AMSP ČR: Novelu energetického zákona je třeba stáhnout a přepracovat

25.09.2014 10:54

Předseda Asociace Karel Havlíček a generální ředitelka Eva Svobodová se setkali s ministrem pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu a předsedou Legislativní rady vlády Jiřím Dienstbierem. Hlavními body jednání byla diskuse nad dalším postupem přerušeného projednávání energetického zákona, což AMSP ČR přivítala. Asociace považuje novelu za nedomyšlenou a v mnohém za velmi negativně ovlivňující malé a střední podnikání. Fakt, že samotný legislativní proces byl přerušen, a to na základě více jak 40 stránek připomínek, je jasným signálem, že by se měla celá novela přepracovat.

„Naprosto chápu, že celá koncepce obnovitelných zdrojů se řešila v minulosti chaoticky, nicméně nyní vyléváme s vaničkou i dítě. Retroaktivní účinky by se měly zavádět opravdu jen v naprosto mimořádných případech. Chceme potrestat stovky spekulantů, ale ničíme současně byznys 25 tisícům malých podnikatelů, kteří v dobré podnikatelské víře začali v oboru podnikat a investovat.“ dodal Karel Havlíček předseda představenstva Asociace malých.

 

Otevřený dopis AMSP ČR ministrovi průmyslu a obchodu Janu Mládkovi:

 

Vážený pane ministře,

touto cestou si Vás dovolujeme naléhavě vyzvat ke stažení a přepracování novely energetického zákona z legislativního procesu. Novela obsahuje návrhy na hraně ústavnosti a při procesu její přípravy nebyly vzaty v potaz zásadní připomínky některých sociálních partnerů a zástupců podnikatelské veřejnosti. Zároveň Vás žádáme, aby při přepracování zákona byla provedena kalkulace dopadů na jednotlivé aktéry (RIA), která pro současný návrh zpracována nebyla. Máme vážnou obavu, že novela bude mít negativní dopad na malé a střední odběratele elektřiny včetně domácností. Jakékoliv zvyšování cen elektřiny pro výše uvedené skupiny je z našeho pohledu nepřijatelné. Právní nekvalitu zákona přitom potvrdila i Legislativní rada vlády, která přerušila projednávání návrhu zákona a vrátila jej z důvodu velkého množství připomínek k dopracování.

Stažení zákona, jeho přepracování a vrácení do mezirezortního připomínkového řízení požadujeme zejména z těchto důvodů:

1. Mění způsob výběru příspěvků na podporované zdroje bez kalkulace dopadů na spotřebitele, zejména malé a střední podnikatele a domácnosti.
Novela zákona podstatným způsobem mění způsob výběru prostředků na obnovitelné a další podporované zdroje. V současné době je to určité procento z ceny energie a platí tedy princip, že čím méně energie spotřebuji, tím méně platím. Nově chce Ministerstvo průmyslu a obchodu zavést paušální platby vztažené na velikost jističe - bez ohledu na reálnou spotřebu. Tato zásadní změna je přitom navrhována, aniž by byl spočítán dopad na jednotlivé typy odběratelů elektřiny. Lze přitom předpokládat negativní dopad zejména na střední a malé spotřebitele, včetně domácností.

2. Snižuje podporu pro obnovitelné zdroje a to s retroaktivním účinkem
Přijetí navrhovaného opatření by mělo za následek ohrožení investic ve stovkách milionů korun u téměř 25 tisíc podnikatelů a zcela by destabilizovalo podnikatelské prostředí. Stávající systém podpory nestanoví žádné limity podporovaného množství elektřiny. Novela energetického zákona limit zavádí a to se zpětným účinkem. Závazek státu ke garanci výnosů z elektřiny vyráběné z obnovitelných zdrojů je přitom právním vztahem vzniklým ke dni uvedení energetického zařízení do provozu na základě původního zákona a jakákoli jeho pozdější změna je porušením tohoto právního vztahu ze strany státu.

3. Snižuje transparentnost Energetického regulačního úřadu (ERU)
ERÚ by nově nemuselo poskytovat informace o své činnosti mimo povinně zveřejňované výstupy. Omezení přístupu k informacím vyplývajícím z činnosti ERÚ jde přitom proti veřejnému zájmu a právu na informace dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

4. Nestandardně posiluje represivní pravomoci Energetického regulačního úřadu (ERU)
Návrh novely také posiluje kontrolní pravomoci ERÚ na nestandardní úroveň. Nově by mohli zaměstnanci ERÚ získat právo k přístupu do uzavřených skříní, obchodních prostor nebo počítačů regulovaných společností. Novela tak posiluje pravomoci ERÚ nepřiměřeným a neodůvodnitelným způsobem a z regulačního úřadu vytváří de facto „superúřad“, který by získal pravomoci vymykající se dosavadním zvyklostem a překračujícím Ústavou zaručená práva (např. právo na ochranu soukromí a domovní svobodu).

5. Zavádí neomezené ručení osob v oboru šetrné energetiky a prolomuje tak klíčovou právní zásadu
Návrh novely obsahuje mechanismus na zavedení neomezeného ručení vlastníků, provozovatelů, ale také osob odpovědných za vrácení podpory – u společností, které podnikají v oboru šetrné energetiky. Tento návrh je nedůvodný, nesystémový a je v příkrém rozporu se základními principy legislativy právnických osob. V případě odpovědných zástupců navíc přenáší novela ručitelský závazek na osoby, které ze své pozice nemají žádnou možnost vynutit jednání výrobce, které zákon předpokládá. Návrh navíc rozšířením pravomocí Energetického regulačního úřadu zcela zjevně vybočuje z ústavně zakotvené zásady zákonnosti.

6. Nově zavádí poplatek za přístup do distribučních sítí
Obnovitelné zdroje doposud pobíraly příspěvky jako prvky přispívající ke stabilitě chodu přenosové a distribuční soustavy. Ministerstvo průmyslu a obchodu však navrhuje tuto podporu zrušit a naopak zavést poplatek za využívání distribuční nebo přenosové soustavy. Nikde přitom nespecifikuje výši tohoto poplatku, ani mechanismus jeho stanovení. U tohoto návrhu opět chybí variantní navržení i možné dopady.

Vážený pane ministře, věříme, že přihlédnete k našim argumentům a zastavíte další projednávání novely energetického zákona. Považujeme za nezbytné novelu zásadním způsobem přepracovat.

 

Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA
prezident Unie zaměstnavatelských svazů ČR

doc. Ing. KAREL HAVLÍČEK, Ph.D., MBA
předseda představenstva Asociace malých