Novinky

05.11.2014 11:53

Dnes ráno se uskutečnilo jednání ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka s ministrem financí Andrejem Babišem. Tématem schůzky, kterou inicioval ministr Jan Mládek, byla potřeba nalézt ekonomicky a sociálně vyvážené nastavení poplatků za vydobytý nerost.

"S panem ministrem jsem podrobně probral problematiku poplatků a shodli jsme se na navýšení poplatků na dvojnásobek oproti roku 2013. Výjimkou z toho jsou poplatky z hlubinné těžby černého uhlí, hlubinné těžby hnědého uhlí a uranu a taktéž ropy a zemního plynu," řekl po jednání mistr průmyslu a obchodu Jan Mládek. 

U všech ostatních těžených komodit tedy dojde k navýšení poplatků na dvojnásobek.

"Naše představa je taková, že by toto ustanovení mělo platit pro druhé pololetí příštího roku, tedy od 1. července roku 2015. V dalších letech byměla být výše poplatků za vydobytý nerost určována vládou formou vládního nařízení. Ministerstvo průmyslu a obchodu připraví v tomto smyslu v krátké době materiál do meziresortního připomínkového řízení a předpokládám, že bychom tento materiál předložili vládě do konce letošního roku. Mým cílem bylo minimalizovat rizika dopadů na zaměstnanost. Proto jsem rád, že pan ministr Andrej Babiš přistoupil na můj návrh a podařilo se nám nalézt skutečně optimální variantu řešení pro všechny zainteresované strany,"uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

 

Dodatečné vyjádření MPO k vyjádření ministra financí A. Babiše:

„Ministra financí jsem dnes seznámil se svou představou o ekonomicky a sociálně citlivém nastavení poplatku za těžbu hnědého uhlí. Podle mého názoru z jednání jasně vyplynulo, že ministr Babiš přijal návrh na dvojnásobek. Pokud po jednání z nějakého důvodu změnil názor, nerozumím tomu. Jsem ale nucen to respektovat,“ konstatoval ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek v reakci na prohlášení ministra Babiše. „Budu o rozdílných pozicích obou resortů informovat premiéra. Následně dokončím materiál, na jehož základě o míře navýšení těžebních poplatků rozhodne vláda,“ doplnil ministr Mládek.

 

Čtěte také:

Spor o těžební poplatky trvá. Mládek a Babiš se na jejich výši neshodli (5.11.2014, E15)

Mládek chce maximálně dvojnásobné zvýšení těžebních poplatků (4.11.2014, E15)Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/mladek-chce-maximalne-dvojnasobne-zvyseni-tezebnich-poplatku-1134347#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/spor-o-tezebni-poplatky-trva-mladek-a-babis-se-na-jejich-vysi-neshodli-1134421#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

05.11.2014 08:48

ECHA vyzývá k veřejné konzultaci k návrhu harmonizované klasifikace a označování, s termínem do 12. prosince 2014, pro látky Salicylic acid a Dichlofluanid. Dále pokračuje veřejná konzultace  s termínem do 5. prosince 2014, pro látky, které ještě nemají harmonizovanou klasifikaci v příloze VI nařízení CLP. Jedná se o látky Azadirachtin a Margosa, ext. Obě látky se používají jako biocidní přípravky k hubení hmyzu, roztočů a dalších členovců (insekticidy, akaricidy). A dále pro látku Terbuthylazine, která se v EU používá jako herbicid. Více ZDE

 

05.11.2014 08:21

Rada hl. m. Prahy včera přijala usnesení, ve kterém nesouhlasí s věcným záměrem zákona o odpadech, který jí v rámci meziresortního připomínkového řízení zaslalo Ministerstvo životního prostředí. Současně žádá, aby v novém zákoně byla zachována možnost výběru poplatku za komunální odpad ve smyslu současného zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech.

Zpracovatel návrhu věcného záměru zákona o odpadech navrhuje zrušení poplatku za komunální odpad ve smyslu § 17a zákona č. 185/2001 Sb. s tím, že bude zachována možnost zpoplatnění ve formě smlouvy a možnost místního poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Pro Hl. m. Prahu jsou obě uvedené formy úhrad poplatku nevhodné a v praxi jen obtížně realizovatelné.

Praha by musela uzavřít podle počtu osob trvale hlášených na jejím území zhruba 1,25 milionů smluv, nebo vyhlásit nový místní poplatek pro 1,25 milionu obyvatel Prahy, což je z praktického hlediska neúnosné. Vyžádalo by si to podstatné zvýšení počtu pracovníků správy poplatku, a snížila by se účinnost jeho výběru. Příjmy Prahy z vybraných poplatků v roce 2013 činily 705 mil. Kč, účinnost výběru a vymáhání poplatku činí více než 90 procent, což by se se zavedením na jiné typy výběru významně snížilo.

Přitom náklady města na svoz a zneškodnění směsného  komunálního odpadu činí zhruba 850 mil. Kč. K tomu je třeba přičíst náklady na tříděný sběr, provoz sběrných dvorů, zajištění velkoobjemových kontejnerů atd. Město vydá za komplexní systém nakládání s odpady okolo 1,2 miliardy Kč, a je tedy patrné, že svým občanům zajištění odpadového hospodářství významně dotuje. Při změně systému platby lze předpokládat ještě zvýšení rozdílu mezi příjmy a výdaji, a to není započten vysoký nárůst administrativy.

Navíc by docházelo k diskriminaci osob s trvalým pobytem na území Prahy, protože by byl poplatek vybírán pouze od nich, zatímco nyní si majitel jeho výši optimalizuje sám jeho rozpočítáním podle počtu osob v dané nemovitosti. Tedy i těch, kteří trvalý pobyt na území Prahy nemají. Těch je v současné době v Praze zhruba 400 tisíc.

Hlavní město Praha například informuje o platební povinnosti plátce poplatku za komunální odpad (85 tisíc plátců) písemnou formou, za což uhradí ročně cca 2,1 mil. Kč. Při zasílání informace o platební povinnosti poplatníka místního poplatku písemnou formou by Hl. m. Praha při současných cenách poštovného uhradilo ročně cca 16,8 mil. Kč. Ve srovnání se stávající formou poplatku se jedná o osminásobek nákladů. Další náklady na poštovné by souvisely se zvýšeným počtem vydávaných platebních výměrů a dalších úkonů v rámci vymáhacího řízení.

Finančně a časově náročné by bylo též zavedení nového počítačového programu, bez něhož správa poplatku není možná. Vysoké úspěšnosti výběru poplatku je dosahováno především díky plně funkčnímu a spolehlivému softwaru.

„Jsme si vědomi toho, že většina obcí v České republice má v současné době zaveden místní poplatek. Nicméně na území Prahy by zavedením místního poplatku vznikla neúnosně náročná evidence vedoucí k vyšším administrativním, mzdovým i finančním nákladům při současném snížení účinnosti výběru. Navíc zásadně nesouhlasíme s tím, aby po léta budovaný funkční, vysoce efektivní a účinný systém správy poplatku za komunální odpad nemohl být dále využíván a byl nahrazen administrativně a finančně náročným systémem diskriminační povahy. Žádáme proto ponechat v platnosti zákonnou možnost výběru poplatku za komunální odpad ve smyslu § 17a zákona č. 185/2001 Sb.,“ uvedl náměstek pražského primátora Jiří Nouza.

 

Legislativní návrhy v procesu - oblast odpady:

  • Věcný záměr zákona o odpadech, více ZDE (T: 15.11.2014)
  • Věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností, více ZDE (T: 24.11.2014)

  • Návrh vyhlášky, kterou se stanoví rozsah a způsob zajištění odděleného soustřeďování komunálních odpadů, více ZDE (24.11.2014)
  • Novela zákona o odpadech, více ZDE (T: 20.11.2014)

 


 

 

04.11.2014 20:32

Všechny politické, ale i právní kroky hodlá vůči Česku využít Rakousko kvůli možnosti budování českého trvalého úložiště jaderného odpadu blízko společných hranic. Kancléř Werner Faymann o tom dnes informoval ve Vídni po schůzi vlády. Ministr životního prostředí Richard Brabec v reakci na to řekl, že konečné rozhodnutí o místě úložiště padne v budoucnosti, začít fungovat má v roce 2065 a jeho stavba potrvá 15 let. Pokud bude ležet v blízkosti rakouských hranic, bude o něm samozřejmě Česko s Rakouskem diskutovat a Vídeň dostane příležitost se k věci vyjádřit například v procesu posouzení vlivu úložiště na životní prostředí. České ministerstvo životního prostředí v říjnu oznámilo, že povolilo průzkum pro trvalé úložiště radioaktivního odpadu. Geologické průzkumné práce a posuzování vhodnosti hlubinných úložišť se týká celkem sedmi lokalit, o něž žádala Správa úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO).

 

Čtěte také:

MŽP povolilo průzkum hlubinného úložiště na Kraví hoře (21.10.2014)

MŽP: Úložiště jaderného odpadu - co se do reportáže ČT nevešlo (24.10.2014)

 

Zdroj: ČT24

 

04.11.2014 20:19

Bývalá nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká bude opět pracovat pro stát. A to ve funkci místopředsedkyně Energetického regulačního úřadu (ERÚ). Serveru iDNES.cz to potvrdila šéfka ERÚ Alena Vitásková. „Byla jmenována místopředsedkyní pro oblast legislativně právní,“ řekl iDNES.cz mluvčí ERÚ Jiří Chvojka. Vesecká bude mít na starost všechny právní otázky, které úřad řeší, například vedení sporů. Předsedkyně úřadu Alena Vitásková si od Vesecké slibuje pomoc při řešení komplikovaných sporů, kterými se ERÚ zabývá hlavně v souvislosti s nedávným solárním boomem. Vesecká se chce věnovat i přípravě nové legislativy.

Novou místopředsedkyní pro oblast legislativně-správní dnes předsedkyně Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková jmenovala Renatu Veseckou. Bude odpovědná za všechny oblasti týkající se právních otázek, kterými se úřad zabývá.

„Paní Vesecká je dlouholetá profesionálka v oblasti práva, jako nejvyšší státní zástupkyně i jako advokátka přišla do styku s komplikovanými případy v oblasti správního i trestního práva, a to jak z hlediska hmotného, tak procesního. Její příchod na úřad velmi vítám a těším se, že pod jejím vedením se podaří zvládnout nápor komplikovaných sporů, které musí úřad zejména kvůli zátěži z minulosti řešit,“ uvedla předsedkyně ERÚ Alena Vitásková.

„Chtěla bych svými znalostmi, zkušeností a praxí pomoci Energetickému regulačnímu úřadu a paní předsedkyni v řešení komplikovaných právních problémů, kterých v poslední době na poli trestním i v oblasti správního práva přibývá. Za zásadní rovněž považuji legislativní práce, které mohou zlepšit situaci v odvětví energetiky,“ řekla Renata Vesecká.

Renata Vesecká působila v oblasti justice, zastávala pozici nejvyšší státní zástupkyně a od roku 2011 pracovala jako advokátka. Do funkce místopředsedkyně ERÚ byla jmenována ke dni 4. listopadu 2014.

 

Doporučujeme:

Do vedení ERÚ míří Vesecká, může pomáhat i s podezřelými případy (ČT24)

 

Zdroj: iDNES.cz, E15

04.11.2014 18:18

NOVÁ VÝZVA Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo prostřednictvím Státního fondu životního prostředí České republiky výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) v Prioritní ose 1 - Zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní. Výzva se vztahuje na velké projekt v podoblasti výstavby, rekonstrukci (modernizaci) a intenzifikaci centrálních ČOV v aglomeracích nad 2000 EO včetně zavedení odstraňování dusíku a celkového fosforu a vhodného řešení kalového hospodářství v souladu s platnými předpisy ČR i EU za cílem naplnění požadavků Směrnice Rady č. 91/271/EHS, o čištění městských odpadních vod. Žádosti o podporu v rámci Prioritní osy 1 jsou přijímány od 5. listopadu do 14. listopadu 2014.

Výzva se vztahuje na velké projekty s celkovými náklady nad 50 mil. EUR včetně DPH ve vysokém stupni připravenosti, kdy podmínky výzvy umožňují tzv. rozfázovat projekt, tedy rozdělit fyzickou realizaci projektu včetně financování do dvou fází, přičemž první fáze projektu bude realizována v OPŽP 2007 - 2013 a druhá fáze v Operačním programu Životní prostředí pro období 2014 - 2020. Například v první fázi je postavena čistírna odpadních vod (ČOV) a v druhé fázi je postavena kanalizace, která je připojena na ČOV.

Vyhlášení této výzvy, která umožňuje tzv. fázování, lze vnímat jako akcelerační opatření ze strany Řídicího orgánu. Náročné vodohospodářské projekty, které by nemohly být v rámci stávajícího OPŽP vůbec administrovány z důvodu nedodržení milníku roku 2015, bude možné spolufinancovat alespoň částečně, a tím pomoci s čerpáním finančních prostředků OPŽP. Realizace druhé fáze projektu zároveň zajistí rychlý náběh čerpání evropských prostředků v období 2014 - 2020.

Pro žadatele, kterým bude v OPŽP 2007 - 2013 vydáno na projekt Rozhodnutí o poskytnutí dotace a kteří budou v tomto období čerpat podporu na první fázi projektu, bude umožněno podat žádost o podporu do Operačního programu Životní prostředí 2014 - 2020, což Řídicí orgán připravuje reflektovat v Programovém dokumentu Operačního programu Životní prostředí 2014 - 2020.

V textu výzvy jsou uvedeny důležité informace k povinným přílohám žádosti dle Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP a další podmínky, které musí žádost o podporu splňovat, aby byl projekt přijatelný pro administraci.

Žadatel je oprávněn zahájit výběrové řízení na realizaci projektu před akceptací žádosti, a to bez souhlasu Řídicího orgánu OPŽP. V rámci výzvy jsou přijatelné žádosti o podporu na projekty, u kterých byl proces zadávacího řízení na realizaci projektu zahájen po 1. lednu 2007.

Všechny závazné dokumenty jsou k dispozici na internetových stránkách OPŽP v sekci Dokumenty ke stažení.

 

Dokument ke stažení:

Text LXIII. výzvy a hodnoticí kritéria

04.11.2014 16:37

Vláda projednala dne 3.11.2014 Stanovisko Ministerstva životního prostředí ke Kontrolnímu závěru NKÚ z kontrolní akce č. 13/21 “Peněžní prostředky OPŽP určené na čištění odpadních vod“. Plánovanou kontrolu za roky 2008 až 2013 provedli kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu v období od května do prosince 2013. Se stanoviskem MŽP k výsledkům jejich šetření seznámil vládu ministr životního prostředí Richard Brabec.

Předmětem kontroly byly peněžní prostředky Operačního programu Životní prostředí určené na čištění odpadních vod. Kontrole bylo podrobeno celkové nastavení implementačního systému a zároveň činnosti MŽP a SFŽP související s administrací, monitorováním a výkonem kontroly projektů financovaných z oblasti podpory 1.1 OPŽP. U příjemců podpory bylo ověřeno dodržování právních předpisů a podmínek stanovených při poskytnutí dotace. Zároveň NKÚ prověřil plnění opatření přijatých MŽP na základě výsledků předcházejících kontrol.

„Schvalovací proces u investičně náročných projektů, kterými projekty v oblasti ochrany a čistění vod bezesporu jsou, vyžaduje mj. zvýšené nároky nejen odborné, ale i časové. Tyto nároky jsou kladeny nejenom na samotné příjemce a kvalitu projektové žádosti, ale i na projektové manažery, kteří tyto projekty hodnotí s cílem podpořit pouze projekty kvalitní, které jsou v souladu s cíli OPŽP. Je nutné zdůraznit, že časově zdlouhavý proces ovlivňuje celá řada externích faktorů, které nelze ovlivnit ze strany SFŽP ČR či MŽP, jako jsou např. složitost projektových dokumentací, výběrové řízení na zhotovitele, neúplné povinné podklady předávané ze strany žadatelů nebo v případě tzv. velkých projektů do procesu vstupuje proces schválení projektů Evropskou komisí.

Nové vedení MŽP a SFŽP ČR přijalo celou řadu akceleračních opatření, týkající se zkrácení administrace projektových žádostí a zkrácení lhůt pro předkládání podkladů pro Rozhodnutí o poskytnutí dotace, včetně zjednodušení administrace a zavedení interních lhůt. Proces vydávání Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze strany SFŽP ČR maximálně urychluje, je to prioritou. Transparentně byla zavedena a zveřejněna pravidla pro ukončení administrace tzv. „spících“ projektů, tj. eliminujeme držení alokace pro projekty nečinné, rizikové, které blokují financování z OPŽP. V neposlední řadě je nutné podotknout, že došlo k personálnímu navýšení na pozicích projektových a finančních manažerů, odborně byl posílen rovněž odbor veřejnosprávních kontrol,“ hodnotí letošní změny v nastavení OPŽP ředitel SFŽP ČR Petr Valdman.

Všechna opatření, která jsou na MŽP a SFŽP ČR realizována od února letošního roku, mají v případě OPŽP jediný cíl – eliminovat predikovanou ztrátu finančních prostředků a zároveň zajistit řádnou kontrolu vynakládání veřejných prostředků na projekty podporované z fondů EU.

 

Doporučení, která vyplynula z kontrolního závěru NKÚ, byla a jsou postupně realizována takto:

  • V oblasti účinného řízení rizik identifikovaných u MŽP a SFŽP byly provedeny organizační a personální změny ke zlepšení stavu implementace OPŽP. Zároveň se upravily a aktualizovaly hlavní dokumenty a metodiky programu.
  • Pro včasné podchycení nedostatků a rizik se významně zkrátily lhůty pro jejich odhalení. Dále MŽP přijalo nová opatření k provádění kontrolní činnosti.
  • Také byla optimalizována a zefektivněna administrace projektů. MŽP přijalo řadu opatření vedoucích k akceleraci programu. Zefektivnění systému probíhá zaváděním modelu dvoustupňového vydávání Rozhodnutí o poskytnutí dotace (RoPD), přísnějším posuzováním tzv. spících projektů a optimalizací administrativních kapacit (s přihlédnutím k novému programovému období 2014-20).
  • V oblasti zajištění monitoringu příjmů u ukončených projektů tím, že jejich sledování probíhá u všech projektů v ročních intervalech prostřednictvím průběžných provozních monitorovacích zpráv. V případě navýšení skutečného čistého příjmu projektu o více než 10 % z důvodu jiného, než připouštějí podmínky RoPD, bude docházet k přepočtu finanční analýzy a poté finanční mezery. Původně odhadovaná ztráta finančních prostředků pro rok 2014 ve výši cca 13 mld. Kč byla na základě přijatých opatření snížena na méně než 10 mld. Kč.

 

MŽP zpracuje výsledky analýzy vymezených činností mezi MŽP a SFŽP do 31. 12. 2014. a o výsledku bude informovat vládu v termínu do 30. 6. 2015.

 

Související článek:

NKÚ: Přidělování evropských dotací na čištění odpadních vod se vleklo, průměrně trvalo téměř dva a půl roku (12.5.2014)

 

Dokument ke stažení:

Registr kontrolních akcí NKÚ - Kontrolní akce č. 13/21

04.11.2014 12:58

NENECHTE SI UJÍT! Zastaví spory ohledně ekologického posudku rozšiřování letiště ve Vodochodech? Má pravdu stát, který potvrdil zrušení posudku? Nebo jsou v právu zástupci letiště, kteří se proti takovému kroku brání správní žalobou? Ve Dvaceti minutách Radiožurnálu odpoví Karolíně Koubové ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur. Záznam pořadu - ZDE.

 

 

Čtete také:

MŽP potvrdilo zrušení posudku na rozšíření Letiště Vodochody (29.10.2014)


 

 

04.11.2014 08:43

Tento týden zasedají výbory Evropského parlamentu. Výbor pro životní prostřední, veřejné zdraví a bezpečnost potravin Evropského parlamentu (ENVI) bude jednat o zřízení a provozování rezervy tržní stability pro systém Unie pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně směrnice 2003/87/ES, snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší. Dále výbor bude hlasovat o Konferenci OSN o změně klimatu v roce 2014.

Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku pořádá veřejné slyšení na téma "Strategie energetické bezpečnosti EU v podmínkách vnitřního trhu s energií", jedná o vyjednávání TTIP a příkladech realizace Horizontu 2020. Evropský hospodářský a sociální výbor pořádá veřejnou debatu na téma Směrem k nové klimatické dohodě v roce 2015 a Výbor regionů pořádá čtyřdenní konferenci "Napájení města - energeticky inteligentní města zítřka“.

 

Výbor: Životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin

Termín schůze: 5. – 6. listopadu 2014 (Brusel)

Program:

  • Zřízení a provozování rezervy tržní stability pro systém Unie pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a změna směrnice 2003/87/ES
  • Snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší a změna směrnice 2003/35/ES
  • Úmluva o mezinárodním ochodu ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (CITES)
  • Konference OSN o změně klimatu v roce 2014 – 20. konference smluvních stran v Limě, Peru (1.–12. prosince 2014)
  • Možnost členských států omezit nebo zakázat pěstování geneticky modifikovaných organismů na svém území

 

Celý program:

NÁVRH POŘADU JEDNÁNÍ - Středa, 5. listopadu 2014 - Čtvrtek, 6. listopadu 2014

 

Příští schůze: Příští schůze

  •  10. listopadu 2014, 15:00–18:30
  •  24. listopadu 2014, 19:00–22:30

 

Zasedání můžete sledovat online:

Čtvrtek 6.listopad 2014:

 

03.11.2014 18:00

AVÍZO Hostem Hyde Parku bude nová ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Bývalá ředitelka odboru EU fondů na Úřadu vlády chce resort podle vlastních slov řídit z pohledu "byznyswomenky". Jak taková práce bude vypadat? Zlepší se Česko v čerpání eurofondů? Podaří se jí oživit sektor stavebnictví? Jaké nástroje použije v boji proti sociálnímu vyloučení? A v jaké podobě se jí podaří prosadit zákon o sociálním bydlení? Sledujte online - ZDE.

 

 

 

Zdroj: Hyde park ČT24

03.11.2014 15:11

V České republice bylo v loňském roce recyklováno celkem 5,8 milionů tun odpadu, což je téměř o čtvrtinu více, než v roce 2010. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu mapující stav životního prostředí v roce 2013. Kromě nárůstu celkové recyklace odpadu se výrazně zvýšil i objem zpracovaného elektroodpadu, který během posledních dvou let vzrostl téměř o polovinu. Důvodem je přísnější legislativa i větší společenská odpovědnost tuzemských firem. Více ZDE

 

03.11.2014 10:29

Energetický regulační úřad zveřenil Návrhy cenových rozhodnutí Energetického regulačního úřadu na rok 2015 - elektroenergetika a Návrh cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu o regulovaných cenách souvisejících s dodávkou plynu na rok 2015. Návrhy je možné si stáhnout níže.

 

 

 

Dokumenty ke stažení:

  • Návrh cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. xx/2014, kterým se stanovují regulované ceny související s dodávkou elektřiny
  • Návrh cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. xx/2014, kterým se stanovují regulované ceny související s dodávkou elektřiny odběratelům ze sítí nízkého napětí

 

03.11.2014 08:11

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí poslalo do připomínkového řízení věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností. Zákon upravuje práva a povinnosti osob při nakládání s vybranými výrobky v celém jejich životním cyklu. V rámci věcného záměru zákona o odpadech již bylo avizováno, že oblast odpadového hospodářství  již nebude komplexně upravena jednou právní normou, ale bude rozdělena, a to na zákon o odpadech a právě zákon o výrobcích s ukončenou životností.

Vybranými výrobky, kterých se navrhovaná právní úprava týká, jsou elektrická a elektronická zařízení (elektrozařízení), baterie a akumulátory, pneumatiky a vozidla. Účelem nové právní úpravy je komplexně upravit problematiku vybraných výrobků v celém jejich životním cyklu, tedy od jejich uvedení na trh až po jejich zpracovaní poté, kdy se staly odpadem.

Předmětem úpravy zákona o výrobcích s ukončenou životností tak bude regulace obsahu nebezpečných látek ve vybraných výrobcích, prevence vzniku odpadů z vybraných výrobků, regulovaný zpětný odběr či sběr vybraných výrobků s cílem zajistit co největší podíl jejich opětovného využití a recyklace a zvláštní pravidla pro nakládání s výrobky s ukončenou životností včetně jejich využití a odstranění.

Cílem zákona je především zajištění vysoké úrovně ochrany životního prostředí a lidského zdraví před negativními dopady ze vzniku odpadů z vybraných výrobků v souladu s příslušnými předpisy Evropské unie. Zákon o výrobcích s ukončenou životností bude mít ve vztahu k zákonu o odpadech postavení zvláštní právní normy, která se použije přednostně. Zákon o odpadech jako obecná právní norma bude aplikován subsidiárně, tj. nestanoví-li zákon o výrobcích s ukončenou životností jinak.

Základem pro přípravu věcného záměru zákona byly vedle platného znění zákona o odpadech i Rozšířené teze rozvoje odpadového hospodářství v ČR. Návrh věcného záměru zákona o výrobcích s ukončenou životností byl vypracován ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu

 

Více k věcnému záměru zákona s ukončenou životností ZDE

 

Legislativní návrhy v procesu - oblast odpady:

  • Věcný záměr zákona o odpadech, více ZDE (T: 15.11.2014)
  • Návrh vyhlášky, kterou se stanoví rozsah a způsob zajištění odděleného soustřeďování komunálních odpadů, více ZDE (24.11.2014)
  • Novela zákona o odpadech, více ZDE (T: 20.11.2014)

 

 

 

 

 

03.11.2014 07:53

Publikace Ministerstva zemědělství prezentuje vývoj oboru vodovodů a kanalizací a přináší údaje převážně ekonomického charakteru včetně vlivu rozsahu infrastrukturního majetku provozovaného jedním provozovatelem na efektivitu provozování.

 

Dokument ke stažení:

Ročenka VaK 2013

Záznamy: 9531 - 9544 ze 11627
<< 679 | 680 | 681 | 682 | 683 >>

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
14.5. Průmyslové odpadní vody a kaly: inovativní technologie a řešení | Cyrkl webinář
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025