MMR připravilo novelu zákona o veřejných zakázkách, speciální úřad na dohlížení tendrů nevznikne.

04.07.2014 12:19

Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) poslalo do připomínkového řízení návrh novely zákona o veřejných zakázkách. Přijetím novely zákona dojde k formulační úpravě ustanovení upravujícího podmínky pro zadávání dodatečných stavebních prací a dodatečných služeb. Dále zadavatel bude moci jako další dílčí hodnotící kritérium využít i hodnocení organizace, kvalifikace a zkušeností pracovníků podílejících se na plnění veřejné zakázky. Přijetím novely dojde také ke zrušení povinnosti zrušit zadávací řízení za situace, kdy zadavatel obdržel pouze jednu nabídku. MMR ve svém vyjádření odmítá informací, že by měl vzniknout nový úřad pro veřejné zakázky, který by měl dohlížet na tendry. Žádnou takovou instituci ministerstvo nepřipravuje, uvedlo v tiskové zprávě. Účinnost návrhu je navržena k 1. lednu 2015. Termín připomínek je stanoven na 17. července 2014. 

Ministerstvo pro místní rozvoj ČR poslao do připomínkového řízení návrh novely zákona o veřejných zakázkách. Materiál je předkládán v souvislosti s potřebou změn zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“), nekoncepčního charakteru. Předmětem navrhované právní úpravy je odstranění nedostatků účinného znění ZVZ a zrušení některých ustanovení ZVZ, která byla přijata v rámci novelizace ZVZ provedené zákonem č. 55/2012 Sb. a zákonným opatřením Senátu č. 341/2013 Sb. Předkládaný návrh neukládá adresátům žádné nové povinnosti.

Přijetím novely zákona dojde k formulační úpravě ustanovení upravujícího podmínky pro zadávání dodatečných stavebních prací a dodatečných služeb tak, aby tato formulace byla již plně v souladu se směrnicí o zadávání veřejných zakázek 2014/24/EU. Nově tedy bude muset potřeba dodatečných stavebních prací nebo dodatečných služeb nastat v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat.

Další oblastí, jejíž úpravu předkládaná novela navrhuje, je rozšíření kritérií uváděných v ZVZ při hodnocení nabídek na základě základního hodnotícího kritéria ekonomicky nejvýhodnější nabídka. Zadavatel bude moci jako další dílčí hodnotící kritérium využít i hodnocení organizace, kvalifikace a zkušeností pracovníků podílejících se na plnění veřejné zakázky. Dojde tím k implementaci dílčího kritéria uváděného ve směrnici o zadávání veřejných zakázek 2014/24/EU.

Další navrhovanou úpravou je zrušení povinnosti předložení oponentního odborného vyjádření k odůvodnění významných veřejných zakázek, jež byla stanovena zákonným opatřením Senátu č. 341/2013 Sb. a jehož účinnost má nastat 1. ledna 2015. Přijetím novely dojde také ke zrušení povinnosti zrušit zadávací řízení za situace, kdy zadavatel obdržel pouze jednu nabídku. Poslední oblastí, kterou předkládaná novela upravuje, je zrušení ustanovení ZVZ upravujících seznam hodnotitelů, a s tím spojené zrušení celého tohoto právního institutu a povinností, které z jeho existence měly pro zadavatele vyplývat. Dojde též k úpravě části ZVZ, týkající se výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek.

 

Úřad pro veřejné zakázky

Ministerstvo pro místní rozvoj zásadně odmítá informací, kterou publikoval server lidovky.cz, že by měl vzniknout nový úřad pro veřejné zakázky, který by měl dohlížet na tendry. Žádnou takovou instituci ministerstvo nepřipravuje (článek ZDE).

Ministerstvo pro místní rozvoj chystá zřídit Akademii veřejného investování, která bude v prvé řadě odborným garantem vzdělávacích programů, jenž jsou zaměřeny na veřejné investování, včetně zadávání veřejných zakázek, ale i přípravy a zpracování strategických a analytických dokumentů, které budou pod hlavičkou Akademie vznikat. Začít působit by měla v červnu 2015. Jako první počin bude naplánované vzdělávání projektových manažerů ve státní správě, kteří mají ve své gesci rozsáhlé investiční projekty spolufinancované ze strukturálních fondů.

Akademie plánuje úzkou spolupráci s odbornými subjekty, které již nyní v oblasti veřejných investic působí. Bude pořádat pravidelné oborové konference a setkání, na kterých bude docházet ke sdílení dobré praxe a nových poznatků. Dalším z cílů je propojení veřejné správy s neziskovým a podnikatelským sektorem.

 

Podklady ZDE.