Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

12.06.2014 09:22

AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA V OBLASTI INTEGROVANÉ PREVENCE 2014 - vyhláška č.. 288/2013 Sb., a souvisejícÍ metodické dokumenty v oblasti IPPC

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz se Vás dovolují pozvat na seminář "AKTUÁLNÍ LEGISLATIVA V OBLASTI INTEGROVANÉ PREVENCE 2014 - vyhláška č.. 288/2013 Sb., a související metodické dokumenty v oblasti IPPC", který se uskuteční 11. září 2014 v Praze.

Zájemci o problematiku integrované prevence a provozovatelé průmyslových zařízení budou seznámeni s aktuálním legislativním rámcem v této oblasti. Důraz bude kladen zejména na podrobné vysvětlení metodických dokumentů, které navazují na nový prováděcí předpis (vyhláška č. 288/2013 Sb.), a jejich kontextu.

Budou prezentovány i dosavadní zkušenosti s těmito dokumenty, nejčastější dotazy a také užitečné zdroje podpůrných informací. Účelem je zlepšit orientaci v integrované prevenci, zpřístupnit využívání flexibilních mechanismů (výjimka z BAT) a zefektivnit plnění požadavků v této oblasti. 

Seminář bude vycházet z praktických poznatků přednášejících doplněných o dotazy účastníků.

 

Přednášející:

Ing. Jan Slavík, Ph.D. (vedoucí oddělení IPPC a IRZ Ministerstvo životního prostředí, Odbor posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence)

Ing. et Ing. Skoba Ondřej (Krajský úřad Zlínský kraj, Odbor životního prostředí a zemědělství, oddělení hodnocení ekologických rizik, Integrovaná prevence)

 

Další infromace:

Termín: Čtvrtek 11. září 2014, přednášky 9:00 - 15:00 hodin

Místo konání: Praha, Konferenční centrum CITY - Pankrác

Cena: 1417,- Kč bez DPH

 

Další informace získáte na UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz - ZDE

 

12.06.2014 08:39

MŽP vyhlásilo novou výzvu v rámci Programu švýcarsko-české spolupráce

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vyhlásilo dne 5. 6. 2014 výzvu k předkládání žádostí o grant z Fondu environmentální odbornosti Programu švýcarsko-české spolupráce. Výzva je v souladu s posláním Fondu environmentální odbornosti zaměřena na výměnu zkušeností, na spolupráci mezi českými a švýcarskými subjekty a podporu kapacity plánování. Minimální výše grantu je 500 000 Kč a maximální výše grantu je 3 500 000 Kč. Konečné datum způsobilosti výdajů je 31. 3. 2016. Granty na sub-projekty z Fondu environmentální odbornosti budou udělovány do výše max. 90 % celkových oprávněných nákladů v závislosti na zdroji spolufinancování. Příjem žádostí včetně povinných příloh bude ukončen dne 5. 8. 2014 v 15:00 hod. MŽP pořádá informační semináře ve dnech 24. června (Praha) a 25. června (Brno) - přihláška níže.

 

 

Dokumenty ke stažení:

 

Zdroj: MŽP

12.06.2014 07:43

MfD: Solárníci si stěžují na ČEZ u ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dnes dostane stížnost sdružení provozovatelů solárních elektráren FVE 2010 na údajnou diskriminaci ze strany energetické společnosti ČEZ. Podle 14 členů sdružení firma ČEZ Distribuce v roce 2010 přednostně připojovala do sítě elektrárny mateřského ČEZ a spřátelených investorů a naopak odmítla připojit desítky elektráren s platnými licencemi a kolaudacemi. ČEZ se tak podle sdružení FVE 2010 dopustil zneužití dominantního postavení na trhu. Pokud antimonopolní úřad dá sdružení zapravdu, budou jeho členové podle deníku moci snáze žádat od ČEZ Distribuce kompenzaci. Solární elektrárny s platnou licencí a připojené do sítě do konce roku 2010 dostávají výrazně vyšší dotace na vyrobenou elektřinu. Od počátku roku 2011 dotace klesla na polovinu. Napsala to dnes Mladá fronta Dnes (MfD).

 

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz (Mladá fronta Dnes)

11.06.2014 20:01

Aktuální Priorita přináší rozhovor s Richardem Brabcem

Ministr uvádí svůj názor na současnou kondici Operačního programu Životní prostředí a mimo jiné říká, co od nástupce tohoto programu mohou žadatelé očekávat. „Bude v něm méně peněz, ale i méně prioritních os. Jednou z hlavních změn, kterou se nám podařilo zavést již nyní, je nastavení velmi úzké spolupráce mezi Ministerstvem životního prostředí a Státním fondem životního prostředí ČR. Stávající program i jeho nástupce musejí pracovat rychleji." Ministr se také zmiňuje o boji se suchem. "Dnes umíme například rozlišit stupně povodňové aktivity, ale v případě sucha, abychom mohli adekvátně reagovat při jednotlivých úrovních od varování až po ohrožení, žádné takové stupně nemáme. V momentě, kdy sucho udeří, budeme moci pracovat s ekonomickými nástroji čili se zpoplatněním odběrů dle objemu a prioritních potřeb, a začít tak odběry efektivně regulovat," uvedl ministr Brabec.

Priorita přináší i záznam z 37. jednání Řídicího výboru Operačního programu Životní prostředí. Členové výboru posuzovali projekty z pěti výzev a dotkli se i nastavení nového operačního programu zaměřeného na životní prostředí. Prostřednictvím zprávy Ministerstva životního prostředí Priorita také hodnotí prvních sto dnů ministra životního prostředí Richarda Brabce ve funkci. 

Další text v Prioritě se věnuje čisticímu a kropicímu vozu, který byl pořízen z podpory z Operačního programu Životní prostředí. Vůz uklízí zejména v Praze 2 a je zajímavé, že, jak z textu vyplývá, většina kropicích vozů v našem hlavním voze užívá při kropení ulic pitnou vodu.

Neméně zajímavým textem v aktuální Prioritě je analýza ex-post monitoringu vodohospodářských projektů. Připravila ji Gabriela Křivánková, vedoucí Oddělení monitoringu vodohospodářské infrastruktury SFŽP ČR.

 

Dokument ke stažení:

Priorita 05/2014

 

 

Zdroj: SFŽP

11.06.2014 15:12

MŽP připravilo nový zákon pro prevenci závažných havárií

Připomínkové řízení Ministerstvo životního prostředí předložilo do připomínkového řízení návrh zákona návrh zákona o prevenci závažných havárií. Návrh zákona byl připraven z důvodu zajištění transpozice evropské směrnice. Ministerstvo zvolilo jako nejvhodnější způsob transpozice směrnice zpracování nového zákona o prevenci závažných havárií, který nahradí stávající zákon č. 59/2006 Sb. Předkládaný návrh zákona o prevenci závažných havárií podle MŽP nepředstavuje koncepčně novou právní úpravu. Jím upravovaný systém prevence závažných havárií navazuje na základy položené stávajícím zákonem. Změny významnějšího charakteru nastávají v procesu schvalování návrhů bezpečnostní dokumentace, které provozovatelé objektů předkládají krajským úřadům. Termín pro připomínky je stanoven na 10. července 2014. Více ZDE

11.06.2014 14:04

Výzkum: Češi jsou se stavem životního prostředí spokojeni

Výsledky květnového výzkumu CVVM ukazují, že  většina obyvatel ČR je se stavem životního prostředí spokojena jak v místě, kde žije, tak i v zemi jako celku. Už celkem tradičně horší než hodnocení životního prostředí v místě vlastního bydliště je mínění o životním prostředí v České republice jako celku. Jak ukazují výsledky zachycené v grafu 3, s výjimkou jediné položky – hustoty silničního provozu – ve všech zkoumaných aspektech životního prostředí v místě bydliště převažuje spokojenost. Nejlépe hodnocenými oblastmi v tomto směru jsou dostupnost volné přírody (87 % spokojených) a kvalita pitné vody (86 % spokojeno). Více než tři čtvrtiny (79 %) lidí hodnotí pozitivně čistotu okolní přírody, dvě třetiny (67 %) jsou spokojeny s čistotou ovzduší a tři pětiny vnímají pozitivně i úroveň hluku v prostředí, kde bydlí (60 %) a čistotu povrchových vod (59 %). V případě hustoty silničního provozu, jak bylo poznamenáno výše, spokojení tvořili menšinu (43 %), zatímco nespokojenost v tomto ohledu vyjádřila nadpoloviční většina dotázaných (57 %), když přitom pětina (21 %) je podle vlastních slov „velmi nespokojena“.

 

Dokument ke stažení:

oe140611.pdf

 

Zdroj: CVVM

 

 

11.06.2014 12:13

Evropská komise schválila český režim podpory energie z obnovitelných zdrojů

Evropská komise dospěla k závěru, že režim, kterým Česká republika podporuje výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, je v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise zejména shledala, že režim podpory přispěje k dosažení cílů EU v oblasti energetiky, aniž by nepatřičně narušil hospodářskou soutěž na jednotném trhu.

Joaquín Almunia, místopředseda Komise odpovědný za politiku hospodářské soutěže, prohlásil: „Díky provádění tohoto režimu se Česká republika přiblíží ke splnění svých cílů v oblasti energie z obnovitelných zdrojů a k dosažení cílů strategie Evropa 2020 v souladu s pravidly EU pro státní podporu.“

Český režim zaručuje výkupní tarify a zelené bonusy pro elektřinu, která byla vyprodukována z následujících obnovitelných zdrojů energie: vodní energie, větrné energie, biomasy, bioplynu a geotermální energie.

Komise podporu posoudila podle Pokynů pro státní podporu v oblasti životního prostředí z roku 2008, protože u většiny technologií byla možnost vstoupit do systému uzavřena ke konci roku 2013. České orgány se zavázaly přijmout řadu změn, jimiž režim uvedou do souladu s pokyny. Tyto změny se týkají zejména způsobu výběru zvláštního příplatku na financování podpory a také zavedení mechanismů zaručujících, že kompenzace výrobců energie z obnovitelných zdrojů nebude vyšší než dodatečné náklady, které jim výrobou takové energie vznikají.

Dnešní rozhodnutí se týká pouze zařízení uvedených do provozu od 1. ledna 2013. V rozpočtu České republiky na rok 2014 je pro taková zařízení vyčleněno celkem zhruba 91 milionů eur. Rozhodnutí se nevztahuje na podporu poskytnutou zařízením na výrobu elektrické energie z obnovitelných zdrojů uvedeným do provozu před 1. lednem 2013.

 

Zdroj: Evropská komise

11.06.2014 08:29

Nová připomínková řízení: Pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii, Zákaz frakování a zplyňování uhlí

 

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR ČR) poslalo do připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty a energetický zákon. Novela také reaguje na problematiku Pravidel pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé vody mezi konečné spotřebitele. Novela by měla být účinná od 1. ledna 2015. Dále skupina poslanců předložila sněmovně návrh novely horního zákona jejíž cílem je rozšíření definovaných technologií, které nelze používat pro průzkum a těžbu zásob nekonvenčního zemního plynu. Zákaz se má týkat technologií hydraulického štěpení hornin tzv. „frakování“ a podzemního zplynování uhlí a to především s ohledem na ochranu podzemních zásob vody, k ochraně krajiny a obyvatel, kteří na dotčených územích žijí.  K návrhu zákona je možné se vyjádřit do 18. června. Podklady k návrhům zákonů najdete v rubrice Právo ZDE.

 

11.06.2014 07:44

ČT: Pokácet si vlastní strom? Jedině se souhlasem úřadu

Ministerstvo životního prostředí loni vydalo novou vyhlášku o ochraně dřevin, kde zpřísnila například ochranu stromořadí, keřů či menších stromů, ale současně zmírnila požadavky na majitele zahrad, kteří chtějí kácet větší stromy než jabloně či ořešáky. Nyní se vyhláška mění znovu. Ministerstvo dokončilo novou verzi vyhlášky, která pro vlastníky zahrad vrací vše ke starému. Podle úřadu je zpřísnění vyhlášky nutné, protože podle dosavadní podoby padly již stovky zdravých stromů, které by ochranáři nikdy pokácet nedovolili. S výjimkou ovocných dřevin bude nutné žádat před kácením o povolení. Vyhláška příští týden zamíří do připomínkového řízení, platit by mohla od podzimu. Více ZDE

10.06.2014 20:37

Občanská sdružení za určitých podmínek mohou podat návrh na zrušení územního plánu

Občanská sdružení mohou za určitých podmínek podat návrh na zrušení územního plánu. Spolky mají podle ústavních soudců takzvanou aktivní legitimaci zpravidla tehdy, když sídlí v lokalitě dotčené územním plánem, nebo když tam členové sdružení vlastní nemovitosti. Podle ÚS by bylo na první pohled absurdní, kdyby vlastník pozemku nemohl podat návrh na zrušení územního plánu jen proto, že se sdružil s dalšími obyvateli téže obce a postupují společně. Soudy by nyní měly pokaždé hodnotit, zda se konkrétní územní plán dotýká subjektivních práv sdružení. Podle ÚS závisí na rozumně uvažujícím soudci, aby s vědomím společenského významu územního rozvoje i občanského sdružování dokázal posoudit, zda je spolek oprávněn k účasti v řízení o zrušení opatření obecné povahy. Na druhou stranu soudci zdůraznili, že aktivní legitimace spolků nemůže být bez hranic. Justice musí zohledňovat například cíle sdružení a jeho zavedenost v konkrétní lokalitě. Výklad zákona, který doposud české soudy zastávaly, prakticky vedl k tomu, že návrh směřující proti územnímu plánu mohl podat jen vlastník pozemku či nemovitosti dotčené územním plánem.

 

Zdroj: ČerskéNoviny.cz (celý článek ZDE)

 

Stanovisko Ústavního soudu

I. senát Ústavního soudu (soudce zpravodaj Ludvík David) dnes vyhověl ústavní stížnosti a zrušil rozsudek Nejvyššího správního soudu, neboť jím bylo zasaženo do práva stěžovatele na soudní ochranu garantované v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Předmětem řízení před obecnými soudy byl návrh stěžovatele na zrušení opatření obecné povahy č. 1/2009 Zastupitelstva obce Petkovy – územního plánu obce. Stěžovatel je občanským sdružením založeným v roce 1994, které sdružuje občany z obcí ležících na území přírodního parku Čížovky (oblast katastrálního území Čížovky, Petkovy, Domousnice a jejich blízkého okolí). Předmětem činnosti spolku je ochrana přírodního a krajinného prostředí včetně jeho kulturních a historických hodnot. Výše uvedené opatření obecné povahy stěžovatel soudně napadl proto, že podle svých tvrzení byl jeho vydáním zkrácen na svých právech nezákonným postupem obce Petkovy, což mělo za následek nezákonnost územního plánu.

Krajský soud v Praze návrh stěžovatele odmítl a konstatoval, že stěžovatel nemá k podání návrhu aktivní legitimaci. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost a uvedl, že z judikatury vyplývá, že občanská sdružení nejsou aktivně procesně legitimována k návrhu na zrušení opatření obecné povahy v podobě územního plánu.

Ústavní soud si je vědom toho, že aktivní legitimace spolků, které byly založeny za účelem ochrany přírody a krajiny, nemůže být bez hranic. Spolek dožadující se zrušení opatření obecné povahy (zde územního plánu nebo jeho části) musí předně tvrdit, že byl tímto opatřením dotčen na svých subjektivních právech. Podstatným kritériem zde musí nepochybně být místní vztah navrhovatele k lokalitě regulované územním plánem. Má-li spolek sídlo na tomto území nebo jsou-li jeho členové vlastníky nemovitostí potenciálně dotčených opatřením plynoucím z územního plánu, pak by mu v zásadě měla svědčit aktivní legitimace k podání návrhu. V některých případech mohou působit místní a věcné důvody v synergii, a nemusí jít ani o „ekologický“ spolek. Tak kupříkladu založí-li občané žijící v určitém městě nebo jeho městské části spolek k ochraně svých zájmů a územní plán by měl zasáhnout do rekreační zóny, v níž jsou zvyklí trávit svůj volný čas, pak připadá v úvahu přiznat spolku aktivní legitimaci bez ohledu na detaily vymezení jeho předmětu činnosti. Obecně tu lze říci, že z hlediska posouzení zákonné podmínky zkrácení na právech bude věrohodnější místní „zavedenost“, tedy již delší časové působení spolku. Není však možné vyloučit ani založení spolku ad hoc za účelem vážícím se k územnímu plánu. Ostatně bylo by již na první pohled absurdní, kdyby osoba splňující vymezené podmínky, tedy například vlastník pozemku sousedícího přímo s regulovaným územím, nebyla aktivně legitimována k podání návrhu na zrušení územního plánu jen proto, že se spolu s dalšími osobami (obyvateli téže obce či obcí sousedních) sdružili a jménem sdružení žádají o zrušení územního plánu nebo jeho části.  Ústavní soud nikoliv na okraj konstatuje, že jím zmíněná kritéria nemusí působit jen v relaci k těm spolkům, jejichž hlavní činností je ochrana přírody a krajiny. Naznačená měřítka, jež budou nepochybně judikaturou konkretizována, lze vztáhnout na spolky bez ohledu na předmět činnosti, a to takové, u nichž bude dán předpoklad zkrácení na právech opatřením obecné povahy ve smyslu § 101a odst. 1 soudního řádu správního.

Občanská sdružení (spolky), jež jsou rovnocenným subjektem práva, však jsou též významným a navýsost demokratickým prvkem občanské společnosti. Není korektní odsoudit spolek k neformální, potřebná oprávnění postrádající roli při prosazování jeho zájmů. Je naopak nejen legitimní, ale i legální, aby měl možnost brát se i v řízení o návrhu na zrušení územního plánu za ty společné zájmy občanů, které považuje za oprávněné. Věcná legitimace navrhovatele ke zrušení opatření obecné povahy se zakládá na podmínce oprávněnosti tvrzení, že byl na svých právech tímto opatřením, vydaným správním orgánem, zkrácen. Toto „zkrácení na právech“ nelze vykládat v neprospěch spolkových subjektů založených za účelem ochrany přírody a krajiny tak restriktivně, jak to činí Nejvyšší správní soud zde též některých svých judikátech. Zkrácení na právech nelze v podstatě redukovat jen na případný zásah do práv vlastníků nemovitostí či jinak řečeno na imise zasahující nebo ohrožující vlastníky nemovitostí (nositele práv k nim) ležících v dosahu regulace opatřením obecné povahy (územním plánem). Práva komunity mohou být dotčena šířeji: vady územního plánu jsou v negativním smyslu způsobilé dotknout se oprávněných zájmů občanů žijících na příslušném území, mohou významně ztížit naplnění koncepce územním plánem zamýšlené a ohrozit tak jeho společenskou funkci. Pro tento případ je žádoucí, aby prostor k soudní ochraně dostali nejen jednotlivci samotní, ale též právní subjekty, do nichž se sdružují.

Svým závazným a z pohledu dosavadní judiciální praxe rozšiřujícím výkladem chce Ústavní soud vyjádřit více, než bylo dosud řečeno, zároveň však ne více, než je v jeho pravomoci. Závisí na rozumně uvažujícím soudci, aby v rámci komplexní úvahy a s vědomím společenského významu územního rozvoje dokázal posoudit, zda je určitý subjekt práva oprávněn k účasti v řízení o zrušení opatření obecné povahy.

Neobstojí tedy paušální závěr Nejvyššího správního soudu v nyní posuzované věci, podle něhož nesvědčí občanským sdružením založeným za účelem ochrany přírody, krajiny a životního prostředí aktivní procesní legitimace k podání návrhu na zrušení opatření obecné povahy v podobě územního plánu.

Nález Ústavního soudu sp.zn. I. ÚS 59/14 je dostupný - ZDE

 

 

Zdroj: Ústavní soud, ČeskéNoviny.cz

10.06.2014 20:15

Ve středu sběrny a výkupny odpadů a v pátek OEEZ aneb skládkovací poplatky

Jednání PSP ČR od 10. června Již v pátek by měla poslanecká sněmovna projednávat pozměňovací návrhy k novele zákona o odpadech. Původně novela řešila pouze tzv. OEEZ. K vládnímu návrhu novely byly na jednání sněmovního výboru pro životní prostředí předloženy dva pozměňovací návrhy. Návrh poslance Jana Zahradníka doplňuje požadavky na hustotu sběrné sítě v systému zpětného odběru a upravuje způsob kontroly refundací u elektrozařízení, která jsou vyvezena mimo území České republiky. Další pozměňovací návrh od poslance L. Okleštěka zavádí od roku 2015 pro obce povinnost zajišťovat tříděný sběr papíru, plastů, skla, kovů a biologicky rozložitelných odpadů. Od roku 2023 pak zakazuje ukládat na skládky recyklovatelné a využitelné odpady a zejména neupravený směsný komunální odpad. Tomuto zákazu by mělo předcházet postupné navýšení poplatků za skládkování těchto odpadů, od roku 2015 na 600 Kč a v roce 2020 až na 1000 Kč.

Dále na pořadu schůze je i druhá novela zákona o odpadech, tentokrát z pohledu sběren a výkupen. Vláda na konci dubna podpořila zpřísnění pravidel pro provozování sběrených surovin, které navrhl Senát. Kraje by pak měly mít nově možnost zakázat provozování sběren, které poruší zákaz výkupu vybraných druhů odpadů. Opatření je namířeno především proti zlodějům kovů.

Poslanci také projednají v prvním čtení novelu zákona, kterým se mění zákon o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, a zákon o správních poplatcích. Novela má za cíl stanovit provozovateli povinnost vrátit povolenky, které mu byly neoprávněně přiděleny a vydány, a pro případ, že tak neučiní, má za cíl umožnit Ministerstvu životního prostředí uložit provozovateli sankci. Platná právní úprava povinnost vracení povolenek neupravuje. Dále MŽP navrhuje zrušení povinnosti ověřovatelů emisí mít autorizaci k ověřování množství emisí skleníkových plynů, pro svou činnost budou muset získat pouze akreditaci ČIA. V neposlední řadě MŽP navrhuje zrušit poplatek ve výši 3.000 Kč, za změnu povolení k emisím skleníkových plynů.

Bodem programu bude i novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Novela zvyšuje maximální výkupní cenu u pozemků potřebných pro dopravní stavby, a měla by tak odblokovat jednání s vlastníky nemovitostí. Majitelé zemědělské půdy budou moci při rychlém jednání získat až osminásobek ceny stanovené znalcem. (Ve výjimečných odůvodněných případech pak až šestnáctinásobek). Praxe ukázala, že dosavadní bonus ve výši 100% je nízký a vlastníky pozemků dostatečně nemotivuje k prodeji půdy.

 

PSP ČR: 10. 6. 2014 / 10. schůze - program ZDE
Názen předpisu

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 172/

Info: OEEZ, pozměňovací návrhy

Termín: Pá 13. 6., 5. bod (II. čtení) - původně v plánu středa

Termín: St 18. 6., 1. bod (III.čtení)

Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 153/  (první čtení)
Info: sběrny a výkupny odpadů
Termín: St 11. 6., 5. bod odpoledne (I. čtení)
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 176/ 
Termín: St 11. 6., 1. bod dopoledne (II.čtení)
Termín: St 18. 6., 2. bod blok (III. čtení)
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 182/
Info: podrobnosti ZDE
Termín: Pá 13. 6., 4. bod (II. čtení)
Termín: ??? (III.čtení)
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, a další související zákony /sněmovní tisk 207/ 
Termín: St 11. 6., 5. bod dopoledne (I. čtení)
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změna přílohy A Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech /sněmovní tisk 109/
Termín: St 11. 6., 2. bod dopoledne
Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací změny přílohy III Rotterdamské úmluvy o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné chemické látky a pesticidy v mezinárodním obchodu, přijaté v Ženevě dne 10. května 2013 /sněmovní tisk 121/ 
Termín: St 11. 6., 3. bod dopoledne
Vládní návrh, kterým se předkládají Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Basilejská úmluva o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování, sjednaná v Basileji dne 22. března 1989, a změny přílohy IX této úmluvy, přijaté v Ženevě dne 10. května 2013 /sněmovní tisk 122/ 
Termín: St 11. 6., 4. bod dopoledne


Aktuální výsledky z jednání poslanecké sněmovny (10. schůze) - ZDE

 

Zdroj: schválený program schůze PSP ČR

10.06.2014 12:03

České výrobce oceli dlouhodobě ztěžuje přísná ekologická legislativa a vysoké ceny energie

Největšího objemu výroby oceli od roku 2009 dosáhla v roce 2013 česká ocelářská firma Třinecké železárny. Hospodářský výsledek po zdanění přesáhl jednu miliardu. Podle genergálního ředitele české výrobce oceli dlouhodobě ztěžuje přísná ekologická legislativa i vysoké ceny energie, které jsou pro zachování konkurenceschopnosti klíčové.

Největšího objemu výroby oceli od roku 2009 dosáhla v roce 2013 česká ocelářská firma Třinecké železárny (TŽ). V loňském roce vyrobila 2 553 kilotun oceli, což je o 60 kilotun více, než v roce 2012. Tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží činily v roce 2013 téměř 37 miliard korun, hospodářský výsledek po zdanění přesáhl jednu miliardu.

Skutečné výsledky však ovlivní celá řada faktorů. „Pozici českých výrobců oceli ve volné hospodářské soutěži dlouhodobě ztěžuje přísná ekologická legislativa i vysoké ceny energie, které jsou pro zachování konkurenceschopnosti klíčové, neboť se přímo promítají do cenotvorby. Vzhledem k tomu, že jsou ještě zdeformovány enormními poplatky za obnovitelné zdroje, je podnikání v tomto energeticky náročném sektoru v České republice velmi komplikované,“ podotknul generální ředitel TŽ Jan Czudek.

Dobré hospodaření je nutnou podmínkou pro investice do další modernizace výrobních zařízení, a tím udržení konkurenceschopnosti ve složitých podmínkách evropského i světového trhu. „Třinecké železárny letos investují historicky nejvyšší částku, a to 3,8 miliardy korun. Větší část investic směřuje do ekologických staveb, které pomohou snížit objem prachu o více než třetinu, a jsou z větší části dotovány,“ uvedl místopředseda dozorčí rady Ján Moder. Provozní náklady zařízení ve výši asi 100 milionů korun ročně ponese hutní firma v následujících letech na svých bedrech.

 

 

10.06.2014 09:15

Výzkum: Češi důvěřují vládě při rozhodování o rozvoji jaderné energetiky

Jen čtvrtina Čechů nemá vůbec žádné obavy z používání jaderné energie, jejich počet od loňského roku mírně klesl. Většina lidí by se ovšem neodstěhovala, pokud by v okruhu do 30 kilometrů od jejich bydliště začala fungovat jaderná elektrárna. V Česku rovněž stále převažují příznivci dostavby Temelína, jejich počet se ale snižuje. V otázce, zda je možné nahradit výrobu elektrické energie z klasických zdrojů je česká veřejnost značně rozdělena, i když mínění, že to možné není, mírně převažuje. Pokud jde o to, nakolik česká veřejnost důvěřuje nebo nedůvěřuje vládě, že rozhoduje správně o rozvoji jaderné energetiky u nás, převažuje důvěra nad nedůvěrou. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Celkově podle CVVM platí, že názory na energetiku, výrobu elektřiny z jádra, dostavbu Temelína, na míru obav z provozu jaderné elektrárny nejsou příliš ovlivněny ani věkem, ani vzděláním, ani ekonomickým statusem, ani politickou orientací či stranickými preferencemi.

 

Výsledky průzkumu:

 

 

Zdroj: Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM), ČTK

09.06.2014 22:29

Studie: Srovnání EMAS a ISO 14001

V dubnovém čísle časopisu Journal of Cleaner Production vyšel článek s názvem EMAS a ISO 14001: rozdíly v účinnosti zlepšování environmentálního profilu porovnávající organizace certifikované pouze podle normy ISO 14001 a organizace registrované v systému EMAS. Hlavním ukazatelem byly emise CO2, které byly sledovány u více než 200 italských podniků působících v energeticky náročných odvětvích po dobu tří let.

Z porovnání vyplynulo, že podniky s ISO 14001 jsou úspěšnější při snižování emisí CO2 během prvního roku od zavedení systému. Po započítání údajů z environmentálních prohlášení za třetí rok však bylo zjištěno, že organizacím s EMAS klesly emise CO2 více než u organizací pouze s certifikací podle ISO 14001.

Autoři, vědci Testa, Rizzo a Daddi z italské Scuola Superiore Sant’Anna, za příčinu tohoto rozdílu považují přísnější podmínky pro registraci EMAS (přísnější sběr zahrnující dříve nezapočítané emise), včetně podmínky, že registrované organizace musejí vykazovat neustále snižování negativních vlivů na životní prostředí. Ačkoli zavádění EMAS může být obtížnější v začátcích, podle zjištění studie je toto úsilí vyváženo většími přínosy v čase.

Podrobnější informace v angličtině o výsledcích studie včetně její přesné citace jsou dostupné ve zpravodaji Science for Environment Policy.

 

Zdroj: CENIA

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE