Novinky

17.02.2015 08:31

Na webových stránkách EURIDA Research Management se můžete seznámit s tzv. scoping papers, tedy se strategické dokumenty, z nichž budou vycházet pracovní programy Horizontu 2020 na období 2016-2017. Dokumenty ZDE

 

 

 

 

17.02.2015 08:23

DNES V HN Vysoko se pravidelně umisťují především skandinávská města, mezi kterými odborníci vyzdvihují hlavně Kodaň. Evropská komise ji loni označila za Evropské zelené město roku. Na první místo svého žebříčku nejekologičtějších měst světa ji řadí třeba také Economist Intelligence Unit a další. Experti se při posuzování, jak jsou města ekologická, soustřeďují na několik položek. Sledují například, jak šetrně města nakládají s vodou, jak omezují emise skleníkových plynů nebo třeba zpracovávají odpady. Kontrolují i kvalitu vzduchu, vody, ale i dostupnost městské hromadné dopravy nebo plochu, kterou zabírají parky a městská zeleň. Více ZDE

 

Zdroj: iHNED.cz

17.02.2015 07:49

Redakce periodika Moravské hospodářství oslovila Petra Havelku z České asociace odpadového hospodářství s konkrétními dotazy k novému Plánu odpadového hospodářství ČR. "Ano, korekci schváleného POH vnímáme jako zcela nezbytnou. Předpokládám, že MŽP si nedovolí, byť se zpožděním neumožnit připomínkování ekonomické analýzy dopadů. Z tohoto procesu se pak jistě ukáže, že některé věci je třeba korigovat," uvedl ředitel Havelka na dotaz jestli firmy i obce budou moci na základě ekonomické analýzy ještě nový POH připomínkovat. Níže uvádíme nezkrácené dotazy a odpovědi k POH ČR pro Moravské hospodářství.

 

Jak hodnotíte podobu Plánu odpadového hospodářství pro roky 2015-2024, ve které jej v druhé polovině prosince schválila vláda?

Nový POH ČR je podstatně realističtější než návrh, který MŽP zpracovalo a předložilo na konci roku 2012. Ten byl poměrně ostře a široce odmítnut, mimo jiné i proto, že byl silně založen na protitržním základu kontroverzní strategie ISNO a na silné centralizaci řízení odpadového hospodářství v ČR. Byly v něm rovněž nesmyslné predikce vývoje produkce odpadů a další nereálné věci. Je pozitivní, že aktuální plán je v oblasti výhledu budoucí produkce odpadů mnohem realističtější, některé problémové věci však bohužel přetrvaly, ale je jich o poznání méně.

 

Ekologové například kritizují údajné snížení recyklačního cíle. Sdílíte tento názor?

Nechci hodnotit názor ekologů, ale asi je vhodné připomenout, že aktuální nová evropská strategie skutečně poměrně citelně tlačí na co největší míru třídění, recyklace a dalšího zpracování směsných odpadů. A to je jistě dobře. Jednotlivé cíle evropské strategie možná ještě budou upraveny tak, aby více odpovídaly ekonomickým možnostem všech států v EU, ale základní cesta důrazu na třídění, úpravy odpadů a recyklaci bude jistě zachována. Odpady jsou cennou surovinou a je třeba je co nejvíce zpracovávat, třídit a využívat jednotlivé frakce ekonomicky vhodným způsobem. Nikoli je např. spálit jako neupravenou směs (obsah černých popelnic). Toto bohužel nový POH ČR stále dostatečně nereflektuje, což je velká škoda a dříve nebo později se to bude muset stejně upravit do souladu s cíli EU. Je pravdou a je s podivem, že v POH je nyní vytvářen spíše prostor pro nové spalovny odpadů, které jsou však zároveň tím nejdražším způsobem, jak s odpady naložit. Poměrně známým faktem je, že průměrná cena za spálení jedné tuny odpadu v evropských spalovnách je cca 100 euro, tedy 2750 Kč. Nyní jsou v ČR náklady na tunu méně než poloviční. Mohou si takové navýšení občané v ČR skutečně dovolit? Je zřejmé, že nezbytné v žádném případě není, cesta s vyšším důrazem na recyklaci je levnější.

 

ČAOH upozorňovala, že před schválením Plánu odpadového hospodářství nebyla k dispozici žádná analýza jeho ekonomických dopadů na firmy a obce. Přišlo nakonec ministerstvo s nějakou analýzou?

Ministerstvo analýzu na základě požadavku MPO, Hospodářské komory a ČAOH nakonec formálně zpracovalo. Bohužel, a to je zásadní, nebylo dodrženo slovo, že analýza bude k dispozici k připomínkování před zasláním POH do vlády a že připomínky budou před schvalováním POH vypořádány a zapracovány. To se nestalo. Ptáme se proč? Tento postup MŽP je skutečně velmi obtížně akceptovatelný. Osobně neznám firmu, která by schvalovala svoji strategii na dalších deset let bez alespoň elementární diskuze k ekonomickým aspektům strategie. S původci odpadů (obce, firmy), ale ani s celým odpadářským sektorem toto prostě nikdo před zasláním materiálu do vlády nekonzultoval. Jaké dopady tedy bude strategie mít, kdo to zaplatí? Odpověď je jednoduchá, vždy to zaplatí občané a firmy. Politická odpovědnost za zvolený postup je zřejmá.

 

Pokud ne, jak závažný je to problém a očekáváte, že analýza nakonec k dispozici bude?

Když bych to chtěl odlehčit, tak řeknu, že je trochu s úsměvem, že nyní po projednání na vládě a schválení POH, již máme analýzu k dispozici… Obsah analýzy a její výstupy jsou však dle našeho názoru problém skutečně poměrně závažný (více ZDE). Ekonomická analýza vychází z ne zcela reálných předpokladů. Absentují v ní zásadní aspekty a jejím výstupem je víceméně potvrzení dlouhodobě ministerstvem obhajované cesty razantního zdražení skládkovacích poplatků, které neplatí nikdo jiný než původce, což je u skládkovaných komunálních odpadů zejména občan. Velmi zajímavé ale je, že v analýze vychází zcela minoritní dopad na obce. Ten hodnotíme jako silně nerealistický, dopad bude jednoznačně vyšší a čas to ukáže, to však už bude pozdě. Ale chápu, že to mohl být určitý záměr k prosazení věci, dle našeho názoru však velmi krátkozraký. Naopak dopad na živnostníky je v některých částech vyjádřen v míře až 40 – 50 % zdražení. Je otázkou, co na toto řeknou sami živnostníci. Dále analýza jaksi automaticky předpokládá, že živnostníci se budou ve velkém zapojovat do obecních systémů nakládání s odpady a že jejich doplatky se negativní dopad zdražení na občany neutralizuje, což také není realistické. Živnostníci se rozhodují svobodně a potřebují vždy možnost volby a možnost hledání nákladově efektivního řešení nakládání s odpady a toho lze samozřejmě nejlépe dosáhnout v rámci konkurenčního prostředí různých poskytovatelů služeb.

 

Předpokládáte, že firmy i obce budou moci na základě takové analýzy ještě nový Plán připomínkovat a že jej bude možno na základě těchto připomínek korigovat?

Ano, korekci schváleného POH vnímáme jako zcela nezbytnou. Předpokládám, že MŽP si nedovolí, byť se zpožděním neumožnit připomínkování ekonomické analýzy dopadů. Z tohoto procesu se pak jistě ukáže, že některé věci je třeba korigovat. Těch věcí ke korekci v samotném textu POH není mnoho, ale ďábel se vždy skrývá v detailu. Není akceptovatelné hazardovat s neúměrným a hlavně zbytečným zdražením služeb. Velmi cenné např. je, podívat se na srovnání výše skládkové daně v ČR a v ostatních státech při srovnání jejich ekonomické síly, tedy HDP, či parity kupní síly. Pak zjistíte, že cesta navrhovaná MŽP tedy radikální zvýšení této daně zásadním způsobem zcela zbytečně znevýhodňuje ČR (občany i firmy). Otázkou je, proč toto MŽP navrhuje?

 

Analyzovala si ČAOH dopady Plánu odpadového hospodářství z ekonomického hlediska sama? Mají firmy v rámci ČAOH představu, jak ovlivní jejich podnikání? Vyjdou je změny spojené s novou strategií draho?

Ano, dělali jsme si odborné odhady i nějaké analýzy. ČAOH dlouhodobě prosazuje podobné cíle jako EU, tedy orientaci na třídění odpadů, recyklaci, úpravy směsných odpadů, ale i energetické využití energeticky bohaté frakce po úpravě odpadů v zařízeních k tomu určených. Námi navrhovaná cesta splnění evropských cílů nevyžaduje razantní zdražení. Máme spočítáno, že s rezervou stačí maximálně poloviční navýšení, než navrhuje MŽP. Razantní zdražení, zamýšlené v POH, je však nezbytné pro výstavbu a zejména pro provoz nových spaloven odpadů. Stále větší část veřejnosti však již zavnímala, že ani EU tuto cestu již nevnímá jako optimální. Je třeba si uvědomit, že jakékoli zvýšení ekologických daní nemá primárně dopad na samotné odpadové firmy, ale vždy zejména na samotné původce, tedy obce, občany a firmy. Hledejme tedy zodpovědně efektivní řešení, které povede ke splnění evropských cílů, avšak s co nejmenším dopadem na peněženky občanů. Stávající POH toto řešení bohužel neobsahuje.

 

Celý článek "Příštích deset let s odpady" čtěte v aktuálním čísle Moravského hospodářství - ZDE

 

Zdroj: ČAOH

16.02.2015 17:00

Aktuální environmentální novinky můžete nově sledovat také na Twitteru (https://twitter.com/Tretiruka). Na Twitteru najdete ty nejdůležitější a aktuální informace zejména z pohledu environmentální legislativy (připomínkové řízení, novinky ve sbírce, jednání parlamentu a vlády…), avíza na rozhovory nebo debaty, odkazy na zajímavé články atd. Vedle informování čtenářů prostřednictvím SMSek, emailů a RSS Twitter představuje další kanál, kterým chceme být blíže naší velké skupině čtenářů. Pokud již máme na Twitteru svůj účet, tak není nic jednoduššího než si Tretiruka.cz přidat do skupiny “Sledovat”. Děkujeme za důvěru.

 

Mohlo by Vás zajímat:

Facebookové stránky odborného časopisu Odpadové fórum najdete - ZDE

16.02.2015 12:00

Ministerstvo životního prostředí vydalo nový Věstník č. 1/2015. Ve Věstníku najdete metodické doporučení k aplikaci některých ustanovení vyhlášky MŽP č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, sdělení o zajištění zpracování souhrnů doporučených opatření pro evropsky významné lokality, sdělení o zajištění zpracování souhrnu doporučených opatření pro Ptačí oblast Českobudějovické rybníky a dodatky ke Směrnicím MŽP.

 

 

Dokument ke stažení:

Věstník_01_leden_2015

 

16.02.2015 08:43

Německá ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová loni v říjnu přísahala, že v Německu bude těžba zemního plynu z břidlic nebo uhelných slojí zakázaná. Nyní její ministerstvo spolu s rezortem hospodářství předkládá vládě zákon, který nekonvenční těžbu plynu za určitých podmínek umožní. Od roku 2018 bude možné začít s komerční těžbou, když se podaří zajistit dostatek vědeckých informací ze zkušebních vrtů. Více ZDE

 

 

Zdroj: E15

16.02.2015 08:10

Cena emisních povolenek, které by měly elektrárenské společnosti nutit omezovat výrobu ze špinavých zdrojů a směrovat je k obnovitelné energetice, se podle generálního ředitele ČEZ Daniela Beneše v příštích letech příliš zvyšovat nebude. „Nyní stojí 6 eur (za tunu CO2) a do roku 2018 si myslím, že mohou vyšplhat na 12 eur,“ prohlásil Beneš v rozhovoru pro list Wall Street Journal. Dodal, že na historická maxima kolem 30 eur za tunu z dob před deseti lety se povolenky nevrátí. Více ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat:

EPH pokračuje v nákupech. Opravdu aktivně pracujeme na třech, tvrdí Křetínský (HN, 16.2.2015)

 

Zdroj: iHNED.cz

16.02.2015 07:45

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak Ministerstvo životního prostředí (MŽP), agentura CENIA a Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) hospodařily v letech 2010 až 2013 s penězi na ICT projekty. Celkem kontroloři prověřili více než 230 milionů korun.

MŽP zabezpečuje a řídí „Jednotný informační systém o životním prostředí“ (JISŽP). Ten má pořizovat, spravovat a hodnotit data a poskytovat informace z oblasti životního prostředí. Podle NKÚ je ale tento systém dosud pouze teoretickým konceptem, protože v současné době resort využívá 125 samostatných informačních systémů a databází, které nejsou vzájemně provázány ani integrovány. Tento stav vede mimo jiné k tomu, že stejná data jsou ukládána duplicitně hned v několika systémech a databázích. Tím se zvyšuje potřeba jejich úložné kapacity, což vede k vyšším provozním nákladům.

 

Hospodaření s majetkem a peněžními prostředky státu při realizaci projektů v oblasti informačních a komunikačních technologií v kapitole Ministerstvo životního prostředí. Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na rok 2014 pod číslem 14/12. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jan Vedral. Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s majetkem a peněžními prostředky státu při realizaci projektů v oblasti informačních a komunikačních technologií v kapitole Ministerstvo životního prostředí. Kontrola byla prováděna od dubna do října 2014. Kontrolováno bylo období let 2010 až 2013, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující.

 

Odbornou podporu rozvoje a provozu JISŽP měla zajišťovat Rada pro rozvoj JISŽP, kterou založilo MŽP. Ta se ale v letech 2010 až 2012 vůbec nesešla a v období, kdy se scházela, neprojednala ani zmíněnou duplicitu ukládaných dat, ani například problematický projekt SIRIUS. Ten měl nahradit několik dílčích informačních systémů a databází. V rámci projektu SIRIUS mělo vzniknout jediné přístupové místo pro vstup dat i jediné místo, jehož prostřednictvím by státní správa mohla z těchto dat čerpat.

Projekt od svého spuštění v roce 2010 nabral zpoždění a až do roku 2013 se nepodařilo vysoutěžit hlavního dodavatele. Nakonec vedení MŽP projekt zrušilo s tím, že cíle projektu nebyly naplněny. Do té doby už ale CENIA, která za projekt odpovídala, za jeho přípravu zaplatila 21 milionů korun. Z toho víc než 12 milionů bylo z evropských dotací, které pak CENIA musela koncem roku 2013 vrátit. Vzhledem k tomu, že CENIA nezachovala ani dílčí výstupy projektu, aby je mohla v případě potřeby v budoucnu využít, hodnotí NKÚ investici 21 milionů korun do projektu SIRIUS jako neúčelnou a nehospodárnou.

 

Podle mluvčí ministerstva Petry Roubíčkové je vysoký počet IT systémů důsledkem historického nastavení organizačního členění resortu. Během roku 2014 začalo MŽP s postupnou centralizací IT. "Zpracovává podklady pro vybudování jednotného místa pro ukládání dat v rámci rezortu. Aktuálně také dokončujeme podklady pro vypsání veřejné zakázky na pořízení systému elektronické spisové služby pro MŽP a vybrané rezortní organizace," sdělila ČTK.

 

Zdroj: ČTK

 

Kontroloři odhalili i další nedostatky – ať už jde o nekompatibilitu dvou databází, jejíž vyřešení by vyšlo na 1,3 milionu korun, absenci studií proveditelnosti, díky nimž by MŽP mělo jistotu, že skutečně zvolilo nejhospodárnější možné řešení, či fakt, že ministerstvo vůbec nesleduje, jak jsou informační systémy vlastně využívány koncovými klienty. U některých systémů je ministerstvo navíc stále závislé na jediném dodavateli.

 

Shrnutí hlavních skutečností zjištěných při kontrole:

  • JISŽP je stále teoretickým konceptem, nikoliv však jednotným informačním systémem. MŽP tak neplnilo povinnost zabezpečovat a řídit JISŽP dle zákona č. 2/1969 Sb. V současné době resort životního prostředí využívá 125 samostatných informačních systémů a databází.
  • MŽP nezajistilo, aby Rada pro rozvoj JISŽP jako hlavní odborný koordinační orgán naplnila své povinnosti dané jejím statutem. V období let 2010 až 2012 se Rada vůbec nescházela a ke strategickým aktivitám resortu životního prostředí nezaujímala příslušná odborná stanoviska.
  • Základní projektové dokumenty v oblasti řízení projektů neobsahovaly povinnost zpracovat studii proveditelnosti s rozborem možných variant řešení, v důsledku čehož nemělo MŽP jistotu, zda realizovalo nejvýhodnější a nejhospodárnější variantu.
  • Data byla vícenásobně ukládána v různých informačních systémech, což mělo vliv na vyšší potřebu úložné kapacity pro ukládaná data a z toho plynoucí vyšší provozní náklady.
  • Kontrolou bylo zjištěno, že jediný projekt (SIRIUS), kterým MŽP směřovalo k naplnění JISŽP, byl zrušen bez náhrady, a byla tak nehospodárně a neúčelně vynaložena částka ve výši 21 mil. Kč.
  • U vybraných spolu věcně souvisejících informačních systémů byla potvrzena datová nekompatibilita. Náprava tohoto stavu vyžaduje vynaložení dalších peněžních prostředků.
  • Kontrola potvrdila, že v případě některých informačních systémů přetrvává smluvní závislost na jediném dodavateli, což vede k riziku, že veřejná zakázka nebude realizována nejhospodárnějším způsobem.
  • MŽP nesleduje přístupy k jednotlivým informačním systémům. Nemůže proto vyhodnocovat efektivnost, hospodárnost ani účelnost vynakládání prostředků ve vazbě k využívání IS.
  • Kontrolovaná oblast již byla předmětem kontrolní akce NKÚ č. 07/16. Přestože MŽP následně přijalo nápravná opatření, značná část nedostatků stále přetrvává.

 

Dokument ke stažení:

Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 14/12

15.02.2015 14:45

V České republice od roku 1990 díky modernizaci průmyslu výrazně klesly emise skleníkových plynů. K roku 2012 stát snížil celkové emise skleníkových plynů proti roku 1990 o 33 procent, plní tak závazky Kjótského protokolu s předstihem, stejně jako celá Evropská unie.

Například skupina ČEZ vydala na snižování emisí oxidu uhličitého více než 120 miliard Kč. Plánuje dokončit novou moderní elektrárnu v Ledvicích a modernizaci elektrárny v Prunéřově. Třinecké železárny daly za posledních deset let do ekologizace výroby 4,1 miliardy, loni 1,3 mld. do odprášení výrobních agregátů. Letos bude firma pokračovat ve snižování emisí tuhých znečišťujících látek za více než miliardu. ArcelorMittal Ostrava vynaložila za deset let od privatizace huti v roce 2003 do ekologických projektů čtyři miliardy, huť tak snížila emise prachu zhruba o dvě třetiny. Odprašování huť spustila v říjnu 2011 a další rok snížila emise o více než 100 tun.

Ke snížení emisí přispívá i stát, například programem Nová zelená úsporám nebo energetickým štítkováním spotřebičů a budov. Řešit snižování emisí a adaptaci na změnu klimatu v ČR mají dva nové strategické dokumenty, které připravuje ministerstvo životního prostředí. Vládě by je mělo předložit ve druhé polovině roku.

 

Mohlo by Vás zajímat:

  • Přechodný národní plán České republiky (v. 2014 - v této verzi však nejsou oproti finální verzi PNP ČR zaslané Evropské komisi výrazné změny. Aktuální verze PNP ČR bude MŽP zveřejněna až po jeho schválení Evropskou komisí, MŽP předpokládá, že v březnu tr.)

 

Zdroj: ČTK

15.02.2015 06:16

Další posilování bezpečnosti a zvyšování účinnosti jsou základními podmínkami pro zajištění dlouhodobého bezpečného provozu, uvedl v pátek nový ředitel Jaderné elektrárny Temelín Bohdan Zronek. Ta se již nyní, podle svého šéfa, začíná s předstihem připravovat na budoucí prodloužení provozu.

Provozovat první blok mají energetici povoleno od Státního úřadu pro jadernou bezpečnost do poloviny října 2020. Druhý blok pak ještě o téměř dva roky déle. Přesto s přípravou začínají už nyní. Obhajoba desetileté licence je jednou z hlavních dlouhodobých priorit ředitele Jaderné elektrárny Temelín Bohdana Zronka. „Získání licence na dalších deset let je kontinuální proces. V průběhu celého provozu musíme splňovat náročné podmínky plynoucí z mezinárodní i české legislativy. Pouze plnit zákony ale nestačí. Musíme být o krok vpřed, abychom se nedostali do potíží při zpřísňování požadavků. S tím, jak se mění svět kolem nás, mění se i nároky například na jaderná zařízení,“ vysvětluje temelínský ředitel.

V žádosti o novou licenci, kterou ČEZ podá do května 2020, bude  jadernému dozoru dokládat například stav reaktoru a bezpečnostních systémů, připravenost personálu, vnitřní havarijní plán, plány odstávek nebo program zvyšování úrovně bezpečnosti. Při splnění všech požadavků může úřad prodloužit licenci až o deset let.

Opatření ze zátěžových testů budou letos dokončena

Více než čtyři desítky opatření vyplynuly pro Temelín ze zátěžových testů, jejichž provedení Evropská unie nařídila na všech 143 evropských blocích. Většinu z nich mají energetici hotovu. Rozšířili způsoby chlazení reaktoru, přidali další nezávislé zdroje výroby elektřiny pro klíčové bezpečnostní systémy nebo zlepšili vybavení a zázemí vlastní hasičské jednotky. V případě kolapsu pevné i mobilní sítě může elektrárna s okolím komunikovat prostřednictvím satelitních telefonů.

Zbývá dokončit poslední modifikace. Takovým příkladem je instalace dalšího zařízení na likvidaci vodíku v budově, která chrání reaktor. „Realizací těchto opatření uděláme tečku za původním seznamem opatření ze zátěžových testů. Byla to pro nás náročná kapitola v rozsáhlém programu zvyšování bezpečnosti jaderných elektráren. Ten ale bude elektrárnu provázet i nadále. S ohledem na technický vývoj a světové zkušenosti ho neustále aktualizujeme,“ zdůrazňuje Zronek význam neustálého zlepšování bezpečnosti a přirovnává to k vývoji ve Formuli 1. „Vítězství v jednom ročníku neznamená automatickou obhajobu v dalším roce. I zde musí týmy techniků své monoposty s ohledem na technický pokrok neustále významně vylepšovat.“

Do modernizace Temelína a posilování bezpečnosti ČEZ od začátku provozu investoval dvanáct miliard korun. Další miliarda půjde do vylepšování elektrárny i v letošním roce.

V červnu se dočká modernizované turbíny i druhý blok

O dvě procenta vyšší výkon při stejné spotřebě paliva a elektřinu pro dalších 50 tisíc českých domácností přinese modernizace turbíny druhého bloku. Ta bude probíhat od poloviny dubna do poloviny června. Naváže tak na stejnou úpravu, kterou energetici provedli na prvním bloku v polovině loňského roku. „Z hlediska dvou nejdůležitějších parametrů, tedy výkonu a chvění, naplňuje nová turbína naše předpoklady. Ještě nás čeká optimalizace provozu na nižším výkonu v případech, když pomáháme stabilizovat přenosovou soustavu,“ představuje temelínský šéf regulační schopnosti elektrárny a dodává: „V době, kdy je trh deformován dotacemi do obnovitelných zdrojů, hraje manévrovatelnost a efektivita tradičních elektráren důležitou roli. I když bude podíl obnovitelných zdrojů růst, bez stabilních zdrojů, které budou vyrábět elektřinu za jakéhokoli počasí, se neobejdeme.“

Vedle posilování bezpečnosti a modernizací čekají energetiky dvě odstávky, osm havarijních cvičení, mezinárodní prověrka Sdružení provozovatelů jaderných elektráren (WANO), pravidelný ekologický audit nebo kontrola BOZP. Součástí běžného života elektrárny je i denní přítomnost inspektorů SÚJB nebo namátkové kontroly, které jsou oprávněni kdykoli provést.

13.02.2015 18:57

Vyjednávači z téměř 200 zemí dnes schválili návrh příští smlouvy o ochraně klimatu. Přelomový dokument, který by měl být schválen letos v prosinci v Paříži, má 86 stran, ačkoli původní verze k diskuzi jich měla pouze 38. Každá země totiž do návrhu nyní zapracovala své připomínky tak, aby odrážely její přání. Základní dokument ale podle agentury Reuters obsahuje výrazně odlišné varianty návrhů na opatření určená ke zpomalení klimatických změn. Zatímco jedna varianta předpokládá postupné snižování emisí skleníkových plynů do roku 2050, jiná hovoří o tom, že by tyto emise měly "co nejdříve" dosáhnout maxima.

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz (ČTK)

13.02.2015 13:33

Je mnoho konferencí, ale jen málokterá z nich umožňuje účastníkům, aby se za jedno vložné seznámili s tak širokým spektrem projednávané problematiky. 3. ročník konference: „Týden výzkumu a inovací 2015“ se zaměří na: Rizikový management, Výzkum v odpadovém hospodářství a Inovace a životní prostředí.

 

 

Rizikový management nabízí část konference APROCHEM

V tomto ročníku se dovíte více o nová směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2012/18/EU ze dne 4. července 2012 o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek (tzv. Seveso III), která vstoupí v účinnost již od 1.6.2015! S tím souvisí i změna a následné zrušení směrnice Rady 96/82/ES, transponované  zákonem č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií. V této souvislosti se dovíte o návrhu nového zákona o prevenci závažných havárií a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů.

Podotýkáme, že implementace Seveso III již absorbuje změnu v systému klasifikace chemických látek a směsí (nařízení CLP, GHS), která rovněž začne uplatňovat již od 1. června 2015!

Ing. Pavel Forint (MŽP) ve svém textu příspěvku uvádí: „Hlavní změnu oproti stávající evropské legislativě tak představuje přizpůsobení přílohy č. 1 směrnice SEVESO II novému systému klasifikace chemických látek a směsí. Toto sladění je třeba provést pro celou řadu kategorií nebezpečnosti nebezpečných látek, nicméně problematické je pouze v případě toxicity“. Jeho příspěvek se mj. dotkne transpozice evropské legislativy, změn systému prevence závažných havárií, informování veřejnosti, bezpečnostní dokumentace, kontrole prováděné státní správou a prováděcích předpisů.

V této části konference budou uvedeny i další hodnotné přednášky, o některých z nich Vás budeme postupně na těchto stránkách informovat.

Jen málokdo ví, že ČR je zapojena do pilotního projektu EU ETV. Tento projekt umožňuje inovativním technologiím dostat se do prestižní evropské databáze ověřených technologií. Nezávislé ověření otevírá prostor pro vývoz technologií nejen na evropský trh. Rovněž ověřené výzkumné projekty metodikou ETV dávají záruku inovativnosti a praktické využitelnosti. Máte-li zájem se o této metodice dovědět více, konference je pro vás velkou příležitostí se setkat s našimi odborníky z ověřovacího orgánu.

Konference se uskuteční ve dnech 18.3. až 20.3.2015 v Hustopečích u Brna, další informace na www.tvip.cz

13.02.2015 13:03

VÝSLEDKY Od desátého února pokračovalo jednání Poslanecké sněmovny (25. schůze). Poslanecká sněmovna znovu projednala a schválila i novely zákonů EIA (posuzování vlivů na životní prostředí) a o ochraně zemědělského půdního fondu, tedy zákony, které vrátil Senátem. Ve středu poslanci schválili ve třetím čtení novelu zákona o hospodaření s energií a následně v pátek i novelu zákona o právu na informace o životním prostředí. 25 schůze byla zahájena dne 20. ledna odpoledne.

 

 

Komentář ministra Richarda Brabce k přijatým novelám EIA a ZPF:

EIA: „Žádné z předchozích vlád se nepodařilo předložit takový návrh, který by podpořila i celá vládní koalice. Nyní se MŽP podařilo najít a prosadit kompromisní řešení novely nejenom v rámci vlády, Sněmovny i Senátu, ale také v Evropské komisi, která s finální podobou zákona souhlasí. EK je věřím nyní připravena ustoupit od již zahájeného řízení o porušení smlouvy EU, které pro ČR znamenalo hrozbu zastavení financování dopravních staveb z Evropských fondů," okomentoval hlasování ministr Brabec.

ZPF: „Poslanci svým hlasováním dnes dostáli svým závazkům v koaliční smlouvě. Sněmovna zamítla senátní pozměňovací návrhy, které smysl zákona – chránit půdu – popíraly. Ze zákona se málem stal výjimkový zákon, který by půdu vůbec nechránil. Maskováním za prohlášeními o rozvoji obcí senátoři do zákona navrhli rozšíření okruhu staveb, na které není potřeba vydání souhlasu k odnětí ze ZPF. Půda by byla bez jakéhokoliv dozoru a poplatků zastavována například rekreačními objekty, garážemi i developerskými projekty. Pozměňovací návrhy také rozšiřovaly výjimky z placení odvodů na všechny veřejně prospěšné stavby, aniž by je smysluplně definovaly. Žádný ekonomický nástroj by tak nenutil investory, aby hledali umístění nových staveb v brownfieldech nebo na půdách horší kvality. V další Senátem navržené výjimce se objevilo i odpuštění zvýšených odvodů pro všechny sklady či výrobní haly, zanesené do územních plánů v minulosti i v budoucnosti. Návrh, který původně odešel ze Sněmovny do Senátu, a Sněmovna ho tak dnes bez dalších změn odhlasovala, podle mého názoru dostatečně půdu chrání a zároveň umožňuje rozumný rozvoj a vznik nových pracovních míst. Dále také nově posiluje kvalitativní ochranu půdy, která má zásadní význam v boji s povodněmi. A je také základním předpokladem pro produkci potravin, surovin pro průmyslovou výrobu atd.,“ komentuje hlasování ministr Brabec.

 

Aktuality:

  • 13.2.: Právo na informace o ŽP: Poslanci ve třetím čtení schválili novelu zákona o právu na informace o životním prostředí ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Schválený pozměňovací návrh poslance Zahradníka znamená, že ministerstvo životního prostředí bude muset každoročně zpracovávat a zveřejňovat zprávy o životním prostředí i pro jednotlivé kraje. Podle Zahradníka ministerstvo takové zprávy do roku 2009 vydávalo. Proti byl ministr životního prostředí Richard Brabec. MŽP provedlo mezi regiony anketu a o zprávy projevila zájem polovina z nich. Ministr navrhoval, že kraje, které budou zprávy chtít, je taky dostanou. Návrh byl schválen o jediný hlas a dále novelu projedná Senát.
  • 11.2.: Hospodaření s energií: Poslanci schválili novelu zákona o hospodaření s energií (ST301) ve třetím čtení a to ve znění pozměňovacích návrhů. Poslanci nejprve schválili legislativně technické úpravy a následně podpořili pozměňující návrhy poslance Adamce, Zemka a Hospodářského výboru (A2-A18). Pozměňovací návrhy poslance Novotného (B) a Hospodářského výboru (A1) nebyly již hlasovatelné. Novelu tak může dále projednat Senát. Podané pozměňovací návrhy najdete ve  sněmovním tisku č. 301/2. Vlastníci bytových domů, administrativních budov, stavebníci a společenství vlastníků budou muset nechat zpracovat pro tyto stavby tzv. energetický štítek pouze v případě prodeje nebo pronájmu (Adamec). Plošná povinnost nechat tyto štítky zpracovat jim už zřejmě hrozit nebude. Novela počítá s tím, že při prodeji nebo pronájmu staveb postavených před rokem 1947, u níž nebyla od té doby žádná větší změna, by vlastník po dohodě s druhou stranou nemusel štítek předkládat (Zemek). Změna zákona se dotkne i velkých podnikatelů, kteří budou muset nově každé čtyři roky nechat zpracovat energetický audit. Týká se to asi 2150 firem. Předloha také nově upravuje přijímání Státní energetické koncepce. Další změnou je zpřesnění povinností pro realitní kanceláře, které musí zveřejňovat v inzerátech na nemovitosti energetickou třídu budovy. Pokud realitky od vlastníka nemovitosti neobdrží průkaz, budou podle novely muset v nabídce uvést nejhorší energetickou třídu G. Dále zákon zjednodušuje podmínky pro program Nová zelená úsporám. Dává poskytovateli dotací možnost nechtít od žadatelů energetický posudek od auditora. Nově bude moci vyžadovat pouze posouzení od zpracovatele průkazů energetické náročnosti budov (energetický specialista). Novela by měla platit od 1. července 2015. Dnes ještě poslanci projednají novelu zákona o právu na informace o životním prostředí. (s využitím ČTK)
  • 11.2. Rozúčtování nákladů na energie: Poslanecká sněmovna dnes také v dopoledních hodinách schválila ve třetím čtení novelu zákona upravující pravidla pro rozúčtování nákladů na teplo a vodu v bytech (ST308). Nižší budou například pokuty za zpoždění. Nyní se bude čekat na vyjádření Senátu ČR. Více ZDE
  • 10.2.: ZPF: Ochrana zemědělského půdního fondu: Poslanecká sněmovna neschválila pozměňovací návrhy Senátu a setrvala tak na znění přijaté poslaneckou sněmovnou (text návrhu zákona schváleného Poslaneckou sněmovnou). Více k novele - ZDE (ČTK)
  • 10.2.: Novela zákona o veřejných zakázkách (ST 300) - Poslanecká sněmovna schválila znění zákona přijaté senátem
  • 10.2.: EIA: Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona EIA ve znění pozměňovacích návrhů Senátu. Ministr R. Brabec poslancům oznámil, že ministerstvo životního prostředí podporuje pozměňovací návrhy Senátu a dále informoval poslance, že Evropská komise s pozměňovacími návrhy Senátu souhlasí. Pozměňovací návrhy (více ZDE) se týkají nabití účinnosti (nově prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení na místo 1. března 2015) a odkladného účinku žalob (doplnění umožní soudům žalobu nepřijmout v případech, pokud by měla "šikanózní" charakter). Novela také mění: vodní zákon a zákon o vodovodech a kanalizacích, stavební zákon, zákon IPPC a zákon o ochraně přírody a krajiny
  • 21.1.: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí prošel druhým čtením.
  • 20.1.: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií prošel druhým čtením. Přehled pozměňovacích návrhů včetně usnesení Hospodářského výboru najdete níže v tabulce.

 

Anotace předpisů:

 
Hospodaření s energií

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií legislativně upravuje zvyšování energetické účinnosti v ČR a podporu energetických úspor. Novela zákona obsahuje změny v oblastech energetického auditu, energetického posudku, hospodárného užívání energie ústředními institucemi a energetických služeb, energetické náročnosti budov, státní energetické koncepci a územní energetické koncepci.

Hlavním důvodem pro novelizaci tohoto zákona je Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti ze dne 25. října 2012, kterou má ČR povinnost transponovat. Dalším důvodem je dodatečná implementace již transponovaných směrnic 2010/31/EU o energetické náročnosti budov a směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. Posledním důvodem novely zákona je aplikační praxe stávajícího znění, kdy v rámci poslední novely zákona došlo k velkým úpravám povinností pro občany ČR a po roční praktické aplikaci je potřeba některé povinnosti upravit.


Přehled změny:


  • Povinnost pro velké podnikatele absolvovat audit, a to každé 4 roky, nebo zavedení systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu. 
  • Zavedení tzv. analýzy nákladů a přínosů za účelem zjištění potenciálu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a možnosti využívání odpadního tepla. Povinnost zpracovat tuto analýzu v případě nové výstavby nebo podstatné rekonstrukce je zavedená pro průmyslové provozy, soustavy zásobování teplem a tepelné elektrárny nad 20 MW tepelného příkonu. Pro účely transpozice budou tyto analýzy prováděny jako energetické posudky. 
  • Hospodárné užívání energie ústředními institucemi. Nově budou ústřední instituce při vypisování nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby stanovovat zvláštní technické podmínky v případě, že se veřejná zakázka bude týkat výrobků spojených se spotřebou energie, vybraných kancelářských přístrojů, pneumatik a koupě nebo pronájmu budov tak, jak požaduje směrnice o energetické účinnosti. Zvláštní technické podmínky budou stanovovány pouze, pokud nenaruší průběh hospodářské soutěže a zároveň budou nákladově efektivní.
  • Do návrhu bylo vloženo ustanovení pro úpravu energetických služeb, které jsou poskytovány na základě uzavřené smlouvy. Směrnice o energetické účinnosti požaduje, aby takovéto smlouvy obsahovaly požadavky v ní uvedené, proto návrh obsahuje konkrétní náležitosti smluv se zaručeným výsledkem, jako je seznam opatření v oblasti energetické účinnosti, specifikace zaručených úspor nákladů nebo úspor energie, dobu trvání smlouvy, termíny a období pro zjišťování dosažené úspory nákladů nebo úspory energie. Základní premisou zaručeného výsledku je, že riziko za dosažení předjednané úspory energie nese poskytovatel. Jde spíše o administrativní úpravu podmínek, za kterých je služba uzavírána, aby došlo ke standardizaci úrovně jejich poskytování.
  • Návrh úpravy standardizuje formu zpracování SEK včetně vymezení cílů státu v oblasti strategického plánování v energetice. Podrobnosti a způsob zpracování SEK, včetně podrobností a struktury podkladů, budou nově stanoveny prostřednictvím nařízení vlády, jako tomu je již nyní v případě územních energetických koncepcí. Cílem této úpravy je standardizovat a formalizovat do budoucna proces a strukturu strategického celostátního plánování v oblasti nakládání s energií, včetně vymezení ukazatelů pro oblast bezpečnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti, jejichž prostřednictvím má být SEK vyjádřena a pomocí kterých se bude v stanovených intervalech (minimálně jednou za 5 let) provádět její vyhodnocení tak, aby bylo možné reálně posoudit stupeň naplňování SEK a jejího dopadu na dlouhodobé strategické cíle ČR i EU.
  • Ustanovení paragrafu 4 vymezuje účel ÚEK s tím, že má stanovit cíle a zásady nakládání s energií kraje, hlavního města Prahy nebo obce. Územní energetická koncepce má jako strategický dokument vytvářet podmínky pro hospodárné nakládání s energií v souladu s potřebami hospodářského a společenského rozvoje včetně ochrany životního prostředí a šetrného nakládání s přírodními zdroji energie.
  • Zásadní novinka týkající se průkazu energetické náročnosti budovy (průkaz) je zavedení úlevy od povinnosti mít zpracovaný průkaz v případě prodeje či pronájmu budovy postavené před rokem 1947. Tato možnost je podmíněna písemnou dohodou obou stran. Úleva je nastavena převážně pro rodinné domy tam, kde je zpracování průkazu příliš finančně zatěžující.
  • Dále jsou rozšířeny případy, kdy je průkaz nutné zpracovat.
  • Státní energetická inspekce již nebude vydávat závazná stanoviska plnění požadavků na energetickou náročnost budov ve stavebních řízeních. Plnění bude dokládat samotný průkaz, za jehož zpracování nese zodpovědnost energetický specialista.

Zákon o právu na informace o životním prostředí

Ministerstvo životního prostředí vypracovalo návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. V průběhu roku 2013 byla v mezirezortním připomínkovém řízení projednána tzv. velká novela informačních zákonů. Její součástí byl návrh koncepční změny spočívající v začlenění práva na přístup k informacím o životním prostředí podle speciálního InfŽP do obecného zákona svobodném přístupu k informacím, ale i řada dalších drobných úprav upřesňujících stávající dikci zákona. Projednávání novely bylo ovšem mj. z důvodu rozpuštění Poslanecké sněmovny přerušeno na půdě Legislativní rady vlády.

Jedním z okruhů zamýšlených změn bylo upřesnění právní úpravy zpřístupňování prostorových dat. Potřeba těchto dílčích legislativních úprav vyplynula z požadavků Evropské komise, která v rámci tzv. pilotního projektu upozornila na některé nedostatky při transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (směrnice INSPIRE). Předmětem kritiky Komise je jednak chybějící nebo nesprávná transpozice některých definic a pojmů, se kterými směrnice INSPIRE pracuje, avšak InfŽP je dosud explicitně nevymezuje, dále pak Komise upozorňuje na nesprávné provedení požadavku směrnice, aby důvody, pro které je možné odepřít zpřístupnění prostorových dat, byly vykládány restriktivním způsobem aj.

 

Předkládaný návrh mj. zavádí:

  • nové legální definice některých pojmů, např. metadata nebo služby založené na prostorových datech,
  • výslovný požadavek, aby metadata vždy zahrnovala rovněž informaci o výši úhrady za zpřístupnění prostorových dat, pokud je požadována 
  • pravidlo, podle kterého lze v případě průběžně aktualizovaných dat velkého objemu požadovat úhradu za prohlížecí služby založené na prostorových datech pouze tehdy, pokud tato úhrada slouží k zajištění zachování a údržby prostorových dat a zachování odpovídajících služeb založených na prostorových datech,
  • povinnost restriktivního výkladu důvodů odepření zpřístupnění prostorových dat

Materiál zahrnuje rovněž úpravu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Státní program EVVO bude vtělen do souhrnné Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jediného Akčního plánu Strategie VUR. Smyslem tohoto opatření je snižování administrativní náročnosti v oblasti EVVO.

 

Přehledová tabulka jednání PSP ČR

 
PSP ČR: od 20. 1. 2015 / 25. schůze (přerušena do 10. února 14hodin)
Názen předpisu Výsledek

Novela z. o posuzování vlivů na životní prostředí (ST 299)

  • Senát návrh vrátil sněmovně s pozměňovacími návrhy (usnesení č. 77).
Schváleno znění Senátu

Novela z. o ochraně zemědělského půdního fondu (ST 339)

  • Senát návrh vrátil sněmovně s pozměňovacími návrhy (usnesení č. 79).
Setrváno na znění přijatém PSP ČR

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 301/ - druhé/třetí čtení 

Pozměňovací návrhy:

 

St 11. 2., 3. bod blok 3. čtení

Schváleno ve znění pozměňovacích návrhů
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - druhé/třetí čtení

Pozměňovací návrhy:

 

Pá 13. 2., 2. bod blok 3. čtení

schváleno ve znění přijatých pozměňovacích návrhů

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 158/2000 Sb., o vyhledávání, průzkumu a těžbě nerostných zdrojů z mořského dna za hranicemi pravomocí států a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 380/ - prvé čtení přikázán
Návrh poslanců Michala Kučery, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 220/ - prvé čtení  neprojednán
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Protokol z roku 1997 k Mezinárodní úmluvě o zamezení znečištění moří z lodí a k vyslovení souhlasu s ratifikací Mezinárodní úmluva o zamezení znečištění moří z lodí, přijatá Mezinárodní námořní organizací dne 2. listopadu 1973 /sněmovní tisk 168/ - druhé čtení  souhlas

 

Čtěte také:

Senát schválil novely EIA i o ochraně půdního fondu se změnami (14.1.2015)

13.02.2015 12:04

Ministerstvo pro místní rozvoj pořádá informační schůzku k operačnímu programu URBACT III pro období 2014-2020. Na březen 2015 je totiž plánováno vyhlášení prvních výzev.

Hlavním cílem setkání, které proběhne 18. února 2015 v Kaiserštejnském paláci na Praze 1, bude výměna a předávání zkušeností v oblasti urbánního rozvoje a tvorby tematických sítí mezi městy napříč Evropou.

Operační program URBACT, který je programem Iniciativy Evropské komise, byl vytvořen za účelem podpory výměny zkušeností mezi evropskými městy a dále za účelem kapitalizace a šíření znalostí ve všech oblastech, které se týkají trvale udržitelného rozvoje měst.

V rámci setkání budou účastníci seznámeni s přípravou a obsahem prvních výzev nového programového období. Významným bodem jednání bude panelová diskuse, ve které mají zástupci měst a další aktéři jedinečnou možnost získat informace o praktické zkušenosti českých měst s realizací projektu a o přínosu této spolupráce pro města.

 

Registrovat je možné na na adrese: Lenka.Sosvorova@mmr.cz

Dokument ke stažení:
Program_Urbact_Infoday



Zdroj: MMR ČR, SMO ČR

 

 

Záznamy: 9167 - 9180 ze 11627
<< 653 | 654 | 655 | 656 | 657 >>

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Staré ekologické zátěže

 

Membránové technologie ve službách udržitelnosti
Redakce OF

Stabilizace: rychlá a efektivní úprava geomechanických vlastností zemin systémem ALLU
Ivo Cerný

Odstraňování starých ekologických záteží stálo už pres 66 miliard korun. Trvá více než 30 let a stále není hotovo
Hana Kadecková

Jak ochránit investice pred skrytými environmentálními riziky?
Tereza Voláková a Luboš Maršálek

Návrh směrnice o monitorování a odolnosti půdy a problém terminologie sanačních technik
Zdenek Suchánek

Revoluce v masném prumyslu
Redakce OF

Seminář o zálohování: klíčové informace a nové perspektivy
Petr Novotný

Jednotné environmentální stanovisko a změny zákonu na úseku životního prostředí
Jitka Jelínková a Miloš Tuhácek

Jak udržitelnost mení naše podnikání a společnost?
Redakce OF

Trendy zmen podmínek pro strategické rízení udržitelného materiálového hospodářství ČR
Bohumil Beneš

Kroky udržitelného stavebnictví
Jirí Nouza

Jak elektromobily pomohou k rešení klimatické krize
František Vörös

Sanace ohnisek kontaminace v bývalém areálu TDV Duchcov
Radek Cervinka, Ondrej Lhotský, Ondrej Urban a Jakub Kubálek

Likvidace Li-Ion baterií: co byste meli vědět a nejcastejší otázky a odpovedi
Redakce OF

ECCOTARP: specialista na záchyt unikajících nebezpečných látek
Veronika Karbanová

Bývalý distribucní sklad PHM v Novém Bohumíne: komplexní sanace a biodegradace
Jirí Kamas, Miroslav Minarík a Antonín Stríbrný

Dekontaminace průmyslového areálu a jeho proměna v moderní městské centrum
Vojtech Dvorák, Jakub Barvír a Petr Lacina

Mapování antropogenní kontaminace sedimentu přehradních nádrží v povodí Váhu
Martin Žídek

První výzkum kontaminace sedimentu z Kachovské nádrže provedl ukrajinsko-český tým
Marcela Cernochová a Jindrich Petrlík

 

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Květen    
13.5. Webinář: Praktický kurz odpadové legislativy pro původce a oprávněné osoby
14.5. Průmyslové odpadní vody a kaly: inovativní technologie a řešení | Cyrkl webinář
15.-17.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVI
16.5. iKURZ: Jak provozovat sběrný dvůr a nebýt v rozporu s legislativou
21.5. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
22.5.
22.-23.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
23.5. Odpady v podnikové ekologii
28.5. iKURZ: Nová pravidla pro nakládání s odpady ze zdravotnictví
28.5. Aktuální témata lesního hospodářství
29.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 30.5.
30.5.    Novela vodního zákona v souvislosti s novým stavebním zákonem
Červen    
3.-4.6. 28. ročník odborné konference
MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANA OVZDUŠÍ
3.-6.6. Konference Pitná voda 2024
4.6. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
5.6. Práce s modulem OLPNO, ILNO a evidence odpadů v IS ENVITA
11.6. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě ve vazbě na požadavky zákona o odpadech pro implementaci do praxe
14.6. iKURZ: Mobilní zařízení pro sběr versus obchodník rozdíly, výhody a povinnosti podle nové legislativy
18.6. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování:
19.6., 20.6.
25.6. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady, vč. kalů a specifické nakládání s nimi
27.6. Evropské obalové symposium
Září    
3.9. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
5.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – nová vyhláška dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech
12.9. iKURZ: modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
17.9. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum
Opakování: 18.9.
19.9. Práce s IS ENVITA SKLAD A OBCHOD na PC
26.9. iKURZ: Recyklace a nakládání se stavebními odpady v roce 2024 včetně novelizace vyhlášky č. 273/2021 Sb. vyhláškou č. 445/2022 Sb.
Srpen    
     
Říjen    
1.10. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem v roce 2024 v souladu s požadavky legislativy
3.10. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
8.10. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí
8. 10.  Aktuální témata lesního hospodářství
10. 10. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025