Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

30.10.2014 12:21

Nejvíce podnikového odpadu produkují stavební firmy a komunálního zas Středočeši

V roce 2013 bylo v České republice vyprodukováno 23,7 mil. tun odpadu. Největší množství komunálního odpadu vyprodukovali obyvatelé Středočeského kraje. Na jednoho obyvatele regionu připadlo 372 kilogramů. Naopak nejméně odpadu vytvořili lidé v Plzeňském kraji. Nejpilněji třídili odpad lidé v Kraji Vysočina, nejméně v Jihomoravském kraji. Více než polovina komunálních odpadů byla odvezena na skládky, jedna pětina skončila ve spalovnách a téměř čtvrtina byla recyklována a kompostována. Recyklováno bylo 686 tis. tun a kompostováno 96 tis. tun komunálního odpadu. Největší podíl na produkci podnikového odpadu mají stavební firmy, které v roce 2013 vyprodukovaly téměř devět milionů tun odpadu. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad, více ZDE

 

30.10.2014 08:43

IPPC: Závěry o průmyslových emisích pro rafinaci minerálních olejů a plynů

NOVINKY VE VĚSTNÍKU EU Ve Věstníku EU bylo zveřejněno dne 28. října 2014 (L307) Prováděcí rozhodnutí Komise ze dne 9. října 2014, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU o průmyslových emisích pro rafinaci minerálních olejů a plynů. ¨Prováděcí rozhodnutí komise je dostupné ZDE.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

Rozhodnutí Komise ze dne 27. října 2014, kterým se podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES sestavuje na období 2015–2019 seznam odvětví a pododvětví, u nichž se má za to, že jim hrozí značné riziko úniku uhlíku - dokument ZDE

 

30.10.2014 08:34

SFŽP: Nedostatečné podklady budou nekompromisně vráceny k dopracování.

Státní fond životního prostředí ČR apeluje na příjemce podpory z OPŽP a zejména jejich poradenské společnosti, aby věnovali zvýšenou pozornost kvalitě dokladů předkládaných fondu. Z důvodu pokročilého času v letošním financování projektů bude fond od této chvíle neúplné a nekvalitní podklady nekompromisně vracet příjemcům podpory k dopracování.

V poslední době přijímá Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP ČR) mnoho nekompletních materiálů. To zpožďuje vydávání rozhodnutí o poskytnutí dotace, případně financování daných akcí. V několika případech dokonce poradenské firmy odmítly spolupracovat s projektovým manažerem na odstraňování nedostatků doložených dokumentů.

Upozorňujeme, že kroky, které SFŽP ČR zavedl k akceleraci programu, vycházejí zcela naprázdno, není-li zabezpečena přiměřená spolupráce též na straně příjemců podpory a jimi placených poradenských společností. Z důvodu pokročilého času v letošním financování projektů bude fond od této chvíle neúplné a nekvalitní podklady nekompromisně vracet příjemcům podpory k dopracování.

 

Zdroj: SFŽP

29.10.2014 19:09

19. schůze poslanecké sněmovny (od 21. října 2014)

SLEDUJEME Dne 21. října byla zahájena další schůze poslanecké sněmovny. Dle návrhu programu by měli poslanci projednávat hned na začátku dva environmentální předpisy a to novelu zákona o ochraně zemedělského půdního fondu, kterou tento týden schválila vláda. A dále novelu zákona o právu na informace o životním prostředí. Na pořadu schůze jsou navrženy novely zákona o hospodaření s energií, horního zákona i téma NP Šumava.

 

Aktuality:

Datum: 29.10.2014

  • Senátní návrh zákona o Národním parku Šumava

     

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, a energetický zákon:

    • prošel prvním čtením
    • projedná výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj

     

  • Novela zákona o hospodaření s energií:
    • Poslanecká sněmovna dnes projednala novelu zákona o hospodaření s energií v prvním čtení. Poslanci zejména polemizovali nad opakovanými energetickými audity a to každé 4 roky. Poslanci dále namítali povinnost zpracovat audity u nemovitostí v majetku například obcí (školy, radnice...). V diskuzi padlo, že energetický audit by měl vyhotoven až v případě prodeje nemovitosti nebo při žádosti o dotaci.
    • Návrh na zamítnutí zákona nebyl podán
    • Novelu zákona projedná hospodářský výbor

 

Datum: 27.10.2014

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů - prvé čtení: St 29. 10., 4. bod
  • Senátní návrh zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů - prvé čtení: St 29. 10., 10. bod (původně 8. bod - změna 29.10.2014)

 

Datum: 22.10.2014

  • Novela zákona EIA
    • poslanci vyřadili bod z jednání č. 108 - Návrh na zkrácení zákonné lhůty pro projednání sněmovního tisku č. 299 ve výborech PSP ČR

 

Datum: 21.10.2014

  • Novela zákona o ochraně veřejného zdraví:
    • prošla prvním čtením
    • projedná výbor pro zdravotnictví

     

  • Novela zákona o právu na informace o životním prostředí:
    • prošla prvním čtením
    • projedná výbor pro životní prostředí

     

  • Novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu (ZPF):
    • prošla prvním čtením
    • projednají výbory pro: životní prostředí, zemědělský, hospodářský a výbor pro veřejnou správu
    • návrh na zkrácení lhůty na 10 dní pro projednání ve výborech nebyl odsouhlasen

     

  • poslanci neodsouhlasili zařazení nového bodu týkající informace ministra průmyslu a obchodu na téma Státní energetické koncepce (SEK). Bod navrhl poslanec P. Kováčik s tím, aby se tímto bodem poslanci zabývali příští čtvrtek a dále aby poslancům byla zaslána poslední verze dokumentu
  • poslanci neodsouhlasili pevné zařazení bodu č. 65 (ST č. 250) - NP Šumava na 29. října 2014

 

Anotace:

Ochrana zemědělského půdního fondu

Vláda schválila novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu dne 8.10.2014. Úleva - snížení poplatku za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu se bude týkat stávajících průmyslových zón, které byly zaneseny v územních plánech do roku 2010. Úleva se může dotknout až 2000 ha. Dále půjde o důležitý nástroj pro investiční pobídky, uvedl Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání vlády. Předpokládá se, že novela zákona bude účinná od 1. ledna 2015.

Obecným cílem této novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Nová úprava zákona řeší problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a reaguje na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů).

 

Obsahem předloženého návrhu zákona je především:

  • posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru),
  • přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy,
  • stanovení povinnosti, jejímž obsahem je zajištění protierozní ochrany půdy,
  • úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě,
  • zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy,
  • úprava otázek souvisejících s odvody, a to mimo jiné v reakci na aplikační praxi ve vztahu k zákonu č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie,
  • úprava kompetencí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu,
  • přesnější vymezení povinností stanovených zákonem a zvýšení následné sankce za jejich porušení.
 
Hospodaření s energií

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií legislativně upravuje zvyšování energetické účinnosti v ČR a podporu energetických úspor. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci.

Hlavním důvodem pro novelizaci tohoto zákona je Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti ze dne 25. října 2012, kterou má ČR povinnost transponovat. Dalším důvodem je dodatečná implementace již transponovaných směrnic 2010/31/EU o energetické náročnosti budov a směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. Posledním důvodem novely zákona je aplikační praxe stávajícího znění, kdy v rámci poslední novely zákona došlo k velkým úpravám povinností pro občany ČR a po roční praktické aplikaci je potřeba některé povinnosti upravit.


Přehled změny:


  • Povinnost pro velké podnikatele absolvovat audit, a to každé 4 roky, nebo zavedení systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu. 
  • Zavedení tzv. analýzy nákladů a přínosů za účelem zjištění potenciálu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a možnosti využívání odpadního tepla. Povinnost zpracovat tuto analýzu v případě nové výstavby nebo podstatné rekonstrukce je zavedená pro průmyslové provozy, soustavy zásobování teplem a tepelné elektrárny nad 20 MW tepelného příkonu. Pro účely transpozice budou tyto analýzy prováděny jako energetické posudky. 
  • Hospodárné užívání energie ústředními institucemi. Nově budou ústřední instituce při vypisování nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby stanovovat zvláštní technické podmínky v případě, že se veřejná zakázka bude týkat výrobků spojených se spotřebou energie, vybraných kancelářských přístrojů, pneumatik a koupě nebo pronájmu budov tak, jak požaduje směrnice o energetické účinnosti. Zvláštní technické podmínky budou stanovovány pouze, pokud nenaruší průběh hospodářské soutěže a zároveň budou nákladově efektivní.
  • Do návrhu bylo vloženo ustanovení pro úpravu energetických služeb, které jsou poskytovány na základě uzavřené smlouvy. Směrnice o energetické účinnosti požaduje, aby takovéto smlouvy obsahovaly požadavky v ní uvedené, proto návrh obsahuje konkrétní náležitosti smluv se zaručeným výsledkem, jako je seznam opatření v oblasti energetické účinnosti, specifikace zaručených úspor nákladů nebo úspor energie, dobu trvání smlouvy, termíny a období pro zjišťování dosažené úspory nákladů nebo úspory energie. Základní premisou zaručeného výsledku je, že riziko za dosažení předjednané úspory energie nese poskytovatel. Jde spíše o administrativní úpravu podmínek, za kterých je služba uzavírána, aby došlo ke standardizaci úrovně jejich poskytování.
  • Návrh úpravy standardizuje formu zpracování SEK včetně vymezení cílů státu v oblasti strategického plánování v energetice. Podrobnosti a způsob zpracování SEK, včetně podrobností a struktury podkladů, budou nově stanoveny prostřednictvím nařízení vlády, jako tomu je již nyní v případě územních energetických koncepcí. Cílem této úpravy je standardizovat a formalizovat do budoucna proces a strukturu strategického celostátního plánování v oblasti nakládání s energií, včetně vymezení ukazatelů pro oblast bezpečnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti, jejichž prostřednictvím má být SEK vyjádřena a pomocí kterých se bude v stanovených intervalech (minimálně jednou za 5 let) provádět její vyhodnocení tak, aby bylo možné reálně posoudit stupeň naplňování SEK a jejího dopadu na dlouhodobé strategické cíle ČR i EU.
  • Ustanovení paragrafu 4 vymezuje účel ÚEK s tím, že má stanovit cíle a zásady nakládání s energií kraje, hlavního města Prahy nebo obce. Územní energetická koncepce má jako strategický dokument vytvářet podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie.
  • Zásadní novinka týkající se průkazu energetické náročnosti budovy (průkaz) je zavedení úlevy od povinnosti mít zpracovaný průkaz v případě prodeje či pronájmu budovy postavené před rokem 1947. Tato možnost je podmíněna písemnou dohodou obou stran. Úleva je nastavena převážně pro rodinné domy tam, kde je zpracování průkazu příliš finančně zatěžující.
  • Dále jsou rozšířeny případy, kdy je průkaz nutné zpracovat.
  • Státní energetická inspekce již nebude vydávat závazná stanoviska plnění požadavků na energetickou náročnost budov ve stavebních řízeních. Plnění bude dokládat samotný průkaz, za jehož zpracování nese zodpovědnost energetický specialista.

Zákon o právu na informace o životním prostředí

Ministerstvo životního prostředí vypracovalo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. V průběhu roku 2013 byla v mezirezortním připomínkovém řízení projednána tzv. velká novela informačních zákonů. Její součástí byl návrh koncepční změny spočívající v začlenění práva na přístup k informacím o životním prostředí podle speciálního InfŽP do obecného zákona svobodném přístupu k informacím, ale i řada dalších drobných úprav upřesňujících stávající dikci zákona. Projednávání novely bylo ovšem mj. z důvodu rozpuštění Poslanecké sněmovny přerušeno na půdě Legislativní rady vlády.

Jedním z okruhů zamýšlených změn bylo upřesnění právní úpravy zpřístupňování prostorových dat. Potřeba těchto dílčích legislativních úprav vyplynula z požadavků Evropské komise, která v rámci tzv. pilotního projektu upozornila na některé nedostatky při transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (směrnice INSPIRE). Předmětem kritiky Komise je jednak chybějící nebo nesprávná transpozice některých definic a pojmů, se kterými směrnice INSPIRE pracuje, avšak InfŽP je dosud explicitně nevymezuje, dále pak Komise upozorňuje na nesprávné provedení požadavku směrnice, aby důvody, pro které je možné odepřít zpřístupnění prostorových dat, byly vykládány restriktivním způsobem aj.

 

Předkládaný návrh mj. zavádí:

  • nové legální definice některých pojmů, např. metadata nebo služby založené na prostorových datech,
  • výslovný požadavek, aby metadata vždy zahrnovala rovněž informaci o výši úhrady za zpřístupnění prostorových dat, pokud je požadována 
  • pravidlo, podle kterého lze v případě průběžně aktualizovaných dat velkého objemu požadovat úhradu za prohlížecí služby založené na prostorových datech pouze tehdy, pokud tato úhrada slouží k zajištění zachování a údržby prostorových dat a zachování odpovídajících služeb založených na prostorových datech,
  • povinnost restriktivního výkladu důvodů odepření zpřístupnění prostorových dat

Materiál zahrnuje rovněž úpravu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Státní program EVVO bude vtělen do souhrnné Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jediného Akčního plánu Strategie VUR. Smyslem tohoto opatření je snižování administrativní náročnosti v oblasti EVVO.

 
Horní zákona a NP Šumava

Poslanci by měli dle návrhu programu schůze také projednat novelu horního zákona. Norma má za cíl vyloučit použití technologií tj. hydraulického štěpení hornin a podzemního zplynování uhlí, které nezaručují jistotu vyloučení kontaminace podzemních vod či neřízené procesy spalování. Vláda na své schůzi 2. července 2014 vyslovila s návrhem zákona nesouhlas a to i z důvodu, že nepovažuje za potřebné horní zákon v navrhovaném směru novelizovat. Stávající právní úprava ve spojitosti se státní energetickou a surovinovou politikou podle vlády poskytuje dostatečnou ochranu životního prostředí před negativními dopady průzkumu ložisek a těžby tzv. břidlicových plynů. Vláda dále uvádí, že se ve svém programovém prohlášení zavázala neumožnit další průzkum a následnou těžbu břidlicových plynů na území České republiky. Na minulé schůzi poslanci odhlasovali vyřazení tohoto bodu ze schůze, shodně dopadl i návrh zákona o NP Šumavě.

 

Vládní návrh zákona, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, a mění energetický zákon

Novela také reaguje na problematiku pravidel pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé vody mezi konečné spotřebitele, které jsou dosud obsaženy ve vyhlášce č. 372/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele. Tato vyhláška byla vydána na základě zmocnění obsaženém v § 98a zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon). Zde je uvedeno, že Ministerstvo pro místní rozvoj vyhláškou stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na teplo na vytápění a nákladů na poskytování teplé vody mezi konečné spotřebitele.

Zákonné zmocnění sice existuje, ale nelze tvrdit, že je naplněn požadavek obsažený v čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky, aby byl prováděcí předpis vydán také na základě zákona a v jeho mezích. Energetický zákon v podstatě žádné meze pro obsah zmíněné vyhlášky neupravuje. Za takové ustanovení byl až dosud považován § 78 odst. 5 tohoto zákona, který stanoví, že hodnoty naměřené a zjištěné dodavatelem a ceny v místě měření tvoří náklady na tepelnou energii, které se rozúčtují mezi konečné spotřebitele, jimiž jsou uživatelé bytů a nebytových prostorů. Ani toto ustanovení není odpovídajícím základem pro vydání prováděcího předpisu.

V současné době je již připraven návrh nové vyhlášky, která by měla nahradit výše uvedenou vyhlášku č. 372/2001 Sb. Ve snaze zamezit nesouladu mezi zákonným zmocněním k vydání takové vyhlášky a samotným obsahem vyhlášky tak, aby tento obsah odpovídal smyslu a účelu zákona, ve kterém je zmocnění obsaženo, bylo po projednání a odsouhlasení Ministerstvem průmyslu a obchodu rozhodnuto o zrušení původního zmocňovacího ustanovení v energetickém zákonu. Nadále by mělo být zmocňovací ustanovení upraveno v zákonu o službách. V tomto smyslu je vypracován i předložený návrh na dílčí novelu tohoto zákona.

Pokud by se nová vyhláška upravující podrobnosti rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé vody mezi konečné spotřebitele stala prováděcím předpisem zákona o službách, byl by naplněn i požadavek na komplexnost úpravy služeb spojených s užíváním bytu. Ve stejném termínu, jako se navrhuje účinnost novely zákona o službách, by měla být účinná i nová vyhláška upravující rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé vody mezi konečné spotřebitele.

Účinnost novely zákona o službách se navrhuje k 1. 1. 2015.
 

PSP ČR: od 10. 9. 2014 / 19. schůze (14hodin)

Názen předpisu Výsledek
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - prvé čtení  Út 21.10.-2.bod přikázán
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 301/ - prvé čtení St 29. 10., 4. bod přikázán
Návrh poslanců Michala Kučery, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení   
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 339/ - prvé čtení  Út 21.10.-1.bod přikázán
Senátní návrh zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 250/ - prvé čtení: St 29. 10., 8. bod Zamítnut
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 270/ - prvé čtení  Út 21.10.-3.bod

(mění §44a a 44b, tedy Díl 8 Nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky body 107 až 124 sněmovního tisku)

přikázán
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 308/ přikázán

 

29.10.2014 18:36

Rada pro životní prostředí: Cíle balíčku k oběhovému hospodářství jsou příliš ambiciózní

Řada států Evropské unie má výhrady k cílům odpadového hospodářství, tak jak je navrhla Evropská komise letos v červenci v balíčku k oběhovému hospodářství. Ministři mnoha členských států hodnotí tyto cíle jako příliš ambiciózní a ekonomicky obtížně realizovatelné.

Ministři životního prostředí států osmadvacítky včera diskutovali o návrhu Evropské komise na úpravu evropské legislativy pro nakládání s odpady a obaly. Komise navrhované změny v legislativě zveřejnila letos v červenci v balíčku k oběhovému hospodářství. Ten obsahuje např. návrh na zvýšení cíle pro recyklaci a opětovné použití komunálního odpadu v zemích EU do r. 2030 na 70 %, zvýšení recyklace u obalového odpadu na 80 % v roce 2030 nebo zákaz ukládání recyklovatelného odpadu na skládky od roku 2025.

„Předkládané cíle EU pro některé řešené oblasti jsou příliš ambiciózní, navíc řada členských států neví, zda se jim podaří splnit cíle v roce 2020. Česká republika obecně podporuje výrazné omezení skládkování a MŽP již zahájilo kroky tímto směrem. Stanovení ambiciózních cílů tak, jak je navrhuje Komise, by měla předcházet důkladná analýza ekonomických dopadů na stávající systémy odpadového hospodářství v jednotlivých členských zemích. Cíle by pak měly být nastaveny takovým způsobem, aby neohrozily jejich konkurenceschopnost a nevedly k nárůstu administrativní zátěže. Členským státům je třeba umožnit dostatečnou míru flexibility ve vazbě na rozdílnou situaci jejich odpadového hospodářství,“ shrnuje diskutovanou problematiku ministr Brabec.

Rada pro životní prostředí dále schválila, že do upravované hospodářsko-politické Strategie Evropa 2020 by se měla pro období 2010–2020 promítnout ochrana životního prostředí ve všech plánech hospodářství, konkrétně třeba v zaměstnanosti a růstu. Rada podpořila i efektivní využívání zdrojů, které přináší nejen jejich úsporu, ale zajišťuje i konkurenceschopnost a snižuje závislost států na surovinách. Evropská komise by měla prozkoumat možnost, jak využívání zdrojů zahrnout do právě revidované Strategie Evropa 2020.

Českou republiku reprezentoval na včerejší Radě pro životní prostředí ministr Richard Brabec.

 

 

Další informace:

Council calls for a 'greener' Europe 2020 strategy

Meeting in Luxembourg on 28 October, environment ministers adopted conclusions on 'greening' the European Semester and the Europe 2020 strategy.

The conclusions recognise that a greener economy contributes to long term prosperity, and highlight the need for a transition towards a resource efficient circular economy. In particular, they underline the need for:

  • better integrating resource efficiency in the Europe 2020 strategy, through the introduction of a non-binding aspirational target
  • taking into consideration circular economy principles and the potential for green employment in the European Semester
  • conducting a more structured and regular reporting on green skills, employment and growth as part of the joint employment report annexed to the annual growth survey
  • further developing the definition of green jobs, to avoid limiting it to jobs in 'green sectors'
  • improving the measurement methodology to better account for progress towards resource efficiency at national level
  • developing a system to asses natural resources, biodiversity and the ecosystem services they provide (EU natural capita)
  • providing a strengthened role of the environment ministers in the European Semester

These conclusions are part of the mid-term review of the 2020 strategy. Together with debates in other Council configurations, they will be the basis for a synthesis report to be endorsed by the European Council in December.

 

Other topics on the agenda

The Council also held a debate on a proposed directive on waste management. It focused on the level of ambition of the proposal, the need for further work on some of the measures included and the consideration of waste prevention and reuse issues.

Ministers discussed how to take forward the 2030 Climate and Energy framework agreed by the European Council last week. They also adopted conclusions defining the EU  position for the Lima conference, which will bring together the parties to the UN Framework Convention on Climate Change.

 

29.10.2014 15:06

Pozvánka: Účast veřejnosti v environmentálním rozhodování

Ústav státu a práva AV ČR, v.v.i. ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí ČR připravuje sérii vzdělávacích seminářů o nadcházející novelizaci zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a souvisejících zákonů, která nejen zásadně mění koncepci procesu posuzování vlivů, ale rovněž nově otevře řadu řízení týkajících se životního prostředí účasti veřejnosti.

Semináře budou komentovat mimo jiné nadcházející velkou novelizaci zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a souvisejících zákonů, která nejen zásadně mění koncepci procesu posuzování vlivů, ale rovněž nově otevře řadu řízení týkajících se životního prostředí účasti veřejnosti.

 

Zvláštní pozornost bude věnována účasti veřejnosti

  • v procesu posuzování vlivů,
  • v procesech podle stavebního zákona,
  • ve správních řízeních s environmentálním prvkem,
  • ve správním soudnictví.

 

Semináře se budou konat v sídle AV ČR (Národní 3, Praha 1) ve dnech 21.11., 28.11., 1. 12. a 5.12. 2014.

 

Přednášející:
JUDr. Hana Müllerová, Ph.D. - Ústav státu a práva AV ČR, v.v.i.
JUDr. Petra Humlíčková, Ph.D. - Katedra práva životního prostředí, Právnická fakulta UK v Praze

 

Více informací včetně přihlášení účasti na semináři naleznete ZDE
29.10.2014 12:43

Zrušení EIA na rozšíření Letiště Vodochody. Energetické štítky od 1. ledna 2015. Regulace vodárenství.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) potvrdilo zrušení ekologického posudku na rozšíření Letiště Vodochody. Znamená to pozastavení jeho výstavby. Podle ředitele letiště Martina Kačura bude případ pravděpodobně řešit Nejvyšší správní soud, řekl ČTK. Ministerstvo své rozhodnutí okomentuje v nejbližších dnech, čeká na oficiální potvrzení, že stanovisko bylo firmě Penta Investments, která letiště ovládá, doručeno.

 

Novinky ve štítkování domácích spotřebičů od 1. ledna 2015

Povinnost označovat elektrospotřebiče energetickým štítkem se od ledna 2015 rozšíří na odsavače par a elektrické i plynové trouby. Nově budou štítky při prodeji používat také internetoví obchodníci s domácími spotřebiči. Povinnost označovat spotřebiče štítkem, který vyjadřuje energetickou náročnost jejich provozu, byla již dříve zavedena u dalších spotřebičů. V předchozích letech byla zavedena u chladniček, myček nádobí, praček, vinoték, klimatizátorů a sušiček prádla. Od letošního září platí pro vysavače. Od 1. července 2017 by se měl dále snížit maximální příkon vysavačů uváděných na evropský trh na 900 Wattů. Od letošního září se smějí vyrábět pouze vysavače s příkonem do 1600 W. Druhou nejvýznamnější změnou od 1. ledna je zavedení povinného používání energetických štítků jako grafického souboru i při internetovém prodeji u všech zmíněných kategorií výrobků. Na tiskové konferenci to dnes uvedl generální ředitel Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů Radek Hacaperka.

 

Aktuální stanovisko SOVAK k regulaci vodárenství

Stanovisko navazuje na základní stanovisko SOVAK ČR k regulaci vodárenství z dubna 2014 a reaguje na aktuální stav přípravy dokumentu „Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství“. SOVAK ČR má za to, že na základě oficiálních a protokolárně stvrzených závěrů z jednání s Evropskou komisí ze srpna tohoto roku vyplývá, že Evropská komise považuje předběžnou podmínku za vypořádanou, bude-li pokračováno v implementaci podmínek pro žadatele dobíhajícího OPŽP a to s ohledem na fakt, že tuto variantu považuje za funkční a také ji byla v nezměněné formě představena v rámci vyjednávání o stávající verzi OPŽP. Ze strany EK lze tak požadavek na zřízení samostatného regulačního úřadu považovat za překonaný a podmínku blokující schválení OPŽP za vypořádanou. Více ZDE
 

Zdroj: ČTK, ČEZ

29.10.2014 08:26

Zpráva o stavu vodního hospodářství České republiky v roce 2013

Ministerstvo zemědělství ČR vydalo Zprávu o stavu vodního hospodářství České republiky v roce 2013. Publikace stručně označovaná jako "Modrá zpráva" informuje o stavu vodního hospodářství v roce 2013, obsahuje zejména popis stavu v hlavních ukazatelích. Modrá zpráva například uvádí že, celkem 93,8 %, tj. 9,854 milionů obyvatel České republiky bylo v roce 2013 připojeno na vodovody pro veřejnou potřebu, což nás řadí na srovnatelnou úroveň s nejvyspělejšími státy ve zpřístupnění pitné vody odpovídající vyžadovaným zdravotním kriteriím. V domech napojených na kanalizaci žilo v loňském roce celkem 8,7 milionů obyvatel České republiky, což je 82,8 % z celkového počtu obyvatel. Z vod vypouštěných do kanalizace (bez vod srážkových) bylo 97,4 % čištěno. V roce 2013 byla dle šetření Českého statistického úřadu průměrná cena bez DPH pro vodné 33,70 Kč/m3 a průměrná cena pro stočné představuje po zpřesnění metodiky výpočtu 29,20 Kč/m3.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Úsek vodního hospodářství připravil aktualizované znění publikace s názvem „Technickobezpečnostní dohled nad vodními díly – vybrané informace pro vodoprávní úřady a vlastníky vodních děl“, které přináší informace o procesu a způsobu zajišťování technické bezpečnosti vodních děl a s tím spojených povinností plynoucích z platné legislativy. Více ZDE

 

 

Dokument ke stažení:

Zpráva o stavu vodního hospodářství České republiky v roce 2013


 

 

29.10.2014 07:59

SÚJB povolil umístění nových bloků v Temelíně

Dne 22. října 2014 SÚJB v souladu s atomovým zákonem č. 18/1997 Sb. povolil umístění jaderných zařízení 3. a 4. blok v lokalitě Temelín, čímž završil správní řízení zahájené na základě žádosti ČEZ, a.s. dne 30. listopadu 2012.

Žadatel o povolení, ČEZ, a.s. v průběhu správního řízení zohlednil požadavky české legislativy a mezinárodní dobré praxe pro tuto fázi licenčního procesu natolik uspokojivě, že Státní úřad pro jadernou bezpečnost neshledal žádné vážné důvody, které by bránily vydání povolení k umístění dvou nových jaderných bloků v lokalitě Temelín.

Rozhodnutí SÚJB, které se vztahuje k povolení dvou jaderných bloků - každý s heterogenním tlakovodním reaktorem o výkonu do 1700 MWe - obsahuje řadu podmínek. SÚJB jej vydal po posouzení zákonem vyžadovaných dokumentů, zejména Zadávací bezpečnostní zprávy pro nový jaderný zdroj 3. a 4. blok v lokalitě Temelín a Analýzy potřeb a možnosti zajištění fyzické ochrany.

Celé Rozhodnutí SÚJB bude zveřejněno po nabytí právní moci.

 

Zdroj: SÚJB

28.10.2014 17:35

Připomínky: Věcný záměr zákona o odpadech

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí předložilo do připomínkového řízení návrh věcného záměru zákona o odpadech. Platný zákon o odpadech č. 185/2001 Sb. řídí odpadové hospodářství v České republice více než dvanáct let. Zákon o odpadech se tak postupem času stal značně komplikovaným a nepřehledným. Oblast odpadového hospodářství  již nebude komplexně upravena jednou právní normou, ale bude rozdělena, a to na zákon o odpadech a zákon o výrobcích s ukončenou životností. Předpokládané datum nabytí účinnosti zákona o odpadech je 1. leden 2016.

Důvodem pro vytvoření dvou samostatných předpisů není jen snaha o zpřehlednění právní úpravy, ale také důvody praktické. Evropské směrnice týkající se výrobků s ukončenou životností jsou velmi často novelizovány a pro provedení jejich transpozice vždy musí být novelizován celý zákon o odpadech, ačkoliv se změny týkají pouze části zákona upravující vybrané výrobky.

 

Program předcházení vzniku odpadů ČR spolu s Plánem odpadového hospodářství a připravovaným odpadovým zákonem představují klíčové dokumenty, které budou ovlivňovat budoucí směřování odpadového hospodářství ČR.

 

Základem pro přípravu věcného záměru zákona byly vedle platného znění zákona o odpadech i Rozšířené teze rozvoje odpadového hospodářství v ČR, které byly schváleny vládou v srpnu roku 2010. Tyto teze byly výsledkem dohody klíčových zástupců oblasti odpadového hospodářství. Ve věcném záměru bylo přihlédnuto i k aktualizované Strategii rozvoje nakládání s odpady v obcích a městech ČR z května roku 2011, která byla zpracována Svazem měst a obcí ČR a Asociací krajů ČR a komplexně řeší odpadové hospodářství z pohledu obcí a krajů.

Účelem nové právní úpravy je komplexně upravit problematiku odpadového hospodářství počínaje předcházením vzniku odpadu přes různé způsoby nakládání s ním po pravidla jeho odstraňování, a to s ohledem na prosazení hierarchie nakládání s odpady a při zajištění co nejvyšší míry ochrany životního prostředí a lidského zdraví za současné sociální únosnosti a ekonomické udržitelnosti. Upravují se i práva a povinnosti osob při nakládání s odpady a působnost orgánů veřejné správy v odpadovém hospodářství.

 

Další informace a podklady najdete ZDE

 

28.10.2014 17:22

Emise skleníkových plynů jsou v EU nejnižší od roku 1990

Evropská komise dnes ve spolupráci s Evropskou agenturou pro životní prostředí vydala výroční zprávu o pokroku v oblasti klimatické politiky EU. Dle výsledků zprávy došlo v EU v roce 2013 ke snížení emisí skleníkových plynů o 1,8 % a bylo tak dosaženo vůbec nejnižší úrovně emisí od roku 1990. Dle odhadů by se při pokračujícím trendu mohlo dosáhnout dokonce lepších výsledků, než byly stanoveny ve strategii pro rok 2020. Celou zprávu naleznete ZDE

 

 

Zdroj: CEBRE

 

28.10.2014 16:54

Pozvánka na semináře: 100+1 aneb o závit dál

Projektujete, schvalujete, realizujete kusové vodohospodářské výrobky a chcete získat rychle přehled o novinkách v oboru, chcete vědět, která je nejlevnější fungující domovní čistírna, jak vyřešit podle nejnovějších poznatků odvádění odpadních vod z objektů obývaných občasně, jak splnit požadavky na nízké odtokové parametry u lapáku tuků, nebo se elegantně vypořádat s požadavky na využití dešťové vody nebo na recyklaci šedých vod? Tak pro Vás jsou určeny semináře 100+1. Více ZDE

 

28.10.2014 06:36

EEA: Výroba a spotřeba v EU vyžaduje zásadní změnu

Výroba a spotřeba v zemích EU má rozsáhlé negativní dopady na životní prostředí i za hranicemi EU28. Současné vzorce výroby a spotřeby je proto třeba v zájmu zachování trvalé udržitelnosti evropské ekonomiky zásadně přehodnotit. Přechodem k tzv. zelené ekonomice, se zaměřením na globální environmentální dopady výroby a spotřeby v EU, se zabývá zpráva Environmental indicator report 2014, Environmental impacts of production-consumption systems in Europe, kterou zpracovala Evropská agentura pro životní prostředí (EEA). Zpráva byla vydána ve dnech konání Globálního fóra pro zelený růst, které se konalo v Kodani ve dnech 20. – 21.  října 2014.

Zpráva uvádí, že přibližně polovina tlaků na životní prostředí způsobených spotřebou v EU se projevuje mimo území EU, neboť země EU dováží produkty a suroviny, s jejichž získáváním jsou spojeny zátěže životního prostředí. Jedná se zejména o změny ve využití území, spotřebu přírodních zdrojů a energie a produkci znečištění do ovzduší a do vod. V případě primárních surovin evropská ekonomika dováží osminásobně více surovin (v hmotnostních jednotkách) než vyváží, a je tedy na importu surovin značně závislá.

Ačkoliv globální efekt spotřeby v EU může být i pozitivní, např. v podobě nových pracovních míst a růstu ekonomiky exportujících zemí, jeho negativními aspekty spočívají kromě vlivu na životní prostředí v plýtvání levnými výrobky z dovozu, ve zvyšování množství odpadů v produkčním řetězci a v růstu spotřeby energie. Rámcovým cílem politiky životního prostředí EU, jenž je formulován v 7. Akčním programu EU pro životní prostředí do roku 2020 „Spokojený život v mezích naší planety“.

 

Dokument ke stažení:

Environmental indicator report 2014

 

Zdroj: CENIA

27.10.2014 14:45

Vláda schválila Program předcházení vzniku odpadů a výši prostředků na podporované zdroje v roce 2015

PROGRAM PVO KE STAŽENÍ! Vláda ČR dnes schválila Program předcházení vzniku odpadů ČR. Program předcházení vzniku odpadů ČR spolu s Plánem odpadového hospodářství a připravovaným odpadovým zákonem představují klíčové dokumenty, které budou ovlivňovat budoucí směřování odpadového hospodářství ČR. Na Programu se podíleli zástupci municipalit a průmyslu, projednáván byl s odborníky i dotčenými institucemi. Ve finální podobě bude předán Evropské komisi a v následujícím období se zahájí realizace schválených opatření.

Vláda také dnes schválila návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2015. Na podporu tak půjde příští rok skoro 16 mld. Kč.

 

Připomínáme, že začátkem října České ekologické manažerské centrum uspořádalo na toto téma první národní konferenci. Audiovizuální záznam, prezentace, výstupy a další informace najdete ZDE.

 

 

Problematika předcházení vzniku odpadů má velice široký obsah. Komplexní Programy předcházení vzniku odpadů se netýkají pouze sektoru nakládání s odpady, ale rovněž těžebního sektoru a výrobního průmyslu, návrhářů a poskytovatelů služeb, vzdělávání a osvěty, veřejné i soukromé spotřeby. Tento rozměr je zapotřebí vnímat při přípravě cílů a opatření, která mají vést k činnostem skutečně předcházejícím vzniku odpadů a z pohledu vývoje a kontroly v budoucích letech. Musí být zároveň smysluplně a prokazatelně správně vyhodnocovány.

Prevenční přístupy v oblasti odpadového hospodářství nejsou ničím zásadně novým a již dlouhodobě jsou začleňovány do strategických dokumentů Evropského společenství. Některé členské státy Evropské unie zavedly programy předcházení vzniku odpadů mnohem dříve, než přikazuje směrnice o odpadech.

Program odpadové prevence má přispět ke stabilizaci produkce odpadů a následnému postupnému snižování jejich množství. Dokument se skládá z analytické a návrhové části. Část analytická popisuje strategický a legislativní rámec, výchozí situace v naplňování opatření a kroků vedoucích k předcházení vzniku odpadů, analýzu vybraných toků odpadů. Návrhová část se podrobněji zaměřuje na vybrané toky odpadů: komunální odpad, biologicky rozložitelný odpad, odpad z potravin, odpady stavební a textilní a výrobky na konci životnosti, jakými jsou například obaly, elektro, baterie, akumulátory.

„Evropská směrnice z roku 2008 uložila členským státům vytvořit Národní programy předcházení vzniku odpadů do prosince 2013, takže opět doháníme skluz předchozích vlád. Náš nový prevenční odpadový program mapuje situaci, která se v České republice nikdy dříve neřešila, proto jeho výstupy ukazují na potřebu získání analytických a metodických nástrojů pro sledování toků, zejména u textilu a potravin. Na národní úrovni je zapotřebí podpořit funkci potravinových bank, domácího a komunitního kompostování. A dále investovat do výzkumu a do osvěty veřejnosti, zejména pak do informovanosti o jednotlivých složkách komunálního odpadu,“ informoval ministr životního prostředí Richard Brabec.

Program předcházení vzniku odpadů ČR je víceletý koncepční dokument se stanoveným 1 hlavním strategickým a 12 dílčími cíli a 26 opatřeními, který by měl být dle zmíněné evropské směrnice průběžně vyhodnocován a revidován (v hodnotící zprávě nového Plánu odpadového hospodářství na období 2015 – 2020), nejpozději však do šesti let od jeho schválení. Převážná většina opatření by měla být splněna nejdříve v roce 2020.

Na Programu předcházení vzniku odpadů ČR se podíleli zástupci municipalit a průmyslu, projednáván byl s odborníky i dotčenými institucemi. Ve finální podobě bude předán Evropské komisi a v následujícím období se zahájí realizace schválených opatření.

Jedním z trendů prevence vzniku odpadů, zpracovaných v „Programu“, je podpora opětovného použití výrobků a činností k němu vedoucích, a to prostřednictvím ekonomických nástrojů, kritérií pro veřejné zakázky a dalších opatření. V ČR zatím není vybudovaný systém zařízení pro přípravu opětovného použití, proto se předpokládá vytvoření sítě zařízení podobného typu. Způsob fungování center pro předcházení vzniku odpadů musí být specificky pro podmínky ČR teprve nastaven. Podobná centra jsou rozšířena v některých zemích EU např. Velká Británie nebo Belgie a z jejich zkušeností budeme vycházet a zároveň se i učit. Podpora „znovupoužití“ si podle předpokladů vyžádá i vhodnou legislativu.

S finančním zajištěním realizace opatření nového Programu předcházení vzniku odpadů se samozřejmě počítá v novém Operačním programu Životní prostředí 2014–2020 (Specifický cíl 1, prioritní osy 3 – Předcházet vzniku odpadů a snížit vliv nebezpečných vlastností odpadů). Další prostředky na prevenci vzniku odpadů se připravují z národních programů Státního fondu životního prostředí. Zaměření na výzkum a vývoj odpadové prevence budou součástí programů Technologické agentury ČR.

 

Přehled cílů PVO:
  • Po celou dobu realizace Programů předcházení vzniku odpadů zajistit komplexní informační podporu o problematice včetně zavedení problematiky předcházení vzniku odpadů do školních osnov, výzkumných programů a výchovných, osvětových a vzdělávacích aktivit související s ochranou a tvorbou životního prostředí.
  • Zajistit účinné zapojení státní správy na všech úrovních do problematiky předcházení vzniku odpadů s cílem postupného snižování množství odpadů při výkonu státní správy.
  • Vytvořit podmínky a nastavit motivační prvky pro snižování surovinových a energetických zdrojů ve výrobních odvětvích a zvyšování využívání druhotných surovin v souvislosti s dalšími strategickými dokumenty, zejména Surovinovou politikou ČR a Politikou druhotných surovin ČR a v návaznosti na Plán odpadového hospodářství ČR.
  • Podpořit všemi dostupnými prostředky zavádění nízkoodpadových a inovativních technologií šetřící vstupní suroviny a materiály a podpořit výrobní a průmyslovou sféru ve snaze optimalizovat procesy řízení výroby z hlediska naplnění cílů programů.
  • Na všech úrovních podpořit, propagovat a dostatečně informovat o dostupných dobrovolných nástrojích (dobrovolné dohody, systémy environmentálního řízení, environmentálního značení, čistší produkce s cílem jejich postupného rozšiřování).
  • V souvislosti s jednotlivými cíli Programů, s cíli jiných programů a politik životního prostředí a s požadavky orgánů Evropské unie zajistit vhodné legislativní prostředí pro realizaci Programů.
  • Věnovat maximální pozornost odpadům z potravin a vytvořit podmínky pro postupné snižování těchto odpadů na všech úrovních potravinového cyklu (fáze výroby potravin včetně jejich uvádění na trh a konzumace).
  • Vytvořit podmínky ke stabilizaci produkce jednotlivých složek komunálního odpadu a následnému snižování na všech úrovních veřejné správy a na úrovni občanů.
  • V součinnosti s dalšími strategickými dokumenty vytvořit podmínky ke stabilizaci produkce nebezpečných odpadů, stavebních a demoličních odpadů, textilních odpadů a odpadů z výrobkových směrnic s výhledem reálného snižování jejich produkce v následujících letech.
  • Podporovat využívání servisních a charitativních středisek a organizací za účelem prodlužování životnosti a opětovného používání výrobků a materiálů.
  • Zvýšit aktivní úlohu výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti podpory Programu předcházení vzniku odpadů
  • Zvýšit účinnost prosazování problematiky předcházení vzniku odpadů v aktivitách a činnostech kolektivních systémů a systémů zpětně odebíraných výrobků.
  • Zajistit realizaci potřebných analytických podkladů a hodnotících nástrojů za účelem vyhodnocování účinnosti Programů předcházení vzniku odpadů a posouzení dosažených pokroků dílčích prevenčních opatření a cílů.

 

V roce 2015 půjde na podporované zdroje 16 mld. ze státního rozpočtu

Ministerstvo průmyslu a obchodu poslalo na začátku října do zkráceného připomínkového řízení návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2015. MPO navrhuje, aby byl pro rok 2015 vyčíslen požadavek na státní rozpočet ve výši 15,7 mld. Kč. Tato výše odpovídá prostředkům vyhrazeným pro podporu podporovaných zdrojů energie v kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu. Protože pro rok 2015 musí vláda stanovit prostředky státního rozpočtu do 31. října 2014, navrhuje se účinnost nařízení vlády dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů. Vláda dnes nařízení schválila.

Nařízení vlády se vydává podle § 28 odst. zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie. Jedním z ustanovení tohoto zákona je "zastropování" maximální výše ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny, kterou bude hradit zákazník v ceně elektrické energie. Toto nařízení zamezuje dalšímu zvyšování ceny elektrické energie, což mávýznamný pozitivní efekt především pro český průmysl a udržení jeho konkurenceschopnosti. Náklady na podporu elektřiny z podporovaných zdrojů, které nehradí v rámci ceny elektřiny zákazník, budou uhrazeny ze státního rozpočtu.

ERÚ zaslal dne 23. září 2014 na Ministerstvo průmyslu a obchodu vyjádření, kde na základě regulačních výkazů a plánů operátora trhu, povinně vykupujících a provozovatelů distribučních soustav předpokládá, že státní dotace pro rok 2015 by měla tvořit částku 13,814 mld. Kč.

V uvedeném vyjádření však následně ERÚ uvádí, že hodnota bude dále upřesňována na základě vyhodnocování cen silové elektřiny, výkupních cen a zelených bonusů a plánů výroby podporovaných zdrojů energie. Dále je podle ERÚ také ještě neukončená diskuze s operátorem trhu o způsobu vypořádání korekčního faktoru.

Na základě uvedeného vyjádření ERÚ a s vědomím změny nového systému výběru plateb na podporu elektřiny v regulované ceně elektřiny od zákazníků, které by měla (podle předpokladu novely energetického zákona nacházející se nyní v legislativním procesu) nastat během roku 2015,a v rámci této změny systému bylo na jednání předsedy vlády a místopředsedů vlády z června tohoto roku rozhodnuto o zvýšení účasti státního rozpočtu na úhradě celkových nákladů na podporu  elektřiny a to o 2,4 mld. Kč v roce 2015 (oproti současnému stavu) na druhou polovinu tohoto roku a dále o 4,8 mld. Kč na rok 2016 a dále (oproti současnému stavu) se navrhuje ponechat v nařízení vlády hodnotu 15,7 mld. Kč. Případné rozdíly v této částce budou zohledněny v následujících obdobích.

 

Výsledek jednání vlády 27.10.2014: Návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2015 - Schváleno.

 

 

Dokument ke stažení:

 

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE