Novinky

04.01.2015 06:40

Nad vodárenským byznysem v Česku bude nadále bdít několik ministerstev, nikoliv jeden nezávislý regulátor, jak původně chtěla Evropská komise. Vyplývá to z materiálu Ministerstva průmyslu a obchodu, který resort poslal do připomínkového řízení. Do konce ledna příštího roku se má objevit ve vládě.

Ministerstvo v dokumentu ve shodě s ostatními resorty navrhuje, že místo vytváření nového regulátora pouze upraví současný stav. A plánovaná úprava spočívá ve zřízení koordinačního regulačního orgánu na Ministerstvu zemědělství.

Formálně se toho příliš nemá změnit. Cenovou regulaci budou mít nadále na starosti na ministerstvu financí. Ministerstvo zemědělství bude plnit roli koordinátora všech úřadů, které se na regulaci podílejí. Ministerstvo zemědělství se má zároveň postarat o to, aby zákazníci věděli, na koho se mohou obracet se stížnostmi na vodárny. Resort proto navrhuje zřízení centralizovaného místa pro pomoc při vyřizování stížností, námětů a žádostí o vysvětlení v problematice vodáren. Stát chce navíc nově vodárny vzájemně porovnávat podle jednotlivých ukazatelů, počínaje ekonomickou efektivitou a konče zákaznickým servisem.

Ještě v létě se hovořilo o tom, že by pravomoce regulace vodáren přešly na Energetický regulační úřad (ERÚ).

 

Dokument ke stažení:

Návrh koncepčního řešení regulace cen ve vodárenství a Předkládací zpráva


 

Zdroj: iDNES.cz (Hlídač vodáren nebude, stížnosti zpracuje Ministerstvo zemědělství)

02.01.2015 15:00

AVÍZO Efektivní čerpání evropských fondů – to je podle premiéra klíčový úkol vlády pro letošní rok. Jak na to? V čem děláme při čerpání stále chyby? Hostem Heleny Šulcové bude dnes ve Dvaceti minutách Radiožurnálu ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Záznam pořadu - ZDE.

 

 

 

Foto: Hydepark ČT24

Zdroj: ČRo

02.01.2015 08:55

V příloze uvádíme plné znění sedmé verze Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) pro programové období 2014 - 2020. Tato verze je připravena ke schválení Evropskou Komisí. Dále v příloze publikujeme předběžný harmonogram výzev k podávání žádostí v OPŽP.

 

 

 

Dokument ke stažení:

 

 

Zdroj: SFŽP

31.12.2014 09:53

Předběžné informace o prvních výzvách z programů 2014-2020 jsou již dostupné! Vzhledem k tomu, že vyjednávání programů není v tuto chvíli ukončeno a jeho výsledky mohou mít vliv na vyhlášení dílčích výzev, budou předběžné harmonogramy výzev během roku 2015 dále aktualizovány a ve finální podobě projednány na prvním řádném jednání Monitorovacího výboru daného programu. A co se potenciální žadatelé z předběžného harmonogramu výzev dozví? V jaké prioritní ose / prioritě Unie a v jakém specifickém cíli / opatření bude výzva vyhlášena, jak bude výzva zaměřena – na jaké podporované aktivity, pro jaké příjemce, jak bude výzva nastavena – zda bude kolová či průběžná a předběžné datum vyhlášení výzvy.

Ministerstvo životního prostředí slibuje vypsat první výzvy k podávání žádostí o dotace, které budou obsahovat i konkrétní podmínky pro získání evropských peněz, už v prvním čtvrtletí příštího roku. První podpořené projekty mají být zaměřené na posílení biodiverzity, zprůchodnění migračních bariér pro vodní živočichy či zlepšení kvality prostředí v sídlech.

V březnu podmínky pro získání prvních dotací plánuje představit také Operační program Podnikání a inovace, který nejprve přispěje podnikům na inovativní projekty či průmyslový výzkum a experimentální vývoj.
 

Dokument ke stažení:

OP Podnikání a inovace

OP Výzkum, vývoj a vzdělávání

OP Zaměstnanost

OP Doprava

OP Životní prostředí

Integrovaný regionální OP

OP Praha - pól růstu ČR

OP Technická pomoc

OP Rybářství

Program rozvoje venkova

Program přeshraniční spolupráce Česká republika - Polská republika

31.12.2014 07:12

Na plenárním zasedání koncem listopadu a začátkem prosince 2014 Výbor pro hodnocení rizik (RAC) přijal stanoviska ke dvěma návrhům na omezení — chrysotilu a dále kadmia a jeho sloučenin v barvách pro umělce. Výbor pro socioekonomickou analýzu (SEAC) tato stanoviska odsouhlasil. SEAC rovněž přijal své konečné stanovisko k návrhům na omezení 1—methyl—2—pyrrolidonu (NMP) a kadmia a jeho sloučenin v barvách.

RAC odsouhlasil stanovisko ke zprávě Národního ústavu pro veřejné zdraví a životní prostředí v Nizozemí (RIVM), vypracované na žádost výkonného ředitele agentury ECHA ve smyslu článku 77 (3), která se týká expozice spotřebitelů benzenu obsaženém v zemním plynu.

Výbory také hodnotily 19 žádostí o povolení a odsouhlasily 43 návrhů stanovisek k jednotlivým použitím.
Výbory RAC a SEAC se rovněž dohodly na efektivnějším pracovním postupu při vytváření stanovisek k žádostem o povolení.

 

Nová konzultace k návrhu výboru SEAC (omezení kadmia, jeho sloučenin a chrysotilu)

ECHA zahájila veřejnou konzultaci k návrhu stanoviska Výboru pro socioekonomickou analýzu (SEAC) k návrhu omezení kadmia a jeho sloučenin v barvách pro umělce a dále k návrhu omezení chrysotilu.

Tato veřejná konzultace potrvá do 8. února 2015. Výbor SEAC připomínky zohlední ve svých konečných stanoviscích. Komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat v anglickém jazyce formou elektronického formuláře v tabulce na internetových stránkách ECHA, kde najdete další podrobnější informace.

Na jaře 2015 agentura ECHA předloží konečná stanoviska výborů RAC a SEAC Evropské komisi.

 

Na Kandidátský seznam bylo zařazeno 6 dalších látek

Agentura ECHA po jednomyslném odsouhlasení Výborem členských států zařadila 17. 12. 2014 na Kandidátský seznam (KS) tyto SVHC látky:

  • Cadmium fluoride (7790—79—6);
  • Cadmium sulphide (1306—23—6);
  • 2—benzotriazol—2—yl—4,6—di—tert—butylphenol (UV—320) CAS 3846—71—7;
  • 2—(2H—benzotriazol—2—yl)—4,6—ditertpentylphenol (UV—328) CAS 25973—55—1;
  • 2—ethylhexyl 10—ethyl—4,4—dioctyl—7—oxo—8—oxa—3,5—dithia—4—stannatetradecanoate (DOTE) CAS 15571—58—1;
  • reaction mass of 2—ethylhexyl 10—ethyl—4,4—dioctyl—7—oxo—8—oxa—3,5—dithia—4—stannatetradecanoate and 2—ethylhexyl 10—ethyl—4—[[2—[(2—ethylhexyl)oxy]—2—oxoethyl]thio]—4—octyl—7—oxo—8—oxa—3,5—dithia—4—stannatetradecanoate (reaction mass of DOTE and MOTE).

Fluorid kademnatý a síran kademnatý jsou látky karcinogenní, mutagenní a toxické pro reprodukci (CMR). U těchto látek existují rovněž obavy z možných vážných účinků na lidské zdraví, především jsou to účinky na ledviny a kosti (článek 57f nařízení REACH).

Dvě benzotriazolové látky (UV—320 a UV—328) jsou identifikovány jako látky perzistentní, bioakumulativní a toxické a vysoce perzistentní a vysoce bioakumulativní (PBT / vPvB).

Další dvě látky DOTE a reakční směs DOTE a MOTE jsou klasifikovány jako toxické pro reprodukci.

Výbor členských států rovněž jednomyslně odsouhlasil, že bis (2—ethylhexyl) ftalát (DEHP) splňuje kritéria pro identifikaci jako látka SVHC podle článku 57 (f) kvůli svým vlastnostem vyvolávajícím narušení endokrinní činnosti s možnými vážnými účinky na životní prostředí. DEHP je již zahrnut do KS jako látka toxická pro reprodukci, tato položka však bude aktualizována z důvodu přidání další nebezpečné vlastnosti.

 

V současné době obsahuje Kandidátský seznam 161 SVHC látek.

Výrobci a dovozci předmětů, které obsahují některou z šesti látek nově přidaných na KS, mají povinnost do šesti měsíců podat oznámení o těchto látkách agentuře ECHA pokud: látka je v těchto předmětech přítomna v celkovém množství větším než jedna tuna na výrobce nebo dovozce za rok a látka je v těchto předmětech přítomna v koncentraci vyšší než 0,1% hmotnostních, pokud neplatí výjimky.

 

Zdroj: MPO

31.12.2014 07:09

Zákonem č. 318/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, došlo v zákoně č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, v platném znění (dále jen "zákon"), k zavedení povinnosti provádět instalace vybraných zařízení využívajících energii z obnovitelných zdrojů (kamna a kotle na biomasu, solární fotovoltaické a solární tepelné systémy, mělké geotermální systémy a tepelná čerpadla) osobou oprávněnou. Toto ustanovení je implementací čl. 14 odst. 3 a 4 směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů.

K definování osoby oprávněné bylo využito mechanismů zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, prostřednictvím Národní soustavy kvalifikací (NSK) pro jednotlivé instalace vybraných zařízení. Pro tento systém bylo nutné vytvořit profesní kvalifikace, které pokrývají všechny typy osob oprávněných podle § 10d zákona. Pro instalace kotlů a kamen na biomasu byl vytvořen metodický pokyn, který vyjasňuje a upřesňuje v této oblasti terminologie, definuje činnosti osob oprávněných provádět tyto instalace a určuje jaký kvalifikační standard je potřeba splňovat pro jednotlivé typy instalací kotlů a kamen na biomasu.

 

Dokument ke stažení:

Metodický pokyn k osobám oprávněným instalací kotlů na biomasu

 

Zdroj: MPO

30.12.2014 08:11

Ve Sbírce předpisů ČR vyšlo nové Nařízení vlády č. 352/2014 Sb. o Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015-2024 (částka 141). Hlavními cíli strategie je předcházení vzniku odpadů a zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů. Plán představuje klíčový dokument pro realizaci dlouhodobé strategie nakládání s odpady, obaly a výrobky s ukončenou životností. Poprvé je součástí tohoto dokumentu i Program předcházení vzniku odpadů. Všechny kraje musí následně do 18 měsíců, tj. nejpozději do 30. června 2016, zpracovat své plány odpadového hospodářství.

Strategie nového plánu vychází ze 4 hlavních cílů, kterými jsou předcházení vzniku odpadů a snižování měrné produkce odpadů, minimalizace nepříznivých účinků na lidské zdraví a životní prostředí při vzniku odpadů a nakládání s nimi, udržitelný rozvoj společnosti, přiblížení se k evropské „recyklační společnosti“ a maximální využívání odpadů jako náhrady primárních zdrojů.

Do roku 2020 je cílem ministerstva zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy odpadu k opětovnému použití a recyklaci u odpadů z papíru, plastu, skla i kovu.

Prioritou pro biologicky rozložitelné odpady je podle nového POH snížení maximálního množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky nejvýše na 35 % z celkové hmotnosti v roce 2020 oproti roku 1995.

Z priorit Plánu odpadového hospodářství vyplývá i nezbytnost stanovit a koordinovat síť zařízení k nakládání s odpady v regionech.

Na Plán odpadového hospodářství tak přímo navazuje nový programový dokument Operačního programu Životní prostředí 2014–2020, ze kterého bude možné čerpat do roku 2020 až 459 mil. eur na podporu nových zařízení a systémů nakládání s odpady v ČR.

POH ČR, jako strategický rámec pro rozvoj nakládání s odpady, je plně v souladu s evropskou odpadovou legislativou. Platit začne od 1. ledna 2015.

Všechny kraje musí následně do 18 měsíců, tj. nejpozději do 30. června 2016, zpracovat své plány odpadového hospodářství. Aby došlo k co nejrychlejší přípravě krajských POH, rozhodlo se MŽP motivovat kraje poskytnutím finanční podpory na zpracování POH, jako tomu bylo před 10 lety. Ministerstvo životního prostředí aktuálně připravuje výzvu pro kraje, ze které bude moci každý kraj čerpat až 1 milion korun na zpracování krajského POH. Cílem ministerstva je, aby krajské plány byly přijaty v kratším termínu, než ukládá zákon o odpadech, nejlépe do 12 měsíců od účinnosti nařízení vlády o POH ČR.

 

NV POH 352/2014 Sb. ke stažení - ZDE

 

30.12.2014 07:55

Na základě pravidelného úkolu Ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu z titulu předsedy Legislativní rady vlády (LRV) schválil Plán přípravy vyhlášek na rok 2015 s vyznačením povinnosti zpracování RIA. Plán je členěn podle resortů s časovým výhledem předložení návrhů vyhlášek k projednání do LRV, předpokládanou účinností právních předpisů a s vyznačením povinnosti zpracování RIA. Z oblasti životního prostředí vybíráme:

 

 

  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 294/2005 Sb., o ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 376/2001 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady
  • Návrh vyhlášky o rozsahu zpracování informace veřejnosti, hlášení o vzniku závažné havárie a konečné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 24/2011 Sb., o plánech povodí a plánech pro zvládání povodňových rizik
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 236/2002 Sb., o způsobu a rozsahu zpracovávání návrhu a stanovování záplavových území
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s autovraky
  • Návrh vyhlášky o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a evidenci územně plánovací činnosti

 

Dokument ke stažení:

Plán přípravy vyhlášek ústředními orgány státní správy na rok 2015 s vyznačením povinnosti zpracování RIA

28.12.2014 12:21

Spor o limity těžby uhlí přerušil pondělní projednávání státní energetické koncepce, která má na několik desetiletí určit energetickou budoucnost Česka. Sobotkův kabinet tak pokračuje v praxi neustálého odkládání, kterou zavedla už Rusnokova vláda. O prolomení těžebních limitů, dostavbě Temelína i možnostech obnovitelných zdrojů mluvil v Interview ČT24 zvláštní velvyslanec Česka pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška. Více ZDE

 

Zdroj: ČT24

23.12.2014 17:49

Kompletní vyzkoušení, uvedení do provozu a následnou kolaudaci má již za sebou nový paroplynový cyklus (PPC) Skupiny ČEZ, který se nachází v areálu Elektrárny Počerady. Výstavba paroplynového zdroje je přitom součástí programu obnovy elektráren Skupiny ČEZ a svými parametry vhodně doplňuje stávající portfolio výrobních zdrojů této energetické společnosti. Paroplynový cyklus má celkový výkon 838 MW s vyvedením výkonu 400 kV s napojením na stávající síť ČEPS. Jeho čistá účinnost je 57,4%.

Po úspěšné kolaudaci stavby zástupci ministerstva průmyslu a obchodu, byla paroplynu udělena licence na výrobu elektřiny od Energetického regulačního úřadu. Tím byl de facto zahájen i dvouletý záruční provoz celého zařízení. Paroplynový cyklus byl přitom navržen a realizován na základě nejlepších dostupných technologií (BAT) v oboru a je svou velikostí první reálnou aplikací v podmínkách České republiky. Jeho předpokládané nasazení se bude odvíjet podle aktuální situace na trhu s elektřinou,“ říká František Strach, ředitel elektráren Ledvice, Počerady a nově i PPC Počerady.

Vzhledem k tomu, že Paroplynový zdroj Počerady je vyprojektován a postaven tak, aby byl velmi flexibilní pro potřeby trhu s elektřinou, bude neustále k dispozici dispečerskému řízení elektrizační soustavy s možností najetí do provozu v horizontu jednoho dne od zadání požadavku. „Ve finále tedy půjde o disponibilní zdroj, který bude v době příznivé cenové situace na trhu s elektřinou nasazován v souladu s projektovaným zadáním. Jedná se hlavně o podzimní a zimní měsíce. V letních měsících bude zdroj zakonzervován buď vysoušeným vzduchem, nebo dusíkem a čpavkovou vodou s hydrazinem tak, aby i v této době v případě potřeby mohl být v horizontu jednoho až tří dnů – dle zvoleného typu konzervace k dispozici,“ dodal ředitel Strach. Využití paroplynového zdroje je totiž v současné době omezeno právě z důvodu nepříznivé cenové situace na trhu s elektřinou.

Výstavba PPC Počerady byla zahájena 1. dubna 2011. Následná stavební připravenost trvala pouhých deset měsíců, poté přišla na řadu montáž hlavních technologií, včetně dvou plynových a jedné parní turbíny, spalinového výměníku, plynové přípojky, komunikačních systémů a dalších technologií. Na konci roku 2012 proběhlo chemické čištění bloku, první zapálení plynové turbíny GT 1 se uskutečnilo již 4. února 2013. Po něm došlo na primární zkoušky ochran generátoru a první přifázování GT 1. První pára do parní turbíny byla vpuštěna 28. června 2013, čemuž předcházely profuky kotlů a parovodů.

Další zkoušky, včetně 144 hodinového komplexního odzkoušení s garančním měřením a certifikací podpůrných služeb, pak prověřovaly funkčnost celé technologie. Zejména kvůli vibracím a chvěním různých částí turbín a čerpadel, bylo nutné některé testy a garanční měření několikrát opakovat, a to vždy po opravách dané technologie. „Finálním výsledkem je v požadované kvalitě úspěšně dokončené dílo s dodrženým rozpočtem a se splněnými požadavky na bezpečnostní provoz a životní prostředí,“ poznamenal František Strach.

Realizace PPC Počerady o výkonu až 880 MW Skupinou ČEZ je vůbec první svého druhu a tak velkého rozsahu v České republice. Jedná se o investičně nejlevnější stavbu, ve finále se totiž náklady na realizaci podařilo z plánovaných 16 miliard korun ještě díky důslednému řízení financování projektu snížit o investiční náklady ve výši 1 223 miliónů korun. Na druhou stranu je v současné době, jak již bylo výše uvedeno, provozně nejméně ekonomický mezi bloky v portfoliu Skupiny ČEZ. „Z naší strany se všichni zainteresovaní podíleli na výstavbě tohoto jedinečného, koordinačně, technicky a časově náročného energetického díla s velkým nasazením a úsilím. Už jen proto věříme, že paroplynový cyklus v Počeradech najde v budoucnu, a to zejména díky své velké flexibilitě, vysoké účinnosti a minimálnímu vlivu na životním prostředí své uplatnění na neustále se měnícím trhu s elektrickou energií,“ uzavřel Václav Matys, ředitel útvaru obnova zdrojů divize výroba Skupiny ČEZ.

23.12.2014 09:58

Vláda včera přerušila projednávání státní energetické koncepce, která určí směr, jakým se česká energetika vydá v nadcházejících desetiletích. Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci uvedl, že kabinet se k dokumentu vrátí v polovině února. Do té doby má ministr průmyslu Jan Mládek předložit materiál, který se bude zabývat otázkou zachování či prolomení těžebních limitů v Ústeckém kraji. "Nejprve bychom ten návrh chtěli diskutovat na Radě hospodářské a sociální dohody. Potom by o té věci rozhodla vláda a současně bychom se vrátili ke schválení aktualizace státní energetické koncepce," nastínil premiér. Státní energetická koncepce obsahuje šest základních variant dlouhodobého vývoje české energetiky do roku 2040. Nejpravděpodobnější vývoj je obsažen ve variantě nazvané optimalizovaný scénář, která mimo jiné předpokládá, že primárním energetickým zdrojem by se mělo stát jádro, následované zemním plynem a ropou.

 

Zdroj: ČTK

22.12.2014 19:26

Česko má novou strategii jak na odpady. Po půlročním připomínkovém řízení a procesu posouzení vlivu koncepce na životní prostředí (SEA) dnes vláda schválila Plán odpadového hospodářství pro roky 2015–2024. Hlavními cíli strategie je jednoznačně předcházení vzniku odpadů a zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů. Plán představuje klíčový dokument pro realizaci dlouhodobé strategie nakládání s odpady, obaly a výrobky s ukončenou životností. Poprvé je součástí tohoto dokumentu i Program předcházení vzniku odpadů. Novou odpadovou legislativou se Ministerstvo životního prostředí zaměřuje na upřednostnění způsobů nakládání s odpady podle celoevropské odpadové hierarchie.

„Česká republika se v novém Plánu odpadového hospodářství zavazuje k plnění evropských cílů ve všech oblastech nakládání s odpady. ČR patří mezi evropské skládkařské velmoci. Proto strategie navržená v plánu odpadového hospodářství vede k jednoznačnému odklonu odpadů ze skládek skrze předcházení odpadů, zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů. K naplňování strategie nám pomůžou finanční prostředky z nového Operačního programu Životní prostředí 2014–2020, ze kterého bude možné čerpat prostředky na celý systém nakládání s odpady. Ministerstvo zároveň připravuje motivační program pro kraje, ze kterého bude moci každý region čerpat až 1 milion korun na zpracování svého krajského POH. Chceme tak motivovat jednotlivé regiony, aby krajské plány odpadového hospodářství schválily co nejdříve,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Schválený POH ČR nově zahrnuje i Program předcházení vzniku odpadů. Ten se zaměřuje například na řešení textilního odpadu, využití potravinových bank pro předcházení potravinového plýtvání nebo např. na systém tzv. opraven pro rozbité výrobky, které nemusí nutně skončit v odpadu. Součástí plánu je analýza současného stavu odpadového hospodářství ČR a částečné výstupy z ekonomické analýzy nakládání s odpady ve zprávě z hodnocení dopadů regulace. Oproti předchozímu plánu odpadového hospodářství se zde více prolínají obecné principy „soběstačnosti a blízkosti“, zároveň principy „znečišťovatel platí“ a „rozšířená odpovědnost výrobce“ s úmyslem dodržovat evropskou hierarchii nakládání s odpady.

Strategie nového plánu vychází ze 4 hlavních cílů, kterými jsou předcházení vzniku odpadů a snižování měrné produkce odpadů, minimalizace nepříznivých účinků na lidské zdraví a životní prostředí při vzniku odpadů a nakládání s nimi, udržitelný rozvoj společnosti, přiblížení se k evropské „recyklační společnosti“ a maximální využívání odpadů jako náhrady primárních zdrojů.

Do roku 2020 je cílem ministerstva zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy odpadu k opětovnému použití a recyklaci u odpadů z papíru, plastu, skla i kovu.

Prioritou pro biologicky rozložitelné odpady je podle nového POH snížení maximálního množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky nejvýše na 35 % z celkové hmotnosti v roce 2020 oproti roku 1995.

Z priorit Plánu odpadového hospodářství vyplývá i nezbytnost stanovit a koordinovat síť zařízení k nakládání s odpady v regionech.

Na Plán odpadového hospodářství tak přímo navazuje nový programový dokument Operačního programu Životní prostředí 2014–2020, ze kterého bude možné čerpat do roku 2020 až 459 mil. eur na podporu nových zařízení a systémů nakládání s odpady v ČR.

POH ČR, jako strategický rámec pro rozvoj nakládání s odpady, je plně v souladu s evropskou odpadovou legislativou. Platit začne od 1. ledna 2015.

Všechny kraje musí následně do 18 měsíců, tj. nejpozději do 30. června 2016, zpracovat své plány odpadového hospodářství. Aby došlo k co nejrychlejší přípravě krajských POH, rozhodlo se MŽP motivovat kraje poskytnutím finanční podpory na zpracování POH, jako tomu bylo před 10 lety. Ministerstvo životního prostředí aktuálně připravuje výzvu pro kraje, ze které bude moci každý kraj čerpat až 1 milion korun na zpracování krajského POH. Cílem ministerstva je, aby krajské plány byly přijaty v kratším termínu, než ukládá zákon o odpadech, nejlépe do 12 měsíců od účinnosti nařízení vlády o POH ČR.

Nový Plán odpadového hospodářství ČR pro roky 2015–2024 navazuje na předchozí POH ČR 2003–2013, který byl prodloužen až do letošního roku.

22.12.2014 19:00

Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR dnes otevírají příjem žádostí o poskytnutí dotace na budování a rozvoj městské či obecní zeleně. Na Program podpory sídelní zeleně MŽP uvolnilo z prostředků SFŽP ČR celkem 40 milionů Kč. Žadatelé z řad měst a obcí [1] mohou formulář spolu s návrhem projektu posílat na Fond poštou, datovou službou nebo ho osobně odevzdat v podatelně, a to až do 31. března 2015.

„Rozvoj veřejné zeleně a péče o ni jsou pro její nenahraditelnou ozdravnou, očistnou, ale i estetickou funkci důležité zejména ve větších městech. V Programu podpory sídelní zeleně jsme proto teď, rok od uplynutí předchozí podobné výzvy, vyčlenili dalších 40 milionů korun. Celkem jsme tak do programu dali už 170 milionů,“ prozrazuje ředitel odboru ekonomických a dobrovolných nástrojů MŽP Tomáš Kažmierski.

„Šanci získat finanční podporu budou mít projekty, které zajistí ekosystémovou funkci zeleně v městské a obecní zástavbě, jež navazuje na další zeleň, jako jsou parky, zahrady apod. Finanční příspěvek prioritně získají projekty na výsadbu původních druhů dřevin, zakládání trávníků, a opatření zlepšující biologickou rozmanitost. Patří sem např. budování úkrytů pro plazy a drobné obratlovce, podpora hnízdění ptáků, zvyšování počtu zdrojů nektaru pro hmyz apod.,“ doplňuje ředitel SFŽP ČR Petr Valdman.

Dotaci lze získat i na plány péče o veřejnou zeleň, které zahrnují plán financování výdajů či vyhodnocení stavu stromů s návrhem na jejich ošetření. Stromy jsou pro městskou zeleň obzvláště důležité. Fungují jako plíce měst, přispívají k čistšímu ovzduší, stíní, tlumí hluk z dopravy apod. Finanční podpora je určena i na drobné vybavení pro péči o zeleň. Minimální limit pro požadovanou dotaci je 200 000 Kč a nejvyšší pak dvojnásobek, tedy 400 000 korun [2].

Žádosti spolu s návrhem projektu v tištěné i elektronické podobě na CD nosiči mohou zájemci o dotaci podávat osobně na podatelně Státního fondu životního prostředí ČR, posílat poštou či datovou službou. Příjem žádostí končí 31. března 2015 ve 14 hodin.

 

Poznámky:


[1] Žadatelem může být i Magistrát hl. m. Prahy.

[2] Všechny dokumenty, včetně formuláře k podání žádosti, najdete ZDE

22.12.2014 09:40

Technologická agentura České republiky vyhlásila výsledky první veřejné soutěže v Programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON. Kvůli nižšímu objemu finančních prostředků přidělenému ze státního rozpočtu na rok 2015 získá podporu jen necelých 13 % předložených projektů, což je nejnižší podíl v programech TA ČR.

Původně se mezi příjemce mělo rozdělit 500 mil. Kč. Vzhledem k výši současného rozpočtu TA ČR pro rok 2015 je možné pro první veřejnou soutěž EPSILON alokovat pro rok 2015 jen 250 mil. Kč. Do veřejné soutěže přihlásily firmy a výzkumné organizace 725 návrhů projektů, podpořených projektů je nakonec 91.

„Nemůžeme podpořit tolik projektů, kolik bychom chtěli. A hlavně, kolik je mezi podanými kvalitních projektů. Je to ztráta intelektuální kapacity těch, kteří projekty připravovali a nebudou podpořeni. Aplikovaný výzkum nemůžete odložit o rok. To už je konkurence jinde,“ říká předsedkyně TA ČR Rut Bízková.

Necelých 13 % podpořených projektů je zhruba poloviční proti jiným programům TA ČR. Podíl úspěšných projektů běžně dosahuje kolem 25 – 30 %. I v případě alokace 500 mil. na první veřejnou soutěž EPSILON by byl podíl úspěšných pouze 23,3 %.

Program EPSILON představuje pro příští rok jedinou novou státní podporu spolupráce výzkumných organizací a firem v oblasti technologií, nových materiálů, energetiky, ochrany životního prostředí nebo dopravy. Cílem je zlepšit pozici českého průmyslu pomocí podpory projektů aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje, jejichž výsledky mají vysoký potenciál pro rychlé uplatnění v nových produktech, výrobních postupech a službách. Naplňuje Národní priority orientovaného výzkumu, které schválila vláda.

Cíle pro první veřejnou soutěž programu EPSILON byly vybrány po dohodě s vládními úřady (Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo dopravy, Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Český báňský úřad) tak, aby se podporou výzkumu řešilo to, co je z hlediska resortních politik těchto ministerstev nejakutnější.

Kromě tohoto v ČR zcela nového přístupu k podpoře výzkumu má program ještě jeden primát: V hodnocení projektů bylo kromě odborné kvality zohledněno také to, zda byl hlavním uchazečem podnik nebo zda hlavní uchazeč sídlí v kraji s vyšší nezaměstnaností. Nárok na bonus měly i návrhy projektů, které řešily téma s návaznost na předmět výzkumu center vybudovaných z Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI).

Celkem bylo do první veřejné soutěže EPSILON přijato 725 návrhů projektů, do hodnocení postoupilo 717 návrhů projektů, z nichž bude podpořeno celkem 91, což znamená 12,6% míru úspěšnosti*.

Podpořené projekty z oblasti znalostí ekonomie se zabývají například vývojem moderních léčiv, kybernetickou bezpečností nebo IT obory. V kategorii energetika a materiály se podpory dočká například zvyšování energetické účinnosti, vývoj elektrických pohonů případně energeticky úsporným stavebnictvím. V podprogramu zaměřeném na životní prostředí budou podpořeny projekty zaměřené na vývoj ekologicky šetrnějších chemikálií, nejmodernějších postupů při čištění a ochraně vod či bezpečné nakládání s nebezpečnými látkami.

 

Přehledy:

  • Projekty určené k podpoře (skupina 1)
  • Projekty určené k podpoře (skupina 2), které mohou být podpořeny pouze v případě dalšího navýšení finančních prostředků
  • Projekty doporučené k podpoře (skupina 3), které však vzhledem k objemu finančních prostředků určených pro tuto veřejnou soutěž budou podpořeny pouze v případě, že nebude uzavřena Smlouva o poskytnutí podpory/vydáno Rozhodnutí o poskytnutí podpory s hlavními uchazeči návrhů projektů uvedených ve skupině 1 a 2.
  • Projekty, které nebyly doporučeny k podpoře (skupina 4)
 
 

   VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ 1. VEŘEJNÉ SOUTĚŽE PROGRAMU DELTA

Technologická agentura České republiky vyhlašuje výsledky první veřejné soutěže Programu podpory spolupráce v aplikovaném výzkumu a experimentálním vývoji prostřednictvím společných projektů technologických a inovačních agentur DELTA, vyhlášené dne 9. června 2014.

Celkem bylo do soutěže doručeno 27 návrhů projektů, do hodnocení postoupilo 21 návrhů projektů, z nichž budou podpořeny celkem 4 projekty.

U podpořených projektů si poskytovatel vyžádá od vietnamské partnerské agentury State Agency for Technology Innovation (dále SATI) souhlasné vyjádření.

Poskytovatel předpokládá uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory/vydání Rozhodnutí o poskytnutí podpory u následujících projektů.

Poskytovatel nepředpokládá uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory/vydání Rozhodnutí o poskytnutí podpory u následujících projektů z těchto důvodů:

  • Projekty byly doporučeny k podpoře odborným poradním orgánem, ale nejsou podpořeny z důvodu nedostatku disponibilních finančních prostředků. V případě, že se finanční prostředky uvolní, nebo budou do rozpočtu TA ČR další finanční prostředky poskytnuty, budou projekty postupně podpořeny v pořadí uvedeném v tabulce.

Uchazeči o podporu budou o rozhodnutí poskytovatele vyrozuměni i písemně. Na podporu není právní nárok. Proti rozhodnutí poskytovatele se není možné odvolat, uchazeč může podat stížnost ke kontrolní radě TA ČR dle SME-08 Směrnice o stížnostech ve veřejných soutěžích.

 

Záznamy: 9361 - 9374 ze 11634
<< 667 | 668 | 669 | 670 | 671 >>

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
14.5. Průmyslové odpadní vody a kaly: inovativní technologie a řešení | Cyrkl webinář
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Srpen    
29.8. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
Opakování: 27.9.
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum včetně nových evidenčních povinností od 1.1.2025
Opakování: 18.9.2024
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025