly peníze do ochrany ovzduší. Objemy investic se od roku 2000 do současnosti ustálily s výjimkou roku 2002 na zhruba 20 miliardách Kč. Až 60 procent veškerých investic (217 miliard Kč) šlo v letech 1994 až 2007 z podniků. Po vstupu Česka do Evropské unie začaly do ekologie výrazně přispívat také evropské fondy. Více ZDE.

 

 

Zdroj: ČeskéNoivny.cz (ČTK)

02.11.2014 13:00

IPCC publikoval klíčovou zprávu o globálním oteplování

VIDEO Boj s globálním oteplováním bude možná vyžadovat snížení emisí skleníkových plynů až na nulu. Píše se to v nové zprávě Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC), kterou zveřejnili zástupci Programu OSN pro životní prostředí (UNEP). Koncentrace CO2 v atmosféře jsou nejvyšší za posledních 800 tisíc let. Odborníci tak volají po konci fosilních paliv do roku 2100.

Nově zveřejněný souhrnný 40stránkový dokument obsahuje závěry tří předchozích dílčích zpráv, které už byly publikovány dříve. To, k čemu vědci dospěli, proto není žádným překvapením. Dokument znovu a velmi naléhavě formuluje přesvědčení, že skleníkové plyny pocházející ze spalování fosilních paliv a odlesňování jsou hlavními příčinami oteplování, které vědci pozorují od poloviny minulého století. Pokud chce svět toto oteplování zmírnit či zastavit, musejí emise skleníkových plynů postupně klesat až na nulu.

Podle IPCC by do roku 2050 měla většina vyráběné elektřiny pocházet z nízkoemisních zdrojů a do konce století by se měla "téměř úplně" přestat používat fosilní paliva.

 

Video:

 

 

Dokument ke stažení:

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz, ČT24, BBC.com

02.11.2014 08:00

Otázky Václava Moravce: Energetika, těžba a klimatický balíček EU

AVÍZO Čím budeme topit a svítit? Jak dopadne český energetický mix? Pozvání do pořadu Otázky Václava Moravce (2.11.2014) přijali ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek z ČSSD, nejvýše postavený Čech v Evropské komisi, exministr životního prostředí Ladislav Miko a generální ředitel EP Energy Tomáš David. Záznam pořadu OVM - ZDE (od 52 minuty), druhá část pořadu OVM - ZDE.

 

 

Témata další části pořadu:

  • státní energetická koncepce
  • novela energetického zákona
  • novela horního zákona
  • zvyšování těžebních poplatků
  • klimatický balíček EU

 

Související článek:

Mládek: Energeticko-klimatický balíček prodraží náklady na celou energetiku (2.11.2014, ČT24)

 

Zdroj: ČT24

01.11.2014 06:38

Šéf letiště ke zrušení posudku: Je to velké znásilňování právního řádu.

Plány na rozšíření vodochodského letiště se po zásahu ministerstva životního prostředí komplikují. Šéf letiště Martin Kačur uvedl v rozhovoru pro iDNES, že je přesvědčen, že ministerstvo překročilo své pravomoci. Zároveň se chystá požadovat náhradu škody ve výši desítek milionů korun. Přestože ministr Richard Brabec potvrdil zrušení stanoviska EIA, chce skupina Penta o plán na modernizaci letiště Vodochody dál bojovat. "Ministerstvo na sebe vzalo pravomoci, které mu nepřísluší. Budeme pokračovat, protože nesouhlasíme s tím, jak si vykládá správní řád. Máme další možnosti, které budeme dávat dohromady s právníky. Pokud vyhodnotíme, že máme šanci, tak asi podáme správní žalobu. A druhá věc je, že pokud si resort myslí, že jeho úředníci udělali dříve chybu, tak nám tím vznikla škoda na pokračování přípravy projektu. Odhaduji, že to jsou desítky milionů. Budeme se domáhat náhrady." uvedl Kačur. Ředitel letiště dále uvedl, že ministerstvo na sebe vzalo pravomoci, které mu nepřísluší. Rozhovor čtěte ZDE.

 

ČTK 29.10.2014: Ministerstvo životního prostředí (MŽP) potvrdilo zrušení ekologického posudku na rozšíření Letiště Vodochody. Znamená to pozastavení jeho výstavby. Podle ředitele letiště Martina Kačura bude případ pravděpodobně řešit Nejvyšší správní soud, řekl ČTK. Ministerstvo své rozhodnutí okomentuje v nejbližších dnech, čeká na oficiální potvrzení, že stanovisko bylo firmě Penta Investments, která letiště ovládá, doručeno.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Názor poslance Zahradníka na ekologické aktivisty v souvislosti s projednávanou novelou EIA

 

 

Zdroj: iDNES.cz

31.10.2014 18:38

MŽP představilo možnosti třídění bioodpadu a kovů, od 1. ledna bude totiž pro obce povinné.

zlin.cz

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo dnes posílá do meziresortního připomínkového řízení návrh vyhlášky k třídění odpadu, která odráží aktuální změny v zákoně o odpadech. Nově budou mít obce od 1. ledna 2015 povinnost zajistit vedle odděleného sběru papíru, skla a plastů i třídění bioodpadu a kovů. Termín připomínek je stanoven na 24. listopadu 2014.

Jednou z nových povinností obcí podle novely zákona o odpadech bude od 1. ledna 2015 zajistit vedle stávajících míst pro sběr papíru, plastů, skla a nebezpečných odpadů i třídění kovů a biologicky rozložitelných odpadů minimálně rostlinného původu.

„Tato vyhláška je cestou k tomu, aby ČR splnila cíle stanovené Evropskou unií pro třídění odpadů v budoucích letech, a které se nám v současné době nedaří naplňovat, protože stále mnoho odpadu končí na skládkách. Je proto třeba, aby vedle mnoha obcí, které nyní bioodpad už třídí, začaly s tímto tříděním systémově všechny obce v ČR. Jedině tak předejdeme možným sankcím, které by mohly pro ČR plynout ze strany EU kvůli neplnění cílů odklonu odpadů ze skládek. Obce budou mít podle vyhlášky možnost vybrat si způsob, jakým tento sběr zajistí. Je třeba si uvědomovat, že čím méně biologicky rozložitelného komunálního odpadu skončí v černých popelnicích, tím méně budou obce, a tedy i občané muset postupně platit za jeho skládkování,“ vysvětluje ministr Brabec.

Konkrétně musí obec zajistit na svém území místa pro oddělený sběr minimálně pro bioodpady rostlinného původu. Sem patří např. slupky z ovoce a zeleniny, listí, větve či tráva a další rostlinný odpad z kuchyní a zahrad. Obce splní tuto povinnost mimo jiné prostřednictvím sběrných dvorů, i pokud mají zavedený systém komunitního kompostování, do nějž je možné odevzdávat veškeré rostlinné zbytky z údržby zeleně a zahrad.

Obce budou mít možnost volby při stanovení konkrétních požadavků na sběrnou síť na svém území. Systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na území obce si tedy stanoví samy obce v obecně závazné vyhlášce. Návrh, jak by obecně závazná vyhláška k třídění bioodpadů mohla vypadat, MŽP momentálně připravuje, jak ministr Brabec slíbil, a projedná ho s Ministerstvem vnitra v nejbližší době.

Obce a města v dobíhajícím Operačním programu Životní prostředí 2007–2013 čerpaly skoro 14 mld. Kč na víc než 2500 projektů na zlepšení nakládání s odpady, sběr a třídění. V novém programovém období OPŽP 2014–2020 si obce budou moci sáhnout skoro až na 6 miliard korun, které jsou alokovány na výstavbu či modernizaci např. zařízení pro materiálové využití odpadů, sběr, třídění a úpravu odpadů.

 

Návrh vyhlášky, kterou se stanoví rozsah a způsob zajištění odděleného soustřeďování komunálních odpadů a další informace - ZDE

 

 

 

 

31.10.2014 18:30

Novinky OPŽP: Nově schválené projekty a financování projektů končí 5. prosince

Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes podepsal podporu pro další projekty z L., LVIII. a LIX výzvy OPŽP na doporučení 41. Řídicího výboru OPŽP. Zároveň schválil i převedení některých kvalitních, v předchozích výzvách nepodpořených projektů do zásobníku projektů, ze kterého mohou být vyjmuty pro další realizaci a podporu.

Státní fond životního prostředí ČR oznamuje příjemcům podpory tyto závazné termíny k podání žádostí o platbu v roce 2014: Příjemcem neuhrazené resp. částečně uhrazené faktury lze zahrnout do žádosti o platbu, kterou lze podat nejpozději do 30. 11. 2014. Příjemcem plně uhrazené faktury lze zahrnout do žádosti o platbu, kterou lze podat nejpozději do 5. 12. 2014.

Všechny ostatní dříve uváděné termíny jsou pouze orientační. Jako nepřekročitelné platí pouze termíny uvedené výše. Je žádoucí uplatnit podle výše uvedených termínů listopadové fakturace. Ve výše uvedených termínech končí také IV. čtvrtletí pro Finančně platební kalendáře.

 

Dokumenty ke stažení:

Schválené žádosti z L., LVIII. a LIX. výzvy OPŽP na doporučení 41.ŘV

 

Zdroj: SFŽP

 

 

 

31.10.2014 10:29

Tretiruka.cz nově informuje čtenáře SMSkou!

NOVINKA! Redakce Tretiruka.cz rozšiřuje nabídku služeb pro majitele Věrnostních karet. Nově redakce bude čtenáře informovat o zásadních novinkách prostřednictvím SMS přímo do mobilu. Služba je pro majitele věrnostních karet zcela zdarma a je zcela dobrovolná. Registraci mobilního čísla se provádí v rubrice Právo, kde vpravo nahoře najdete jednoduchý registrační formulář.

 
 
Věrnostních karta - přehled služeb: 
  • Nejdůležitější zprávy přímo do mobilu SMSkou
  • Přístup do rubriky "Právo"
  • Jste součástí procesu vzniku nové legislativy
  • Dostáváte mailem aktuální novinky
  • Dostáváte pravidelný emailový zpravodaj
  • Slevy na vzdělávací akce a odborné periodikum

 

Věříme, že novou službu využijí zejména čtenáři, kteří nemohou nebo nemají emailovou schránku v mobilním telefonu. Služba pochopitelně nebude sloužit ke komerčním účelům.

 

Další informace o Věrnostních kartách Tretiruka.cz najdete ZDE

 

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200003887-75f6176efd/budik.jpg

31.10.2014 08:48

Novela zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci

BOZP Ministerstvo práce a sociálních věcí předložilo do připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb. o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Cílem návrhu je uvedení zákona do souladu s požadavky a poznatky praxe, které vyplynuly z jeho aplikace v uplynulých letech. Navrhované změny vycházejí zejména z výsledků kontrol Státního úřadu inspekce práce a oblastních inspektorátů práce na úseku bezpečnosti práce na pracovištích, především na staveništích, a dále z výsledků dvou projektů, které ministerstvo v této oblasti vyhlásilo a zadalo k řešení. Současně bylo využito poznatků ministerstva získaných z vlastních kontrol u držitelů akreditací, kteří zajišťují zkoušky fyzických osob z odborné způsobilosti k zajišťování úkolů v prevenci rizik a z odborné způsobilosti k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi. Součástí návrhu jsou i teze navrhovaných změn prováděcích předpisů, tyto teze jsou předkládány pro informaci.

 

Mezi nejdůležitější navrhované změny patří:

  • 1. Vyloučit v § 1 (zákona č. 309/2006 Sb.) z působnosti části třetí zákona práce na staveništi prováděné při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem podle zvláštního právního předpisu, neboť bezpečnost práce je při těchto činnostech již upravena zákonem České národní rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláškou Českého báňského úřadu č. 55/1996 Sb., o požadavcích k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při činnosti prováděné hornickým způsobem v podzemí, ve znění pozdějších předpisů.
  • 2. Specifikovat v § 3 (zákona č. 309/2006 Sb.) a v dalších ustanoveních části třetí zákona základní instituty práva na staveništích. Jedná se o požadavky na staveniště a pracovní prostředí na staveništi, které je nutno v tomto smyslu pro správnou aplikaci v praxi přesněji vymezit. Především se jedná o vymezení pojmů: zadavatel stavby, staveniště a zhotovitel, který stavbu provádí, buď sám anebo se na jejím provedení podílí apod. 
  • 3. Upřesnit v § 9 odst. 1 písm. a) (zákona č. 309/2006 Sb.) odpovědnost zaměstnavatele za BOZP nejen ve vztahu k předmětu jeho činnosti, ale šířeji ve všech oblastech jeho činnosti. Jedná se o upřesnění povinnosti zaměstnavatele při zajišťování BOZP, a to nejen při určité výrobě, pracovní činnosti, která tvoří hlavní předmět jeho činnosti, ale u všech činností, které tomu mohou předcházet nebo následovat, a kde zaměstnavatel působí. 
  • 4. Doplnit povinnosti zaměstnavatele v § 9 odst. 3 písm. d) až písm. f) (zákona č. 309/2006 Sb.) v oblasti BOZP o povinnosti zajistit účast odborně způsobilé osoby na pravidelném hodnocení BOZP, zařadit zaměstnance s odbornou způsobilostí k zajišťování úkolů v prevenci rizik, kterému je uložen výkon této činnosti pro zaměstnavatele, vhodně do organizační struktury k zajištění jeho nezávislosti a v neposlední řadě zajistit součinnost této odborně způsobilé osoby s ostatními odborně způsobilými osobami podle zvláštních právních předpisů. 
  • 5. Upřesnit ustanovení v § 9 odst. 7 (zákona č. 309/2006 Sb.), tj. kdo bude koordinovat činnost několika odborně způsobilých osob v prevenci rizik na pracovišti určených zaměstnavatelem. Navrhuje se, aby zaměstnavatel byl povinen písemně určit jednoho z nich koordinací. 
  • 6. Upřesnit zákonné předpoklady odborné způsobilosti fyzických osob v prevenci rizik dle § 10 odst. 1 pro fyzické osoby a zpřísnit zákonné předpoklady odborné způsobilosti fyzických osob dle § 10 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) pro fyzické osoby (zvyšují se nároky na vzdělání a odbornou praxi) k činnostem koordinátora. Vychází se z toho, že provedení zkoušky fyzickou osobou a získání osvědčení hradí povinná fyzická osoba sama, a to ve výši stanovené v rozhodnutí ministerstva, kterým byla na základě žádosti žadatele o udělení nebo prodloužení akreditace udělena. Součástí je schválený projekt zkoušek na ověřování dané odborné způsobilosti, ve kterém je náhrada za zkoušku již stanovena. MPSV náhrady nákladů za zkoušku u jednotlivých držitelů akreditací již při udělení akreditace schválilo a není důvodu je v této souvislosti měnit. Zvýšení nároků na zákonné předpoklady odborné způsobilosti u koordinátorů BOZP, tj. na znalosti a dovednosti uchazečů o zkoušku a upřesnění oboru vzdělávání, nevyvolá žádné další finanční náklady. 
  • 7. Zřídit evidenci odborně způsobilých osob a stanovit povinnosti při jejím vedení. V současné době již vede MPSV seznam odborně způsobilých osob, který uveřejňuje, ale bez fyzických osob, které k uveřejnění nedaly souhlas. Pro prosazování politiky zvyšování úrovně odborné úrovně výkonu činností odborně způsobilých osob je sledování jejich počtu celkem a v regiónech a v průběhu času velmi důležité. Další využití údajů z této evidence spočívá v bezplatném poskytování těchto údajů ostatním orgánům veřejné správy podle zvláštních právních předpisů, např. pro povolování poskytování služeb v oblasti BOZP podle živnostenského zákona nebo při výkonu kontrol orgánů inspekce práce podle zákona o inspekci práce.
  • 8. Rozšířit okruh osob vymezený v § 12 (zákona č. 309/2006 Sb.) o nové písm. e), a to v souladu s novým občanským zákoníkem; jedná se o rozšíření o další členy rodiny, kteří jsou zúčastněni na provozu rodinného podniku. Z ustanovení § 12 písm. d) se navrhuje vyjmout pojem stavebník, který užívají stavební předpisy a pro oblast BOZP nemá širšího využití. 
  • 9. Upřesnit pojmy v § 14 odst. 1 (zákona č. 309/2006 Sb.).
  • 10. Odkázat v § 15 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) na zmocnění pro schválení prováděcího právního předpisu, týkajícího se minimálních požadavků na plán. Ve stávající právní úpravě toto není upraveno a často jsou plány BOZP formální, příliš obsáhlé s ohledem na velikost a druh stavby a zahrnují věci, které do tohoto dokumentu nepatří. 
  • 11. V § 15 odst. 3 (zákona č. 309/2006 Sb.) upřesnit povinnost zadavatele stavby v oblasti BOZP. Ukládá se mu, aby zajistil, že v dokumentaci staveb zpracovávané ve fázi přípravy stavby byly zahrnuty požadavky na oblast BOZP v souladu s platnou právní úpravou, a to z toho důvodu, aby se náklady na BOZP zahrnuly do celkových nákladů na zhotovení stavby již v době, kdy je to výhodné, aby jednotliví zhotovitelé ucházející se o zakázku věděli, s jakou částkou budou muset v tomto konkrétním případě počítat na zajištění BOZP. 
  • 12. Upřesnit v § 16 (zákona č. 309/2006 Sb.) povinnosti zhotovitele a v § 18 povinnosti koordinátora BOZP při přípravě stavby a při její realizaci. Záměrem je tyto povinnosti upřesnit tak, aby bylo možno zhotovitele a koordinátory BOZP na staveništi lépe postihovat v případech, že neplní svoje povinnosti tak, jak jim zákon ukládá. Dosavadní poznatky inspektorů orgánů inspekce práce ukazují na to, že někteří z nich, zejména koordinátoři BOZP, ve snaze mít co nejvíce zakázek, uzavírají více smluv o výkonu činnosti koordinátora BOZP než jsou schopni nejen časově, ale i odborně zvládnout, a proto svoji činnost nevykonávají zcela správně. Jedním z důsledků tohoto stavu je, že pak koordinátoři BOZP nemají předpokládanou autoritu nejen u zadavatelů staveb, ani u jednotlivých zhotovitelů na stavbách, kteří právní předpisy v oblasti BOZP často podceňují.
  • 13. Upravit v § 18 odst. 3 (zákona č. 309/2006 Sb.) práva a povinnosti fyzické osoby, která byla pověřena zadavatelem stavby ke zpracování plánu BOZP místo koordinátora BOZP, který nemusel být s ohledem na nenaplnění zákonné podmínky pro jeho určení podle § 14 odst. 1 zákona, na dané stavbě určen. Jedná se, např. o plán BOZP na rekonstrukci transformační stanice vysokého napětí, na které budou vykonávány rizikové práce dle Přílohy č. 5 nařízení vlády č. 591/2006 Sb., ale pro kterou nemusí zadavatel stavby koordinátora určit. Plán tak bude muset být vypracován osobou se specifickým odborným vzděláním, např. v oboru elektro a v oboru bezpečnosti práce. 
  • 14. Upravit v § 20 (zákona č. 309/2006 Sb.) požadavky na MPSV v souvislosti s institutem udělování akreditací a dále požadavky na samotné držitele akreditací při provádění zkoušek. Kromě jiného se tímto návrhem umožňuje, aby uchazeči mohli uhradit náklady za zkoušku nejpozději ve stanovený den zkoušky ještě před jejím zahájením oproti stávající právní úpravě, která požaduje dodržet dobu 7 dnů před stanoveným termínem zkoušky. 
  • 15. Stanovit prováděcím právním předpisem požadavky i na praktické dovednosti uchazečů o zkoušku a stanovit obsah a způsob absolvování periodické zkoušky po ukončení platnosti jejich osvědčení, tj. po každých 5-ti letech od první úspěšně vykonané předchozí zkoušky. 
  • 16. Doplnit v § 17 odst. 1 (zákona č. 251/2005 Sb.) nové skutkové podstaty přestupků fyzických osob, a to v případě neplnění povinností zadavatele stavby jako fyzické osoby vyplývající z § 14 a § 15 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) navrhované novely zákona. Stanovením nových skutkových podstat přestupků se umožní postihovat více než dosud nedodržování zákonných povinností zadavatelů staveb, které následně významným způsobem negativně ovlivňují bezpečnost práci ve výstavbě. 
  • 17. Doplnit v § 30 odst. 1 (zákona č. 251/2005 Sb.) nové skutkové podstaty správních deliktů právnických osob, a to v případě neplnění povinností zadavatele stavby jako právnické osoby vyplývající z § 14 a § 15 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) v navrhovaném znění. Stanovením skutkových podstat nových správních deliktů se umožní více než dosud postihovat nedodržování stanovených povinností zadavatelů staveb, které následně významným způsobem negativně ovlivňuje bezpečnost práci ve výstavbě.

 

Další informace a podklady ke stažení ZDE

 


 

 

31.10.2014 08:27

Nedostatky v žádosti bude fond nově zasílat emailem

Ve snaze zjednodušit administraci žádostí podaných v programu Nová zelená úsporám budou nyní žadatelé o dotaci informováni o nedostatcích v žádostech přednostně prostřednictvím e-mailu. Sledujte proto pravidelně své e-mailové schránky.

Výzvy k odstranění nedostatků v žádostech již nebude fond žadatelům posílat poštou doporučeně do vlastních rukou, ale na e-mailovou adresu, kterou žadatel uvedl do formuláře žádosti. Cílem tohoto kroku je urychlit zpracování žádosti, ale hlavně odstranit pro žadatele mnohdy nepříjemné vyzvedávání doporučeného dopisu na poště.

V případě, že je žadatel vlastníkem datové schránky, bude mu fond výzvy a další korespondenci i nadále zasílat prostřednictvím datové schránky.

Sledujte proto pravidelně své e-mailové schránky a v případě, že obdržíte zprávu týkající se vaší podané žádosti, potvrďte fondu její přijetí a postupujte dle informací uvedených ve zprávě.

 

Zdroj: SFŽP

 

31.10.2014 08:15

EurActiv: Dražší povolenky přinesou ČR víc peněz, emisní obchodování ale stále nefunguje

Česko souhlasilo s klimatickými cíli EU s podmínkou, že získá dodatečné finanční kompenzace. Množství peněz, které může získat, závisí na ceně emisních povolenek. Systém emisního obchodování zatím funguje špatně. Podle ekologů za tím stojí i nepřehlednost systému a přidělování bezplatných povolenek některým podnikům. I průmysl si ale stěžuje, že mu nízká cena povolenek komplikuje život. „Záleží na tom, jestli je firma progresivní, nebo má konzervativní pohled a líbilo by se jí, aby systém úplně zmizel nebo aby byly povolenky co nejlevnější,“ vysvětluje poradce prezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR Jakub Vít. V rámci systému podle něj investovalo své peníze příliš mnoho firem na to, aby se mohl zrušit. Více ZDE

 

Zdroj: EurActiv.cz

31.10.2014 06:17

iDNES: Kanadský Westinghouse chce v Česku vyrábět proud z odpadu

V­ Česku mohly objevit reaktory s logem společnosti Westinghouse. Nepůjde však o americko-japonského výrobce štěpných zařízení, ale kanadskou společnost Westinghouse Plasma Corporation (WPC). Firma vidí příležitost v zákazu skládkování od roku 2024. WPC proto v Česku plánuje prostřednictvím ostravské společnosti PGP Terminal investovat do výstavby plazmových reaktorů, které komunální odpad přemění na elektrickou energii. V reaktoru se při teplotách kolem tří tisíc stupňů Celsia odpad přeměňuje na syntetický plyn, který se po pročištění spaluje a vyrábí se s jeho pomocí elektřina.

Společnost nyní zaměřuje na jednání s představiteli krajů o zajištění dostatečných dodávek komunálního odpadu. Sama chce pak financovat výstavbu plazmových reaktorů o objemu sto tisíc tun odpadu ročně. Náklady na výstavbu takového zařízení by neměly překročit částku dvou miliard koru. Projekt podpořil i kanadský velvyslanec Otto Jelinek, který minulý týden uspořádal na ambasádě pro potenciální partnery seminář.

Hlavním zdrojem příjmů by se však měly stát poplatky za zpracování odpadu a především prodej elektřiny. Zástupci PGP Terminal doufají, že by výkupní cena elektřiny z­ plazmové technologie mohla v budoucnu získat státní garanci.

V minulosti se v Česku záměry na zpracování odpadu na principu plazmového zplynování už objevily, ale žádný se zatím nerealizoval. Více ZDE

 

Čtěte také:

HN: Plazmový reaktor se tlačí do Česka. Nahradí spalovny? (27.6.2014, HN)

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE