Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

13.10.2014 08:06

E15: Westinghouse se chce v Česku podílet na stavbách jaderných zdrojů

Americko-japonská společnost Westinghouse Electric Company nabídla České republice, že by financovala část výstavby nových jaderných zdrojů. Kontakt s firmou potvrdila i ministerstva financí a průmyslu, která společnost s nabídkou oslovila. Westinghouse již podobný model využívá v Bulharsku a Británii. V Bulharsku se Westinghouse podílí na rozšíření Jaderné elektrárny Kozloduj, kde pro nový blok dodá veškeré vybavení, projekční a inženýrské práce a palivo. V Británii pak v červnu získal majoritní akcionář Westinghouse, japonská společnost Toshiba, 60procentní podíl v jaderné společnosti NuGeneration Ltd. Ta v zemi připravuje stavbu tří jaderných reaktorů Westinghouse v lokalitě Moorside. Elektrárna by podle plánu měla zahájit v roce 2024. Více ZDE

 

Zdroj: E15

13.10.2014 07:56

Kacita úložiště jaderného odpadu v Litoměřicích je ze dvou třetin naplněna, chystá se rozšíření

Úložiště jaderného odpadu ve vápencovém dolu Richard v Litoměřicích je po padesáti letech provozu naplněno zhruba z pětašedesáti procent. Při současném tempu by bylo plné asi v roce 2030, správa úložišť proto připravuje plán na zvýšení kapacity. Do původně vápencového dolu, v němž na konci druhé světové války nacisté vybudovali tajnou továrnu, se vozí kontaminovaný odpad ze zdravotnictví, zemědělství, průmyslu. Ročně se v Richardu uloží průměrně 300 obalových souborů s odpady. Samotné odpady se dávají do stolitrových sudů. V Richardu se skladuje také vyhořelé jaderné palivo, které se odveze pryč po vzniku hlubinného úložiště. Radioaktivní odpad se vozí také do úložiště Bratrství v Jáchymově, které je však menší a jeho kapacita se blíží konci. Loni podala správa úložišť žádosti o stanovení průzkumného území u sedmi míst, které jsou momentálně v Česku vybrány jako předběžně vhodné. Více ZDE

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

 

10.10.2014 17:49

Speciál k odpadovému hospodářství - úplné odpovědi ČAOH pro Lidové noviny

NOVĚ REAKCE MŽP! ČAOH: Redakce Lidových novin oslovila Českou asociaci odpadového hospodářství s celkem 16 zajímavými dotazy na vývoj odpadového hospodářství v ČR. Důležitým tématem bylo i navrhované konrotverzní 100% zdražení odpadů. Je to nutné? Komu to vyhovuje? jaké jsou další souvisloti odpadového hospodářství v ČR? I tyto odpovědi naleznete v reakci Petra Havelky, ředitele ČAOH na dotazy Lidových novin. Z důvodu definovaného omezení prostoru nebyly v tisku finálně využity všechny odpovědi - jejich plné znění, včetně všech dotazů naleznete níže v textu. Dotazy kladl Vladimír Kaláb, redaktor Lidových novin.

 

Které tři největší problémy tíží odpadové hospodářství v Česku?

1) Firmy zajišťující v ČR svoz, recyklaci a další nakládání s odpady dlouhodobě vnímají jako zásadní problém postupný tlak na centralizaci řízení toků odpadů a odpadového hospodářství jako takového. K prosazení těchto myšlenek byla cca před 4 lety formulována tzv. strategie Integrovaných systémů nakládání s odpady (ISNO) v českém specifickém pojetí. ČAOH k této velmi rizikové cestě, která je mimo jiné úzce spojena s plány na výstavbu spaloven odpadů, formulovala podrobně základní rizika jako citelné zdražení služeb, omezení tržního prostředí, technologická stagnace, omezení zaměstnanosti, snížení konkurenceschopnosti apod. Podrobnosti k tomuto lze nalézt na webu ČAOH.                  

2) Prakticky jediný závazný parametr z platné legislativy EU, s jehož splněním může mít ČR problémy je omezení skládkování biologicky rozložitelných odpadů (BRO). Všechny ostatní parametry ČR dlouhodobě plní a v některých jsme dokonce na předních příčkách v rámci EU. U tohoto parametru však ČR doplácí na chybu v datech, která byla do EU odeslána ke srovnávacímu roku 1995. Dlouhodobě existuje široká odborná shoda, že by ČR měla, podobně jako jiné státy, původní prokazatelně chybnou hodnotu korigovat. V takovém případě by ČR plnila i tento cíl. MŽP souhlasí s možností ohlášení korekce dat. K tomuto kroku však zatím nepřistoupilo.

3) Často se říká, že ČR má problém s vysokou mírou skládkování. Z dat Eurostatu plyne, že v ČR se skládkuje 174 kg/občan/rok. Více skládkují např. UK, Finsko, Itálie, Slovinsko, Slovensko, Španělsko, Portugalsko, Irsko a další. ČR se navíc daří míru skládkování progresivně snižovat, kdy data MŽP ukazují, že za posledních pět let kleslo množství skládkovaného odpadu o cca 1 milion tun, a to bez jakéhokoli navýšení poplatků (zdroj MŽP - Statistická ročenka ŽP 2012). ČAOH samozřejmě doporučuje v tomto trendu pokračovat. Chceme odpady dále zpracovávat, zvýšit podíl recyklace a materiálového využití a z energeticky hodnotné části upraveného odpadu vyrábět paliva z odpadů využitelná v k tomu určených energetických zdrojích (cementárny, teplárny, elektrárny). Jako ti, kdož úpravu odpadů a recyklaci v ČR zajišťují a fyzicky provádí, víme, že k těmto cílům není třeba citelného navýšení poplatků, tak jak je stále účelově navrhováno do nové legislativy. Návrhy na účelové citelné zdražení poplatků opět souvisí zejména s cestou výstavby nových spaloven, jakožto prakticky nejdražšího způsobu zpracování odpadů.

 

Jak lze tyto problémy odstranit?

ISNO - Ponechat odpadové hospodářství v doposud funkčním tržním prostředí bez umělých regulačních nástrojů, které sektor pouze zbytečně prodraží. Tlaky na centralizaci řízení toků odpadů jsou výhodné zejména pro mamutí zařízení, která by potřebovala velké množství odpadů a širokou svozovou oblast.

BRO – MŽP by mělo využít široké odborné shody a korigovat ohlášená chybná data k BRO týkající se roku 1995, podle kterých se vypočítávají budoucí cíle. Když nyní cíle počítáme podle prokazatelně chybných dat z roku 1995, je zřejmé, že původci odpadů, tedy obce, občané a firmy zaplatí ke splnění definovaných cílů zbytečně více peněz.

Poplatky - Ano omezujme skládkování, podporujme recyklaci a další úpravy odpadů. Ale hledejme cesty efektivní, takové, které budou mít co nejmenší dopad na peněženky občanů. Lidé a obce nejsou připraveni platit zvažované až o 100% navýšené poplatky za skládkování, které chce MŽP opakovaně prosadit. ČAOH upozorňuje na to, že 100% zdražení je zbytečné a pro obce neakceptovatelné. Dosavadní trendy ukazují, že zdražení není třeba a pokud zde bude politická potřeba zdražení, pak z odborného hlediska pro recyklaci zcela dostačuje zdražení na max. 700 Kč v roce 2020.

 

Co v tomto směru podniká ČAOH, resp. kdo může tyto problémy vyřešit?

ČAOH je co se týká vývoje legislativy odpadového hospodářství velmi aktivní, a to i mediálně, kdy se snažíme veřejnost průběžně informovat o tom podstatném, co se děje. K jednotlivým problematikám dáváme MŽP a zákonodárcům informace přímo z praxe tak, aby věděli, jak se mohou navrhovaná opatření projevit, co je smysluplné, co nikoli, kolik bude co stát apod. Co je důležité, ČAOH také vždy nabízí konstruktivní řešení daného problému, takové, u kterého víme, že může být funkční v praxi. Tím odpovědným je však MŽP a záleží na něm, jestli pohled z praxe nakonec vyslyší, či nikoli.

 

Jak se vyvíjí objem odpadů v Česku dle kategorií (domovní, resp. komunální, průmyslový, chemický, nebezpečný, tříděný – papír, plasty, sklo) v období 1989 – 2014?

V tomto směru má cenu hovořit o vývoji za cca posledních 11 let, kdy se vedou srovnatelné statistiky a kdy ČR přešla na systém odpadového hospodářství dle práva EU. Data MŽP ukazují, že celková produkce odpadů od roku 2003 poklesla o cca 15 %. Postupný pokles v produkci je viditelný i u jednotlivých skupin odpadů. Nenaplnily se vize např. Svazu měst a obcí z roku 2008, že produkce komunálních odpadů bude citelně růst. Je to logické, i legislativa EU nově zavádí sérii opatření, aby produkce odpadů ještě dále klesala, a jednotlivé státy to budou muset zajistit. To, co postupně narůstá, je míra třídění, recyklace odpadů a jejich energetické využití. A zde je opět dobré připomenout, že toto se daří bez potřeby citelného navýšení poplatků lidem. Ptáme se tedy, co jsou objektivní důvody pro navrhované 100% zdražení?

 

Jaká je pozice Česka ve srovnání s ostatními státy EU v oblasti hospodaření s odpady?

Prioritou EU je co nejnižší produkce odpadů. V tomto parametru jsme šestí nejlepší v Evropě. Mezi špičku čtyř nejlepších patříme i v třídění a využití odpadů z obalů. Další pozitivní věcí je, že v ČR se dlouhodobě daří využít dokonce cca 78 % všech odpadů. V tomto jsme sedmí nejlepší v EU. Co se týká skládkování, jak již bylo uvedeno výše, patříme se 174 kg na osobu a rok k evropskému průměru a z postkomunistických států ukládáme na skládky prakticky nejméně. Je samozřejmě třeba tyto trendy udržet a stále zlepšovat, ale realita je taková, že odpadové hospodářství v ČR je kvalitní, srovnatelné s Evropou a ceny, za které se nám daří dosahovat pozitivních výsledků, jsou citelně nižší, což je pro občana věc velmi důležitá. Do budoucna chceme v souladu s pozicí EU dále navýšit zejména materiálové využití komunálních odpadů, to se nyní daří z více než 30%.

 

Kolik firem a kolik lidí se v Česku zabývá svozem, likvidací a zpracováním odpadů, jak se tyto počty vyvíjejí v čase?

ČAOH nevede tato čísla za celou ČR, ale mohu vám sdělit čísla týkající se naší členské základny. ČAOH sdružuje přes 80 firem zabývajících se odpadovým hospodářstvím, což v reálu znamená cca 65 % trhu. Členské firmy zaměstnávají cca 7000 pracovníků a poskytují služby cca 80 000 firem, jakožto původcům odpadů a milionům obyvatel prostřednictvím smluv s obcemi.

 

Jak velký je trh odpadového hospodářství v Česku (velikost tržeb všech podniků v oblasti odpadového hospodářství), jak se vyvíjí v čase?

Opět sdělím data týkající se pouze ČAOH. Členové naší asociace mají v součtu obrat mezi 17 – 20 miliardami korun ročně.

 

Jak vysoké jsou zisky firem v oblasti odpadového hospodářství?

Tento druh informací nemá ČAOH k dispozici, neboť se nezabýváme ekonomickými výsledky konkrétních členů.

 

Má Česko dostatečné (nedostatečné – přebytečné) kapacity na likvidaci a zpracování odpadu, jak je na tom Česko ve srovnání s kapacitami států EU?

Dle Statistické ročenky MŽP rok 2012 jsou kapacity zařízení na úpravu, zpracování a další nakládání s odpady dokonce násobně vyšší, než je celková roční produkce odpadů. K významnému navýšení počtu odpadářských zařízení a jejich kapacit došlo v posledních 5-6 letech, to jak díky investiční aktivitě firem, tak díky dotačnímu programu OPŽP. Vysoké celkové zpracovatelské kapacity máme i ve srovnání s EU. Někteří mohou namítnout, že v ČR je ve srovnání s bohatými západními státy méně spaloven. Je však otázkou, zda je to nevýhoda, či výhoda. EU nyní řeší problém s citelným přebytkem kapacit spaloven a s potřebou zásadního navýšení cílů recyklace. V tomto směru proto EU opakovaně sdělila, že není naladěna na poskytování dotací do nových spaloven v ČR a že se má ČR zaměřit spíše na další úpravy odpadů. K dotacím dále ČAOH obecně sděluje, že pokud již jsou stávající kapacity odpadářských zařízení násobně vyšší než celková produkce odpadů, pak je zde problém s naléváním dalších dotací do tohoto sektoru. Tyto umělé prostředky budou dále deformovat trh, ceny a bude zde riziko nesplnění udržitelnosti mnoha projektů z důvodu nedostatku odpadů. V tomto směru navrhujeme raději bezhotovostní půjčky, které tržní prostředí v takové míře nedeformují. Dotace je vhodné směřovat spíše do problematik, které samy nevydělají na potřebné investice, jako např. sociální služby, vzdělání, kultura, zateplení, ochrana ovzduší, silniční síť, apod.

 

Které jsou největší firmy v oblasti odpadového hospodářství v Česku (10 největších dle tržeb)?

Ani zde ČAOH nedisponuje srovnáním všech subjektů ani dle počtu zaměstnanců, ani dle velikosti tržeb. Obecně ale lze uvést, že mezi největší odpadové firmy v ČR patří – .A.S.A., AVE CZ odpadové hospodářství, Marius Pedersen, Pražské služby, Rumpold, Sita CZ, Komwag, Purum, Compag, OZO Ostrava, Becker Bohemia, AMT Příbram a další.

 

Proč jsou největší firmy v oblasti odpadového hospodářství zahraniční (.A.S.A., Marius Pedersen) – je-li pro ně český trh lukrativní, proč se neangažovaly české subjekty?

Širší zastoupení velkých zahraničních firem je historicky způsobeno zčásti vysokou potřebou vstupních investic do původního odpadového hospodářství v ČR, které do roku 1989 prakticky neexistovalo. Firmy do ČR přinesly know-how a nemalé investice do vybudování kvalitní svozové sítě, do sítě zařízení na úpravu odpadů, apod. Ale v ČR nyní působí i významné české firmy jako AMT Příbram, OZO Ostrava, Transform Lázně Bohdaneč, Ekodepon, Purum či Aston. Jedna z největších odpadových firem v ČR AVE CZ se v minulém roce také stala českou společností.

 

Který region v Česku produkuje nejvíce odpadů (proč?), který nejméně (proč?), mění se v čase pořadí regionů v objemu produkce odpadů?

Obecně vysoký podíl vznikajících odpadů při srovnání jednotlivých regionů je logicky ve více zalidněných oblastech. Proto vysokou produkci odpadů má hlavní město Praha, Středočeský kraj, Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj apod. Naopak menší produkce je v kraji Karlovarském, na Vysočině, či v Libereckém kraji.

 

Jak se vyvíjí výše poplatků za svoz domovního odpadu?

Výše poplatků za komunální odpad je v čase poměrně stabilní a ve srovnání s Evropou nižší, což je velmi dobrá zpráva pro občany. Podstatné je, že v ČR umíme provozovat kvalitní odpadové hospodářství za akceptovatelné ceny a že se nám daří se dlouhodobě držet na dobrých příčkách v Evropském srovnání jednotlivých parametrů. Na druhou stranu pro navyšování poplatků za odpady není v obcích příliš prostor. Občané nechtějí za odpady platit více, a pokud obce zvýší poplatky, citelně se zvýší i míra nedoplatků. Obce, které to po změně zákona o místních poplatcích zkusily v roce 2012 (byla jich menšina), a to byť mírně o cca 100 Kč, následně zjistily, že nevybraly více a naopak se jim zvýšily problémy s černými skládkami. Část z nich následně poplatky opět snížila. Poplatek za odpady je velmi citlivá věc. Není to jako s cenou vody, či elektřiny, kdy vám někdo může odpojit přípojku. Odpad budete produkovat stále.

 

Kde jsou poplatky za svoz domovního odpadu nejvyšší, kde nejnižší a proč?

Toto srovnání by nebylo relevantní, neboť různé obce si objednávají různé služby a mají svá různá specifika. Služby se liší podle požadavků obcí co do hustoty sběrných nádob, intervalu svozu, počtu tříděných komodit, obslužnosti lokalit, vzdálenosti zpracovatelských zařízení apod. Pokud by se o zjednodušené srovnání někdo pokoušel, pak je zřejmé, že výsledné údaje budou z hlediska statistického zatíženy vysokou chybou s ohledem na nemožnost prostého srovnání jednotlivých služeb.  Zjednodušeně řečeno, je obtížné srovnávat cenu jablek a hrušek. Lze to, ale výsledek srovnání toho mnoho nesdělí.

 

Co ovlivňuje výši poplatků za svoz domovního odpadu?

Těch kritérií je asi 30, některé z nich jsem uvedl v předchozí odpovědi. Náklady na svoz komunálního odpadu jsou každoročně podrobně kontrolovány a musí odpovídat stanoveným zákonným požadavkům.

 

Jak se bude vyvíjet odpadové hospodářství v Česku do budoucna (2015, 2020)?

Toto reálně rozhodne stát a politici. V zásadě jsou možné dvě cesty. Buď zde zachováme tržní prostředí, kde působí množství firem a kde konkurence tlačí na co nejnižší náklady (které ve srovnání s Evropou zatím máme). V takovém případě lze očekávat pokračování pozitivních trendů, kterými se postupně daří plnit stanovené cíle. Bude zde soutěžit řada různých lokálních a investičně nenáročných technologií a způsobů nakládání s odpady, které budou mimo jiné podporovat zaměstnanost. Při této cestě není nutné zdražení.

V druhém případě, kdy se podaří prosadit centralizaci řízení toků odpadů a jejich směřování do nově vybudovaných velkých spaloven odpadů, lze očekávat nutné zásadní zdražení pro občany. Důležitým předpokladem této cesty je totiž ono opakovaně navrhované 100% zdražení poplatků a jejich následné přerozdělování z pozice státu. V takovém případě lze očekávat postupnou monopolizaci sektoru (velké množství odpadů se bez zpracování bude vozit do spaloven), razantní omezení tržního prostředí, snížení počtu zpracovatelských firem a tedy zaměstnanosti, omezení recyklace a potřeby úprav odpadů, technologickou stagnaci na cca 15-20 let.

Obě varianty jsou možné a je jen na občanech a jejich politicích, pro kterou se rozhodnou.

 

Reakce Ministerstva životního prostředí:

V médiích se v posledních dnech objevily opět zavádějící informace o zdražení nakládání s odpady z 500 Kč na 1000 Kč, např. článek V. Kalába v Lidových novinách "Popelnice se lidem nejspíše prodraží" .

MŽP skokové, dvojnásobné zdražení skládkování odpadu s platností od roku 2016 nepřipravuje, a to ani pro občany za odvoz odpadu z černých popelnic, ani obcím a firmám za skládkování. Zmíněné zdražení se navíc přímo netýká občanů, ale svozových firem a obcí, které budou odpad vozit na skládky a nebudou třídit.

O výši poplatků za skládkování, které platí odpadová firma nebo původce odpadů – obce při jeho odvezení na skládku, se povede na MŽP intenzivní diskuse v rámci Rady pro odpadové hospodářství. Nyní je zákonem o odpadech stanovena sazba základního poplatku za skládkování 500 Kč za 1 tunu odpadu, ale konečná částka při promítnutí ceny za službu, dopravu a daň činí v průměru cca 650-1200 Kč za 1 tunu skládkovaného odpadu komunálního nebo ostatního. Do budoucna MŽP uvažuje o zvýšení poplatků za skládkování, tj. uložení jedné tuny odpadu na skládku, z 500 Kč na cca 1000 Kč, a to postupně alespoň do roku 2020. Pro srovnání uvádíme, že průměrná cena za spalování odpadů s následným využitím energie se v ČR pohybuje v rozmezí od 880 do 1900 Kč za tunu spáleného komunálního odpadu.

Zvýšení poplatků za skládkování patří mezi opatření, kterým lze dosáhnout odklonu odpadu ze skládek. Nízké poplatky za skládkování a vysoké procento komunálního odpadu, který na skládkách končí, nám dlouhodobě vyčítá Evropská komise.

MŽP se rovněž ohrazuje proti tomu, že by ve strategických dokumentech prosazovalo centralizaci řízení toků a monopolizaci sektoru odpadového hospodářství směřováním odpadů do velkých spaloven. V navrženém plánu odpadového hospodářství je největší důraz kladen na prevenci vzniku odpadů, třídění odpadů, jejich využívání materiálové i energetické. Zároveň bude intenzivně podporováno využívání finančních prostředků z Operačního programu Životní prostředí právě na zvyšování kapacit zařízení pro sběr, třídění, úpravu a využívání odpadů.

 

Zdroj: ČAOH

Autor: Ing. Petr Havelka, ředitel České asociace odpadového hospodářství (www.caoh.cz) s využitím dotazů redakce Lidových novin

 

Speciál Lidových novin k odpadovému hospodářství obsahující další zajímavé články vyšel dne 9.10.2014

10.10.2014 14:38

V roce 2015 by mělo jít na podporované zdroje téměř 16 mld. ze státního rozpočtu

Ministerstvo průmyslu a obchodu poslalo do zkráceného připomínkového řízení návrh nařízení vlády o stanovení prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu části ceny elektřiny pro zákazníky a na úhradu provozní podpory tepla pro rok 2015. MPO navrhuje, aby byl pro rok 2015 vyčíslen požadavek na státní rozpočet ve výši 15,7 mld. Kč. Tato výše odpovídá prostředkům vyhrazeným pro podporu podporovaných zdrojů energie v kapitole Ministerstva průmyslu a obchodu. Protože pro rok 2015 musí vláda stanovit prostředky státního rozpočtu do 31. října 2014, navrhuje se účinnost nařízení vlády dnem jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů.

Nařízení vlády se vydává podle § 28 odst. zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie. Jedním z ustanovení tohoto zákona je "zastropování" maximální výše ceny na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny, kterou bude hradit zákazník v ceně elektrické energie. Toto nařízení zamezuje dalšímu zvyšování ceny elektrické energie, což mávýznamný pozitivní efekt především pro český průmysl a udržení jeho konkurenceschopnosti. Náklady na podporu elektřiny z podporovaných zdrojů, které nehradí v rámci ceny elektřiny zákazník, budou uhrazeny ze státního rozpočtu.

ERÚ zaslal dne 23. září 2014 na Ministerstvo průmyslu a obchodu vyjádření, kde na základě regulačních výkazů a plánů operátora trhu, povinně vykupujících a provozovatelů distribučních soustav předpokládá, že státní dotace pro rok 2015 by měla tvořit částku 13,814 mld. Kč.

V uvedeném vyjádření však následně ERÚ uvádí, že hodnota bude dále upřesňována na základě vyhodnocování cen silové elektřiny, výkupních cen a zelených bonusů a plánů výroby podporovaných zdrojů energie. Dále je podle ERÚ také ještě neukončená diskuze s operátorem trhu o způsobu vypořádání korekčního faktoru.

Na základě uvedeného vyjádření ERÚ a s vědomím změny nového systému výběru plateb na podporu elektřiny v regulované ceně elektřiny od zákazníků, které by měla (podle předpokladu novely energetického zákona nacházející se nyní v legislativním procesu) nastat během roku 2015,a v rámci této změny systému bylo na jednání předsedy vlády a místopředsedů vlády z června tohoto roku rozhodnuto o zvýšení účasti státního rozpočtu na úhradě celkových nákladů na podporu  elektřiny a to o 2,4 mld. Kč v roce 2015 (oproti současnému stavu) na druhou polovinu tohoto roku a dále o 4,8 mld. Kč na rok 2016 a dále (oproti současnému stavu) se navrhuje ponechat v nařízení vlády hodnotu 15,7 mld. Kč. Případné rozdíly v této částce budou zohledněny v následujících obdobích.

 

Návrh nařízení vlády - podklady ZDE

 

 

10.10.2014 12:48

Reakce MŽP na tiskovou zprávu Hnutí Duha Ministr Richard Brabec (ANO): „Recyklaci prostě NEchceme!“

Uvnitř KOMENTÁŘ! Tisková zpráva z dílny Hnutí Duha využívá neférové praktiky pro manipulaci s veřejností. Pan Kropáček (a titulek tiskové zprtávy) podsouvá veřejnosti vlastní názor jako citaci ministra Brabce. Takové jednání dle mého názoru značně poškozuje celou organizaci Hnutí Duha jak před médii, tak i veřejností.

Vláda ČR v pozici k návrhům nové evropské směrnice o odpadovém hospodářství vyjádřila názor, že cíle Komise jsou příliš ambiciózní a neodůvodněné. Dle názoru MŽP se ČR v současné době, kdy celková recyklace nedosahuje ani 30 %, nemůže zavázat k takto ambiciózním cílům bez předchozí změny odpadové legislativy, kterou zde předchozí vlády nebyly schopné prosadit. Navíc ČR si nemůže v této situaci dovolit prosazovat cíle, které se jeví v roce 2030 jako nesplnitelné s ohledem na aktuální stav plnění cílů ve vztahu k roku 2020. Přiklání se k tomu, aby se nejprve vyhodnotila situace v roce 2020 a poté se stanovily další reálné cíle.

Ministr Brabec v posledních několika měsících prosadil takovou změnu legislativy, která povede k významnému omezení skládkovaných odpadů a jednoznačnému zvýšení recyklace alespoň na 50 % tak, jak to po nás do roku 2020 požaduje právě Evropská komise. Jedná se o omezení skládkování směsných komunálních odpadů, recyklovatelných a využitelných odpadů. Tento proces umožní investorům budovat technologie, které by vedly k třídění a využívání odpadů: ať už s cílem materiálově nebo energeticky odpad využít. To celé pak přispěje v ČR ke zlepšení dodržování hierarchie pro nakládání s odpady a odlepení se od skládkařského dna odpadové pyramidy.

Návrh rámcové pozice ČR k odpadovému balíčku byl připraven ve spolupráci se všemi ministerstvy, s řadou asociací, odbornými svazy a sdruženími, akademickou sférou, Radou pro odpadové hospodářství a byla dokonce rozeslána i Hnutí Duha. Hnutí Duha však jako jedna z mála obeslaných organizací na pozici vůbec nereagovala a své připomínky ministerstvu neposlala.

ČR v dokumentu považuje obecně za pozitivní např. aktivity směřující k vyššímu zapojení odpadů jako sekundárního zdroje surovin do ekonomických procesů, opatření, která mohou vést k posílení konkurenceschopnosti a surovinové nezávislosti EU, kroky k výraznému omezování skládkování odpadů a zdůraznění významu předcházení vzniku odpadů a nutnosti omezování potravinového odpadu.

Opatření ke zlepšení odpadového hospodářství se připravují v rámci nového zákona o odpadech, jehož věcný záměr MŽP brzy předloží vládě ČR. Všechny kroky ministra Brabce tak jednoznačně naplňují programové prohlášení vlády. Své stanovisko k navrhovaným cílům Evropské komise vyjádřil i výbor pro evropské záležitosti a pozici vlády ČR jednoznačně podpořil.

Současný stav projednávání odpadového balíčku v rámci Rady Evropy poukazuje na to, že převážná většina členských zemí je velmi kritická k návrhu Komise, především Německo, Velká Británie, Francie a Finsko. Pro doplnění uvádíme, že státy jako Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko nové cíle Evropské komise jednoznačně odmítly na nedávném zasedání skupiny „V4+2“ v Bratislavě, neboť ani v těchto okolních státech není v současnosti dosahováno dostatečné recyklace, a nové cíle EK tak nereflektují momentální situaci odpadového hospodářství v jednotlivých zemích.

S nárůstem kompetencí Evropské komise by mohla Komise sama bez zapojení členských států rozhodovat o zásadním směřování v odpadovém hospodářství, a zásadním způsobem tak ovlivnit význam a způsob naplňování příslušných ustanovení jednotlivých směrnic. Dále kombinace opětovného použití a recyklace by mohla vést k nejednoznačnosti interpretace a vykazování mezi jednotlivými státy. Jinými slovy by to vedlo ke změně fungování stávajícího systému nakládání s obaly v ČR.

MŽP nechtělo ani nebude vydávat vyhlášku, o které píše Hnutí Duha. Byl by to holý nesmysl. Původci odpadů nebo odpadové firmy si budou moci sami zvolit, jak podle odpadové hierarchie – recyklace, materiálové anebo energetické využití – s odpady naloží, když je nesmí uložit na skládky. Naopak, zavázali jsme se vydat vyhlášky, které jasně vymezí, které využitelné a recyklovatelné odpady a za jakých podmínek se nesmí skládkovat.

 

 

Zdroj: MŽP (Tiskovou zprávu Hnutí Duha najdete ZDE)

Zdroj - rámeček: citace z části úvodního slova Pavla Mohrmanna šéfredaktora časopisu Odpadové fórum (č. 10) (www.OdpadoveForum.cz)

10.10.2014 09:11

Čeští experti se od příštího roku zapojí do klimatických misí v Peru, Vietnamu a Tádžikistánu

Špičkoví čeští odborníci se zapojí do klimatických misí v rozvojovém světě. Umožní jim to dohoda, kterou včera podepsal náměstek ministra pro legislativu Vladimír F. Mana s renomovanou německou agenturou pro mezinárodní spolupráci GIZ. Experti z ČR budou moci jezdit do rozvojových zemí díky speciálnímu klimatickému programu, aby je připravili na budoucí příjem a efektivní využívání peněz poskytovaných Zeleným klimatickým fondem. Tento mezinárodní fond OSN, v jehož radě má ČR své zastoupení, vznikl se záměrem mobilizovat významnou mezinárodní finanční pomoc pro rozvojové země. A to s tím cílem, aby peníze šly na opatření, která přispějí ke zmírnění následků změn klimatu a k adaptaci na ně.

Spolupráce s agenturou GIZ bude probíhat v rámci tzv. „Climate Finance Readiness Programme“, jehož realizace se uskuteční pod záštitou německého ministerstva pro ekonomickou spolupráci a rozvoj a který již v mnoha rozvojových zemích úspěšně probíhá. „Je zaměřený především na institucionální podporu, strategické a koncepční poradenství, pomoc při tvorbě národních investičních plánů apod. Zapojení českých odborníků do těchto misí se plánuje od roku 2015 do roku 2018, kdy Program skončí. Spolupráce se bude orientovat na tři země – Peru, Vietnam a Tádžikistán, v nichž má ČR bohaté zkušenosti s realizací mnoha dalších projektů. Dohoda však připouští možnost rozšíření spolupráce i do dalších zemí,“ vysvětlil náměstek ministra životního prostředí pro legislativu Vladimír F. Mana.

Program nabídne českým expertům možnost získat bohaté zkušenosti, kontakty i know-how německé strany, která se v této oblasti považuje za jednu z nejúspěšnějších na celém světě. Spolupráce navíc výrazně zvyšuje pravděpodobnost zapojení českých odborníků, popřípadě českého soukromého sektoru, do realizace konkrétních klimatických projektů v budoucnu. Zapojením do Programu, a to i finančně, splní ČR nejen své mezinárodní závazky, ale posílí také svou pozici v ekonomické diplomacii.

 

Jak se mohu zapojit?

MŽP ve spolupráci s MZV, MF, MPO, MZe a Českou rozvojovou agenturou již připravilo předběžný seznam potenciálních expertů splňujících obecná kritéria německé rozvojové agentury GIZ. Letos začátkem května se přímo na MŽP konal také první pracovní seminář, na kterém agentura GIZ seznámila potenciální české experty se zaměřením a hlavními cíli programu. Seznam expertů ještě není definitivní, případní další zájemci z řad odborníků mohou na MŽP zasílat své profesní životopisy v anglickém jazyce. Ty budou pak postoupeny agentuře GIZ, která je vyhodnotí a vybere ze zájemců účastníky, kteří se zapojí do Readiness Programu. 

 

Zdroj: MŽP

 

Poznámky:

Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit, více informací najdete na adrese: https://www.giz.de/.

Zelený klimatický fond (GCF) vznikl v roce 2011 v Cancúnu na pomoc rozvojovým zemím, má zajistit přenos technologií využitelných ke snižování emisí do méně vyspělých koutů světa. (https://news.gcfund.org/)

Německý program „Climate Finance Readiness Programme“ je zaměřen na financování následků změn klimatu a adaptace na ně v rozvojovém světě.

10.10.2014 08:52

Metodika pro výpočet cen tepla se nemění, rozhodl ERÚ

Energetický regulační úřad (ERÚ) nechal i pro další rok v platnosti své rozhodnutí ohledně cen tepla, které vydal v listopadu 2013. Parametry, podle kterých se určuje cena tepla, tak zůstanou zachovány. Kolik odběratelé za teplo nakonec zaplatí, určují teplárny podle objemu dodávek, použitého paliva a jeho ceny. Ceny se mohou u jednotlivých dodavatelů lišit – hlavně v závislosti na typu použitého paliva, jako je černé a hnědé uhlí, plyn nebo biomasa, a množství dodávané tepelné energie. "Kalkulace teprve začnou teplárny provádět. Čekaly na vyjádření ERÚ ohledně metodiky výpočtu cen, jestli nepřijdou nějaké změny," nastínil mluvčí Teplárenského sdružení Pavel Kaufmann. Zhruba za měsíc by měl Energetický regulační úřad vydat ještě rozhodnutí týkající se regulované složky ceny elektřiny. Tiskový mluvčí ERÚ Chvojka už dříve sdělil, že i ta by mohla zůstat v roce 2015 přibližně stejná.

 

 

 

 

 

 

 

10.10.2014 07:45

Legislativní rada vlády ČR schválila energetický zákon

Včera ve čtvrtek 9. října 2014 se konalo zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. K projednání měla návrh novely zákona o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů - tj. energetický zákon. Návrh byl na pořadu jednání Legislativní rady vlády už několikrát, naposledy 2. října. Projednávání ale bylo přerušeno s tím, že na 9. října bude svoláno mimořádné zasedání Rady jen k tomuto zákonu. Nakonec pozdě večer, po celodenním jednání, návrh odsouhlasila a doporučila vládě k přijetí. S tím, že ho zároveň doporučila ještě doplnit podle připomínek vzešlých ze včerejšího jednání LRV. Novelu zákona by měla následující týden projednat vláda.

Návrh zákona si klade za cíl zejména transponovat relevantní ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2012/27/EU o energetické účinnosti, o změně směrnic 2009/125/ES a 2010/30/EU a o zrušení směrnic 2004/8/ES a 2006/32/ES. Neméně důležitou skutečností, která se objeví v návrhu zákona, je adaptace Nařízení č. 1227/2011 o transparentnosti a integritě velkoobchodního trhu s energií a Nařízení č. 347/2013, kterým se stanoví hlavní směry pro transevropské energetické sítě a kterým se zrušuje rozhodnutí č. 1364/2006/ES a mění nařízení (ES) č. 713/2009, (ES) č. 714/2009 a (ES) č. 715/2009.

Součástí návrhu je také reakce na skutečný vývoj trhu s elektřinou a s plynem a rozvoj teplárenství v ČR včetně vztahů mezi jednotlivými účastníky trhu s elektřinou a s plynem a v teplárenství tak, aby byly upřesněny dosavadní vazby a usnadnila se aplikovatelnost, kontrola a vymahatelnost práv a povinností v jednotlivých energetických odvětvích i ve vazbě na pravomoci orgánů státní správy a jejich kompetence. Nedílnou součástí předkládaného návrhu novely zákona jsou rovněž úpravy související s novým občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích.

V návrhu zákona je rovněž obsažena novela zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, novela zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, novela zákona č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, novela zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů a novela zákona č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu a novela zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky.

 

Novela energetického zákona je na programu jednání vlády na příští týden tj. 15. 10. 2014.

 

 

09.10.2014 10:18

Novela zákona o odpadech má zelenou

Prezident republiky Miloš Zeman podepsal včera zákon, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech. Schválená novela zavádí povinné třídění kovů a biologického rozložitelného odpadu a dále omezení skládkování veškerého směsného komunálního odpadu, využitelného a recyklovatelného odpadu v termínu roku 2024. Na skládky budou moci provozovatelé ukládat méně materiálu na její zabezpečení, a to nejvýše pětinu celkové hmotnosti. Dále Ministerstvo zemědělství ČR se bude podílet na prováděcích předpisech, které souvisejí právě s biologicky rozložitelným odpadem. Více a text zákona ZDE.

09.10.2014 09:36

Veřejná ochránkyně práv vyhrála žalobu ve veřejném zájmu proti povolení FV elektrárny

Krajský soud v Ústí nad Labem včera rozhodl o historicky první žalobě k ochraně veřejného zájmu podané veřejným ochráncem práv. Žalobě vyhověl a zrušil rozhodnutí Městského úřadu Duchcov, kterými byla povolena stavba fotovoltaické elektrárny na území obce Moldava.

V roce 2012 podal tehdejší veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský svou historicky první a zatím jedinou žalobu ve veřejném zájmu. Žaloba směřovala proti rozhodnutí Městského úřadu Duchcov, kterým byla ve sloučeném územním a stavebním řízení povolena stavba fotovoltaické elektrárny na území obce Moldava.

Ochránce v žalobě namítal nezákonnost postupu úřadu, který porušil řadu právních předpisů a závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii. Podle ochránce došlo k porušení stavebního zákona, když byla stavba fotovoltaické elektrárny umístěna ve volné krajině, v nezastavěném území, a v té době na území obce bez územního plánu. Zároveň byla porušena řada předpisů na úseku životního prostředí. Především nebyl předem vyhodnocen zásah do krajinného rázu, nebyl posouzen dopad stavby na Ptačí oblast Východní Krušné hory – část soustavy NATURA 2000, ani nebyla předem vydána výjimka z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů.

Postupem Městského úřadu Duchcov došlo k zásahu do celé řady veřejných zájmů, včetně nedodržení závazků vyplývajících pro Českou republiku z členství v Evropské unii pro ochranu soustavy Natura 2000. Závažný veřejný zájem byl dán kumulací porušení řady ustanovení právních předpisů. Tím došlo k absolutnímu popření samotných principů zákonnosti a prevence. Negativní dopady stavby na životní prostředí od doby její realizace po celou dobu provozování stále přetrvávají.

Za účasti veřejné ochránkyně práv jako žalobkyně se včera na Krajském soudu v Ústí nad Labem, který je příslušný o žalobě rozhodnout, uskutečnilo ústní jednání. Soud žalobě vyhověl a rozhodnutí Městského úřadu Duchcov zrušil.

 

Veřejný ochránce práv má kompetenci podat žalobu ve veřejném zájmu od roku 2012.

 

Mohlo by vás zajímat:

Krajský soud v Brně chyboval při rozhodování o referendu k odpadové problematice v Jihlavě. Určil totiž, že návrh aktivistů na konání referenda nemá nedostatky, návrh však měl odmítnout pro opožděnost. Včera to místo něj udělal Nejvyšší správní soud. Nad referendem, které se mělo podle jiného verdiktu krajského soudu konat 13. prosince, se tak vznáší otazníky. Pravděpodobně se neuskuteční. Téma referenda v Jihlavě ještě není vyčerpáno, protože minulý pátek napadla další kasační stížnost proti jinému usnesení krajského soudu, kterým bylo referendum vyhlášeno na 13. prosince 2014. Informace k usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 8. října 2014, ZDE.

09.10.2014 09:10

ERÚ zveřejnil dobu návratnosti pro OZE, pohybuje se mezi 12 až 15 roky

V souladu s ustanovením § 12 odst. 6 zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů a v souladu s vyhláškou č. 347/2012 Sb., kterou se stanoví technicko-ekonomické parametry obnovitelných zdrojů pro výrobu elektřiny a doba životnosti výroben elektřiny z podporovaných zdrojů ve znění pozdějších předpisů, Energetický regulační úřad informuje o dosahovaných dobách návratnosti investic pro jednotlivé druhy obnovitelných zdrojů:

 

Zdroj: ERU

09.10.2014 08:56

Česká inovace otevírá čtvrtý ročník největší soutěže nových nápadů

Česká inovace otevírá čtvrtý ročník největší soutěže nových nápadů v Česku. Pokračuje tak úspěšný projekt, jehož cílem je podpořit tvořivost a zajímavé nápady malých a středních firem, jednotlivců, akademické sféry i veřejné správy. Prostřednictvím soutěže oslovuje inovátory bez ohledu na jejich věk, odvětví nebo zkušenosti. Posláním této akce je rozpoznat perspektivní inovace, ocenit jejich autory a podpořit uplatnění nových nápadů v praxi. Soutěžní projekty bude hodnotit nezávislá porota odborníků v pěti kategoriích.

Uzávěrka soutěže je 21. listopadu tohoto roku, vítězové pak budou vyhlášeni koncem března 2015 na Festivalu České inovace v Národní technické knihovně v Praze.

Novinkou letošního ročníku je udělení ceny za kreativitu, která ocení netradiční novátorské řešení v praktickém životě, jenž může být teprve myšlenkou na počátku svého vývoje. V kategorii Inovační nápad budou hodnoceny inovace pocházející od jednotlivců nebo studentů, v kategorii Nadějná inovace budou posuzovány začínající firmy, Inovační hvězda zhodnotí malé a střední firmy, kategorie Inovativní firma je určená společnostem nad 250 zaměstnanců a pátá kategorie se zaměří na Inovace ve veřejné správě. Již druhým rokem se bude také vyhlašovat speciální cena za Společenskou prospěšnost inovace.

Oceněné Inovace budou mediálně zviditelněny, získají konzultační podporu pro další rozvoj, přístup k finančním zdrojům a kontaktům nejen na území ČR, ale také v zahraničí. Soutěž Česká inovace se orientuje především na praktickou podporu komerčního uplatnění nápadů. Důraz je kladen na dlouhodobou spolupráci se soutěžícími i po soutěži.

Minulého ročníku se zúčastnilo 127 projektů z celé České republiky, absolutním vítězem se stal LiCrete - beton propouštějící světlo, unikát v moderním stavebnictví a designu. S většinou soutěžících - inovátorů Česká inovace pokračuje ve spolupráci. Natočila video medailonky vítězů, pravidelně zveřejňuje články v odborných médiích. Inovátoři mají možnost prezentovat své projekty na nejrůznějších akcích.

Česká inovace se snaží na území ČR vytvořit „inovační hřiště“, které dává inovativním lidem prostor pro zviditelnění a propagaci jejich nápadů jak v Česku, tak na mezinárodní scéně. Usiluje o vytvoření platformy, která podporuje inovativní myšlení a posílení konkurenceschopnosti České republiky. Díky zázemí partnerů a spolupracujících organizací Česká inovace vytváří soubor zkušeností, kterým podporuje realizaci zajímavých nápadů kohokoli v Česku. Generálními partnery České inovace jsou 3M Česko a Era.

 

Bližší informace na www.ceskainovace.cz

 

Zdroj: Enterprise Europe Network

 

09.10.2014 08:06

Pozvánka: Opětovné použití ve Střední Evropě. Politika a příklady z praxe

Jednodenní konference o opětovném použití jako formě předcházení vzniku odpadů je určena zástupcům státní správy, obcí, občanské společnosti a soukromé sféry. Akce proběhne v rámci projektu CERREC (www.cerrec.eu), který podporuje vznik center pro opravy a opětovné použití ve Střední Evropě od dubna 2011. Konference proběhne v angličtině a češtině. Tlumočení bude zajištěno. Účast na konferenci je volná.

 

 

Termín a místo: 4. 11. 2014 Nadace ABF, Václavské náměstí 31, Praha

Pro registraci prosím využijte online formulář na webové stránce: ZDE


 

08.10.2014 15:15

ČSÚ: Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů roste

V energetice České republiky dlouhodobě dochází k výrazným strukturálním změnám. Postupně se mění tzv. energetický mix. Za posledních dvacet let došlo k výraznému útlumu výroby elektřiny z uhlí ve prospěch výroby elektřiny z jádra a obnovitelných zdrojů. Nejvýznamnější strukturální změny v oblasti energetiky nastaly ve výrobě elektřiny a tepla, jejichž podíl na prvotních energetických zdrojích se od roku 1993 zdvojnásobil. Od roku 1993 došlo k výraznému útlumu výroby elektřiny z uhlí ve prospěch výroby elektřiny z jádra a obnovitelných zdrojů. Může za to boom výstavby solárních elektráren v letech 2010 až 2012 a navazující rozvoj výroby elektřiny za využití biomasy a bioplynu. Druhým nejvýznamnějším zdrojem energie pro Českou republiku jsou kapalná paliva. Více ZDE

 

Čtěte také:

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE