Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
16.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 17.4.
23.4 iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
23.-24.4. Dny teplárenství a energetiky 2023
23.4 Používejte Cyrkl jako superhrdina | Webinár
24.4. AZBEST
24.4. Odpadové hospodářství měst a obcí
25.4. Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonů na úseku životního prostředí
26.4. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
28.5. Konference Bioplyn a legislativa 2024
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
 
  

 

Novinky

06.05.2024 15:36

Domácnosti vodou nadále šetří, v průmyslu její spotřeba mírně roste

Češi v roce 2023 denně spotřebovali v průměru téměř 87 litrů vody, což bylo o zhruba tři litry méně než v předchozím roce. Ztráty vody v Česku loni meziročně vzrostly o 0,6 %, když dosáhly hodnoty přes 85 milionů metrů krychlových. Vodou z veřejných vodovodů nebyla zásobena 5,5 procenta obyvatel země.

Spotřeba vody v domácnostech v roce 2023 poklesla oproti předchozímu roku o 2,7 l/os/den na 86,7 l/os/den, tedy o 3 %. Průmysl a ostatní odběratelé naopak navýšili spotřebu vody o 1,5 % na 152 mil. m3, což byl meziroční nárůst o 2,2 mil. m3 vody. Ztráty vody meziročně mírně narostly o 0,6 mil. m3 a dosáhly hodnoty 85,1 mil. m3. Podíl ztrát z vody vyrobené a určené k realizaci v roce 2023 představoval 14,8 %, což bylo v porovnání s předchozím rokem o 0,1 procentního bodu více. Podíl obyvatel zásobovaných vodou z vodovodu loni dosáhnul 94,5 %. Vodné činilo v průměru 53,10 Kč/m3 bez DPH.

Podíl obyvatel napojených na kanalizaci v roce 2023 činil 86,7 % a celkový počet obyvatel v domech napojených na kanalizaci vzrostl na 9 427 tisíce. Z tohoto počtu bylo 97,5 % napojeno na čistírnu odpadních vod. Čištěno bylo 97,7 % odpadních vod napojených na veřejnou kanalizaci. Stočné dosáhlo v průměru 48,40 Kč/m3 bez DPH.

V rámci národního hospodářství bylo různými uživateli odebráno 357,4 mil. m3 podzemních vod, povrchové vody bylo odebráno 966,8 mil. m3. Zpět do toků bylo vypuštěno 1 472 mil. m3 odpadních vod.

Podrobné údaje k tématu přináší nově zveřejněná publikace Vodovody, kanalizace a vodní toky - 2023, dostupná na webu ČSÚ.

06.05.2024 14:06

Volvo Trucks: elektrické svozové vozy pro města zítřka

V Brně bylo v srpnu roku 2022 jako první v České republice uvedeno do provozu elektrické nákladní vozidlo pro svoz odpadu. Jedná se o Volvo FE Electric. O zkušenostech, uplatnění tohoto pohonu a plánech Volvo Trucks jsme měli možnost hovořit s Electromobility Key Account manažerem ze společnosti Volvo Trucks Czech Republic, Petrem Jiráskem.

Na začátku 19. století prohrál elektromotor první bitvu se spalovacím motorem, ale zdá se, že aktuálně v oblasti osobní dopravy vrací úder. Jak je tomu v případě nákladní dopravy?

Asi bych nehovořil o prohrané bitvě a vracení úderů mezi jednotlivými typy pohonů. Fakt, že elektrický pohon byl pro provoz jakéhokoliv vozidla lepším a jednodušším řešením, tu je odedávna. Hlavními problémy elektropohonu bylo tenkrát skladování energie a její doplňování. Technologie akumulátorů byly tehdy na úplném začátku a elektrická energie potřebná pro dobíjení nebyla také dostupná všude. Z tohoto pohledu se jevil pohon se spalovacím motorem jako snadnější cesta k rychlé mobilizaci. Když byl nedostatečný dojezd, stačilo zvětšit palivovou nádrž nebo si vzít s sebou extra nádoby, ze kterých se palivo dalo po cestě doplnit. Díky spalovacímu motoru se tedy lidstvo posunulo mílovými kroky kupředu. Dnes už je elektrická energie dostupná všude a technologie akumulátorů se také posunuly hodně kupředu. Troufám si říci, že ve vývoji akumulátorů je ještě velký potenciál. 

A představuje elektromobilita pohon budoucnosti? Není to spíše v oblasti dálkové dopravy vodík či CNG/LNG?

Nelze říci, co je ta jediná a správná cesta. Se spalovacím motorem Volvo Trucks počítá i dále po roce 2030, kdy očekáváme velký rozmach vozidel s elektrickým pohonem. Samozřejmě se počítá s provozem na udržitelná paliva, jako je HVO (hydrogenovaný rostlinný olej) nebo jiná synteticky vyráběná paliva. Zatím jedinou alternativou pro čistou dálkovou dopravu je pohon na bio LNG, kde dochází k velké úspoře emisní stopy za vozidlem v celém řetězci od výroby paliva až po jeho spotřebování ve vozidle.

Vozidla jsou dostupná, nejsou cenově odskočená od klasických dieselových a síť pro tankování paliva je rozvinutá. Budoucnost čisté dálkové dopravy ovšem vidíme ve vodíkovém pohonu. Na tento typ pohonu si ale ještě budeme muset počkat.

Spousta nákladních vozidel jezdí denně krátké vzdálenosti a je možné u nich tedy přejít na elektrický pohon. Samozřejmě elektrický pohon není vhodný pro všechny typy provozů. Proto se Volvo Trucks rozhodně nevydává pouze jednou jedinou cestou.

V Česku se podařilo v srpnu roku 2022 uvést do provozu první elektrické nákladní vozidlo na svoz odpadů, jak je tomu za našimi hranicemi?

Pokud se vydáme za naše hranice směrem na sever a na západ, tak můžeme vidět spousty svozových vozidel na elektrický pohon. Je to dáno hlavně provozem na levnější elektřinu z důvodu vyššího podílu energie z obnovitelných zdrojů a státními podporami pro alternativní pohony, které u nás zatím zcela chybí.

Jaké jsou plány obchodní strategie Volvo Trucks z pohledu prodeje těchto vozidel, a to jak v ČR, tak v EU? Na jaké oblasti byznysu se chcete prioritně zaměřovat? 

Chceme se zaměřovat na všechny oblasti byznysu, kde má elektromobilita smysl. To znamená na kratší trasy a tam, kde je rozvinutá nabíjecí infrastruktura nebo není obtížné ji vybudovat. Z pohledu lokálních emisí je nejlepší nasazovat elektrická vozidla do městských aglomerací.

Jaký je maximální dojezd vašeho elektrického vozidla na svoz odpadů? Může se dojezd změnit v závislosti na různých faktorech, jako je například zatížení vozidla či kopcovitý terén?

Dnešní dojezd elektrického svozového vozidla je zhruba 150 kilometrů na jedno nabití v reálném českém provozu. Těžko budeme hovořit o rozdílnosti spotřeby v různých podmínkách. Svozová vozidla vyjíždějí prázdná a vracejí se po naplnění nástavby na maximální zatížení. Města jsou většinou postavena na rovině s nevelkým převýšením. Spotřeba energie bude tedy ve většině podmínek velice podobná.

Ovlivňují dojezd i klimatické podmínky? Například teploty pod bodem mrazu, kterých jsme si letos moc neužili, nebo naopak nestandardně vysoké teploty, které budou pravděpodobně čím dál častější?

Spotřeba v mrazivých podmínkách je samozřejmě vyšší. Je to způsobeno hlavně vytápěním kabiny a akumulátorů. V extrémních mrazech se spotřeba energie zvýší zhruba o 20 %. Totéž platí i o extrémním horku. Ale to se bavíme o teplotách nad 40°C. V teplotách od 10°C do 25°C je vytápění velice efektivní z důvodu použití soustavy tepelných čerpadel.

Můžete nám poskytnout informace o době nabíjení vozidla? Jaká nabíjecí infrastruktura je potřebná pro provoz vozidla v praxi a co to pro investora finančně znamená?

Naše vozidla jsou vybavena palubní AC nabíječkou. Vzhledem k rostoucí kapacitě akumulátorů je dnes její výkon 43 kW (3 x 63 A, 400 V). Nabíjení je tedy možné přes wallbox. Při čtyřech akumulátorech a využitelné kapacitě 300 kWh je doba dobíjení 7 hodin. Vozidla se zvládnou nabíjet i na DC dobíječce využívající stejnosměrný proud, a to výkonem 150 kW. Nabití pak trvá 2 hodiny.

Náklady na pohonné hmoty takového vozu určitě budou pro budoucí nákupčí zásadní otázkou stejně tak jako náklady na údržbu a servis. Jak v tomto směru vychází elektrotruck ve srovnání s naftovým motorem?

Servisní náklady mezi elektrickým a dieselovým pohonem se těžko porovnávají, protože servisní kontrakty neobsahují stejné služby. Měsíčně vychází servisní kontrakt na elektrické vozidlo dráž, protože obsahuje navíc kompletní monitoring vozidla včetně akumulátorů a garanci minimální využitelné kapacity akumulátorů.

Dalším často diskutovaným prvkem elektromobility je životnost baterií. Jak si v tomto ohledu stojíte a jaký je životní cyklus akumulátorů?

S roustoucím nárůstem kilometrů a let v provozu samozřejmě kapacita akumulátorů klesá. Je otestováno, že využitelná kapacita by neměla klesnout pod 80 % po dobu osmi let nebo najetých zhruba 500 000 kilometrů. Baterie jsou součástí cirkulární ekonomiky Volvo Group. Je pro ně tedy zajištěno uplatnění v druhém životě a jejich recyklace v rámci Volvo Group.

V médiích bylo možné zaznamenat občasné vzplanutí elektromobilů. Už tato situace někdy v minulosti nastala u nákladního elektrotrucku? Jak jsou čeští hasiči a posádky připraveni?

V běžném provozu se ještě nestalo, že by elektrické nákladní vozidlo značky Volvo hořelo. Generální ředitelství hasičského záchranného sboru ČR tato problematika samozřejmě zajímá a bylo pro ně uskutečněno školení o použitých technologiích na našich vozidlech, aby si mohli tyto postupy vytvořit a technicky se na tyto případy vybavit. V případě požáru posádka vozidla nemá jinou možnost než zaparkovat vozidlo bezpečně na volném prostoru, opustit jej a počkat na příjezd záchranných složek.

Každý zná tu nepříjemnou hlučnost a vibrace, které způsobuje klasické odpadové svozové vozidlo. Jak v tomto ohledu obstojí elektrický pohon?

Toto je přesně jedna z výhod elektrického pohonu. Žádné vibrace a tichý provoz. Plynulejší rozjezdy i tišší provoz nástavby. Tím pádem jednodušší komunikace obshluhy za vozidlem. Další výhodou častých rozjezdů a brzdění a je využití rekuperace energie, která snižuje spotřebu vozidla.

Jsou z pohledu obsluhy pro elektrotrucky potřeba nějaká speciální školení, je něco zásadně jiného?

Obsluha elektrického nákladního vozidla je ve své podstatě daleko jednodušší než u klasického spalovacího vozidla. Pro maximalizaci dojezdu a úspornou jízdu je třeba si uvědomit, jak vozidlo funguje a využít jeho potenciál. Jedná se hlavně o využívání volných dojezdů a rekuperace. Každá předávka elektrického vozidla obsahuje i důkladné zaškolení obsluhy. Na tom si zakládáme.

Časopis čtou jak zástupci měst a obcí, tak technických služeb. Můžete prosím shrnout zásadní výhody, ale i nevýhody elektrotrucku pro svoz odpadu? Pro jak velkou aglomeraci je nákup takového vozu zajímavý?

Zásadní výhodou je tichý provoz, který ocení hlavně obyvatelé v hustě osídlených oblastech. Dále samozřejmě nulové emise výfukových plynů. V případě přístupu k levné elektřině se potom můžeme bavit i o levnějším provozu, a tedy i ekonomické výhodě.

Určitě se dá říci, že provoz v Brně byl zásadním dvouletým testem. Můžete prosím čtenářům shrnout zásadní informace a poznatky?

Provoz elektrického vozidla v Brně bych nenazýval testem. Vozidlo bylo nasazeno na jednu z kratších tras a plní plnohodnotnou práci. Podmínkou bylo, aby vozidlo tuto trasu zvládlo ujet bez nabíjení za všech podmínek. A to vozidlo splňuje. Navíc řidič si ho velice oblíbil a nechtěl by již přesedlat zpátky na spalovací vozidlo. Pro řidiče to má i další výhodu v tom, že mu odpadá starost s tankováním. Ráno k vozidlu přijde a je vždy připravené na celodenní práci.

Pro mnohé zájemce by mohl být kromě přímé koupě zajímavý také jiný byznys model, jako je pronájem takového vozu. Je to možné?

Zatím jsme vždy řešili prodeje napřímo nebo formou operativního leasingu, což je v podstatě takový pronájem.

Aktuálně je možné na nákup elektroauta získat dotaci. Je možné získat dotaci i na nákup elektrického vozidla na svoz SKO a separovaného odpadu?

Pokud vím, tak žádný z dotačních titulů se netýká elektrických vozidel kategorie N3.

Dnes se hodně řeší ESG, tak bych se rád zeptal, jaký má elektropohon vliv na uhlíkovou stopu? Byla v ČR vytvořena nějaká studie LCA, která by porovnala elektropohon s naftovým?

Elektromobilita je skvělý doplněk do cirkulární ekonomiky podniku s cílem snížit uhlíkovou stopu na minimum. Ale abychom mohli provoz elektrického vozidla prohlásit za bezemisní, tak tomu musí odpovídat i bezemisní elektrická energie. S rozvojem podílu obnovitelných zdrojů elektrické energie v distribuční soustavě bude dávat elektromobilita z pohledu ekologie čím dál větší smysl. Dnes jsou již možnosti, jak čistou energii získávat – ať už přes kontrakty PPA nebo přímo z vlastní výroby. Na základě vstupů si studii LCA může každý podnik vypočítat sám a uvidí, jak moc je pro něho provoz elektrického vozidla za stávajících podmínek výhodný z pohledu úspory emisí skleníkových plynů nebo z pohledu financí.

 

06.05.2024 13:45

V Česku je stále až čtvrt milionu kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

V Česku je stále až 250 tisíc kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního září zakázaný. Už nyní je přitom zřejmé, že značnou část z nich provozovatelé nestihnou vyměnit. Pokuty za vytápění neekologickým kotlem mohou dosahovat až padesáti tisíc korun, a to opakovaně, upozornila Asociace podniků topenářské techniky. Firmy připomněly, že do konce srpna budou moci domácnosti požádat o dotaci na ekologické systémy vytápění. Více ZDE

06.05.2024 10:21

Sněmovna schválila novelu, která má omezit rizika havárií na řekách

Omezit rizika havárií na řekách a upřesnit pravomoci úřadů při jejich likvidaci má novela vodního zákona, kterou schválila Sněmovna. Havárie na vodách se podle ní budou nahlašovat hasičům. Schválená předloha také zavádí registr výpustí ze zdrojů znečištění. Největší znečišťovatelé budou muset průběžně sledovat vybrané ukazatele kvality vypouštěných vod. Původně jim podle vládního návrhu měla přibýt povinnost kontinuálního měření. Sněmovna ale tuto povinnost změnila na nepřetržité sledování znečištění odpadních vod. Předloha, která reaguje především na otravu Bečvy z roku 2020, nyní zamíří do Senátu. Novela vodního zákona má pomoct předcházet dalším haváriím a případně urychlit a zjednodušit jejich řešení. Více ZDE

06.05.2024 10:18

Sněmovna schválila vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy

Na nejkvalitnější zemědělské půdě by podle vládní novely nesměly do budoucna vznikat velká nákupní a logistická centra s rozlohou nad jeden hektar ani standardní fotovoltaické elektrárny. Cílem je omezit zábory půdy zařazené do první a druhé třídy ochrany podle takzvané bonitované půdní ekologické jednotky. Zařízení na získávání solární energie by se na zemědělské půdě směla stavět jen jako agrovoltaická, tedy taková, pod nimiž se běžně hospodaří. Více ZDE

06.05.2024 10:11

MPO navrhuje 23 opatření na omezení byrokracie

Úpravy v oblasti živnostenského podnikání, zaměstnanosti, životního prostředí či daňové správy. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) poslalo do mezirezortního připomínkového řízení balíček třiadvaceti námětů na snížení administrativní zátěže podnikatelů. Mezi návrhy je i plnohodnotné legislativní ukotvení elektronické a digitální účtenky, aby se ušetřil tisk účtenek, pokud to zákazník nepožaduje. Mezi další návrhy patří zavedení podkladů pro posuzování vlivu na životní prostředí pouze v elektronické podobě, místo té papírové. Více ZDE

02.05.2024 15:46

EU zahájila kroky proti 20 aerolinkám kvůli tzv. greenwashingu

Evropská komise (EK) společně s úřady na ochranu spotřebitelů členských zemí Evropské unie zahájila kroky proti dvaceti leteckým společnostem, a to kvůli zavádějícím tvrzením ohledně ochrany životního prostředí, takzvanému greenwashingu. Zaslala firmám dopisy, ve kterých identifikovala několik typů potenciálně zavádějících tvrzení, a vyzvala podniky, aby do 30 dnů uvedly své praktiky do souladu s právními předpisy EU v oblasti ochrany spotřebitelů. Názvy aerolinek zatím nezveřejnila, protože vyšetřování je teprve v předběžné fázi. Více v tiskové zprávě ZDE

02.05.2024 15:32

Nové nařízení o portálu průmyslových emisí zveřejněno v Úředním věstníku EU

Dne 2. května 2024 bylo v Úředním věstníku Evropské unie zveřejněno nové nařízení o portálu průmyslových emisích, a to pod číselným označením 2024/1244. Jedná se o plnohodnotnou náhradu dosavadního nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek. 

 Vzhledem k tomu, že se jedná o nařízení, je takový předpis závazný v celém svém rozsahu a přímo použitelný ve všech členských státech EU. Avšak na úrovni ČR bude nutné nové požadavky promítnout do stávajících právních předpisů, které upravují problematiku IRZ na národní úrovni. Nařízení obsahuje zcela nové požadavky kladené na ohlašovatele, které bude nutné promítnout nejen do právních předpisů, ale např. také do informačních systémů (ISPOP, CRŽP, IS IPPC). Zmínit lze zcela nové činnosti nebo nově přidané položky do seznamu znečišťujících látek. Stávajícím ohlašovatelům doporučujeme se s novým právním předpisem seznámit. Plné znění je k dispozici ZDE.

 

Zdroj: IRZ

02.05.2024 15:27

Legislativní novinka: Novela vyhlášky o odborné způsobilosti (EIA)

Ve Sbírce předpisů ČR vyšla Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 453/2017 Sb., o odborné způsobilosti a o úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí. Tato vyhláška nabyla účinnosti dne 1. května 2024. Text předpisu ZDE

02.05.2024 15:24

MŽP: Blížíme se mezinárodní smlouvě, která ukončí znečištění plasty

Na čtvrtém zasedání Mezivládního vyjednávacího výboru (INC-4) došlo k dalšímu posunu v jednáních zejména v tématech nakládání s plastovými odpady a možnostech financování a transformace ekonomik rozvojových zemí směrem k oběhovému hospodářství. Členské státy OSN se také shodly, že je potřeba zintenzivnit práce na přípravě mezinárodní smlouvy. Ta má být hotová již do konce tohoto roku.

Čtvrté zasedání proběhlo mezi 23. - 29. 4. 2024 v Ottawě, navázalo na loňské zasedání v Keni. Tentokrát se jej účastnilo několik tisíc delegátů ze 175 zemí. V Kanadě se delegáti dohodli na zintenzivnění práce mezi oficiálními zasedáními, konkrétně na setkáních odborníků pro urychlení nalezení konsensu v klíčových otázkách. Kromě toho se shodli i na vytvoření otevřené právní skupiny, která se zformuje na INC-5 a bude mít poradní funkci. Jednání v Kanadě se účastnili odborníci z Ministerstva financí a Ministerstva průmyslu a obchodu, delegaci vedli zástupci Ministerstva životního prostředí.

Ambicí smlouvy je zamezit plastovému znečištění do roku 2040. Smlouva by měla mimo jiné přispět ke světové změně nastavení smýšlení zemí, organizací a občanů o jednorázovém používání plastových výrobků. EU i Česká republika již příslušnou legislativu má. Nicméně některé části světa výrazně za tímto trendem zaostávají.

„Je to příležitost, jak na celosvětové úrovni nastavit rovné podmínky napříč celým životním cyklem plastů – od stádia polymerizace v chemických provozech přes produktový design, výrobu, udržitelnou spotřebu, až po nakládání s plastovými odpady a následným využitím materiálů jako druhotných surovin a recyklátů v duchu principů cirkulární ekonomiky,“ sděluje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Nalézt dohodu je komplikované. Na jednu stranu plastové výrobky lidstvu v mnohém usnadňují život, na druhou stranu některé plasty kvůli svým chemickým a fyzikálním vlastnostem, a především obrovskému nadužívání, představují bezprostřední hrozbu. Citlivým tématem je omezení produkce plastů jako takových. Tyto klíčové změny se však neobejdou bez spravedlivého a transparentního přechodu pro všechny světové regiony, a širokého zapojení všech zúčastněních stran, což jedno z velkých témat smlouvy. „Smyslem smlouvy je tedy nalézt vyvážený kompromis směřující k celosvětovému ukončení plastů, které jsou nahraditelné. Dohoda má umožnit lidstvu získat kontrolu nad složením a vlastnostmi těch plastů, které neumíme ničím nahradit, protože je potřebujeme ke každodennímu životu. Díky ní plasty, které se budou moci používat, neohrozí zdraví lidí a budou šetrné k životnímu prostředí,“ dodává ministr Hladík.

Z pohledu České republiky je důležité především prosazovat opatření, která jsou navázaná na evropskou i českou národní legislativu. V oblasti odpadového hospodářství, chemických látek a využívaní druhotných surovin totiž patříme celosvětově k těm nejpokročilejším. Proto by celosvětově nastavená pravidla odrážela ta evropská, již ověřená praxí. A konečně, důležitým tématem, které ČR dlouhodobě prosazuje, je cirkulární ekonomika a nutnost uzavření materiálových toků. Závěrečné, páté zasedání Mezivládního vyjednávacího výboru v rámci Programu OSN pro životní prostředí (UNEP) proběhne na konci listopadu letošního roku a hostit jej bude Korejská republika. Podle očekávání by se v jihokorejském Pusanu měla dojednat nová mnohostranná smlouva o omezení znečištění životního prostředí plasty.

 

30.04.2024 15:13

Legislativní novinka: Přeprava odpadů

Dne 30. dubna 2024 bylo v Úředním věstníku EU publikováno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1157 ze dne 11. dubna 2024 o přepravě odpadů, o změně nařízení (EU) č. 1257/2013 a (EU) 2020/1056 a o zrušení nařízení (ES) č. 1013/2006. Nařízení stanoví postupy a kontrolní režimy pro přepravu odpadů v závislosti na původu, místě určení a trase přepravy, druhu odpadů a způsobu jejich zpracování v místě určení. Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Text je dostupný ZDE

30.04.2024 08:45

Spolu s koncem zimní sezóny přichází na řadu údržba ledových ploch. Co ale dělat s množstvím glykolové kapaliny, která do značné míry stojí za jejich provozem?

S příchodem jara skončila sezóna stále oblíbenějších veřejných kluzišť nebo bruslení na zimních stadionech. I přes velmi mírné zimy posledních let, přinášejí kluziště do měst krásnou zimní atmosféru. Vytvoření ledové plochy už však nemůžeme nechávat pouze na přírodě. Za ledovými kluzišti stojí technologie využívající k přenosu chladu glykolovou kapalinu. Ta proudí v uzavřeném systému, který přivádí chlad do soustavy trubek přímo pod ledovou plochu. 

Konec zimní sezóny znamená pro provozovatele kluzišť čas na rozebírání a údržbu technologií. Chladicí kapaliny se v tomto procesu často likvidovaly, což ale není ekonomické ani ekologické řešení. V Česku ale existuje společnost CLASSIC Oil, která je významným českým výrobcem chladicích a teplosměnných kapalin a jako jediná ve střední Evropě provozuje také recyklační linku pro glykolové kapaliny. Sportoviště tak mají možnost své použité kapaliny odevzdat k recyklaci, nebo si dokonce kapalinu pro provozní sezónu pouze pronajmout a následně vrátit do CLASSIC Oil.

Nejen bruslení a hokej, ale i řada dalších sportovních aktivit, klade velké nároky na specifické zázemí a zejména sportovní povrchy. Spoustu oblíbených sportů tak závisí na technických systémech, které udržují požadované podmínky ve sportovních halách a na sportovištích. Můžeme se setkat se sofistikovanými systémy, které udržují stálou teplotu pod tenisovými kurty, systémy, které dokážou vyhřívat i celé fotbalové trávníky, aby plocha byla perfektní i v zimních měsících a samozřejmě chlazením ledových ploch sezónních kluzišť i zimních stadionů.

„Teplotní okruhy sportovišť je potřeba udržovat v dobré technické kondici, k čemuž patří také pravidelná údržba kapalin. U sezónních instalací je důležité také správné uskladnění pro další využití, k čemu se samozřejmě váže i výměna kapaliny. Cílem by mělo být zajistit dlouhodobou funkčnost technického zařízení, udržujícího perfektní podmínky na sportovišti. Správnou péčí se systému prodlouží životnost a sníží se také energetická náročnost provozu,” komentuje Jan Skolil,  technický ředitel společnosti CLASSIC Oil.

Běžně spočívá údržba především ve vizuální kontrole zařízení a kontrole tlaku v systému, při poklesu tlaku pak doplnění vhodné kapaliny. Zároveň je velmi důležité udržovat glykolovou kapalinu cirkulující v systému v optimálním stavu. Kapalinu je nutné pravidelně kontrolovat, včetně laboratorního testování vzorků. Na základě zjištění je možné provést servis kapaliny. Preventivní údržba celého systému i teplonosné kapaliny výrazně prodlužuje životnost glykolové kapaliny i bezproblémový dlouhodobý provoz celé technologie.

„V případě sezónních kluzišť nedává smysl chladicí kapalinu po každé sezóně likvidovat, protože je stále ve velmi dobré kvalitě. Nabízí se zde proto možnost pronájmu kapaliny pro sezónu a následná recyklace, až to bude u kapaliny nutné. Obě tyto služby zajišťujeme v CLASSIC Oil,” popisuje Jan Skolil, CTO v CLASSIC Oil.

Důvody, proč zvážit recyklaci

Recyklace má samozřejmě velký smysl z environmentálního hlediska, ale vyplatí se i finančně. V porovnání s likvidací glykolových kapalin je až o desítky procent levnější. Přestože je možné glykolové kapaliny recyklovat velice efektivně, není snadné spotřebitele motivovat k odevzdání kapaliny k recyklaci. I proto si CLASSIC Oil nechal zpracovat výpočet uhlíkové stopy svých recyklovaných produktů.

„Produkt s příměsí recyklátu má stejnou kvalitu jako produkt z primárních surovin. Víme to, protože výstupní produkty z naší recyklační linky pravidelně testujeme v naší laboratoři z hlediska jejich složení a kvality. Ve správných podmínkách se dají glykolové kapaliny výborně recyklovat, a to až s 90% zachováním materiálové účinnosti. Díky tomuto přístupu šetříme stovky tun primárního materiálu ročně, a snižujeme tak negativní vliv průmyslové výroby na životní prostředí. Tuto environmentální úsporu jsme si nechali přepočítat na ukazatel uhlíkové stopy. Údaje můžeme následně poskytovat i našim obchodním partnerům pro jejich potřeby,” popisuje výhody recyklace Olga Pleyer.

S tím, jak se téma udržitelnosti dostává do popředí veřejného zájmu, začíná pronikat i do sportu. Vzniká celá řada iniciativ a strategií, například na úrovni Olympijských výborů, které jednotlivým sportům umožní dlouhodobou budoucnost v souladu s udržitelnými cíli společnosti. A právě technologické inovace mohou pomoci oblíbeným sportům být o něco zelenější. Platí to také pro amatérské sportování. Služby zmíněného CLASSIC Oilu využívala například veřejná kluziště na Kladenském náměstí, v Teplicích, Brně a v Praze v lokalitách Černý Most, Letná, Ovocný trh a Smíchov.

 

CLASSIC Oil je významným dodavatelem olejů a maziv, kde základ portfolia tvoří značky CLASSIC (automotive), OEST (industry) a CS Line (automotive + industry). V oblasti maziv firma spolupracuje pouze s prověřenými západoevropskými dodavateli a rafineriemi.

CLASSIC Oil je největším českým výrobcem chladicích kapalin/antifreezů a teplosměnných kapalin. V této oblasti vlastní několik ochranných známek, např. CS Antifreeze G® nebo CS EKOTERM®. Disponuje vlastní vývojovou laboratoří a tím se výrazně liší od svých konkurentů, neboť velmi flexibilně reaguje na požadavky zákazníka, požadavky trhu, ale i na samotná specifika jednotlivých aplikací a provozů.

Ve svém sídle v Buštěhradě provozuje vlastní recyklační linku kapalin na bázi glykolu, která je jediná svého druhu ve střední Evropě.

29.04.2024 14:10

Nařízení o obalech a obalových odpadech v ČJ

Evropský parlament schválil dne 24. 4. 2024 předběžnou dohodu k novému nařízení o obalech a obalových odpadech. Přijatý text návrhu nařízení v českém jazyce je k dispozici na https://lnkd.in/e_U3DjyY. Nařízení bude účinné 18 měsíců od vstupu v platnost. Publikaci nařízení lze očekávat na podzim letošního roku. Nařízení obsahuje celou řadu dalších opatření, mezi hlavní aspekty (v podstatě) schváleného návrhu nařízení o obalech a obalových odpadech:

  • změny v definicích stávajících pojmů,
  • nové definice řady zcela nových pojmů,
  • zákaz uvádět na trh obaly s obsahem PFAS,
  • rozšíření povinnosti recyklovaného obsahu na další typy plastových obalů,
  • omezení volného prostoru v obalech (max. 50%),
  • nové závazné cíle pro opakovaně použitelné obaly,
  • recyklovatelnost obalů na základě stupňů recyklovatelnosti (A, B, C) a designu pro recyklaci a od určitého roku zákaz uvádět na trh obaly, které uvedená kritéria nesplňují,
  • cíle pro snižování množství obalových odpadů pro členské země do roku 2040 o 15% oproti roku 2018,
  • povinná kompostovatelnost vybraných obalů (zejména štítky na ovoce a zeleninu), u dalších to mohou stanovit členské státy,
  • zákaz od roku 2030 uvádět na trh vybrané jednorázové obaly (zejména plastové obaly v oblasti HORECA a prodeje potravin),
  • rozšíření zákazů ze směrnice o jednorázových plastech i na extrudovaný polystyren (nádoby na potraviny, nádoby na nápoje, nápojové kelímky),
  • nové požadavky na značení obalů,
  • požadavky na zálohovací systémy a povinnosti členských zemí, které nechtějí tyto systémy zavádět,
  • tlak na harmonizaci barevného značení nádob na sběr obalových odpadů v členských zemí.
 
Zdroj: LinkedIn Jan Maršák (Ředitel Odboru cirkulární ekonomiky a odpadů)




 

29.04.2024 13:51

Nenechte si ujít: Planeta Česko

Jen kousek za našimi humny se odehrávají každodenní dramata zvířat a rostlin, jimiž jsme fascinování ve filmech z exotických koutů naší planety. Bažiny, pralesy, pouště, stepi či džungle velkoměsta, to všechno najdeme i u nás. Filmový štáb se vydává na roční dobrodružnou expedici, aby prozkoumal Planetu Česko. Krásu a dobrodružství na ni máme na dosah ruky – stačí se jen dobře dívat. Seznamte se s tetřevem tokajícím za úsvitu, se vzácnými sysly, s nimiž na louce laškují děti, ledňáčkem prorážejícím při lovu střemhlav vodní hladinu, s lososy putujícími z českých řek do moře a zpátky nebo s užovkami v dramatickém zápase s rybí kořistí. Prožijte vzrušující výpravu za muflony, bobry, modrajícími žabáky a desítkami dalších hrdinů. Dokument je dostupný na ČT ZDE (dostupné do 5.5.).

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE