Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
5.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
 
  

 

Novinky

02.11.2014 13:00

IPCC publikoval klíčovou zprávu o globálním oteplování

VIDEO Boj s globálním oteplováním bude možná vyžadovat snížení emisí skleníkových plynů až na nulu. Píše se to v nové zprávě Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC), kterou zveřejnili zástupci Programu OSN pro životní prostředí (UNEP). Koncentrace CO2 v atmosféře jsou nejvyšší za posledních 800 tisíc let. Odborníci tak volají po konci fosilních paliv do roku 2100.

Nově zveřejněný souhrnný 40stránkový dokument obsahuje závěry tří předchozích dílčích zpráv, které už byly publikovány dříve. To, k čemu vědci dospěli, proto není žádným překvapením. Dokument znovu a velmi naléhavě formuluje přesvědčení, že skleníkové plyny pocházející ze spalování fosilních paliv a odlesňování jsou hlavními příčinami oteplování, které vědci pozorují od poloviny minulého století. Pokud chce svět toto oteplování zmírnit či zastavit, musejí emise skleníkových plynů postupně klesat až na nulu.

Podle IPCC by do roku 2050 měla většina vyráběné elektřiny pocházet z nízkoemisních zdrojů a do konce století by se měla "téměř úplně" přestat používat fosilní paliva.

 

Video:

 

 

Dokument ke stažení:

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz, ČT24, BBC.com

02.11.2014 08:00

Otázky Václava Moravce: Energetika, těžba a klimatický balíček EU

AVÍZO Čím budeme topit a svítit? Jak dopadne český energetický mix? Pozvání do pořadu Otázky Václava Moravce (2.11.2014) přijali ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek z ČSSD, nejvýše postavený Čech v Evropské komisi, exministr životního prostředí Ladislav Miko a generální ředitel EP Energy Tomáš David. Záznam pořadu OVM - ZDE (od 52 minuty), druhá část pořadu OVM - ZDE.

 

 

Témata další části pořadu:

  • státní energetická koncepce
  • novela energetického zákona
  • novela horního zákona
  • zvyšování těžebních poplatků
  • klimatický balíček EU

 

Související článek:

Mládek: Energeticko-klimatický balíček prodraží náklady na celou energetiku (2.11.2014, ČT24)

 

Zdroj: ČT24

01.11.2014 06:38

Šéf letiště ke zrušení posudku: Je to velké znásilňování právního řádu.

Plány na rozšíření vodochodského letiště se po zásahu ministerstva životního prostředí komplikují. Šéf letiště Martin Kačur uvedl v rozhovoru pro iDNES, že je přesvědčen, že ministerstvo překročilo své pravomoci. Zároveň se chystá požadovat náhradu škody ve výši desítek milionů korun. Přestože ministr Richard Brabec potvrdil zrušení stanoviska EIA, chce skupina Penta o plán na modernizaci letiště Vodochody dál bojovat. "Ministerstvo na sebe vzalo pravomoci, které mu nepřísluší. Budeme pokračovat, protože nesouhlasíme s tím, jak si vykládá správní řád. Máme další možnosti, které budeme dávat dohromady s právníky. Pokud vyhodnotíme, že máme šanci, tak asi podáme správní žalobu. A druhá věc je, že pokud si resort myslí, že jeho úředníci udělali dříve chybu, tak nám tím vznikla škoda na pokračování přípravy projektu. Odhaduji, že to jsou desítky milionů. Budeme se domáhat náhrady." uvedl Kačur. Ředitel letiště dále uvedl, že ministerstvo na sebe vzalo pravomoci, které mu nepřísluší. Rozhovor čtěte ZDE.

 

ČTK 29.10.2014: Ministerstvo životního prostředí (MŽP) potvrdilo zrušení ekologického posudku na rozšíření Letiště Vodochody. Znamená to pozastavení jeho výstavby. Podle ředitele letiště Martina Kačura bude případ pravděpodobně řešit Nejvyšší správní soud, řekl ČTK. Ministerstvo své rozhodnutí okomentuje v nejbližších dnech, čeká na oficiální potvrzení, že stanovisko bylo firmě Penta Investments, která letiště ovládá, doručeno.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Názor poslance Zahradníka na ekologické aktivisty v souvislosti s projednávanou novelou EIA

 

 

Zdroj: iDNES.cz

31.10.2014 18:38

MŽP představilo možnosti třídění bioodpadu a kovů, od 1. ledna bude totiž pro obce povinné.

zlin.cz

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo dnes posílá do meziresortního připomínkového řízení návrh vyhlášky k třídění odpadu, která odráží aktuální změny v zákoně o odpadech. Nově budou mít obce od 1. ledna 2015 povinnost zajistit vedle odděleného sběru papíru, skla a plastů i třídění bioodpadu a kovů. Termín připomínek je stanoven na 24. listopadu 2014.

Jednou z nových povinností obcí podle novely zákona o odpadech bude od 1. ledna 2015 zajistit vedle stávajících míst pro sběr papíru, plastů, skla a nebezpečných odpadů i třídění kovů a biologicky rozložitelných odpadů minimálně rostlinného původu.

„Tato vyhláška je cestou k tomu, aby ČR splnila cíle stanovené Evropskou unií pro třídění odpadů v budoucích letech, a které se nám v současné době nedaří naplňovat, protože stále mnoho odpadu končí na skládkách. Je proto třeba, aby vedle mnoha obcí, které nyní bioodpad už třídí, začaly s tímto tříděním systémově všechny obce v ČR. Jedině tak předejdeme možným sankcím, které by mohly pro ČR plynout ze strany EU kvůli neplnění cílů odklonu odpadů ze skládek. Obce budou mít podle vyhlášky možnost vybrat si způsob, jakým tento sběr zajistí. Je třeba si uvědomovat, že čím méně biologicky rozložitelného komunálního odpadu skončí v černých popelnicích, tím méně budou obce, a tedy i občané muset postupně platit za jeho skládkování,“ vysvětluje ministr Brabec.

Konkrétně musí obec zajistit na svém území místa pro oddělený sběr minimálně pro bioodpady rostlinného původu. Sem patří např. slupky z ovoce a zeleniny, listí, větve či tráva a další rostlinný odpad z kuchyní a zahrad. Obce splní tuto povinnost mimo jiné prostřednictvím sběrných dvorů, i pokud mají zavedený systém komunitního kompostování, do nějž je možné odevzdávat veškeré rostlinné zbytky z údržby zeleně a zahrad.

Obce budou mít možnost volby při stanovení konkrétních požadavků na sběrnou síť na svém území. Systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na území obce si tedy stanoví samy obce v obecně závazné vyhlášce. Návrh, jak by obecně závazná vyhláška k třídění bioodpadů mohla vypadat, MŽP momentálně připravuje, jak ministr Brabec slíbil, a projedná ho s Ministerstvem vnitra v nejbližší době.

Obce a města v dobíhajícím Operačním programu Životní prostředí 2007–2013 čerpaly skoro 14 mld. Kč na víc než 2500 projektů na zlepšení nakládání s odpady, sběr a třídění. V novém programovém období OPŽP 2014–2020 si obce budou moci sáhnout skoro až na 6 miliard korun, které jsou alokovány na výstavbu či modernizaci např. zařízení pro materiálové využití odpadů, sběr, třídění a úpravu odpadů.

 

Návrh vyhlášky, kterou se stanoví rozsah a způsob zajištění odděleného soustřeďování komunálních odpadů a další informace - ZDE

 

 

 

 

31.10.2014 18:30

Novinky OPŽP: Nově schválené projekty a financování projektů končí 5. prosince

Ministr životního prostředí Richard Brabec dnes podepsal podporu pro další projekty z L., LVIII. a LIX výzvy OPŽP na doporučení 41. Řídicího výboru OPŽP. Zároveň schválil i převedení některých kvalitních, v předchozích výzvách nepodpořených projektů do zásobníku projektů, ze kterého mohou být vyjmuty pro další realizaci a podporu.

Státní fond životního prostředí ČR oznamuje příjemcům podpory tyto závazné termíny k podání žádostí o platbu v roce 2014: Příjemcem neuhrazené resp. částečně uhrazené faktury lze zahrnout do žádosti o platbu, kterou lze podat nejpozději do 30. 11. 2014. Příjemcem plně uhrazené faktury lze zahrnout do žádosti o platbu, kterou lze podat nejpozději do 5. 12. 2014.

Všechny ostatní dříve uváděné termíny jsou pouze orientační. Jako nepřekročitelné platí pouze termíny uvedené výše. Je žádoucí uplatnit podle výše uvedených termínů listopadové fakturace. Ve výše uvedených termínech končí také IV. čtvrtletí pro Finančně platební kalendáře.

 

Dokumenty ke stažení:

Schválené žádosti z L., LVIII. a LIX. výzvy OPŽP na doporučení 41.ŘV

 

Zdroj: SFŽP

 

 

 

31.10.2014 10:29

Tretiruka.cz nově informuje čtenáře SMSkou!

NOVINKA! Redakce Tretiruka.cz rozšiřuje nabídku služeb pro majitele Věrnostních karet. Nově redakce bude čtenáře informovat o zásadních novinkách prostřednictvím SMS přímo do mobilu. Služba je pro majitele věrnostních karet zcela zdarma a je zcela dobrovolná. Registraci mobilního čísla se provádí v rubrice Právo, kde vpravo nahoře najdete jednoduchý registrační formulář.

 
 
Věrnostních karta - přehled služeb: 
  • Nejdůležitější zprávy přímo do mobilu SMSkou
  • Přístup do rubriky "Právo"
  • Jste součástí procesu vzniku nové legislativy
  • Dostáváte mailem aktuální novinky
  • Dostáváte pravidelný emailový zpravodaj
  • Slevy na vzdělávací akce a odborné periodikum

 

Věříme, že novou službu využijí zejména čtenáři, kteří nemohou nebo nemají emailovou schránku v mobilním telefonu. Služba pochopitelně nebude sloužit ke komerčním účelům.

 

Další informace o Věrnostních kartách Tretiruka.cz najdete ZDE

 

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200003887-75f6176efd/budik.jpg

31.10.2014 08:48

Novela zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci

BOZP Ministerstvo práce a sociálních věcí předložilo do připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb. o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Cílem návrhu je uvedení zákona do souladu s požadavky a poznatky praxe, které vyplynuly z jeho aplikace v uplynulých letech. Navrhované změny vycházejí zejména z výsledků kontrol Státního úřadu inspekce práce a oblastních inspektorátů práce na úseku bezpečnosti práce na pracovištích, především na staveništích, a dále z výsledků dvou projektů, které ministerstvo v této oblasti vyhlásilo a zadalo k řešení. Současně bylo využito poznatků ministerstva získaných z vlastních kontrol u držitelů akreditací, kteří zajišťují zkoušky fyzických osob z odborné způsobilosti k zajišťování úkolů v prevenci rizik a z odborné způsobilosti k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi. Součástí návrhu jsou i teze navrhovaných změn prováděcích předpisů, tyto teze jsou předkládány pro informaci.

 

Mezi nejdůležitější navrhované změny patří:

  • 1. Vyloučit v § 1 (zákona č. 309/2006 Sb.) z působnosti části třetí zákona práce na staveništi prováděné při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem podle zvláštního právního předpisu, neboť bezpečnost práce je při těchto činnostech již upravena zákonem České národní rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláškou Českého báňského úřadu č. 55/1996 Sb., o požadavcích k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při činnosti prováděné hornickým způsobem v podzemí, ve znění pozdějších předpisů.
  • 2. Specifikovat v § 3 (zákona č. 309/2006 Sb.) a v dalších ustanoveních části třetí zákona základní instituty práva na staveništích. Jedná se o požadavky na staveniště a pracovní prostředí na staveništi, které je nutno v tomto smyslu pro správnou aplikaci v praxi přesněji vymezit. Především se jedná o vymezení pojmů: zadavatel stavby, staveniště a zhotovitel, který stavbu provádí, buď sám anebo se na jejím provedení podílí apod. 
  • 3. Upřesnit v § 9 odst. 1 písm. a) (zákona č. 309/2006 Sb.) odpovědnost zaměstnavatele za BOZP nejen ve vztahu k předmětu jeho činnosti, ale šířeji ve všech oblastech jeho činnosti. Jedná se o upřesnění povinnosti zaměstnavatele při zajišťování BOZP, a to nejen při určité výrobě, pracovní činnosti, která tvoří hlavní předmět jeho činnosti, ale u všech činností, které tomu mohou předcházet nebo následovat, a kde zaměstnavatel působí. 
  • 4. Doplnit povinnosti zaměstnavatele v § 9 odst. 3 písm. d) až písm. f) (zákona č. 309/2006 Sb.) v oblasti BOZP o povinnosti zajistit účast odborně způsobilé osoby na pravidelném hodnocení BOZP, zařadit zaměstnance s odbornou způsobilostí k zajišťování úkolů v prevenci rizik, kterému je uložen výkon této činnosti pro zaměstnavatele, vhodně do organizační struktury k zajištění jeho nezávislosti a v neposlední řadě zajistit součinnost této odborně způsobilé osoby s ostatními odborně způsobilými osobami podle zvláštních právních předpisů. 
  • 5. Upřesnit ustanovení v § 9 odst. 7 (zákona č. 309/2006 Sb.), tj. kdo bude koordinovat činnost několika odborně způsobilých osob v prevenci rizik na pracovišti určených zaměstnavatelem. Navrhuje se, aby zaměstnavatel byl povinen písemně určit jednoho z nich koordinací. 
  • 6. Upřesnit zákonné předpoklady odborné způsobilosti fyzických osob v prevenci rizik dle § 10 odst. 1 pro fyzické osoby a zpřísnit zákonné předpoklady odborné způsobilosti fyzických osob dle § 10 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) pro fyzické osoby (zvyšují se nároky na vzdělání a odbornou praxi) k činnostem koordinátora. Vychází se z toho, že provedení zkoušky fyzickou osobou a získání osvědčení hradí povinná fyzická osoba sama, a to ve výši stanovené v rozhodnutí ministerstva, kterým byla na základě žádosti žadatele o udělení nebo prodloužení akreditace udělena. Součástí je schválený projekt zkoušek na ověřování dané odborné způsobilosti, ve kterém je náhrada za zkoušku již stanovena. MPSV náhrady nákladů za zkoušku u jednotlivých držitelů akreditací již při udělení akreditace schválilo a není důvodu je v této souvislosti měnit. Zvýšení nároků na zákonné předpoklady odborné způsobilosti u koordinátorů BOZP, tj. na znalosti a dovednosti uchazečů o zkoušku a upřesnění oboru vzdělávání, nevyvolá žádné další finanční náklady. 
  • 7. Zřídit evidenci odborně způsobilých osob a stanovit povinnosti při jejím vedení. V současné době již vede MPSV seznam odborně způsobilých osob, který uveřejňuje, ale bez fyzických osob, které k uveřejnění nedaly souhlas. Pro prosazování politiky zvyšování úrovně odborné úrovně výkonu činností odborně způsobilých osob je sledování jejich počtu celkem a v regiónech a v průběhu času velmi důležité. Další využití údajů z této evidence spočívá v bezplatném poskytování těchto údajů ostatním orgánům veřejné správy podle zvláštních právních předpisů, např. pro povolování poskytování služeb v oblasti BOZP podle živnostenského zákona nebo při výkonu kontrol orgánů inspekce práce podle zákona o inspekci práce.
  • 8. Rozšířit okruh osob vymezený v § 12 (zákona č. 309/2006 Sb.) o nové písm. e), a to v souladu s novým občanským zákoníkem; jedná se o rozšíření o další členy rodiny, kteří jsou zúčastněni na provozu rodinného podniku. Z ustanovení § 12 písm. d) se navrhuje vyjmout pojem stavebník, který užívají stavební předpisy a pro oblast BOZP nemá širšího využití. 
  • 9. Upřesnit pojmy v § 14 odst. 1 (zákona č. 309/2006 Sb.).
  • 10. Odkázat v § 15 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) na zmocnění pro schválení prováděcího právního předpisu, týkajícího se minimálních požadavků na plán. Ve stávající právní úpravě toto není upraveno a často jsou plány BOZP formální, příliš obsáhlé s ohledem na velikost a druh stavby a zahrnují věci, které do tohoto dokumentu nepatří. 
  • 11. V § 15 odst. 3 (zákona č. 309/2006 Sb.) upřesnit povinnost zadavatele stavby v oblasti BOZP. Ukládá se mu, aby zajistil, že v dokumentaci staveb zpracovávané ve fázi přípravy stavby byly zahrnuty požadavky na oblast BOZP v souladu s platnou právní úpravou, a to z toho důvodu, aby se náklady na BOZP zahrnuly do celkových nákladů na zhotovení stavby již v době, kdy je to výhodné, aby jednotliví zhotovitelé ucházející se o zakázku věděli, s jakou částkou budou muset v tomto konkrétním případě počítat na zajištění BOZP. 
  • 12. Upřesnit v § 16 (zákona č. 309/2006 Sb.) povinnosti zhotovitele a v § 18 povinnosti koordinátora BOZP při přípravě stavby a při její realizaci. Záměrem je tyto povinnosti upřesnit tak, aby bylo možno zhotovitele a koordinátory BOZP na staveništi lépe postihovat v případech, že neplní svoje povinnosti tak, jak jim zákon ukládá. Dosavadní poznatky inspektorů orgánů inspekce práce ukazují na to, že někteří z nich, zejména koordinátoři BOZP, ve snaze mít co nejvíce zakázek, uzavírají více smluv o výkonu činnosti koordinátora BOZP než jsou schopni nejen časově, ale i odborně zvládnout, a proto svoji činnost nevykonávají zcela správně. Jedním z důsledků tohoto stavu je, že pak koordinátoři BOZP nemají předpokládanou autoritu nejen u zadavatelů staveb, ani u jednotlivých zhotovitelů na stavbách, kteří právní předpisy v oblasti BOZP často podceňují.
  • 13. Upravit v § 18 odst. 3 (zákona č. 309/2006 Sb.) práva a povinnosti fyzické osoby, která byla pověřena zadavatelem stavby ke zpracování plánu BOZP místo koordinátora BOZP, který nemusel být s ohledem na nenaplnění zákonné podmínky pro jeho určení podle § 14 odst. 1 zákona, na dané stavbě určen. Jedná se, např. o plán BOZP na rekonstrukci transformační stanice vysokého napětí, na které budou vykonávány rizikové práce dle Přílohy č. 5 nařízení vlády č. 591/2006 Sb., ale pro kterou nemusí zadavatel stavby koordinátora určit. Plán tak bude muset být vypracován osobou se specifickým odborným vzděláním, např. v oboru elektro a v oboru bezpečnosti práce. 
  • 14. Upravit v § 20 (zákona č. 309/2006 Sb.) požadavky na MPSV v souvislosti s institutem udělování akreditací a dále požadavky na samotné držitele akreditací při provádění zkoušek. Kromě jiného se tímto návrhem umožňuje, aby uchazeči mohli uhradit náklady za zkoušku nejpozději ve stanovený den zkoušky ještě před jejím zahájením oproti stávající právní úpravě, která požaduje dodržet dobu 7 dnů před stanoveným termínem zkoušky. 
  • 15. Stanovit prováděcím právním předpisem požadavky i na praktické dovednosti uchazečů o zkoušku a stanovit obsah a způsob absolvování periodické zkoušky po ukončení platnosti jejich osvědčení, tj. po každých 5-ti letech od první úspěšně vykonané předchozí zkoušky. 
  • 16. Doplnit v § 17 odst. 1 (zákona č. 251/2005 Sb.) nové skutkové podstaty přestupků fyzických osob, a to v případě neplnění povinností zadavatele stavby jako fyzické osoby vyplývající z § 14 a § 15 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) navrhované novely zákona. Stanovením nových skutkových podstat přestupků se umožní postihovat více než dosud nedodržování zákonných povinností zadavatelů staveb, které následně významným způsobem negativně ovlivňují bezpečnost práci ve výstavbě. 
  • 17. Doplnit v § 30 odst. 1 (zákona č. 251/2005 Sb.) nové skutkové podstaty správních deliktů právnických osob, a to v případě neplnění povinností zadavatele stavby jako právnické osoby vyplývající z § 14 a § 15 odst. 2 (zákona č. 309/2006 Sb.) v navrhovaném znění. Stanovením skutkových podstat nových správních deliktů se umožní více než dosud postihovat nedodržování stanovených povinností zadavatelů staveb, které následně významným způsobem negativně ovlivňuje bezpečnost práci ve výstavbě.

 

Další informace a podklady ke stažení ZDE

 


 

 

31.10.2014 08:27

Nedostatky v žádosti bude fond nově zasílat emailem

Ve snaze zjednodušit administraci žádostí podaných v programu Nová zelená úsporám budou nyní žadatelé o dotaci informováni o nedostatcích v žádostech přednostně prostřednictvím e-mailu. Sledujte proto pravidelně své e-mailové schránky.

Výzvy k odstranění nedostatků v žádostech již nebude fond žadatelům posílat poštou doporučeně do vlastních rukou, ale na e-mailovou adresu, kterou žadatel uvedl do formuláře žádosti. Cílem tohoto kroku je urychlit zpracování žádosti, ale hlavně odstranit pro žadatele mnohdy nepříjemné vyzvedávání doporučeného dopisu na poště.

V případě, že je žadatel vlastníkem datové schránky, bude mu fond výzvy a další korespondenci i nadále zasílat prostřednictvím datové schránky.

Sledujte proto pravidelně své e-mailové schránky a v případě, že obdržíte zprávu týkající se vaší podané žádosti, potvrďte fondu její přijetí a postupujte dle informací uvedených ve zprávě.

 

Zdroj: SFŽP

 

31.10.2014 08:15

EurActiv: Dražší povolenky přinesou ČR víc peněz, emisní obchodování ale stále nefunguje

Česko souhlasilo s klimatickými cíli EU s podmínkou, že získá dodatečné finanční kompenzace. Množství peněz, které může získat, závisí na ceně emisních povolenek. Systém emisního obchodování zatím funguje špatně. Podle ekologů za tím stojí i nepřehlednost systému a přidělování bezplatných povolenek některým podnikům. I průmysl si ale stěžuje, že mu nízká cena povolenek komplikuje život. „Záleží na tom, jestli je firma progresivní, nebo má konzervativní pohled a líbilo by se jí, aby systém úplně zmizel nebo aby byly povolenky co nejlevnější,“ vysvětluje poradce prezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR Jakub Vít. V rámci systému podle něj investovalo své peníze příliš mnoho firem na to, aby se mohl zrušit. Více ZDE

 

Zdroj: EurActiv.cz

31.10.2014 06:17

iDNES: Kanadský Westinghouse chce v Česku vyrábět proud z odpadu

V­ Česku mohly objevit reaktory s logem společnosti Westinghouse. Nepůjde však o americko-japonského výrobce štěpných zařízení, ale kanadskou společnost Westinghouse Plasma Corporation (WPC). Firma vidí příležitost v zákazu skládkování od roku 2024. WPC proto v Česku plánuje prostřednictvím ostravské společnosti PGP Terminal investovat do výstavby plazmových reaktorů, které komunální odpad přemění na elektrickou energii. V reaktoru se při teplotách kolem tří tisíc stupňů Celsia odpad přeměňuje na syntetický plyn, který se po pročištění spaluje a vyrábí se s jeho pomocí elektřina.

Společnost nyní zaměřuje na jednání s představiteli krajů o zajištění dostatečných dodávek komunálního odpadu. Sama chce pak financovat výstavbu plazmových reaktorů o objemu sto tisíc tun odpadu ročně. Náklady na výstavbu takového zařízení by neměly překročit částku dvou miliard koru. Projekt podpořil i kanadský velvyslanec Otto Jelinek, který minulý týden uspořádal na ambasádě pro potenciální partnery seminář.

Hlavním zdrojem příjmů by se však měly stát poplatky za zpracování odpadu a především prodej elektřiny. Zástupci PGP Terminal doufají, že by výkupní cena elektřiny z­ plazmové technologie mohla v budoucnu získat státní garanci.

V minulosti se v Česku záměry na zpracování odpadu na principu plazmového zplynování už objevily, ale žádný se zatím nerealizoval. Více ZDE

 

Čtěte také:

HN: Plazmový reaktor se tlačí do Česka. Nahradí spalovny? (27.6.2014, HN)

 

30.10.2014 12:21

Nejvíce podnikového odpadu produkují stavební firmy a komunálního zas Středočeši

V roce 2013 bylo v České republice vyprodukováno 23,7 mil. tun odpadu. Největší množství komunálního odpadu vyprodukovali obyvatelé Středočeského kraje. Na jednoho obyvatele regionu připadlo 372 kilogramů. Naopak nejméně odpadu vytvořili lidé v Plzeňském kraji. Nejpilněji třídili odpad lidé v Kraji Vysočina, nejméně v Jihomoravském kraji. Více než polovina komunálních odpadů byla odvezena na skládky, jedna pětina skončila ve spalovnách a téměř čtvrtina byla recyklována a kompostována. Recyklováno bylo 686 tis. tun a kompostováno 96 tis. tun komunálního odpadu. Největší podíl na produkci podnikového odpadu mají stavební firmy, které v roce 2013 vyprodukovaly téměř devět milionů tun odpadu. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad, více ZDE

 

30.10.2014 08:43

IPPC: Závěry o průmyslových emisích pro rafinaci minerálních olejů a plynů

NOVINKY VE VĚSTNÍKU EU Ve Věstníku EU bylo zveřejněno dne 28. října 2014 (L307) Prováděcí rozhodnutí Komise ze dne 9. října 2014, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU o průmyslových emisích pro rafinaci minerálních olejů a plynů. ¨Prováděcí rozhodnutí komise je dostupné ZDE.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat:

Rozhodnutí Komise ze dne 27. října 2014, kterým se podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES sestavuje na období 2015–2019 seznam odvětví a pododvětví, u nichž se má za to, že jim hrozí značné riziko úniku uhlíku - dokument ZDE

 

30.10.2014 08:34

SFŽP: Nedostatečné podklady budou nekompromisně vráceny k dopracování.

Státní fond životního prostředí ČR apeluje na příjemce podpory z OPŽP a zejména jejich poradenské společnosti, aby věnovali zvýšenou pozornost kvalitě dokladů předkládaných fondu. Z důvodu pokročilého času v letošním financování projektů bude fond od této chvíle neúplné a nekvalitní podklady nekompromisně vracet příjemcům podpory k dopracování.

V poslední době přijímá Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP ČR) mnoho nekompletních materiálů. To zpožďuje vydávání rozhodnutí o poskytnutí dotace, případně financování daných akcí. V několika případech dokonce poradenské firmy odmítly spolupracovat s projektovým manažerem na odstraňování nedostatků doložených dokumentů.

Upozorňujeme, že kroky, které SFŽP ČR zavedl k akceleraci programu, vycházejí zcela naprázdno, není-li zabezpečena přiměřená spolupráce též na straně příjemců podpory a jimi placených poradenských společností. Z důvodu pokročilého času v letošním financování projektů bude fond od této chvíle neúplné a nekvalitní podklady nekompromisně vracet příjemcům podpory k dopracování.

 

Zdroj: SFŽP

29.10.2014 19:09

19. schůze poslanecké sněmovny (od 21. října 2014)

SLEDUJEME Dne 21. října byla zahájena další schůze poslanecké sněmovny. Dle návrhu programu by měli poslanci projednávat hned na začátku dva environmentální předpisy a to novelu zákona o ochraně zemedělského půdního fondu, kterou tento týden schválila vláda. A dále novelu zákona o právu na informace o životním prostředí. Na pořadu schůze jsou navrženy novely zákona o hospodaření s energií, horního zákona i téma NP Šumava.

 

Aktuality:

Datum: 29.10.2014

  • Senátní návrh zákona o Národním parku Šumava

     

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, a energetický zákon:

    • prošel prvním čtením
    • projedná výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj

     

  • Novela zákona o hospodaření s energií:
    • Poslanecká sněmovna dnes projednala novelu zákona o hospodaření s energií v prvním čtení. Poslanci zejména polemizovali nad opakovanými energetickými audity a to každé 4 roky. Poslanci dále namítali povinnost zpracovat audity u nemovitostí v majetku například obcí (školy, radnice...). V diskuzi padlo, že energetický audit by měl vyhotoven až v případě prodeje nemovitosti nebo při žádosti o dotaci.
    • Návrh na zamítnutí zákona nebyl podán
    • Novelu zákona projedná hospodářský výbor

 

Datum: 27.10.2014

  • Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů - prvé čtení: St 29. 10., 4. bod
  • Senátní návrh zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů - prvé čtení: St 29. 10., 10. bod (původně 8. bod - změna 29.10.2014)

 

Datum: 22.10.2014

  • Novela zákona EIA
    • poslanci vyřadili bod z jednání č. 108 - Návrh na zkrácení zákonné lhůty pro projednání sněmovního tisku č. 299 ve výborech PSP ČR

 

Datum: 21.10.2014

  • Novela zákona o ochraně veřejného zdraví:
    • prošla prvním čtením
    • projedná výbor pro zdravotnictví

     

  • Novela zákona o právu na informace o životním prostředí:
    • prošla prvním čtením
    • projedná výbor pro životní prostředí

     

  • Novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu (ZPF):
    • prošla prvním čtením
    • projednají výbory pro: životní prostředí, zemědělský, hospodářský a výbor pro veřejnou správu
    • návrh na zkrácení lhůty na 10 dní pro projednání ve výborech nebyl odsouhlasen

     

  • poslanci neodsouhlasili zařazení nového bodu týkající informace ministra průmyslu a obchodu na téma Státní energetické koncepce (SEK). Bod navrhl poslanec P. Kováčik s tím, aby se tímto bodem poslanci zabývali příští čtvrtek a dále aby poslancům byla zaslána poslední verze dokumentu
  • poslanci neodsouhlasili pevné zařazení bodu č. 65 (ST č. 250) - NP Šumava na 29. října 2014

 

Anotace:

Ochrana zemědělského půdního fondu

Vláda schválila novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu dne 8.10.2014. Úleva - snížení poplatku za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu se bude týkat stávajících průmyslových zón, které byly zaneseny v územních plánech do roku 2010. Úleva se může dotknout až 2000 ha. Dále půjde o důležitý nástroj pro investiční pobídky, uvedl Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání vlády. Předpokládá se, že novela zákona bude účinná od 1. ledna 2015.

Obecným cílem této novely zákona je zvýšit a zabezpečit ochranu zemědělského půdního fondu. Nová úprava zákona řeší problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a reaguje na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů).

 

Obsahem předloženého návrhu zákona je především:

  • posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru),
  • přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy,
  • stanovení povinnosti, jejímž obsahem je zajištění protierozní ochrany půdy,
  • úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě,
  • zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy,
  • úprava otázek souvisejících s odvody, a to mimo jiné v reakci na aplikační praxi ve vztahu k zákonu č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie,
  • úprava kompetencí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu,
  • přesnější vymezení povinností stanovených zákonem a zvýšení následné sankce za jejich porušení.
 
Hospodaření s energií

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií legislativně upravuje zvyšování energetické účinnosti v ČR a podporu energetických úspor. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci.

Hlavním důvodem pro novelizaci tohoto zákona je Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti ze dne 25. října 2012, kterou má ČR povinnost transponovat. Dalším důvodem je dodatečná implementace již transponovaných směrnic 2010/31/EU o energetické náročnosti budov a směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. Posledním důvodem novely zákona je aplikační praxe stávajícího znění, kdy v rámci poslední novely zákona došlo k velkým úpravám povinností pro občany ČR a po roční praktické aplikaci je potřeba některé povinnosti upravit.


Přehled změny:


  • Povinnost pro velké podnikatele absolvovat audit, a to každé 4 roky, nebo zavedení systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu. 
  • Zavedení tzv. analýzy nákladů a přínosů za účelem zjištění potenciálu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a možnosti využívání odpadního tepla. Povinnost zpracovat tuto analýzu v případě nové výstavby nebo podstatné rekonstrukce je zavedená pro průmyslové provozy, soustavy zásobování teplem a tepelné elektrárny nad 20 MW tepelného příkonu. Pro účely transpozice budou tyto analýzy prováděny jako energetické posudky. 
  • Hospodárné užívání energie ústředními institucemi. Nově budou ústřední instituce při vypisování nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby stanovovat zvláštní technické podmínky v případě, že se veřejná zakázka bude týkat výrobků spojených se spotřebou energie, vybraných kancelářských přístrojů, pneumatik a koupě nebo pronájmu budov tak, jak požaduje směrnice o energetické účinnosti. Zvláštní technické podmínky budou stanovovány pouze, pokud nenaruší průběh hospodářské soutěže a zároveň budou nákladově efektivní.
  • Do návrhu bylo vloženo ustanovení pro úpravu energetických služeb, které jsou poskytovány na základě uzavřené smlouvy. Směrnice o energetické účinnosti požaduje, aby takovéto smlouvy obsahovaly požadavky v ní uvedené, proto návrh obsahuje konkrétní náležitosti smluv se zaručeným výsledkem, jako je seznam opatření v oblasti energetické účinnosti, specifikace zaručených úspor nákladů nebo úspor energie, dobu trvání smlouvy, termíny a období pro zjišťování dosažené úspory nákladů nebo úspory energie. Základní premisou zaručeného výsledku je, že riziko za dosažení předjednané úspory energie nese poskytovatel. Jde spíše o administrativní úpravu podmínek, za kterých je služba uzavírána, aby došlo ke standardizaci úrovně jejich poskytování.
  • Návrh úpravy standardizuje formu zpracování SEK včetně vymezení cílů státu v oblasti strategického plánování v energetice. Podrobnosti a způsob zpracování SEK, včetně podrobností a struktury podkladů, budou nově stanoveny prostřednictvím nařízení vlády, jako tomu je již nyní v případě územních energetických koncepcí. Cílem této úpravy je standardizovat a formalizovat do budoucna proces a strukturu strategického celostátního plánování v oblasti nakládání s energií, včetně vymezení ukazatelů pro oblast bezpečnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti, jejichž prostřednictvím má být SEK vyjádřena a pomocí kterých se bude v stanovených intervalech (minimálně jednou za 5 let) provádět její vyhodnocení tak, aby bylo možné reálně posoudit stupeň naplňování SEK a jejího dopadu na dlouhodobé strategické cíle ČR i EU.
  • Ustanovení paragrafu 4 vymezuje účel ÚEK s tím, že má stanovit cíle a zásady nakládání s energií kraje, hlavního města Prahy nebo obce. Územní energetická koncepce má jako strategický dokument vytvářet podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie.
  • Zásadní novinka týkající se průkazu energetické náročnosti budovy (průkaz) je zavedení úlevy od povinnosti mít zpracovaný průkaz v případě prodeje či pronájmu budovy postavené před rokem 1947. Tato možnost je podmíněna písemnou dohodou obou stran. Úleva je nastavena převážně pro rodinné domy tam, kde je zpracování průkazu příliš finančně zatěžující.
  • Dále jsou rozšířeny případy, kdy je průkaz nutné zpracovat.
  • Státní energetická inspekce již nebude vydávat závazná stanoviska plnění požadavků na energetickou náročnost budov ve stavebních řízeních. Plnění bude dokládat samotný průkaz, za jehož zpracování nese zodpovědnost energetický specialista.

Zákon o právu na informace o životním prostředí

Ministerstvo životního prostředí vypracovalo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. V průběhu roku 2013 byla v mezirezortním připomínkovém řízení projednána tzv. velká novela informačních zákonů. Její součástí byl návrh koncepční změny spočívající v začlenění práva na přístup k informacím o životním prostředí podle speciálního InfŽP do obecného zákona svobodném přístupu k informacím, ale i řada dalších drobných úprav upřesňujících stávající dikci zákona. Projednávání novely bylo ovšem mj. z důvodu rozpuštění Poslanecké sněmovny přerušeno na půdě Legislativní rady vlády.

Jedním z okruhů zamýšlených změn bylo upřesnění právní úpravy zpřístupňování prostorových dat. Potřeba těchto dílčích legislativních úprav vyplynula z požadavků Evropské komise, která v rámci tzv. pilotního projektu upozornila na některé nedostatky při transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (směrnice INSPIRE). Předmětem kritiky Komise je jednak chybějící nebo nesprávná transpozice některých definic a pojmů, se kterými směrnice INSPIRE pracuje, avšak InfŽP je dosud explicitně nevymezuje, dále pak Komise upozorňuje na nesprávné provedení požadavku směrnice, aby důvody, pro které je možné odepřít zpřístupnění prostorových dat, byly vykládány restriktivním způsobem aj.

 

Předkládaný návrh mj. zavádí:

  • nové legální definice některých pojmů, např. metadata nebo služby založené na prostorových datech,
  • výslovný požadavek, aby metadata vždy zahrnovala rovněž informaci o výši úhrady za zpřístupnění prostorových dat, pokud je požadována 
  • pravidlo, podle kterého lze v případě průběžně aktualizovaných dat velkého objemu požadovat úhradu za prohlížecí služby založené na prostorových datech pouze tehdy, pokud tato úhrada slouží k zajištění zachování a údržby prostorových dat a zachování odpovídajících služeb založených na prostorových datech,
  • povinnost restriktivního výkladu důvodů odepření zpřístupnění prostorových dat

Materiál zahrnuje rovněž úpravu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Státní program EVVO bude vtělen do souhrnné Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jediného Akčního plánu Strategie VUR. Smyslem tohoto opatření je snižování administrativní náročnosti v oblasti EVVO.

 
Horní zákona a NP Šumava

Poslanci by měli dle návrhu programu schůze také projednat novelu horního zákona. Norma má za cíl vyloučit použití technologií tj. hydraulického štěpení hornin a podzemního zplynování uhlí, které nezaručují jistotu vyloučení kontaminace podzemních vod či neřízené procesy spalování. Vláda na své schůzi 2. července 2014 vyslovila s návrhem zákona nesouhlas a to i z důvodu, že nepovažuje za potřebné horní zákon v navrhovaném směru novelizovat. Stávající právní úprava ve spojitosti se státní energetickou a surovinovou politikou podle vlády poskytuje dostatečnou ochranu životního prostředí před negativními dopady průzkumu ložisek a těžby tzv. břidlicových plynů. Vláda dále uvádí, že se ve svém programovém prohlášení zavázala neumožnit další průzkum a následnou těžbu břidlicových plynů na území České republiky. Na minulé schůzi poslanci odhlasovali vyřazení tohoto bodu ze schůze, shodně dopadl i návrh zákona o NP Šumavě.

 

Vládní návrh zákona, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, a mění energetický zákon

Novela také reaguje na problematiku pravidel pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé vody mezi konečné spotřebitele, které jsou dosud obsaženy ve vyhlášce č. 372/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele. Tato vyhláška byla vydána na základě zmocnění obsaženém v § 98a zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon). Zde je uvedeno, že Ministerstvo pro místní rozvoj vyhláškou stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na teplo na vytápění a nákladů na poskytování teplé vody mezi konečné spotřebitele.

Zákonné zmocnění sice existuje, ale nelze tvrdit, že je naplněn požadavek obsažený v čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky, aby byl prováděcí předpis vydán také na základě zákona a v jeho mezích. Energetický zákon v podstatě žádné meze pro obsah zmíněné vyhlášky neupravuje. Za takové ustanovení byl až dosud považován § 78 odst. 5 tohoto zákona, který stanoví, že hodnoty naměřené a zjištěné dodavatelem a ceny v místě měření tvoří náklady na tepelnou energii, které se rozúčtují mezi konečné spotřebitele, jimiž jsou uživatelé bytů a nebytových prostorů. Ani toto ustanovení není odpovídajícím základem pro vydání prováděcího předpisu.

V současné době je již připraven návrh nové vyhlášky, která by měla nahradit výše uvedenou vyhlášku č. 372/2001 Sb. Ve snaze zamezit nesouladu mezi zákonným zmocněním k vydání takové vyhlášky a samotným obsahem vyhlášky tak, aby tento obsah odpovídal smyslu a účelu zákona, ve kterém je zmocnění obsaženo, bylo po projednání a odsouhlasení Ministerstvem průmyslu a obchodu rozhodnuto o zrušení původního zmocňovacího ustanovení v energetickém zákonu. Nadále by mělo být zmocňovací ustanovení upraveno v zákonu o službách. V tomto smyslu je vypracován i předložený návrh na dílčí novelu tohoto zákona.

Pokud by se nová vyhláška upravující podrobnosti rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé vody mezi konečné spotřebitele stala prováděcím předpisem zákona o službách, byl by naplněn i požadavek na komplexnost úpravy služeb spojených s užíváním bytu. Ve stejném termínu, jako se navrhuje účinnost novely zákona o službách, by měla být účinná i nová vyhláška upravující rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé vody mezi konečné spotřebitele.

Účinnost novely zákona o službách se navrhuje k 1. 1. 2015.
 

PSP ČR: od 10. 9. 2014 / 19. schůze (14hodin)

Názen předpisu Výsledek
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - prvé čtení  Út 21.10.-2.bod přikázán
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 301/ - prvé čtení St 29. 10., 4. bod přikázán
Návrh poslanců Michala Kučery, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení   
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 339/ - prvé čtení  Út 21.10.-1.bod přikázán
Senátní návrh zákona o Národním parku Šumava a o změně zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 250/ - prvé čtení: St 29. 10., 8. bod Zamítnut
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 270/ - prvé čtení  Út 21.10.-3.bod

(mění §44a a 44b, tedy Díl 8 Nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky body 107 až 124 sněmovního tisku)

přikázán
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 308/ přikázán

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE